AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Holder på med en master og leser en del forskning i den forbindelse, men blir ikke helt klok på begrepet bias.. Noen som kan forklare det enkelt?? Anonymkode: 85d89...e0c
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Forutinntatte holdninger. Anonymkode: c7106...dd0 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 Bias betegner en predisposisjon til fordel for en reaksjonsmåte, en sak, et synspunkt, en forestilling, en idé eller et konsept; en preferanse, partiskhet, favorisering eller forutinntatthet. Anonymkode: 4b56f...610 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #5 Skrevet 9. april 2021 Lettere å forklare den helt korrekte definisjonen om du sier noe om hva du leser om, da begrepet brukes noe forskjellig fra 'gren til gren'. Anonymkode: 8547b...a75 1
stan Skrevet 9. april 2021 #6 Skrevet 9. april 2021 Forutinntatt, utgangspunkt og ståsted er betydninger jeg har vært borti. Noen ganger menes det også en uvilje til endringer.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #7 Skrevet 9. april 2021 Ungdom bruker det om noen de liker, for eksempel i en pop-gruppe: Min bias er (den jeg liker best er) Anonymkode: ac3b2...131
minister-mio Skrevet 10. april 2021 #8 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 7.33): Ungdom bruker det om noen de liker, for eksempel i en pop-gruppe: Min bias er (den jeg liker best er) Anonymkode: ac3b2...131 Jøss
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #9 Skrevet 10. april 2021 I sammenheng med forskning betyr bias alle forhold som kan tenkes å påvirke både forskerens og forskningens objektivitet. Derfor er dette viktig å redegjøre for i en forskningsrapport. Fordi en skal spille med åpne kort og andre skal ha mulighet til å ettergå både resultatene og tolkningen av dem. Bias i forskning går på veldig mye mer enn slik vi bruker begrepet i dagligtale. F.eks om pasienter vet hvilken behandling de mottar, så vil det kunne være bias i pasientdataene - fordi folk svarer og oppfatter ting annerledes om de vet at de har fått aktiv behandling/placebo. Som er grunnen til at det er viktig å blinde studier. Å gjøre resultatene minst mulig påvirket av bias. Helst bør lege/behandler heller ikke vite hvem som får aktiv behandling, fordi dette påvirker lege/behandlers oppførsel ovenfor pasienten. Det gir igjen bias i resultatene - fordi en ikke kan være sikker på om det er behandlingen eller ulik pasientkontakt som gir utslag. Anonymkode: 4c5f4...cc2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå