Gå til innhold

Barnefamilie som drikker øl hver fridag.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Merkelig tråd i grunnen..nå har vi i over 1 år i utallige tråder, hørt om hvor forferdelig det er at skoler og fritidstilbud stenger, fordi dette er en arena hvor sårbare barn kan føle seg trygge..Men, når noen oppretter en tråd og forteller at et barn reagerer i sitt eget hjem, på foreldrenes alkoholinntak på en negativ måte - DA er det ikke måte på hvordan foreldrene og alkoholinntaket deres skal beskyttes. 

Det er så enkelt som at dersom barna reagerer negativt på alkoholinntaket ditt - da har du drukket for mye. Barna bestemmer mengden rett og slett. Så er det opp til deg som forelder å vise hensyn, og stoppe FØR barna reagerer. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kunne ikke ha skrevt det bedre selv!    

unnskyld meg, jeg snakker om voksne med normalt forhold til alkohol, det betyr ikke å drikke en flaske vin alene! 

høres pent ut? Jeg har ingen problem med å stoppe etter 1-2 enheter. Det har ikke mine venner heller. De du beskriver har et problem og burde ikke drikke rundt barn  

Anonymkode: 4fe11...c3e

Er et normalt forhold til alkohol å drikke alkohol på hver eneste fridag? 

Anonymkode: acfd3...d0b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Er et normalt forhold til alkohol å drikke alkohol på hver eneste fridag? 

Mye som er normalt. Vi drikker litt hver dag uten at det går ut over barn, trening eller jobb. Men nå har vi råd til det. Tror det er mer unormalt å være totalt avholds i tilfelle noe skjer og ungen må på legevakten. Det er nok en diagnose. 

Anonymkode: a401a...d75

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil gjerne nyansere det her litt også. Jeg har sett utallige bilder av meg selv som liten rundt bord med øl og sigaretter. Har aldri tenkt over det. Vet jeg har sett mamma og pappa fulle også. Var forsåvidt ikke så plagsomt det.

I voksen alder reagerer jeg sterkt på berusede folk, men det skyldes ikke foreldrene mine, men en voldelig eks. 

Det rare er at jeg har barn, og selv drikker jeg nesten aldri og tror nok barna nesten hadde hatt godt av å se meg drikke.

Min eldste er livredd alkohol, fordi faren hennes blir "rar" når han drikker. Hun er veldig streng på at man får maks drikke en øl og må spørre henne om lov. Ser hun ølbokser i skapet som er tomme blir hun sur og lager drama.

Dette er ganske slitsomt. Ts sier disse barna kommenterer drikkingen, men det gjør datteren min og, enda det er fem år siden hun så meg ta en eneste øl.

Hun har lært gjennom x antall kampanjer og skolekampabjer at alkohol er veldig veldig farlig og at fulle voksne = voksne som drikker minst en øl, trenger ikke være mer.

En del barn blir faktisk skremt av denne type propaganda. At noen drikker hver fridag er kanskje rart, men spørsmålet er jo om det egentlig er et problem? Og hvorfor spør du ikke foreldrene istedet for oss?

Anonymkode: f6c64...f08

Propagandaen er rett,alkohol er på vei ut og skulle aldri vært inne. Akkurat som røyk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mye som er normalt. Vi drikker litt hver dag uten at det går ut over barn, trening eller jobb. Men nå har vi råd til det. Tror det er mer unormalt å være totalt avholds i tilfelle noe skjer og ungen må på legevakten. Det er nok en diagnose. 

Det kommer vel heller an på drikkemønster til foreldre. Hos meg er det et sterkt ønske om å ikke fucke med kroppen. Les hva alkohol ikke bare litt,gjør med psyke,andre organer og  energinivå.

Et ønske om å være avholds burde være like stuerent som å holde seg unna piller. Ikke en diagnose som du fjåser ut.

Veldig mange flotte mennesker som er avholds,fulle av integritet og fornuft.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Mener du at hvis man har råd til å drikke alkohol hver dag så er det greit? 
Og at de som velger å ikke drikke med små barn til stede har en diagnose? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du at hvis man har råd til å drikke alkohol hver dag så er det greit? 
Og at de som velger å ikke drikke med små barn til stede har en diagnose? 

Nei men de som ikke drikker i tilfelle ungen må på sykehuset kan kanskje ha en eller annen diagnose. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 10.52):

Hvem skal vurdere om de voksne er påvirket eller ikke og om barna tar skade eller ikke? Hva om barna og foreldrene opplever situasjonen helt forskjellig?

ts

Anonymkode: af7de...c54

Det er nå en gang slik at alkohol er en del av kulturen, matkulturen og for mange, inkludert meg selv, så er et glass eller fler med vin livskvalitet! Jeg har ikke tenkt til å oppgi det, du får ta d opp på en samfunnspolitisk plattform, og se om det blir noen endringer, ts. Tviler på det. Regjeringsmedlemmene slapper nok av med en dram av og til de også. De som lat alkoholen ta styringen over livet har som regel underliggende problemer. I morgen skal jeg kjøpe en flaske rosévin, og jeg skal kooose meg. (Er alene med ett stort velfungerende barn). Han tåler det!

Anonymkode: c58ec...3a6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er nå en gang slik at alkohol er en del av kulturen, matkulturen og for mange, inkludert meg selv, så er et glass eller fler med vin livskvalitet! Jeg har ikke tenkt til å oppgi det, du får ta d opp på en samfunnspolitisk plattform, og se om det blir noen endringer, ts. Tviler på det. Regjeringsmedlemmene slapper nok av med en dram av og til de også. De som lat alkoholen ta styringen over livet har som regel underliggende problemer. I morgen skal jeg kjøpe en flaske rosévin, og jeg skal kooose meg. (Er alene med ett stort velfungerende barn). Han tåler det!

Anonymkode: c58ec...3a6

Så satt på spissen; egen livskvalitet settes før barnets beste (hvis alkoholkonsumet er av en slik art og omfang at det virker negativt på barnets livskvalitet). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så satt på spissen; egen livskvalitet settes før barnets beste (hvis alkoholkonsumet er av en slik art og omfang at det virker negativt på barnets livskvalitet). 

Nei!
Sistnevnte er jo alle enige om!

Det er ugreit å drikke sånn at det påvirker barns livskvalitet negativt! Alle i tråden er enig i det! Også vi som sier vi nyter alkohol med barn tilstedet. 

Uenigheten handler ikke om hvorvidt det er greit å være full foran barn men om det er greit å i det hele tatt nye alkohol foran barn. 

Anonymkode: 4baa0...11f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei!
Sistnevnte er jo alle enige om!

Det er ugreit å drikke sånn at det påvirker barns livskvalitet negativt! Alle i tråden er enig i det! Også vi som sier vi nyter alkohol med barn tilstedet. 

Uenigheten handler ikke om hvorvidt det er greit å være full foran barn men om det er greit å i det hele tatt nye alkohol foran barn. 

Nei, det er ikke bare det «uenigheten»  handler om. Det handler også om omfanget av alkoholbruken. Ts skriver om småbarnsforeldre som drikker alkohol hver eneste fridag. Og slike småbarnsforeldre har jeg aldri møtt. At man kan ta seg en øl til grillmaten, eller ett glass vin til middag påskeaften, helt greit i mine øyne. Men å drikke hver eneste dag i påsken for eksempel, sammen med barna, det skjønner jeg ikke at noen foreldre kan gjøre. Det vil si at de er beruset sammen med barna sine hele påsken, og det er noe helt annet enn å ta seg en øl til middagen i ny og ne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke bare det «uenigheten»  handler om. Det handler også om omfanget av alkoholbruken. Ts skriver om småbarnsforeldre som drikker alkohol hver eneste fridag. Og slike småbarnsforeldre har jeg aldri møtt. At man kan ta seg en øl til grillmaten, eller ett glass vin til middag påskeaften, helt greit i mine øyne. Men å drikke hver eneste dag i påsken for eksempel, sammen med barna, det skjønner jeg ikke at noen foreldre kan gjøre. Det vil si at de er beruset sammen med barna sine hele påsken, og det er noe helt annet enn å ta seg en øl til middagen i ny og ne. 

