Gå til innhold

rart hvordan det føles i de forskjellige delene av Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i bydel Ullern, Alna og Frogner. 
Ullern er jo ganske snobbete. Det er stille og man føler seg gjerne litt fattig der om man er fra arbeiderklassen. Men et behagelig område. Pent og rent.

Alna: syntes det var grått og trist. Langt fra byen. Bodde på Lindeberg.

Romsås synes jeg er kjempe trist. Og all tåka oppi der! Man ser jo ikke ned i Oslo en gang. 

Grorud synes jeg er litt koselig faktisk. Gå en tur der. Er ikke bare blokker, men også mange hus rundt der.
Har også fått et senter så man har jo alt der.

Ammerud synes jeg bare er trist igjen. Samme med Veitvet og Rødtvet. 

Stovner synes jeg heller ikke noe særlig om, men er fint med senter da.

Nydalen/Grefsen er veldig fine områder.

Holmekollen. Alt for snobbete.

Fornebu. Sjeleløst.

Bekkestua(ja jeg vet det er i Bærum) er også litt snobbete.

Nå bor jeg på Frogner og trives veldig. Men merker det er deilig å dra til Grorud av og til 😛 

Hva synes du om de forskjellige delene? om du så har bodd der, bor der eller er der ofte, fortell :) 

Anonymkode: 110f0...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor på St. Hanshaugen nå og synes det er kjempefint her, men er veldig mange hipstere her og i det hele tatt den "kulturen" føler jeg. Har vokst opp på Lambertseter og på den tiden (sent nittitall, tidlig 2000) var det f.eks nedslitt kjøpesenter og slike ting, men virker som at Lambertseter og Karlsrud har blitt mer populære områder nå. Mulig jeg tar feil altså, baserer det kun på hva jeg har sett når jeg har vært tilbake der :) 

Ellers så elsker jeg Grønland, da. Grønland har et ufortjent dårlig rykte synes jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd på Abildsø, Bergkrystallen, Haugenstua, Grefsen, Ellingsrud og Etterstad. Mislikte Haugenstua veldig. Trivdes kjempegodt på Grefsen og Etterstad. Men nå bor jeg heldigvis på landet 🙂

Anonymkode: 586f9...c7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har bodd på Abildsø, Bergkrystallen, Haugenstua, Grefsen, Ellingsrud og Etterstad. Mislikte Haugenstua veldig. Trivdes kjempegodt på Grefsen og Etterstad. Men nå bor jeg heldigvis på landet 🙂

Anonymkode: 586f9...c7a

Haugenstua herregud, det må da være Oslos tristeste strøk? vært der mye fordi jeg bodde i nærheten. 

Anonymkode: 110f0...6e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd på Majorstuen, trivdes kjempegodt, veldig dynamisk, mye folk og alt av tilbud. Har også bodd i Nydalen, fint der også, men mye mindre tilbud og folk (utenom rushtidene). Majorstuen hadde et lite problem med at en del var litt snobbete... 

Nydalen nå, Bjølsen/Sagene neste 😊

Anonymkode: f12e5...80c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Haugenstua herregud, det må da være Oslos tristeste strøk? vært der mye fordi jeg bodde i nærheten. 

Anonymkode: 110f0...6e6

Ja, bodde der et år. Var alt for mange skumle mennesker der. Masse narkomane med nifse hunder uten bånd. Og bare sosialtilfeller. Er lenge siden, så kanskje det er bedre der nå. 

Anonymkode: 586f9...c7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har bodd i bydel Ullern, Alna og Frogner. 
Ullern er jo ganske snobbete. Det er stille og man føler seg gjerne litt fattig der om man er fra arbeiderklassen. Men et behagelig område. Pent og rent.

Alna: syntes det var grått og trist. Langt fra byen. Bodde på Lindeberg.

Romsås synes jeg er kjempe trist. Og all tåka oppi der! Man ser jo ikke ned i Oslo en gang. 

