Gå til innhold

Dødfødsel og beholde stønad fra nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har desverre gått gjennom en dødfødsel nylig. Jeg var på kontroll i uke 38 og det ble ikke funnet puls. Jeg ble da satt igang morgenen etter og fødte en død jente 9 timer senere.

 

Jeg skulle egentlig ha foreldrepermisjon frem til slutten av november men måtte ut i jobb igjen 3 uker etter fødsel, hvis ikke måtte jeg sykemeldes. 

 

Når jeg da snakker med nav, så får jeg høre at hvis jeg i forkant av dødfødselen hadde heller søkt og fått innvilget engangstønaden, så ville disse pengene bli mine uten at jeg skulle trenge å tilbakebetale noe.

 

Men unnskyld meg, jeg ville ikke føde ett dødt barn, jeg ville ha barnet og være i fødselspermisjon. Jeg planla selvfølgelig ikke en dødfødsel.

 

Dette er så sårt og jeg føler meg aldeles ikke klar for å gå tilbake på jobb..

Anonymkode: b2ebb...3e0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så grusomt. Det må være livets tøffeste utfordring du står i nå. 

Antar du ikke har problemer med å få sykemelding for en lengre periode nå i sorgprosessen. 

Anonymkode: c7fea...dda

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsstødnad skal primært dekke utgifter og innkjøp - det er naturlig å anta at mange av disse innkjøpene gjøres i forkant av fødsel, og å kreve inn penger som alt er brukt er vanskelig på så mange måter. Permisjonspenger er i stedet for lønn etter fødsel - er du ikke i stand til å gå tilbake i jobb får du sykepenger i stedet; sånn sett får du jo disse pengene uansett og vil ikke lide noe økonomisk tap.

Trist å høre hva du har vært gjennom - ta vare på deg selv heller enn å henge deg opp i innbilt urettferdighet :klem: 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det riktige her blir jo sykemelding. 

Anonymkode: 51b3b...180

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolere. Jeg har dessverre vært der selv og er enig i at man ikke er klar til å gå på jobb å kort tid etterpå. Jeg mener at reglene nylig er endret slik NAv innvilger foreldrepenger i 6 uker, men det er klart at om barnet kom etter du allerede var gått ut i permisjon så blir perioden etterpå tilsvarende kortere.

Jeg fikk sykmelding en periode, men etterhvert var det bra å komme seg litt ut og få de såre tanker over på noe annet.

Anonymkode: d8496...5e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utrolig trist. Be om sykmelding. 

Anonymkode: 49477...67c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer så mye, dette er jo virkelig et mareritt ♥️

Jeg har lest at hvis man har rett på permisjon skal ha uansett ha det i 6 uker etter fødselen, selv om barnet dør. 

Det høres uansett veldig ufølsomt ut av Nav å komme med en slik beskjed når du oppsøker hjelp. Jeg ville skrevet en formell klage på det. 

 

Anonymkode: f756d...8f6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

💔💔💔💔

Så grusomt - har virkelig ikke ord! 

Angående NAV tror jeg de forsøkte å opplyse om tekniske rettigheter - det var nok ikke ment slik det kom ut. 

Ingen tenker på dette, selv om muligheten er der.

Du får helt garantert sykemelding om du spør fastlegen. Om du har brukt opp rettighetene kan du søke AAP.

Sender deg mange varme tanker ❤️

På dine sider hos NAV kan du gi samtykke til at en annen person får opplysninger på vegne av deg i en periode fremover (for å ordne det praktiske). Om du trenger det, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forferdelig trist ❤️ har selv gått igjennom en dødfødsel, det er jo helt umenneskelig! Men du har vel rett på 6 uker permisjon når du har en dødfødsel etter 27.svangerskapsuke mener jeg å huske. Og du får garantert sykmelding av legen, selvom jeg er enig i at det burde være en annen løsning. Leste nylig noe om at det i Danmark hadde kommet ny lov, om man mistet etter uke 22 i svangerskapet så fikk man en del uker «sorgpermisjon» eller hva det het. Sender deg mange klemmer, ikke gå ut i jobb før du er klar ❤️ Jeg var sykmeldt i et par måneder tror jeg, men var egentlig ikke klar da jeg begynte, hadde mange angstanfall og slet skikkelig. Men det var samtidig godt å starte litt på hverdagen igjen, startet med en dag i uka og jobbet meg sakte men sikkert oppover igjen. 

Anonymkode: d2296...f86

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett til foreldrepenger i 6 uker etter dødfødsel, men hvis du har begynt å jobbe igjen før det har gått 6 uker, får du nok bare beholde foreldrepengene frem til du begynner å jobbe. 

Fikk du avslag på foreldrepenger? Eller sa du fra deg foreldrepengene? Jeg ville ha sjekket med NAV hva som har skjedd om du ikke fikk foreldrepenger noen uker etter fødsel. Kondolerer så mye❤️

Anonymkode: 705a9...734

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har desverre gått gjennom en dødfødsel nylig. Jeg var på kontroll i uke 38 og det ble ikke funnet puls. Jeg ble da satt igang morgenen etter og fødte en død jente 9 timer senere.

 

Jeg skulle egentlig ha foreldrepermisjon frem til slutten av november men måtte ut i jobb igjen 3 uker etter fødsel, hvis ikke måtte jeg sykemeldes. 

 

Når jeg da snakker med nav, så får jeg høre at hvis jeg i forkant av dødfødselen hadde heller søkt og fått innvilget engangstønaden, så ville disse pengene bli mine uten at jeg skulle trenge å tilbakebetale noe.

