AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #121 Del Skrevet 5. april 2021 Her jeg kommer fra ga vi julenissen flere akkevit på julaften. Med sugerør. Jeg la aldri merke til at nissen som regel var full, fordi han hadde vært innom flere hjem først. I tillegg var min far nisse hos andre, og kom visstnok hjem beruset han også. Dette var ca. 15 år siden. Jeg tenker at dette er galt. Fordi jeg og mine søsken kunne vært barn som fant det utrygt. Det er ikke noe foreldrene mine kunne forutsett, da det skjer plutselig. Samtidig syns jeg ikke vi skal sy puter under armene til ungene heller. De i min omgangskrets som hadde foreldre som drakk lite eller er avholds, har testet ut det meste av alkohol og litt diverse narkotiske stoffer nå i ung voksen alder. Jeg har et sunt forhold til alkohol og kommer ikke til å drikke meg full foran mine barn. Et glass vin for kosens skyld må være lov. Ikke fordi jeg tok skade av at mine foreldre drakk mye. Men fordi man aldri vet om barna vil ta skade av det eller ikke. Anonymkode: a4af0...a15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #122 Del Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er veldig glad jeg kan hoppe fort i bilen selv om det er noe, da slipper jeg å være livredd for at jeg ikke får tak i taxi fort nok eller lukte alkohol når jeg setter meg inn i ambulansen. Alkoholen er ikke verdt det i det hele tatt! Hvorfor skal man absolutt kose seg med alkohol hvis man ikke har til hensikt å bli brisen eller full? Er jo så mye annet godt! Anonymkode: af7de...c54 «Livredd»..? - Hva tenker du om foreldre som tar med ungene på seiltur over flere uker? Eller langt ute i natur og på fjelltopper uten tilgang til både taxi og ambulanse? For meg høres dette hysterisk ut, at du føler du alltid må være i akutt beredskap i tilfelle noe forferdelig skal skje med barna dine. At du stiller spørsmålstegn til hvorfor man drikker alkohol om man uansett ikke kan drikke seg full, vitner jo om et veldig umodent og ensidig forhold til alkohol. Hva man synes er godt er forøvrig individuelt, og de fleste voksne jeg kjenner hadde valgt noen skiver med god ost, kjeks, litt nøtter og ei flaske vin på deling, langt før alt annet av godteri eller «godsaker». AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, tenker ikke det. Vi kan ta 1-2 glass vin/øl til maten kanskje fredag eller lørdag kveld. Og det er ikke bare mengde vi diskuterer, vi snakker også om barn som ofte vil ligge borte hos andre, som sier « mamma du drikker alltid øl du» , om foreldre som drikker hver eneste fridag , mens unga må finne på ting selv etc. Skremmende hvor svart-hvitt mange er i denne tråden. Oppleves egentlig som om mange går rett i forsvar og mister evnen til å reflektere og være nyansert. ts Anonymkode: af7de...c54 Nei, de(n) som er mest svart hvitt er de som trekker likhetstegn mellom alkohol foran barn = barndomstraumer. Alle her i tråden som snakker åpent om at vi nyter alkohol foran barn har sagt klinkende klart at det ikke er greit å være beruset foran barn. Så her er alle enig, men det er liksom ikke «godt nok» virker det som. Du skriver videre at barna har påpekt at mor alltid drikker øl. Hvordan er dette sagt da? Som kritikk av mor? Med sinne? Eller er det erting/humor? Jeg har også hørt barn snakke om foreldre som «alltid drikker øl» men jeg kjenner foreldrene godt og vet at de har faktisk et ganske nøkternt forhold til alkohol. I et tilfelle jobber den ene innenfor mikrobryggeri, og da er det kanskje ikke så merkelig at han er over middels opptatt av øl. Han går dog ikke rundt brisen 24/7. Du sier også at barna ofte vil ligge borte, hvor er det de vil ligge da? Vil de overnatte hos deg? Har de gjort det før og synes det var stas? Vi har hatt med barn på besøk på hytta vår, og de vil alltid bli med tilbake hit. Det har absolutt ingenting med at de har et dårlig hjem fra før av, men at de synes det er stas å få reise bort andre steder. Du sier også at barna må finne på ting selv iløpet av helga. Kan du spesifisere hva du mener med det da? At foreldrene ikke er aktive nok med barna? Hvor gammel er barna? Har de venner de leker med? Kan det tenkes at foreldrene er sliten? Jeg synes fortsatt de tingene du mener er «barneverns materiale» er veldig «tynt» : 1.) At foreldrene drikker alkohol når de har fri er faktisk helt greit. det er ikke en barnevernssak med mindre de er synlig beruset og/eller det oppstår ubehagelige/farlige situasjoner. Du har blitt spurt om dette uten å gi noe svar eller konkrete eksempler, du vet bare at de nyter alkohol når