Gå til innhold

Kan noen på en enkel måte forklare meg ordet bias?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Holder på med en master og leser en del forskning i den forbindelse, men blir ikke helt klok på begrepet bias.. Noen som kan forklare det enkelt?? 

Anonymkode: 85d89...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bias betegner en predisposisjon til fordel for en reaksjonsmåte, en sak, et synspunkt, en forestilling, en idé eller et konsept; en preferanse, partiskhet, favorisering eller forutinntatthet.

Anonymkode: 4b56f...610

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lettere å forklare den helt korrekte definisjonen om du sier noe om hva du leser om, da begrepet brukes noe forskjellig fra 'gren til gren'. :)

Anonymkode: 8547b...a75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutinntatt, utgangspunkt og ståsted er betydninger jeg har vært borti.

Noen ganger menes det også en uvilje til endringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ungdom bruker det om noen de liker, for eksempel i en pop-gruppe: Min bias er (den jeg liker best er)

Anonymkode: ac3b2...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 7.33):

Ungdom bruker det om noen de liker, for eksempel i en pop-gruppe: Min bias er (den jeg liker best er)

Anonymkode: ac3b2...131

Jøss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I sammenheng med forskning betyr bias alle forhold som kan tenkes å påvirke både forskerens og forskningens objektivitet.

Derfor er dette viktig å redegjøre for i en forskningsrapport. Fordi en skal spille med åpne kort og andre skal ha mulighet til å ettergå både resultatene og tolkningen av dem.

Bias i forskning går på veldig mye mer enn slik vi bruker begrepet i dagligtale.

F.eks om pasienter vet hvilken behandling de mottar, så vil det kunne være bias i pasientdataene - fordi folk svarer og oppfatter ting annerledes om de vet at de har fått aktiv behandling/placebo.

Som er grunnen til at det er viktig å blinde studier. Å gjøre resultatene minst mulig påvirket av bias.

Helst bør lege/behandler heller ikke vite hvem som får aktiv behandling, fordi dette påvirker lege/behandlers oppførsel ovenfor pasienten. Det gir igjen bias i resultatene - fordi en ikke kan være sikker på om det er behandlingen eller ulik pasientkontakt som gir utslag.

Anonymkode: 4c5f4...cc2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...