 

Men unnskyld meg, jeg ville ikke føde ett dødt barn, jeg ville ha barnet og være i fødselspermisjon. Jeg planla selvfølgelig ikke en dødfødsel.

 

Dette er så sårt og jeg føler meg aldeles ikke klar for å gå tilbake på jobb..

Anonymkode: b2ebb...3e0

Kjære deg.

Du må sykemelde deg. Det er klart at du ikke skal jobbe nå, du har gått gjennom det mest traumatiske man kan gå gjennom. Finnes ikke en sjel i denne verden som forventer at du skal jobbe nå. Ta deg GOD tid, bearbeid dette, du skal være på et godt sted igjen før noen skal kreve at du skal jobbe. Herrefred, finnes ikke en sjel som forventer noe annet. Ønsker deg alt godt, og jeg skulle så ønske du slapp å oppleve det du har opplevd. Føler så med deg.

Selv skal jeg ta ut baby med keisersnitt om ei uke, fordi skatten min må opereres. Ser ut som det går bra, men tankene har vært innom at han skulle dø fra meg hver eneste dag. Jeg kjenner bare tanken gjør meg helt ute av stand til å fungere. Hvorfor vi skal gå gjennom sånne ting er uforståelig. 

Gi tiden tid, så skal du se at ting faller på plass igjen.

Anonymkode: 1369e...9b7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så forferdelig trist ❤️ har selv gått igjennom en dødfødsel, det er jo helt umenneskelig! Men du har vel rett på 6 uker permisjon når du har en dødfødsel etter 27.svangerskapsuke mener jeg å huske. Og du får garantert sykmelding av legen, selvom jeg er enig i at det burde være en annen løsning. Leste nylig noe om at det i Danmark hadde kommet ny lov, om man mistet etter uke 22 i svangerskapet så fikk man en del uker «sorgpermisjon» eller hva det het. Sender deg mange klemmer, ikke gå ut i jobb før du er klar ❤️ Jeg var sykmeldt i et par måneder tror jeg, men var egentlig ikke klar da jeg begynte, hadde mange angstanfall og slet skikkelig. Men det var samtidig godt å starte litt på hverdagen igjen, startet med en dag i uka og jobbet meg sakte men sikkert oppover igjen. 

Anonymkode: d2296...f86

Dere som reiser dere igjen etter en slik opplevelse er så utrolig modige og  sterke mennesker. Jeg har ikke ord.

Anonymkode: 1369e...9b7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ånei, så trist! Jeg vet ingenting om rettigheter osv her, annet enn at jeg ikke kan skjønne om du ikke får innvilget sykemelding i noen måneder. 

❤❤❤

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut. Prøv å kontakte lub.no

Anonymkode: bc596...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Ånei, så trist! Jeg vet ingenting om rettigheter osv her, annet enn at jeg ikke kan skjønne om du ikke får innvilget sykemelding i noen måneder. 

❤❤❤

Det gjør hun, det vet jeg. Mange får post traumatisk stress etter sånne episoder og diverse andre plager. Å tvinge seg på jobb før hun er klar er skadelig.

Anonymkode: 1369e...9b7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør hun, det vet jeg. Mange får post traumatisk stress etter sånne episoder og diverse andre plager. Å tvinge seg på jobb før hun er klar er skadelig.

Anonymkode: 1369e...9b7

Selvsagt kan det være skadelig. Bortsett fra for enkelte som ønsker det da. 

Jeg har ikke opplevd det samme, men spontan/missed abort mye tidligere. Jeg måtte ha mye tid for å komme meg. 

Er det i en situasjon legen/nav ikke skal presse og mase så er det i en slik situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (Akkurat nå):

Selvsagt kan det være skadelig. Bortsett fra for enkelte som ønsker det da. 

Jeg har ikke opplevd det samme, men spontan/missed abort mye tidligere. Jeg måtte ha mye tid for å komme meg. 

Er det i en situasjon legen/nav ikke skal presse og mase så er det i en slik situasjon. 

Det er helt klart! For noen hjelper det å gå på jobb også. Hadde en kollega som mistet kona i kreft nylig, han var på jobb dagen etter dødsfallet. For han var det eneste måte å takle det på, han kunne ikke sitte hjemme og tenke på det sa han, da ble han helt gal. Så for han var jobben virkelig redningen.

Anonymkode: 1369e...9b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt klart! For noen hjelper det å gå på jobb også. Hadde en kollega som mistet kona i kreft nylig, han var på jobb dagen etter dødsfallet. For han var det eneste måte å takle det på, han kunne ikke sitte hjemme og tenke på det sa han, da ble han helt gal. Så for han var jobben virkelig redningen.

Anonymkode: 1369e...9b7

Ja for noen er det slik. For andre er det slik at de må få tid i fred alene og med familie/partner. Vi er forskjellige, som personer og avhengig av situasjonen. Synes det bør være rom for flere behov/reaksjoner ❤

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som føles riktig for noen blir helt feil for andre. Bare du kjenner deg, din jobb og dine ønsker/muligheter. Selv var jeg (etter eget ønske) tilbake i jobb etter seks uker. Jeg sørget ikke noe mindre over mitt barn enn de som var sykemeldt et år. Min arbeidsplass var god å være på, andre er ikke det. Men seks uker skal du iallefall ha (se under). LUB har også mange andre tilbud, ring dem du, om du orker. 
https://www.lub.no/praktiske-rad/foreldres-rettigheter-nar-et-barn-dor#foreldrepenger-fødselspermisjon

Anonymkode: 6d8a6...856

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...