Grorud synes jeg er litt koselig faktisk. Gå en tur der. Er ikke bare blokker, men også mange hus rundt der.
Har også fått et senter så man har jo alt der.

Ammerud synes jeg bare er trist igjen. Samme med Veitvet og Rødtvet. 

Stovner synes jeg heller ikke noe særlig om, men er fint med senter da.

Nydalen/Grefsen er veldig fine områder.

Holmekollen. Alt for snobbete.

Fornebu. Sjeleløst.

Bekkestua(ja jeg vet det er i Bærum) er også litt snobbete.

Nå bor jeg på Frogner og trives veldig. Men merker det er deilig å dra til Grorud av og til 😛 

Hva synes du om de forskjellige delene? om du så har bodd der, bor der eller er der ofte, fortell :) 

Anonymkode: 110f0...6e6

Syns det er fascinerende at du liker Grorud, men ikke Ammerud. Sistnevnte er veldig lik Grorud i bebyggelse bortsett ifra akkurat langs hovedveien (Ammerudveien). Går du ti meter vekk fra hovedveien kommer du inn i koselige nabolag med masse eneboliger. Grorud og Ammerud deler også koselige turveier langs Alnaelva. Det får meg til å lure på hvor mye du faktisk har vært i området.  Stovner har også massevis av koselige nabolag. 

Anonymkode: 34bf5...5e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1995 og fram har jeg bodd på :

Bøler - minus nedslitt senter ,blokker , pluss marka ,stille

Lamberseter - minus nedslitt senter ,ingen marka , pluss lave blokker og alt er på høyden liksom ,stille

Ryen-Simensbråten - minus alt ,pluss Ekebergsletta

Tøyen-Gamlebyen - minus alt for min del , pluss sentralt ?

Sandaker - minus alt igjen ,pluss sentralt ?

Linderud - pluss marka ,bra sykkelvei inn til sentrum ,rest minus

Lindeberg - pluss marka og stille og rolig ,minus rest

Romsås - pluss marka ,utsikt over byen ,stille , rest minus

 

Nå bør jeg ikke i Oslo lenger ,pluss alt ,minus ingenting.

 

Anonymkode: 4be4f...fe3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd litt ulike steder i byen 🤪

- Oppsal, trivdes helt greit der.

- Røa, fint område, men følte det var veldig langt vekk fra «alt».

- Tøyen, det eneste jeg savner herfra er å bo nært botanisk hage! Var mye rart som skjedde der.

- Haugerud, trivdes egentlig godt der da vi hadde hus. Det var dessverre litt langt vekk fra «alt» det og, men livet var godt på den tiden.

- Nydalen, trivdes veldig godt. Ble glad i det området.

- Bor nå på Kjelsås og her har vi det veldig bra, nå har vi fått barn så da gjør det liksom ikke så mye at det ligger et lite stykke unna sentrum 😅 Tar ikke såå lang tid med trikken egentlig.

Anonymkode: 0211d...c07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fra 1995 og fram har jeg bodd på :

Bøler - minus nedslitt senter ,blokker , pluss marka ,stille

Lamberseter - minus nedslitt senter ,ingen marka , pluss lave blokker og alt er på høyden liksom ,stille

Ryen-Simensbråten - minus alt ,pluss Ekebergsletta

Tøyen-Gamlebyen - minus alt for min del , pluss sentralt ?

Sandaker - minus alt igjen ,pluss sentralt ?

Linderud - pluss marka ,bra sykkelvei inn til sentrum ,rest minus

Lindeberg - pluss marka og stille og rolig ,minus rest

Romsås - pluss marka ,utsikt over byen ,stille , rest minus

 

Nå bør jeg ikke i Oslo lenger ,pluss alt ,minus ingenting.

 

Anonymkode: 4be4f...fe3

Og jeg elsket å bo på Ryen 🥰

Anonymkode: 313d2...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torshov: elsket å bo der før vi fikk barn, ingen ulemper da. 

Majorstuen: mistrivdes. For mye støy, for vestkant for min smak. 

