AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Del Skrevet 4. april 2021 Når slutter trønderdialekten og hvor begynner det nordnorske tonefallet? Er det Trofors? Anonymkode: 3ff28...e7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #2 Del Skrevet 4. april 2021 Når slutter trønderdialekten og hvor begynner det nordnorske tonefallet? Er det Trofors? Anonymkode: deace...111 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Del Skrevet 4. april 2021 Jeg synes du knapt må over grensa til Nordland (heter vel noe annet nå), før man snakker nordnorsk dialekt, men det er en hybridgreie akkurat på grensa der. Anonymkode: 97854...d42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Del Skrevet 4. april 2021 Det kommer an på hvilken vei du tar. Følger du kystriksveien så er du vel sør for Trofors. I Brønnøy og Sømna snakkes det nordnorsk. Følger du E6 så er det litt mer usikkert. Teknisk sett tilhører jo Majavatn Nordland men jeg tror aldri jeg har snakket med noen der så jeg vet faktisk ikke om de snakker nordnorsk eller bryter mye på trøndersk, gjør de det siste så blir vel Trofors første tettsted der det snakkes nordnorsk. Anonymkode: a18f4...52c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Del Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer an på hvilken vei du tar. Følger du kystriksveien så er du vel sør for Trofors. I Brønnøy og Sømna snakkes det nordnorsk. Følger du E6 så er det litt mer usikkert. Teknisk sett tilhører jo Majavatn Nordland men jeg tror aldri jeg har snakket med noen der så jeg vet faktisk ikke om de snakker nordnorsk eller bryter mye på trøndersk, gjør de det siste så blir vel Trofors første tettsted der det snakkes nordnorsk. Anonymkode: a18f4...52c Jaggu, du kan litt om dette du! Jeg er imponert! 👍 Anonymkode: 768d8...eb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Del Skrevet 4. april 2021 Markus og Martinius fra Trofors synger i hvert fall på nordlandsk. Men nord-trøndersk er jo likere og likere nordlandsk jo lengre nord du kommer Anonymkode: 175c1...5dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #7 Del Skrevet 4. april 2021 Nordland og oppover Anonymkode: 9288c...a1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #8 Del Skrevet 4. april 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Det kommer an på hvilken vei du tar. Følger du kystriksveien så er du vel sør for Trofors. I Brønnøy og Sømna snakkes det nordnorsk. Følger du E6 så er det litt mer usikkert. Teknisk sett tilhører jo Majavatn Nordland men jeg tror aldri jeg har snakket med noen der så jeg vet faktisk ikke om de snakker nordnorsk eller bryter mye på trøndersk, gjør de det siste så blir vel Trofors første tettsted der det snakkes nordnorsk. Anonymkode: a18f4...52c Neineinei. Vi synger ikke her, selv om det sikkert er en nordnorsk dialekt likevel. Anonymkode: 12c2f...4fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 5. april 2021 #9 Del Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Markus og Martinius fra Trofors synger i hvert fall på nordlandsk. Men nord-trøndersk er jo likere og likere nordlandsk jo lengre nord du kommer Anonymkode: 175c1...5dd Snakker de riktig dialekt? Jeg har hørt at de er påvirket av at de tidligere har bodd på Østlandet og blitt preget av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #10 Del Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 0.10): Nordland og oppover Anonymkode: 9288c...a1d Hvor går den konkrete grensa? Hvor starter Nordland? Anonymkode: 3ff28...e7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #11 Del Skrevet 6. april 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor går den konkrete grensa? Hvor starter Nordland? Anonymkode: 3ff28...e7f Det kan du se på et kart. Anonymkode: 12c2f...4fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
911 Skrevet 6. april 2021 #12 Del Skrevet 6. april 2021 Nordlandsk er ikke EN dialekt. I likhet med de fleste områder/fylker i Norge er dialektene svært ulike i de forskjellige områdene av Nordland. Det er "flytende" overganger mellom områdene. Selv innenfor små områder er dialektene ulike. Hilsen en som bor her og kan skille på dialektene selv med relativt kort avstand. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honningmor Skrevet 8. april 2021 #13 Del Skrevet 8. april 2021 Å snakke nordlandsk? Mener du hvordan man snakker i Nordland, eller tenker du på nordnorsk som i hele nord Norge? Brønnøy, Sømna og Trofors har en litt annet intonasjon sammenliknet med det man gjerne forbinder med nordnorsk. Vil kanskje påstå at folk snakker nordnorsk fra Trofors og nordover. Men som det nevnes over her er det jo en haug av ulike dialekter nordpå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Danielle- Skrevet 9. april 2021 #14 Del Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (På 6.4.2021 den 14.07): Hvor går den konkrete grensa? Hvor starter Nordland? Anonymkode: 3ff28...e7f Der nordlandsportalen er 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå