Gå til innhold

Moderatorer som anonyme og under andre brukernavn?

SoWhat?

Anbefalte innlegg

maseprateren skrev (Akkurat nå):

Moderatorene jobber GRATIS

Det er grenser på hva man kan kreve av et forum

Skal moderatorene være profesjonelle så hadde de i det minste fortjent lønn for arbeidet eller?

Moderatorer i mange andre forum jobber også gratis men de kan fortsatt kun bruke sitt eget moderator-brukernavn når de skal diskutere.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BEYou skrev (4 minutter siden):

Dette stemmer nok ikke helt :) Jeg har sett gjennom innleggene til minst to personer her som enten har blitt kastet ut eller fått advarsel for og så kastes ut fordi de diskuterte med «feil type personer» her inne.

Nå kan det være at ting ikke er synlige for andre brukere. Mange skriver for eksempel mye regelbrudd som anonym. Ingen får advarsel eller blir utestengt for å ha diskutert med feil person. Det må være regelbrudd og da gjerne mange regelbrudd over tid.

Elaine Marley, mod.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

maseprateren skrev (4 minutter siden):

Skal moderatorene være profesjonelle så hadde de i det minste fortjent lønn for arbeidet eller?

Har du skjønt poenget av denne tråden som diskusjonen går ut på? Hvis ikke, så les deg opp. For slike kommentarer som det der blir veldig svada for hva kjernen i saken går ut på.

Endret av MaleficentAurora
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at dere har andre brukere, men jeg synes faktisk at vi burde informeres om når vi snakker med en moderator. 
Det at dere følger samme regelverk er en veldig liten trygghet for oss. For alle vet at regelverket er for det første høyst urettferdig og urettmessig i mange situasjoner. Det overholdes og tolkes forskjellig fra tråd til tråd, underforum til underforum og ikke minst, fra moderator til moderator. 
Det at en annen moderator rydder i den tråden dere er aktiv i som vanlig bruker, gir lite trygghet. For dere er en gruppe som jobber sammen og det å redde ræva til hverandre er langt ifra utenkelig. 

Dere har valgt å være moderator, vi har ikke valgt å diskutere med en moderator i skjul som kan straffe oss urettmessig. Vi har ikke valgt DEG til å være moderator. Det er utrygt og uprofesjonelt at dere får gå under radaren og har alle muligheter til å misbruke det faktumet at dere er moderator. 

Det er greit å ha en bruker som ikke er moderator hvor dere deltar som vanlige brukere, men da må det opplyses om at det er en mods' "private" konto. Og AB er da ikke greit i det hele tatt. Vi behøver ikke å vite hvilken moderator brukeren hører til en gang, bare at det er en mod som står bak kontoen. Alt annet er bare helt feil og utrygt for alle her inne.
For havner du på feil fot med en undercover mod, så er du mildt sagt fucked og det er absolutt ingenting vi kan gjøre med det. For dere sitter med all makten. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (1 minutt siden):

De er det frivillig. Alle skjønner hvorfor. Ihvertfall vi som har gjennonsnitt i iq og + 

De er sikkert ensomme og hjelpeløse i noen forstand de også. Men å utestenge andre fjør de glatt  i denne tiden. Jeg mister all respekt. Jeg syns de fortjener den  angsten de får pga dette. De behandler brukere så jævli dårlig pga egne issues. Det er ikke ok. 

Akkuratt det er veldig sant at de behandler brukerne totalt respektløst. Spennende om denne tråden blir moderert bort 🙂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

maseprateren skrev (11 minutter siden):

En ting er hva de fortjener. En annen ting er hva de ønsker. Hallo

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt latterlig at moderatorer kan ha andre brukere.. hva faen liksom? Er lov å tenke litt

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milky skrev (Akkurat nå):

Det er helt latterlig at moderatorer kan ha andre brukere.. hva faen liksom? Er lov å tenke litt

Det er ikke latterlig. Det er faktisk ganske drøyt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

maseprateren skrev (5 minutter siden):

Akkuratt det er veldig sant at de behandler brukerne totalt respektløst. Spennende om denne tråden blir moderert bort 🙂

Jeg vet ikke om den blir. Tror ikke det. Det blir for åpenlyst. 

