Gå til innhold

Vanlig å få støttekontakt og avlastningshjem til barn med ADHD?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet krever veldig mye. Foreldre og søsken er utslitt! Hadde virkelig hjulpet veldig med litt hjelp. Men tenker det er litt flaut og at vi ikke sliter nok?

Noen som har slik hjelp til denne diagnosen? Både støttekontakt og avlastning? Hvor mye/ofte? 
Får de lønn for det? Må vi betale noe selv? 
Kan familie brukes? 
 

Kommunen eller barnevernet som bør kontaktes? 

Anonymkode: 4a09d...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.  :) vi har en på 10 år med adhd, + en datter på 7 år. Jeg og far var mye sliten av at han aldri sattiro, vi har testet ut avlastning og der passet han ikke og støttekontakt hadde vi kun 16 timer pr måned, så fikk jeg et tips av en kollega som sa prøv å søk på BPA (brukerstyrt personlig assistanse) noe jeg gjorde, jo da vi fikk 15 timer I uka først, nå har vi 25 timer pr uke. Så jeg og min mann har blitt som ny det siste året. 

Anonymkode: 6374c...f33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med helsesøster om kommunene har noen muligheter. Er mange barn med adhd så skulle alle hatt avlastning bare pga diagnosen i seg selv hadde ikke det gått. Tenker det må være selve utageringen som må være kriteriet for avlastning, et desverre for få avlastningshjem i omløp.

Anonymkode: ba763...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både støttekontakt, avlastning og BPA kan være fine løsninger. Ta kontakt med kommunen 😊 Kommer litt an på om dere ønsker avlastning i eller utenfor hjemmet.

Anonymkode: 8bb8f...81d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært sjeldent barn med adhd får innvilget avlastning. Som oftest må barnet være utagerende før man i det hele tatt vurderer søknaden.

Anonymkode: 5c105...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er under utredning nå. Har blitt anbefalt å søke en form for avlastning etterhvert. Her er han ekstremt utagerende, både mot mor, far og søsken. Storesøskene "hater" lillebror. Han krever 1:1 store deler av døgnet. 

Anonymkode: 7921a...ee5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kirsebæra
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Svært sjeldent barn med adhd får innvilget avlastning. Som oftest må barnet være utagerende før man i det hele tatt vurderer søknaden.

Anonymkode: 5c105...815

Tull. 

Det er totalbelastningen på familien, livskvaliteten til barnet, hva barnet trenger hjelp med/til og funksjon som avgjør. Handler ikke om utagering. 

Kan være et veldig innesluttet barn med adhd, type uoppmerksom, som har større sosiale vansker, hvor barnet krever mye oppfølging hjemme. La oss si det er ett eller to søsken da. Med søvnvansker. Lite venner. Trenger mye hjelp og tilrettelegging i hverdagen, som gjør at søsken ikke får like mye tid. 

Eller samme problemstilling med barnet og eneforsørger i full jobb. Barnet har behov for en støttekontakt som kan bidra på aktiviteter som fotballtrening/håndballtrening, svømming, klatring, kino, sosiale aktiviteter med andre barn/ungdommer. 

Fint om du setter deg inn i hva en støttekontakt er til for før du uttaler deg :)

støttekontakten får betalt ja. Er vel ikke veldig mye, men kommunen betaler. Det varierer fra kommunene om de får dekt kjøring (til og fra eget hjem får de dekt, men til forskjellige aktiviteter er vel forskjellig). Jeg legger ut for dette. Jeg betaler også for mitt barns aktivitet. Støttekontakt går som oftest gratis med ledsagerbeviset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men føler det er flaut og spørre om hjelp. Spesielt hvis det ikke er så vanlig. 

Anonymkode: 4a09d...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg Facebook-gruppen "For  foreldre til barn med ADHD". Det kan du spørre om sånt og få mange råd. :) 

Anonymkode: 67491...cbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i kommunen kan man søke om fritidskontakt iallefall. Vi har et barn med adhd som må ha med «anstand» for å klare å gjennomføre en av fritidsaktivitetene sine.(som han elsker, så det er viktig for oss at han får gjennomført det.) Jeg var med han hele det første året han var med, men nå har vi fått innvilget en fritidskontakt som følger han istedet. Det fungerer veldig godt. 
Man kan nok få innvilget avlastning også, men det er nok mer hvis familien har for mye press.

Anonymkode: 9d40e...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er prisgitt kommunen/bydelen man bor i. Det er som å trekke lodd. Noen vinnere, mange tapere.

Jeg har vært 100% alene med tre barn, to med diagnoser i mange år (Oslo). Fikk aldri avlastning selvom det var innvilget på papiret. Det er et stort problem at de som skal innvilge tjenestene også sitter på pengesekken. Etter fire år ga jeg opp kampen mot bydelen, var for utmattende uten at jeg kom noen vei. 
 

Anonymkode: aca1f...222

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 9.52):

Både støttekontakt, avlastning og BPA kan være fine løsninger. Ta kontakt med kommunen 😊 Kommer litt an på om dere ønsker avlastning i eller utenfor hjemmet.

Anonymkode: 8bb8f...81d

Når familier med multihandicappede barn eller tung autisme sliter med å få nok BPA timer, kan jeg ikke skjønne hvorfor barn med adhd skal ha BPA timer.

Anonymkode: ceb36...7cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når familier med multihandicappede barn eller tung autisme sliter med å få nok BPA timer, kan jeg ikke skjønne hvorfor barn med adhd skal ha BPA timer.

Anonymkode: ceb36...7cd

Det kommer an på ressursene i den kommunen du bor i. Og ikke minst hvor fokuset ligger. I vår kommune satser de tungt på barn og unge, så hvis et barn har utfordringer er det lett å be om og få innvilget hjelp. 

Anonymkode: 9d40e...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke relevant til spørsmålet ditt men om dere får det så går det an å høre med assistentene på skolen eller andre som er nær han om de har lyst å være avlastning. Det blir gjort mye på vår skole. 

Anonymkode: d9c6d...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få avlastningshjem må det gjennom barnevern. Da får du det dekt. Ellers kan du leie barnevakt og fikse selv, men da må du betale. 
tryggest via barnevernet da de vet hvilke familie som egner seg. 
lykke til 

Anonymkode: fa927...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å få avlastningshjem må det gjennom barnevern. Da får du det dekt. Ellers kan du leie barnevakt og fikse selv, men da må du betale. 
tryggest via barnevernet da de vet hvilke familie som egner seg. 
lykke til 

Anonymkode: fa927...582

Tildelingskontoret gir også vedtak på avlastning. Så alt må ikke gjennom barnevernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For å få avlastningshjem må det gjennom barnevern. Da får du det dekt. Ellers kan du leie barnevakt og fikse selv, men da må du betale. 
tryggest via barnevernet da de vet hvilke familie som egner seg. 
lykke til 

Anonymkode: fa927...582

Ikke når barnet har diagnoser. Da er det tildelingskontoret i kommunen. Barnevernet har ingenting med det å gjøre.

Anonymkode: aca1f...222

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flere innspill? 
Føler det er flaut å be om hjelp. 
Hvor vanlig er det å få hjelp når barn med ADHD? 

Anonymkode: 4a09d...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Flere innspill? 
Føler det er flaut å be om hjelp. 
Hvor vanlig er det å få hjelp når barn med ADHD? 

Anonymkode: 4a09d...1eb

Ikke så vanlig.

Anonymkode: 5c105...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...