sigrid106 Skrevet 15. april 2021 #1 Skrevet 15. april 2021 Hva er det med folk...de ville heller dø AstraZeneca eller Jannsen vaksinen enn av Coved-19? Jeg forstår ikke denne,noen må forklare meg.... 10
Marshmallow Skrevet 15. april 2021 #2 Skrevet 15. april 2021 sigrid106 skrev (3 timer siden): Hva er det med folk...de ville heller dø AstraZeneca eller Jannsen vaksinen enn av Coved-19? Jeg forstår ikke denne,noen må forklare meg.... Her er mine grunner. Har fått første dose av AZ og hadde tatt dose nummer 2 hvis jeg hadde fått mulighet. 1. Statistisk sett er det mye mindre sjanse for å få alvorlige ettervirkninger av vaksinen enn av covid. Sjansen for å dø av vaksinen er mye mindre enn sjansen for å dø i trafikken for eksempel. Statistisk sett er det relativt sannsynlig å få alvorlige ettervirkninger av covid. Jeg gjør en risikovurdering med sannsynlighet og konsekvens, og kommer til at vaksinen er det tryggeste alternativet. 2. Jeg ønsker å bidra til felleskapet. Den eneste måten å få økonomien i gang igjen på, samt å gi barn og unge en normal hverdag igjen raskest mulig, er å vaksinere seg. Jeg er villig til å ta den minimale risikoen en vaksine medfører for å bidra til å kunne gjenåpne samfunnet igjen. 48
frogger Skrevet 15. april 2021 #3 Skrevet 15. april 2021 Noe skal man jo dø av😉 Er mye større sjanse for å dø i trafikken enn av en vaksine 16
Kågebruker Skrevet 15. april 2021 #4 Skrevet 15. april 2021 Det er mye hysteri. Synes det er ekstremt lite problemer med vaksinene med tanke på hvor mange som er vaksinert. Kommer til å ta min vaksine når den tid kommer. Ønsker å få hverdagen tilbake. Det nytter ikke å sutre over tiltakene uten å gjøre noe selv. 26
velociraptor Skrevet 15. april 2021 #5 Skrevet 15. april 2021 Kågebruker skrev (12 minutter siden): Det er mye hysteri. Synes det er ekstremt lite problemer med vaksinene med tanke på hvor mange som er vaksinert. Kommer til å ta min vaksine når den tid kommer. Ønsker å få hverdagen tilbake. Det nytter ikke å sutre over tiltakene uten å gjøre noe selv. Det er ikke hysteri. FHI sier rett ut at sjangsen for å dø av vaksinen er større enn sjangsen for å dø av corona, for forholdsvis unge friske mennesker. 29
Hedy Lamarr Skrevet 15. april 2021 #6 Skrevet 15. april 2021 velociraptor skrev (1 minutt siden): Det er ikke hysteri. FHI sier rett ut at sjangsen for å dø av vaksinen er større enn sjangsen for å dø av corona, for forholdsvis unge friske mennesker. I Norge ja, for tiltakene våre har begrenset antall smittede - syke - døde betraktelig, samt at det er først de nye mutasjonene som også er (livs)farlige for unge, friske mennesker. For å si det enkelt. 9
Fuglen Skrevet 15. april 2021 #7 Skrevet 15. april 2021 velociraptor skrev (3 minutter siden): Det er ikke hysteri. FHI sier rett ut at sjangsen for å dø av vaksinen er større enn sjangsen for å dø av corona, for forholdsvis unge friske mennesker. Dette har jeg ikke hørt før, har du kilde på det? 8
Gjest LadyTrouble Skrevet 15. april 2021 #8 Skrevet 15. april 2021 Fuglen skrev (3 minutter siden): Dette har jeg ikke hørt før, har du kilde på det? https://www.fhi.no/nyheter/2021/astrazeneca-vaksinen-tas-ut-av-koronavaksinasjonsprogrammet-i-norge/
Gjest Raffalayla Skrevet 15. april 2021 #9 Skrevet 15. april 2021 frogger skrev (22 minutter siden): Noe skal man jo dø av😉 Er mye større sjanse for å dø i trafikken enn av en vaksine Det er dermed ikke gitt at de som har dødd av vaksinen til nå uansett, før eller senere, hadde dødd i trafikken.