Noen skulle ønske at jeg aldri var blitt medlem her  😄 og vel. Jeg er nok ikke alene

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stort sett er nordmenn lite engasjerte. De er sånn: " åja, jeg blir behandlet dårlig. Det må jeg komme over"  eller " åja, dette er maktmisbruk, men jeg har det grei nok og gidder ikke bry neg" ... sånn hele veien. Likegyldighet et det jeg må karakterisere nordmenn som iblant  🙂

jeg blir drit forbanna:-D   er ikke helt ok det heller! Men ok. Jeg sier ihvertfall ifra

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milky skrev (9 minutter siden):

Det er ihvertfal ikke greit og burde gjøres noe med. Det er ikke rart at folk reagerer, vi vet jo aldri hvem vi diskuterer imot, men det gjør derimot de.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten er ikke ny. Den har dog vært forfattet og debattert på et langt bedre grunnlag (synsing og spekulasjoner er ikke bevis) og ordlag tidligere. Temaet dukker opp sånn jevnlig år over år, mulig det allerede er to år siden sist. Da tror jeg det var @Asti som røk ut, og som måtte skrive svar i egen blogg. @SlemUlv kom inn og bekreftet en praksis flere stilte spørsmål ved, utkastelse på falskt grunnlag. Og det var da flere kom på banen med egne historier om forskjellsbehandling. Jeg røk uklar med en bruker som var godt under huden forrige forumansvarlig, og ble kastet ut rett som det var og det ble også påstått at jeg var flere ulike brukere der de argumenterte med «vi har sikre kilder på dette». Så ja, ryker man uklar med en moderator skjult/ikke skjult, så blir det notert ned. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BEYou skrev (1 minutt siden):

Det er ihvertfal ikke greit og burde gjøres noe med. Det er ikke rart at folk reagerer, vi vet jo aldri hvem vi diskuterer imot, men det gjør derimot de.

Nettopp. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler dette er et storm i et vannglass. 

Å være moderator på Kvinneguiden er en hobby, ikke et virke. At dem fikk delta i trådene skulle ellers bare mangle. Tenker at man har ingen grunn til å tro at det skjer snuskete ting bak i kulissene. Man har heller ingen dekning for å påstå det. Moderatorene utøver vel ikke maktmisbruk i "små" diskusjoner når dem attpåtil blir kontrollert for det. Moderatorene på KG har en mye mer begrenset moderatortilværelse enn på andre forum.

På andre forum så er det lov å både være moderator med fri ytringsfrihet og moderere i samme tråder. Det fungerer uproblematisk, og ingen moderatorer der har blitt anklaget for "maktmisbruk". Der modereringen har skjedd så har det skjedd fordi det har vært lovbrudd iht. regelverket. 

KG er et privatdrevet hobbyforum. Man kan ikke forvente at moderatorene fungerer som politi på heltid etter strenge regler. Da hadde ingen giddet å være moderator her. 

Å bli moderert bort, selv om man føler det er feilaktig, er uansett ikke verdens undergang. Så seriøst er ikke livet her inne. Det er uansett en frivillig tilværelse å være her. Eller? 

Endret av Ctrl
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MaleficentAurora skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hvorfor dere har denne muligheten når dere har valgt å være moderatorer? Blir det ikke feil da at dere også kan ha en annen bruker om dere ønsker det? Strider ikke det mot regelverket når ordinære brukere av forumet ikke får lov til det?🤔

Det er helt vanlig på alle forumene jeg er på, skulle bare mangle tenker jeg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (2 minutter siden):

Denne debatten er ikke ny. Den har dog vært forfattet og debattert på et langt bedre grunnlag (synsing og spekulasjoner er ikke bevis) og ordlag tidligere. Temaet dukker opp sånn jevnlig år over år, mulig det allerede er to år siden sist. Da tror jeg det var @Asti som røk ut, og som måtte skrive svar i egen blogg. @SlemUlv kom inn og bekreftet en praksis flere stilte spørsmål ved, utkastelse på falskt grunnlag. Og det var da flere kom på banen med egne historier om forskjellsbehandling. Jeg røk uklar med en bruker som var godt under huden forrige forumansvarlig, og ble kastet ut rett som det var og det ble også påstått at jeg var flere ulike brukere der de argumenterte med «vi har sikre kilder på dette». Så ja, ryker man uklar med en moderator skjult/ikke skjult, så blir det notert ned. 