Mellom Bjølsen/Nydalen: elsker området! Eneste minus er støy akkurat her vi bor. 

Liker meg veldig godt på Kjelsås, men ikke bodd der. Hadde kanskje følt det var hakket for langt unna ting.

Løren: takler ikke den nye delen i det hele tatt. 

Grunerløkka: gøy før man får barn mtp nærhet og parkene 

Men min boligdrøm er en spesifikk gate på Tåsen - ikke langt fra Voldsløkka :P Rett ved kirka. 

Anonymkode: a46a1...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, bodde der et år. Var alt for mange skumle mennesker der. Masse narkomane med nifse hunder uten bånd. Og bare sosialtilfeller. Er lenge siden, så kanskje det er bedre der nå. 

Anonymkode: 586f9...c7a

Når var dette? På 1990-tallet? 😅

Jeg har bodd ved Haugenstua i 5 år, og trives godt. Bor øverst i det området som heter «Haugen» som ligger mellom Haugenstua, Høybråten, Nedre Grorud og Furuset.

Leiligheten min har hage, det er kort vei til marka og kort pendlertid til sentrum. Det er godt skjermet mot trafikk og støy, og jeg slipper å ha utsikt rett inn i annen bebyggelse. Har vinduer ut mot en plen og noen trær.

Det er liten utskifting i borettslaget, mange har bodd her siden det var nytt for 40 år siden. Blide og hyggelige naboer, mange pensjonister. Men jeg ser at det er andre grupper som flytter hit nå (mange unge med høyere utdanning og kontorjobber).

Tidligere har jeg bodd i et villastrøk i Oslo (typ Kjelsås / Grefsen), samt i et populært sentrumsstrøk (typ Torshov / Grünerløkka). Men det var først da jeg flyttet hit at jeg følte meg «hjemme».

Dersom jeg måtte flyttet herfra ville jeg ha foretrukket Kjelsås, Høybråten, Ammerud, Ljan, Sagene eller Nordberg.

Nederst på ønskelista over bosteder i Oslo er Stovner (blokkene ved kjøpesenteret), Bjørndal, Nydalen og Storo.

Anonymkode: 8637d...7f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle bydeler i Oslo har hver sin kultur og sosiolekt. :) 

 

Anonymkode: 1a6f1...b42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindeberg og Lindebergåsen er to forskjellige verdner. Jeg har bodd på Lindebergåsen og gikk forbi Lindeberg av og til. Lindebergåsen er fantastisk fint sted å bo, umiddelbar nærhet til marka, koselige rolige naboer, barnevennlig og 5 min til t-banen og 20 min T-bane inn til Oslo S. Så ingenting å klage på, dersom jeg hadde blitt boende i Oslo hadde jeg definitivt kjøpt meg en enebolig i nærheten :)

Anonymkode: f9e42...01d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i hus på Grorud (vel, dvs Flaen/Kalbakken). Utrolig koselig og stille strøk. Mye stillere her enn rundt huset jeg vokste opp i i Telemark. 

Er også god kjent på Rødtvet, og syns det har en ufortjent dårlig rykte. De fleste har nok kun sett de ruvende blokkene fra riksvei 4, men om man blir kjent i området er det koselig og stille der også. Mange fine hus (særlig på Sandås), kort vei til de nydelige hestejordene og marka. Anbefales! Savner nærheten til marka nå som jeg bor på nedsiden av RV4. 

Anonymkode: 336c7...c92

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Khadira skrev (6 timer siden):

Jeg bor på St. Hanshaugen nå og synes det er kjempefint her, men er veldig mange hipstere her og i det hele tatt den "kulturen" føler jeg. Har vokst opp på Lambertseter og på den tiden (sent nittitall, tidlig 2000) var det f.eks nedslitt kjøpesenter og slike ting, men virker som at Lambertseter og Karlsrud har blitt mer populære områder nå. Mulig jeg tar feil altså, baserer det kun på hva jeg har sett når jeg har vært tilbake der :) 

Ellers så elsker jeg Grønland, da. Grønland har et ufortjent dårlig rykte synes jeg.

