Gå til innhold

Hva er det med folk...de ville heller dø AstraZeneca eller Jannsen vaksinen enn av Coved-19? Jeg forstår ikke denne,noen må forklare meg....


sigrid106

Anbefalte innlegg

Hva er det med folk...de ville heller dø AstraZeneca eller Jannsen vaksinen enn av Coved-19? Jeg forstår ikke denne,noen må forklare meg....

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sigrid106 skrev (3 timer siden):

Hva er det med folk...de ville heller dø AstraZeneca eller Jannsen vaksinen enn av Coved-19? Jeg forstår ikke denne,noen må forklare meg....

Her er mine grunner. Har fått første dose av AZ og hadde tatt dose nummer 2 hvis jeg hadde fått mulighet. 

1. Statistisk sett er det mye mindre sjanse for å få alvorlige ettervirkninger av vaksinen enn av covid. Sjansen for å dø av vaksinen er mye mindre enn sjansen for å dø i trafikken for eksempel. Statistisk sett er det relativt sannsynlig å få alvorlige ettervirkninger av covid. Jeg gjør en risikovurdering med sannsynlighet og konsekvens, og kommer til at vaksinen er det tryggeste alternativet. 
 

2. Jeg ønsker å bidra til felleskapet. Den eneste måten å få økonomien i gang igjen på, samt å gi barn og unge en normal hverdag igjen raskest mulig, er å vaksinere seg. Jeg er villig til å ta den minimale risikoen en vaksine medfører for å bidra til å kunne gjenåpne samfunnet igjen. 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe skal man jo dø av😉 Er mye større sjanse for å dø i trafikken enn av en vaksine

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye hysteri. Synes det er ekstremt lite problemer med vaksinene med tanke på hvor mange som er vaksinert. Kommer til å ta min vaksine når den tid kommer. Ønsker å få hverdagen tilbake. Det nytter ikke å sutre over tiltakene uten å gjøre noe selv. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kågebruker skrev (12 minutter siden):

Det er mye hysteri. Synes det er ekstremt lite problemer med vaksinene med tanke på hvor mange som er vaksinert. Kommer til å ta min vaksine når den tid kommer. Ønsker å få hverdagen tilbake. Det nytter ikke å sutre over tiltakene uten å gjøre noe selv. 

Det er ikke hysteri. FHI sier rett ut at sjangsen for å dø av vaksinen er større enn sjangsen for å dø av corona, for forholdsvis unge friske mennesker.

 

 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 minutt siden):

Det er ikke hysteri. FHI sier rett ut at sjangsen for å dø av vaksinen er større enn sjangsen for å dø av corona, for forholdsvis unge friske mennesker.

 

 

I Norge ja, for tiltakene våre har begrenset antall smittede - syke - døde betraktelig, samt at det er først de nye mutasjonene som også er (livs)farlige for unge, friske mennesker.

For å si det enkelt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (3 minutter siden):

Det er ikke hysteri. FHI sier rett ut at sjangsen for å dø av vaksinen er større enn sjangsen for å dø av corona, for forholdsvis unge friske mennesker.

 

 

Dette har jeg ikke hørt før, har du kilde på det?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raffalayla
frogger skrev (22 minutter siden):

Noe skal man jo dø av😉 Er mye større sjanse for å dø i trafikken enn av en vaksine

Det er dermed ikke gitt at de som har dødd av vaksinen til nå uansett, før eller senere, hadde dødd i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, sigrid106 said:

Hva er det med folk...de ville heller dø AstraZeneca eller Jannsen vaksinen enn av Coved-19? Jeg forstår ikke denne,noen må forklare meg....

Fordi risikoen er veldig liten, og nytten større av å ta vaksine en å få corona. 

Dersom mange nok blir vaksiner så vil samfunnet komme igang. Dersom mange får corona vil det være gode grunner til å stenge enda lenger. Så den risikoen tar jeg. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshmallow skrev (19 minutter siden):

Her er mine grunner. Har fått første dose av AZ og hadde tatt dose nummer 2 hvis jeg hadde fått mulighet. 

1. Statistisk sett er det mye mindre sjanse for å få alvorlige ettervirkninger av vaksinen enn av covid. Sjansen for å dø av vaksinen er mye mindre enn sjansen for å dø i trafikken for eksempel. Statistisk sett er det relativt sannsynlig å få alvorlige ettervirkninger av covid. Jeg gjør en risikovurdering med sannsynlighet og konsekvens, og kommer til at vaksinen er det tryggeste alternativet. 
 

