Gå til innhold

Ender mest sannsynlig med omplassering

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min har begynt å utagere mot absolutt alt, både hunder, mennesker og biler, det har eskalert ekstremt. Vi bor midt i byen, så disse tingene er ikke til å unngå. Brukt tusenvis av kroner på trenere og atferdskonsulenter og jeg har jobbet beinhardt med ham i halvannet år. Han blir til uka sjekket grundig hos veterinær for å utelukke smerter noe sted. Hvis han ikke har vondt, innser jeg at han ikke klarer å bo i byen og skal få flytte tilbake til oppdretter og få leve på landet og kose seg der. 
føler meg så fordømt kjip som hundeeier som ikke har klart å legge ordentlig til rette for ham, ikke klart å få bukt med stresset han opplever av å bo i by, til tross for intens trening og tilrettelegging. Det kjennes riktig, men hjelper ikke at oppdretter legger all skyld på meg, i stedet for i det hele tatt anerkjenne at hunder er forskjellige og at kanskje min kompis ikke har mentalitet til travelt byliv. Det kommer til å bli så fordømt tomt her, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre uten ham. 

Anonymkode: b2542...2b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rase?

Anonymkode: 5dafc...8d2

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde du snakket om en unge! "Gutten min", seriøst. Lurte på hva f....det var med den ungen. Jez

Hvis ingen har fått skikk på hunden, så er det kanskje noe med gemytt og arvelighet eller? Lurer også på rase?  

Skjønner at det er kjipt! 

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Rase?

Golden retriever 

AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (19 minutter siden):

Jeg trodde du snakket om en unge! "Gutten min", seriøst. Lurte på hva f....det var med den ungen. Jez

Hvis ingen har fått skikk på hunden, så er det kanskje noe med gemytt og arvelighet eller? Lurer også på rase?  

Skjønner at det er kjipt! 

Jeg tror det er gemytt, absolutt. Han er en golden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Golden retriever 

Hvor bor du? Har golden som har hatt akkurat samme problematikk...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bor i Oslo. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jeg som har skrevet som anonym, du kan evt sende PM om du ikke ønsker å skrive det her.

Skrevet
Trolltunga skrev (Akkurat nå):

Bor i Oslo. 

Ok, jeg bor i Agder. Vil egentlig anbefale hundelykke kurs, men det er litt vanskelig når du bor så langt unna. Hvor gammel er han?

Skrevet (endret)
Diamant20 skrev (1 minutt siden):

Ok, jeg bor i Agder. Vil egentlig anbefale hundelykke kurs, men det er litt vanskelig når du bor så langt unna. Hvor gammel er han?

Jeg har hatt kontakt med henne og fikk en venninne av henne som har samme utdannelse til å komme til oss og trene. Hjalp dessverre ikke. Håper i det lengste han har vondt et sted, misforstå meg rett, så jeg kan få sjanse til å hjelpe ham, men hvis ikke må jeg la ham få slippe dette stresset som by er, og tenke på hans beste. Han er 17mnd. 

Endret av Trolltunga
Skrevet
Trolltunga skrev (3 minutter siden):

Jeg har hatt kontakt med henne og fikk en venninne av henne som har samme utdannelse til å komme til oss og trene. Hjalp dessverre ikke. Håper i det lengste han har vondt et sted, misforstå meg rett, så jeg kan få sjanse til å hjelpe ham, men hvis ikke må jeg la ham få slippe dette stresset som by er, og tenke på hans beste. Han er 17mnd. 

Skjønner! Vår er akkurat bikket 2 år, og det har hjulpet i det siste. Det løsnet faktisk en del da hun ble skadet og kun fikk 20*2 min tur morgen og kveld + 1 tissing i løpet av dagen. Får han sovet nok, eller er han stresset inne også?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel sa du bikkja var? Midt i verste pøbelalderen med fluer i hodet og hormoner på tvers? Sånn ca rundt 18 mnd? I så tilfelle kan det bli bedre når han blir skikkelig voksen (men det er veldig greit om sånne uvaner ikke får satt seg). 

Nei, ikke alle egner seg i byen(hverken folk eller hunder). Gemytt er jo arvelig tildels. Så hvordan er mor og far til kullet, tar de det meste på strak labb? Søsknene, har de utfordringer? 

Kan du i en periode ta det meste av turer og aktiviteter på roligere steder utenfor sentrum og så gradvis tilvenne? Sørge for god hjernetrim, fx spor og søk, lydighetstrening med teite triks... 

Anonymkode: f31da...fcf

• Liker 5
Skrevet
Diamant20 skrev (1 minutt siden):

Skjønner! Vår er akkurat bikket 2 år, og det har hjulpet i det siste. Det løsnet faktisk en del da hun ble skadet og kun fikk 20*2 min tur morgen og kveld + 1 tissing i løpet av dagen. Får han sovet nok, eller er han stresset inne også?