Fuglen Skrevet 15. april 2021 #10 Skrevet 15. april 2021 LadyTrouble skrev (2 minutter siden): https://www.fhi.no/nyheter/2021/astrazeneca-vaksinen-tas-ut-av-koronavaksinasjonsprogrammet-i-norge/ Takk! 1
Tiuren Skrevet 15. april 2021 #11 Skrevet 15. april 2021 4 hours ago, sigrid106 said: Hva er det med folk...de ville heller dø AstraZeneca eller Jannsen vaksinen enn av Coved-19? Jeg forstår ikke denne,noen må forklare meg.... Fordi risikoen er veldig liten, og nytten større av å ta vaksine en å få corona. Dersom mange nok blir vaksiner så vil samfunnet komme igang. Dersom mange får corona vil det være gode grunner til å stenge enda lenger. Så den risikoen tar jeg. 10
MorTil2 Skrevet 15. april 2021 #12 Skrevet 15. april 2021 Marshmallow skrev (19 minutter siden): Her er mine grunner. Har fått første dose av AZ og hadde tatt dose nummer 2 hvis jeg hadde fått mulighet. 1. Statistisk sett er det mye mindre sjanse for å få alvorlige ettervirkninger av vaksinen enn av covid. Sjansen for å dø av vaksinen er mye mindre enn sjansen for å dø i trafikken for eksempel. Statistisk sett er det relativt sannsynlig å få alvorlige ettervirkninger av covid. Jeg gjør en risikovurdering med sannsynlighet og konsekvens, og kommer til at vaksinen er det tryggeste alternativet. 2. Jeg ønsker å bidra til felleskapet. Den eneste måten å få økonomien i gang igjen på, samt å gi barn og unge en normal hverdag igjen raskest mulig, er å vaksinere seg. Jeg er villig til å ta den minimale risikoen en vaksine medfører for å bidra til å kunne gjenåpne samfunnet igjen. 1. Du kan ikke sammenligne sjansen for å dø av en vaksine med sjansen for å dø i trafikken. Å bevege oss i trafikken er noe man gjør hver dag, dermed er det selvsagt større sjanse for å dø som trafikkoffer enn pga en vaksine. Vaksinere oss gjør vi tross alt ganske sjeldent. Når det gjelder langtidseffektene av Covid-19, så er dette svært teoretisk, ettersom sykdommen er ganske så ung. Det er også vaksinen. Så konklusjonen er realistisk sett, at du ikke vet hvilket langtidseffekter som evnt er verst - sykdommen eller vaksinen. Det vet vi ikke før om 10 år. 2. Nei, vaksinen er ikke eneste mulighet til å åpne opp samfunnet igjen. Nå som de mest sårbare etterhvert begynner å bli fullvaksinert, så vil det være fullt mulig å vektlegge naturlig immunitet tyngre. Og det er her avveiingen mellom vaksine og sykdom kommer inn - hvis man er relativt ung og frisk, vil man med stor sannsynlighet tåle Covid-19 svært bra. Mens vaksinen kan man altså dø av. 13
Tiuren Skrevet 15. april 2021 #13 Skrevet 15. april 2021 Just now, MorTil2 said: 1. Du kan ikke sammenligne sjansen for å dø av en vaksine med sjansen for å dø i trafikken. Å bevege oss i trafikken er noe man gjør hver dag, dermed er det selvsagt større sjanse for å dø som trafikkoffer enn pga en vaksine. Vaksinere oss gjør vi tross alt ganske sjeldent. Når det gjelder langtidseffektene av Covid-19, så er dette svært teoretisk, ettersom sykdommen er ganske så ung. Det er også vaksinen. Så konklusjonen er realistisk sett, at du ikke vet hvilket langtidseffekter som evnt er verst - sykdommen eller vaksinen. Det vet vi ikke før om 10 år. 2. Nei, vaksinen er ikke eneste mulighet til å åpne opp samfunnet igjen. Nå som de mest sårbare etterhvert begynner å bli fullvaksinert, så vil det være fullt mulig å vektlegge naturlig immunitet tyngre. Og det er her avveiingen mellom vaksine og sykdom kommer inn - hvis man er relativt ung og frisk, vil man med stor sannsynlighet tåle Covid-19 svært bra. Mens vaksinen kan man altså dø av. Det er mulig du har rett i dette, men de som bestemmer er nok ikke enige. Og da er man like langt. 2
frogger Skrevet 15. april 2021 #14 Skrevet 15. april 2021 5 minutter siden, Raffalayla said: Det er dermed ikke gitt at de som har dødd av vaksinen til nå uansett, før eller senere, hadde dødd i trafikken. Men det er er gitt at de uansett dør før eller senere 4
frogger Skrevet 15. april 2021 #15 Skrevet 15. april 2021 5 minutter siden, MorTil2 said: Nei, vaksinen er ikke eneste mulighet til å åpne opp samfunnet igjen. Nå som de mest sårbare etterhvert begynner å bli fullvaksinert, Er ikke dette veldig selvmotsigende? 9
Gjest Raffalayla Skrevet 15. april 2021 #16 Skrevet 15. april 2021 (endret) Grøsser ved tanken på at en disse som døde av vaksinen kanskje var litt i tvil om de skulle ta den eller ikke.. Vedkommende ble kanskje satt i antivaxxerbåsen, bedt om å ta seg sammen.. Kanskje tenkte vedkommende "en vet jo ikke nok om hvilke eventuelle bivirkninger den kan ha".. Vel, det kommer du aldri til å vite heller, de døde vet nemlig ingenting.. Endret 15. april 2021 av Raffalayla
Gjest Raffalayla Skrevet 15. april 2021 #17 Skrevet 15. april 2021 frogger skrev (3 minutter siden): Men det er er gitt at de uansett dør før eller senere Målet bør vel være senere?
zemer Skrevet 15. april 2021 #18 Skrevet 15. april 2021 Raffalayla skrev (10 minutter siden): Det er dermed ikke gitt at de som har dødd av vaksinen til nå uansett, før eller senere, hadde dødd i trafikken. Eller av korona!! 2
ryzorwarlock Skrevet 15. april 2021 #19 Skrevet 15. april 2021 er det ikke over 100 - 300 millioner som har tatt astra vaksinen? og bare under 1% har dødd? Sjansen er minimal. 11
frogger Skrevet 15. april 2021 #20 Skrevet 15. april 2021 5 minutter siden, Raffalayla said: Målet bør vel være senere? Forhåpentligvis
Anbefalte innlegg