2. Jeg ønsker å bidra til felleskapet. Den eneste måten å få økonomien i gang igjen på, samt å gi barn og unge en normal hverdag igjen raskest mulig, er å vaksinere seg. Jeg er villig til å ta den minimale risikoen en vaksine medfører for å bidra til å kunne gjenåpne samfunnet igjen. 

1. Du kan ikke sammenligne sjansen for å dø av en vaksine med sjansen for å dø i trafikken. Å bevege oss i trafikken er noe man gjør hver dag, dermed er det selvsagt større sjanse for å dø som trafikkoffer enn pga en vaksine. Vaksinere oss gjør vi tross alt ganske sjeldent. Når det gjelder langtidseffektene av Covid-19, så er dette svært teoretisk, ettersom sykdommen er ganske så ung. Det er også vaksinen. Så konklusjonen er realistisk sett, at du ikke vet hvilket langtidseffekter som evnt er verst - sykdommen eller vaksinen. Det vet vi ikke før om 10 år.

2. Nei, vaksinen er ikke eneste mulighet til å åpne opp samfunnet igjen. Nå som de mest sårbare etterhvert begynner å bli fullvaksinert, så vil det være fullt mulig å vektlegge naturlig immunitet tyngre. Og det er her avveiingen mellom vaksine og sykdom kommer inn - hvis man er relativt ung og frisk, vil man med stor sannsynlighet tåle Covid-19 svært bra. Mens vaksinen kan man altså dø av.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MorTil2 said:

1. Du kan ikke sammenligne sjansen for å dø av en vaksine med sjansen for å dø i trafikken. Å bevege oss i trafikken er noe man gjør hver dag, dermed er det selvsagt større sjanse for å dø som trafikkoffer enn pga en vaksine. Vaksinere oss gjør vi tross alt ganske sjeldent. Når det gjelder langtidseffektene av Covid-19, så er dette svært teoretisk, ettersom sykdommen er ganske så ung. Det er også vaksinen. Så konklusjonen er realistisk sett, at du ikke vet hvilket langtidseffekter som evnt er verst - sykdommen eller vaksinen. Det vet vi ikke før om 10 år.

2. Nei, vaksinen er ikke eneste mulighet til å åpne opp samfunnet igjen. Nå som de mest sårbare etterhvert begynner å bli fullvaksinert, så vil det være fullt mulig å vektlegge naturlig immunitet tyngre. Og det er her avveiingen mellom vaksine og sykdom kommer inn - hvis man er relativt ung og frisk, vil man med stor sannsynlighet tåle Covid-19 svært bra. Mens vaksinen kan man altså dø av.

Det er mulig du har rett i dette, men de som bestemmer er nok ikke enige. Og da er man like langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Raffalayla said:

Det er dermed ikke gitt at de som har dødd av vaksinen til nå uansett, før eller senere, hadde dødd i trafikken.

Men det er er gitt at de uansett dør før eller senere

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MorTil2 said:

Nei, vaksinen er ikke eneste mulighet til å åpne opp samfunnet igjen. Nå som de mest sårbare etterhvert begynner å bli fullvaksinert,

Er ikke dette veldig selvmotsigende?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raffalayla

Grøsser ved tanken på at en disse som døde av vaksinen kanskje var litt i tvil om de skulle ta den eller ikke.. Vedkommende ble kanskje satt i antivaxxerbåsen, bedt om å ta seg sammen..

Kanskje tenkte vedkommende "en vet jo ikke nok om hvilke eventuelle bivirkninger den kan ha".. Vel, det kommer du aldri til å vite heller, de døde vet nemlig ingenting..

 

Endret av Raffalayla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Raffalayla
frogger skrev (3 minutter siden):

Men det er er gitt at de uansett dør før eller senere

Målet bør vel være senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raffalayla skrev (10 minutter siden):

Det er dermed ikke gitt at de som har dødd av vaksinen til nå uansett, før eller senere, hadde dødd i trafikken.

Eller av korona!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke over 100 - 300 millioner som har tatt astra vaksinen? og bare under 1% har dødd? Sjansen er minimal.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...