Han har begynt å stresse enda mer inne - knurre på hunder som går forbi blokka etc. Og tasser mye rundt. Klarer på dagtid kun p sove to timer av gangen. Selv med trening både fysisk og mentalt. Tror gemyttet hans er noe av forklaringen her. I tillegg til at jeg ikke har klart å knekke koden. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nå du må gi opp, det er nå du må holde ut. Hva med å tilrettelegge best mulig i ca 4 mnd så dere unngår flest mulig av nevnte situasjoner. Fortsett utrettelig med treningen din. Legg kanskje til noe dere begge kan finne litt moro av. Så kan du se hvordan han er. Han er «fjortis», mye av dette bør roe seg «av seg selv». 

Anonymkode: 24cc2...b84

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke nå du må gi opp, det er nå du må holde ut. Hva med å tilrettelegge best mulig i ca 4 mnd så dere unngår flest mulig av nevnte situasjoner. Fortsett utrettelig med treningen din. Legg kanskje til noe dere begge kan finne litt moro av. Så kan du se hvordan han er. Han er «fjortis», mye av dette bør roe seg «av seg selv». 

Anonymkode: 24cc2...b84

Det er akkurat det, vi kommer oss ikke unna triggere da de er rett utforbi døra, bokstavlig talt. Hunder, biler, barn, mennesker etc. Jeg har jobbet med dette siden han var fire mnd, men nå har det eskalert til utagering mot barn, og det synes jeg er skikkelig skummelt. Pluss at det nå er null kos med tur, jeg bare gruer meg. Kun jeg kan gå med ham, og resten av familien lider for det. Jeg har jobbet så hardt, men jeg tror jeg innser at han er for stressa til bylivet. 

Skrevet
Trolltunga skrev (13 minutter siden):

Han har begynt å stresse enda mer inne - knurre på hunder som går forbi blokka etc. Og tasser mye rundt. Klarer på dagtid kun p sove to timer av gangen. Selv med trening både fysisk og mentalt. Tror gemyttet hans er noe av forklaringen her. I tillegg til at jeg ikke har klart å knekke koden. 

Skjønner! Det å roe seg synes vår også var vanskelig. Liker han tyggebein? I såfall ville jeg kjøpt inn noen av dem, og latt han kose seg med dem inne. Og prøvd å få han skikkelig sliten både fysisk og mentalt, sånn at han kun orker å sove. Her er frøkna kjørt hvis vi først har gått en tur og så har hun lekt minst 1 time med andre hunder. Hun får nå leke med andre ca 1 gang i uka, og år alltid en rolig dag etterpå for å hente seg inn. Vår har lekt med både huskyer og andre hunder som har vært større enn henne selv, hun er tøff og jeg tror faktisk hun blir enda mer sliten av det. Jeg tror at om du klarer å få han til å roe seg inne, så vil ting bli bedre. Gjør alt mulig for rotreningen, tyggebein, godbitsøk, mønsterlek (hvis du ikke vet hva det er, spør gjerne), kos osv. 

• Liker 1
Skrevet

Ville vurdert å flytte til et roligere område. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvordan har atferdskonsulentene og trenerne jobbet da? Halvannet års jobbing på en hund som nå er 17 måneder er mye og det er unødvendig på en så ung hund som du i utgangspunktet startet jobben med. 

Endret av Troyamin
Endret grunnet staveleifer.
  • Liker 3
Skrevet
Troyamin skrev (1 time siden):

Hvordan har atferdskonsulentene og trenerne jobbet da? Halvannet års jobbing på en hund som nå er 17 måneder er mye og det er unødvendig på en så ung hund som du i utgangspunktet startet jobben med. 

De har jobbet med å legge til rette for avstand, lært meg språket hans (som jeg kan), ro-trening, nesesrbeid, kindereggmetoden, alt mulig - jeg har gått med karbonader, fiskepudding og alt mulig annet godt i lommene for å kunne distrahere når vi møter triggere, men ingenting har hjulpet. En av atferdsspesialistene ga opp, den andre sluttet - vi har prøvd absolutt alt. 
Det jeg synes er mest vondt er at oppdretter legger all skyld på meg, at jeg ikke har lagt ned jobben eller prøver lære mer. Jeg har gått så mange kurs og lest så mye at jeg føler nesten jeg har fått en ekstra utdannelse, uten at det har hjulpet på ham. Jeg tror det er mentaliteten hans, kombinert med at jeg tydeligvis ikke er riktig trener for ham. 

Skrevet
Tvist skrev (1 time siden):

Ville vurdert å flytte til et roligere område. 

Jeg kan ikke selge leiligheta, rykke opp barn fra skole, venner og familie, når det da vil bety at vi må flytte langt for å unngå hunder, mennesker, biler, motorsykler, barn etc.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...