Bare nevner at Lambertseter fikk helt nytt storsenter i 2010 som Symra blant annet er en del av :) Mye koselig som tilbys der. Man trenger ikke dra til byen for noe for alt som man trenger er det mulighet å finne i nærheten. En periode så var biblioteket også en del av senteret, men de flyttet nylig over veien i veldig fine lokaler. Det er også åpnet en ny idrettshall rett ovenfor Lambertseter skole som er helt NYDELIG, mener den åpnet i 2017, men litt usikker. Nå snakkes det om at Lambertseter skole skal få en oppgradering, men man vet ikke helt når :) De slett med plassen før korona kom.  

Åpnet ny flerbrukshall på Lambert :) 

Haha. Gjett hvor jeg bor? :hoppendeglad:

------------------

Jeg er utrolig glad i Lambertseter. Vi trives veldig godt her :) I tillegg så har jeg møtt så mange fantastiske og varme mennesker. Det er virkelig noe spesielt med å bo her ❤️ Folk hjelper til om du trenger det, selv fullstendig fremmede. :) 

Jeg er vokst opp i Groruddalen og har aldri tenkt å vende tilbake. :) Det er veldig trist og vondt sted å bo. Ungdomsmiljøene er veldig harde og det unner jeg ikke mitt eget barn. 

Anonymkode: 3bdfc...215

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodd på Nydalen og synes at det var veldig koselig med Akerselva, men ting ser så veldig industrielt ut med masse nye blokker, kontorbygg, gamle fabrikker, osv

Nå bor jeg på Majorstuen og stortrives. Masse gamle pene bygårder og Frognerparken like ved. Savner likevel Akerselva litt 

Anonymkode: c931d...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forskjellene mellom stedene i Oslo er veldig overdrevet. Alle steder og områder har plusser og minuser. For meg er trafikkstøy «verst» - kunne aldri bodd på et sted med støy. 

Anonymkode: 72ab8...2f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.4.2021 den 17.19):

Jeg har bodd i bydel Ullern, Alna og Frogner. 
Ullern er jo ganske snobbete. Det er stille og man føler seg gjerne litt fattig der om man er fra arbeiderklassen. Men et behagelig område. Pent og rent.

Alna: syntes det var grått og trist. Langt fra byen. Bodde på Lindeberg.

Romsås synes jeg er kjempe trist. Og all tåka oppi der! Man ser jo ikke ned i Oslo en gang. 

Grorud synes jeg er litt koselig faktisk. Gå en tur der. Er ikke bare blokker, men også mange hus rundt der.
Har også fått et senter så man har jo alt der.

Ammerud synes jeg bare er trist igjen. Samme med Veitvet og Rødtvet. 

Stovner synes jeg heller ikke noe særlig om, men er fint med senter da.

Nydalen/Grefsen er veldig fine områder.

Holmekollen. Alt for snobbete.

Fornebu. Sjeleløst.

Bekkestua(ja jeg vet det er i Bærum) er også litt snobbete.

Nå bor jeg på Frogner og trives veldig. Men merker det er deilig å dra til Grorud av og til 😛 

Hva synes du om de forskjellige delene? om du så har bodd der, bor der eller er der ofte, fortell :) 

Anonymkode: 110f0...6e6

Jeg lurer på hva som gjør et sted koselig eller trist for deg?

Selv bor jeg på Rødtvet, og synes det er koselig her. Det går rådyr gjennom hagen, og barna leker i gata. 5 minutters gange unna er det hester eller kuer på sommerbeite, og en lekeplass med mini-klatrepark for både liten og stor. Dette er ting som gjør at jeg synes det er spesielt koselig her. Negative ting her er kanskje at det ikke finnes kiosk, cafe, restaurant eller andre butikker enn dagligvare. Og det er kanskje nok til at andre kan synes det er trist?

Jeg tror det finnes mange skjulte perler der ute, og at man kan finne sjarm de fleste steder i byen.

Anonymkode: 10f37...a79

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...