Nei. Det vil ikke si ar de er beruset sammen med barna sine hele påsken. Igjen: så setter du en premiss om at alkohol = beruset. Flere voksne kan ta seg et glass vin til hver middag gjennom hele påska. Da drikker du alkohol hver dag men er ikke beruset en eneste dag. Det virker som om du og flere med deg ikke fatter dette! Klarer ikke dere drikke alkohol uten å måtte bli beruset..??!! Det sier jo mer om ditt forhold til alkohol enn andres! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Det vil ikke si ar de er beruset sammen med barna sine hele påsken. Igjen: så setter du en premiss om at alkohol = beruset. Flere voksne kan ta seg et glass vin til hver middag gjennom hele påska. Da drikker du alkohol hver dag men er ikke beruset en eneste dag. Det virker som om du og flere med deg ikke fatter dette! Klarer ikke dere drikke alkohol uten å måtte bli beruset..??!! Det sier jo mer om ditt forhold til alkohol enn andres! 

Ts skriver: «Det går gjerne i flere bokser om dagen, og drinker i tillegg.»

Det er altså ikke snakk om ett glass vin til middag hver dag i påsken, noe som er noe helt annet. 
Det er altså på et nivå der man syns synd på barna fordi foreldrene drikker (mye) hver dag. Tror ikke noen hadde tenkte det om det var snakk om ett glass vin til middag hver dag i påsken. 
Jeg tolker innleggene til ts som at foreldrene det er snakk om drikker såpass at de er beruset, altså at det ikke er snakk om ett glass til middag. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts skriver:

"Jeg vet at barn merker det veldig raskt om foreldrene påvirkes av alkohol, barna har i et par sammenhenger sagt « mamma du drikker øl hele tiden du». Og til og med jeg merker at de påvirkes. 

Anonymkode: af7de...c54"

Anonymkode: dbe87...55b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er ikke det vi diskuterer, vi diskuterer flere glass øl og drinker mens barna er til stede hver dag i påsken eller hver dag hver helg! Da tenker jeg det handler om at man vil døyve over noen følelser eller tanker som man trenger å bearbeide. 

Og hva så om man tar noen øl for å døyve noen vanskelige følelser. Kanskje noen synes det er deilig å ta et par øl for å roe ned kroppen når man endelig har fri etter hverdagens tidsklemme?

Anonymkode: 5eff9...772

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hva så om man tar noen øl for å døyve noen vanskelige følelser. Kanskje noen synes det er deilig å ta et par øl for å roe ned kroppen når man endelig har fri etter hverdagens tidsklemme?

Anonymkode: 5eff9...772

Hvis det er småbarn inne i bildet så er ikke dette foreldre som er egnede omsorgspersoner i såfall. Ærlig talt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest padawan
AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 23.16):

Det jeg lurer på.. men det er jo som oftest best å snakke ordentlig med de først🤔

Du mener å rase fra seg på et diskusjonsforum først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det er småbarn inne i bildet så er ikke dette foreldre som er egnede omsorgspersoner i såfall. Ærlig talt. 

Hvor perfekte foreldre mener du er innafor. For de aller fleste barn, som har det godt nok ellers, så er ikke et-par øl på kvelden skadelig. Hvor beskytta skal du oppdra barna dine, egentlig?

Anonymkode: 6ab2a...9f6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 20.26):

Seriøst?? Alkohol og barn hører ikke sammen!Ser selv det samme!

En ting er en øl og 2 når barna er i seng.En sjelden gang.

Anonymkode: 705f6...b64

Jeg er helt enig at man ikke skal drikke seg full og ifra sans&samling med små barn tilstede.

Men at folk skal legge seg opp i alt hva andre gjør, det, byr meg imot.

Vi drikker bare når vi ikke har barn i hus. Men vi kan en sjeeeeeeeeeelden gang, ha en-to øl ELLER vin med barna her. Barna er henholdsvis store tenåringer, og vi rørte ALDRI alkohol med barna i hus før de var i tenårene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor perfekte foreldre mener du er innafor. For de aller fleste barn, som har det godt nok ellers, så er ikke et-par øl på kvelden skadelig. Hvor beskytta skal du oppdra barna dine, egentlig?

Anonymkode: 6ab2a...9f6

Et par øl på kvelden er nok ikke så farlig. Men i det tilfelle som diskuteres her, beskriver ts foreldre som drikker flere øl og drinker hver eneste fridag, med barn tilstede. Barna kommenterer selv at nå drikker mamma øl, igjen... Da tenker jeg vi er på et nivå som ikke er bra for barna. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...