Gå til innhold

Hvor langt nord må jeg før de snakker nordlandsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når slutter trønderdialekten og hvor begynner det nordnorske tonefallet? Er det Trofors?

7CB0BEF0-95D9-4195-B741-4A8E7DBF44CE.png

Anonymkode: 3ff28...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når slutter trønderdialekten og hvor begynner det nordnorske tonefallet? Er det Trofors?

Anonymkode: deace...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes du knapt må over grensa til Nordland (heter vel noe annet nå), før man snakker nordnorsk dialekt, men det er en hybridgreie akkurat på grensa der.

Anonymkode: 97854...d42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hvilken vei du tar. Følger du kystriksveien så er du vel sør for Trofors. I Brønnøy og Sømna snakkes det nordnorsk. Følger du E6 så er det litt mer usikkert. Teknisk sett tilhører jo Majavatn Nordland men jeg tror aldri jeg har snakket med noen der så jeg vet faktisk ikke om de snakker nordnorsk eller bryter mye på trøndersk, gjør de det siste så blir vel Trofors første tettsted der det snakkes nordnorsk. 

Anonymkode: a18f4...52c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på hvilken vei du tar. Følger du kystriksveien så er du vel sør for Trofors. I Brønnøy og Sømna snakkes det nordnorsk. Følger du E6 så er det litt mer usikkert. Teknisk sett tilhører jo Majavatn Nordland men jeg tror aldri jeg har snakket med noen der så jeg vet faktisk ikke om de snakker nordnorsk eller bryter mye på trøndersk, gjør de det siste så blir vel Trofors første tettsted der det snakkes nordnorsk. 

Jaggu, du kan litt om dette du! Jeg er imponert! 👍

Anonymkode: 768d8...eb0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Markus og Martinius fra Trofors synger i hvert fall på nordlandsk. Men nord-trøndersk er jo likere og likere nordlandsk jo lengre nord du kommer

Anonymkode: 175c1...5dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Neineinei. Vi synger ikke her, selv om det sikkert er en nordnorsk dialekt likevel.

Anonymkode: 12c2f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Markus og Martinius fra Trofors synger i hvert fall på nordlandsk. Men nord-trøndersk er jo likere og likere nordlandsk jo lengre nord du kommer

Anonymkode: 175c1...5dd

Snakker de riktig dialekt? Jeg har hørt at de er påvirket av at de tidligere har bodd på Østlandet og blitt preget av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 0.10):

Nordland og oppover

Anonymkode: 9288c...a1d

Hvor går den konkrete grensa? Hvor starter Nordland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan du se på et kart. 

Anonymkode: 12c2f...4fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlandsk er ikke EN dialekt. I likhet med de fleste områder/fylker i Norge er dialektene svært ulike i de forskjellige områdene av Nordland. Det er "flytende" overganger mellom områdene. Selv innenfor små områder er dialektene ulike. Hilsen en som bor her og kan skille på dialektene selv med relativt kort avstand.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke nordlandsk? Mener du hvordan man snakker i Nordland, eller tenker du på nordnorsk som i hele nord Norge? Brønnøy, Sømna og Trofors har en litt annet intonasjon sammenliknet med det man gjerne forbinder med nordnorsk. Vil kanskje påstå at folk snakker nordnorsk fra Trofors og nordover.  Men som det nevnes over her er det jo en haug av ulike dialekter nordpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.4.2021 den 14.07):

Der nordlandsportalen er :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...