Omg  Takk!  Hvor lenge har dette pågått?

Jeg vet jeg er opposisjonell og har vært sarkastisk. Men det handler ikke om det. Det handler om noe annet. Og jeg vet det godt.

Jeg fremstiller meg IKKE som feilfri. Jeg irriterer og gjør folk forbanna

Men har jeg brutt regler som bør innebære utestengelse? Nei.  Aldri i verden.  

Hvem rapporterer og hvem.påviker? 

Det er spørsmålet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Moderatorene har dette som fulltidsjobb så da bør man forvente profesjonalitet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

maseprateren skrev (22 minutter siden):

Hvem som helst har muligheten til å ha flere kontoer om de ønsker selv om det ikke er lov.

Det at moderatorene kommenterer uten å bruke moderator-brukernavn viser jo bare hvor fucka de er i hodet. Hadde de hatt integritet så hadde de stått frem med brukeren sin. Men husk at 90% av kommentarene er fra AnonymBruker så resten av forumet er jo likedann.

Moderatorene på KG er noe for seg selv og jeg har en sterk følelse på at det er kvinner 🙂

Det er fult lov å ha flere kontoer. Både for moderatorer og alle andre. Aldri vært noe regel om at det ikke er lov. Du får ikke lov der i mot å lage en tråd med bruker 1, for så å svare i din egen tråd med bruker 2 også ha en diskusjon, med deg selv. På samme måte som at du får ikke lage en tråd med AB og svare med nick (eller motsatt), som om du er en annen person i den tråden. Det er fult lov å lage en tråd som AB, også gå over til nick fordi du enten gjør en glipp og "avslører" deg selv at du ombestemmer deg og ønsker å gjøre det under nick, så lenge du sier "Hei, jeg er AB/TS" og ikke går inn som en annen person.

Personlig så har jeg ingenting imot at moderatorerer bruker andre profiler for å være aktiv. Men da må det opplyses om det. For det å stole på at en ukjent bruker faktisk blir behandler som resten av oss, til tross for at moderatorene selv vet at denne ukjente brukeren er en moderator i forkledning... det er det ingen som vil tro på og føle seg trygg på. Ord er noe helt annet enn handling. 
De kan fint ha diskusjoner i andre tråder/rom de ikke modrerer selv i, men da burde de informere at de er mod i hverdagsklær og at de virkelig blir behandlet som alle andre. Vi kan ikke være sikre på at de faktisk blir behandlet som alle andre, når alt skjer i det skjulte og moderatorene her inne har et jævlig dårlig rykte, av en god grunn. Forskjellsbehandling og trynefaktor er reellt og det har vi fått bevist flere ganger. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (1 time siden):

Men dere har vært "ordinære" brukere og har kontakt og "vennskap", eller vennskap med andre brukere som oss andre. Eller kutter dere kontakten med folk her? Hm Tviler på det. Så "venninnesnakk" er ganske vanlig med de som ikke er moderatorer? 

Og... hvis jeg skulle si mot deg i en tråd. Hvor du var under annet Nick. Du vil bli påvirket. Du kan mislike meg intenst. La oss si at du er den dominerende i moderatorgjengen. Vel? Hva skjer med meg da? 

Er så mye feil med dette. Alt er feil liksom

Du virker litt paranoid? Og tar KG litt for seriøst?

Moderatorene er her frivillig. De er ikke lønnet, de får ikke betalt, de bruker sin fritid. Lykke til med å finne moderatorere som kan forumet godt og i tillegg skulle ta fra de rollen som bruker. Bryter de regler blir det oppdaget. Det å sitte å tro at moderatorene har gjenger, favoriserer og splitter virker veldig voldsomt.

Chill..

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noomie skrev (1 minutt siden):

Personlig så har jeg ingenting imot at moderatorerer bruker andre profiler for å være aktiv. Men da må det opplyses om det.

Jeg er ikke enig i at det må opplyses om det. For min del ser jeg ikke behovet for det heller. Moderatorene er også privatpersoner som må få lov til å ytre seg her inne på like vilkår som alle andre. Om dem er moderator i forkledning gir meg ingenting. Det er jo personen jeg skriver med, ikke rollen deres. Og jeg tenker at moderatorene fint klarer å skille mellom mod og privat selv også, selv om halve tråden her later til å tro at dem ikke gjør det. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...