de har fri, men sier ingenting om at de er beruset foran barna, eller at barna gir utrykk for at de er redde/engstelige. Du selv er så redd for å drikke alkohol at du aldri gjør det, fordi du frykter at en potensiell ambulansesjåfør skal lukte alkohol av deg om du skulle måtte tilkalle ambulanse. Du er opptatt av å være i «akutt beredskap» til enhver tid, i tilfelle det hender dine barn noe. 2.) Du sier at barna ønsker å overnatte hos andre, men ikke hvem og ikke hva bakgrunnen er. Å ønske å overnatte til søskenbarn/besteforeldre er også normalt uten tegn på at noe er galt hjemme. Jeg vil nesten påstå at det kan være et sunnhetstegn, da enkelte barn er såpass engstelige at de ikke våger å sove noe annet sted enn hjemme. Du sier ikke at barna er redd for å være hjemme, bare at de synes det er gøy å besøke bekjente. Det er heller ikke noe unormalt eller «farlig» 3.) Du har hørt at barnet har påpekt at »mor drikker alltid øl» Du hat dog påpekt at de drikker utelukkende på fridager, ikke arbeidsdager. Jeg kjenner ganske mange voksne foreldre som også drikker et glass vin eller to på arbeidsdager. Det er nok mange foreldre som drikker alkohol hyppig uten at de nødvendigvis har et alkoholproblem. 4.) Ønsker du å hjelpe eller angripe denne familien ? Det er hva jeg stusser over. Jeg synes ikke dine utsagn er særlig skremmende eller alvorlig, og du har ikke kunnet komme med mer «graverende» hendelser enn at: de drikker alkohol når de har fri. Noe som er representativt for mer eller mindre hele Norges voksne befolkning. Likevel er du særlig bastant på at dette er dårlige foreldre. La oss si at disse foreldrene har et alkoholproblem. Hva tror du barnevernet vil gjøre? Hva ønsker du at barnevernet skal gjøre? - Jeg får en følelse av at dette handler mest om at du ønsker å få bekreftet at du har rett, de er dårlige foreldre, fordi de har et annet forhold til alkohol enn deg. Valget du har tatt er er bevisst valg, som du har tenkt grundig gjennom. Så møter du noen som har tatt et valg som bryter med ditt eget, og du danner en konklusjon om at de er dårlige foreldre, helt sikkert, fordi de ofrer seg ikke på lik linje som du mener er riktig å gjøre, og slik du gjør, via å konstant være i beredskap i tilfelle noe grusomt skulle skje. Anonymkode: 4baa0...11f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #123 Del Skrevet 5. april 2021 Cleo88 skrev (På 4.4.2021 den 9.38): Maken til hysteri! Hadde en normal oppvekst der mor og far tok noen øl en lørdagskveld og et glass vin til middager. I juletida og på sommeren ble de nok ofte ganske tipsy når storfamilien eller naboskapet m/barn samledes. Vi barna var opptatt med vårt og fløy rundt og lekte - de voksne dro gjerne en liten spøk mer enn vanlig da vi streifet innom ved bordet for å få litt påfyll av brus - der var gøy 😄 Er enig i at barn av foreldre med rusproblemer, typ en rusavhengighet som går utover det daglige og muligens noen som reagerer med å bli oppfarende eller ufine - det kan virke traumatiserende Viktig med en bevissthet rundt alkoholkonsum rundt barn sånn generelt men stort sett klarer barn av normale voksne - altså voksne uten tvilsom adferd i alkorus - seg helt fint! Tok to øl ute i sola med eks i går. Ungene lekte og koste seg i hagen 😎 De fuckings overlever det - hvis ikke har noe gått galt... Må nesten spy av folk som løper rundt og preker om totalavhold og hvordan alkohol omtrent er "djevelens verk" - patetisk! Det er kun DERE som tar helt av så snart dere lukter på en kork 😝 Det kommer av at dere ikke hadde et sunt og naturlig forhold til alkohol i oppveksten, dvs. dere hadde vel strenge avholdsforeldre (gjerne superkristne på nivå *hjernedød*) eller dere hadde alkholiserte foreldre 💔 Dere er ikke normalen - vi andre klarer oss heeeelt fint 😉 Hvor gammel er du? Anonymkode: 85f63...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #124 Del Skrevet 5. april 2021 Jeg tenker at det som er problematisk her er hvor ofte det drikkes alkohol. Det handler ikke om at foreldre bør være totalt avholds, eller at det er helt forkastelig å ta seg en øl med barn tilstede (så sant de ikke er svært beruset). Men at foreldre drikker alkohol hver eneste fridag, sammen med barn, det er tvilsomt. Da bør de spørre seg hvorfor de har behov for rus hver gang de har fri, og om et så omfattende inntak viser et problem, og hva dette gjør med barna. Anonymkode: acfd3...d0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 5. april 2021 #125 Del Skrevet 5. april 2021 Folk med småunger har råd til å drikke 1-3 bokser øl hver dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #126 Del Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Så du mener foreldrerollen innebærer at man er avholds for resten av livet? Går vi lov til å fortsette å ha sex, se en skummel fil eller banne ut høyt av og til da? Anonymkode: 4baa0...11f Det betyr å sitte barnet ditt sitt behov forann ditt eget! Det betyr å bli voksen og oppføre seg deretter!!Klarer du deg ikke uten alkohol burde barnevernet komt å hjulpet deg litt!! Er du en av de som stod i kø når polet skulle stenge?Barna merker det ofte etter både 1 og 2.. Hilse barn av alkoholikere! Anonymkode: 705f6...b64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sondre503 Skrevet 5. april 2021 #127 Del Skrevet 5. april 2021 Skjønner ikke at foreldre eller voksne generelt har samvittighet til å drikke rundt barn.Det er faktisk disgusting. Man endrer seg og det er faen meg ikke greit. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #128 Del Skrevet 5. april 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er veldig glad jeg kan hoppe fort i bilen selv om det er noe, da slipper jeg å være livredd for at jeg ikke får tak i taxi fort nok eller lukte alkohol når jeg setter meg inn i ambulansen. Alkoholen er ikke verdt det i det hele tatt! Hvorfor skal man absolutt kose seg med alkohol hvis man ikke har til hensikt å bli brisen eller full? Er jo så mye annet godt! Anonymkode: af7de...c54 Hvis du ikke kan drikke uten at du må bli brisen eller full skjønner jeg at du har et problem. Men vi er mange voksne mennesker som syns det smaker godt med en øl eller to. Eller et glass god vin. Merkelig å mene at man må være avholds med barn. Alkohol er jo en lovlig drikke i Norge fortsatt. Anonymkode: a401a...d75 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #129 Del Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du ikke kan drikke uten at du må bli brisen eller full skjønner jeg at du har et problem. Men vi er mange voksne mennesker som syns det smaker godt med en øl eller to. Eller et glass god vin. Merkelig å mene at man må være avholds med barn. Alkohol er jo en lovlig drikke i Norge fortsatt. Anonymkode: a401a...d75 Helt urolig hvor mange som gjemmer seg bak at det er lovlig. Det er fortsatt et rusmiddel. Alkohol er lame! Om det er for å drikke seg full,brisen eller en buzz av ett glass. Lame Drakk før,nå er jeg totalt avholds. Burde komme med modning og alder dette. Anonymkode: 8dd95...964 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #130 Del Skrevet 5. april 2021 Kjenner ingen småbarnsforeldre som drikker øl hver fridag. Hva i all verden er dette slags folk? Smakløst. Anonymkode: acfd3...d0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #131 Del Skrevet 5. april 2021 Man drikker iike med små barn i hus, punktum. Barn merker alkoholinntak vanvittig raskt, og det er uten unntak negativt. Anonymkode: f4623...272 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #132 Del Skrevet 5. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Helt urolig hvor mange som gjemmer seg bak at det er lovlig. Det er fortsatt et rusmiddel. Alkohol er lame! Om det er for å drikke seg full,brisen eller en buzz av ett glass. Lame Drakk før,nå er jeg totalt avholds. Burde komme med modning og alder dette. Anonymkode: 8dd95...964 Så selvgodt å mene at alle bør gjøre som deg. Hva mener du med alder? eldre foreldre drikker vel mest. Er snart 50 selv så voksen nok til å ta egne valg. Anonymkode: a401a...d75 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #133 Del Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så selvgodt å mene at alle bør gjøre som deg. Hva mener du med alder? eldre foreldre drikker vel mest. Er snart 50 selv så voksen nok til å ta egne valg. Anonymkode: a401a...d75 Logisk sans. Hva er riktig? Ikke helle i seg bensin ihvertfall. Kommer det noe godt ut av alkohol? Har vært på endel fester edru. Folk krangler,intelligensen får en real knekk,egoismen øker,berusede mennesker kjører sitt eget løp. Det er latterlig å se på. Gjør hva du vil,hell i deg noe kroppen din motsetter seg,ditt valg. Anonymkode: 8dd95...964 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #134 Del Skrevet 5. april 2021 Tipper at de som sitter i andre enden av barnas alarmtelefon her i landet blir nedringt av barn som er bekymret for HVORDAN FORELDRENE SKAL KLARE Å KOMME SEG TIL DEN JÆVLA LEGEVAKTA!! NEI!! Barna deres driter i om dere kan kjøre bil! De synes dere er UBEHAGELIGE når dere er brisne. Nei. Det gjelder ikke alle. Men mange av dere. Og i TS sitt tilfelle så hadde barna gitt uttrykk for det. Og jeg som barn sa ikke noe, men jeg synes det var ubehagelig!! Anonymkode: dbe87...55b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #135 Del Skrevet 5. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Man drikker iike med små barn i hus, punktum. Barn merker alkoholinntak vanvittig raskt, og det er uten unntak negativt. Anonymkode: f4623...272 Man kan ta seg glass vin til maten eller en øl når man føler for det. Punktum Normalt forholdt til alkohol er ok. Barn har bare godt av å vokse opp med det og ikke tro det er djevelens verk Anonymkode: 4fe11...c3e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #136 Del Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan ta seg glass vin til maten eller en øl når man føler for det. Punktum Normalt forholdt til alkohol er ok. Barn har bare godt av å vokse opp med det og ikke tro det er djevelens verk Anonymkode: 4fe11...c3e Det blir veldig sjelden ett glass. Kanskje noen dager,men veldig sjelden bare ett glass. Har hørt dett før av mennesker som drikker fem glass rundt barn. Det er bare noe de sier for at det skal høres pent ut. Akkurat som TS nevner ifht en forelder ,det må jo være lov til å kose seg litt🤮 Anonymkode: 8dd95...964 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #137 Del Skrevet 5. april 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det blir veldig sjelden ett glass. Kanskje noen dager,men veldig sjelden bare ett glass. Har hørt dett før av mennesker som drikker fem glass rundt barn. Det er bare noe de sier for at det skal høres pent ut. Akkurat som TS nevner ifht en forelder ,det må jo være lov til å kose seg litt🤮 Anonymkode: 8dd95...964 Sier vel mer om hvem du går sammen med. De jeg kjenner strekker seg til et par enheter slik som oss om vi ikke er ute på en fest uten barn. Ser ikke på dette som et problem, men så har vi kanskje en litt mer sofistikert miljø, med mennesker som har et fornuftig forhold til alkohol. Anonymkode: a401a...d75 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #138 Del Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sier vel mer om hvem du går sammen med. De jeg kjenner strekker seg til et par enheter slik som oss om vi ikke er ute på en fest uten barn. Ser ikke på dette som et problem, men så har vi kanskje en litt mer sofistikert miljø, med mennesker som har et fornuftig forhold til alkohol. Anonymkode: a401a...d75 Det var da veldig hvor du angriper mennesker jeg omgås med og miljøet rundt meg? Jeg er avholds og miljøet rundt meg er helt vanlige folk. Hadde du ikke følt deg truffet ville reposten din vært hyggeligere og mer nøytral. Anonymkode: 8dd95...964 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #139 Del Skrevet 5. april 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Sier vel mer om hvem du går sammen med. De jeg kjenner strekker seg til et par enheter slik som oss om vi ikke er ute på en fest uten barn. Ser ikke på dette som et problem, men så har vi kanskje en litt mer sofistikert miljø, med mennesker som har et fornuftig forhold til alkohol. Anonymkode: a401a...d75 Kunne ikke ha skrevt det bedre selv! 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det blir veldig sjelden ett glass. Kanskje noen dager,men veldig sjelden bare ett glass. Har hørt dett før av mennesker som drikker fem glass rundt barn. Det er bare noe de sier for at det skal høres pent ut. Akkurat som TS nevner ifht en forelder ,det må jo være lov til å kose seg litt🤮 Anonymkode: 8dd95...964 unnskyld meg, jeg snakker om voksne med normalt forhold til alkohol, det betyr ikke å drikke en flaske vin alene! høres pent ut? Jeg har ingen problem med å stoppe etter 1-2 enheter. Det har ikke mine venner heller. De du beskriver har et problem og burde ikke drikke rundt barn Anonymkode: 4fe11...c3e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #140 Del Skrevet 5. april 2021 Vil gjerne nyansere det her litt også. Jeg har sett utallige bilder av meg selv som liten rundt bord med øl og sigaretter. Har aldri tenkt over det. Vet jeg har sett mamma og pappa fulle også. Var forsåvidt ikke så plagsomt det. I voksen alder reagerer jeg sterkt på berusede folk, men det skyldes ikke foreldrene mine, men en voldelig eks. Det rare er at jeg har barn, og selv drikker jeg nesten aldri og tror nok barna nesten hadde hatt godt av å se meg drikke. Min eldste er livredd alkohol, fordi faren hennes blir "rar" når han drikker. Hun er veldig streng på at man får maks drikke en øl og må spørre henne om lov. Ser hun ølbokser i skapet som er tomme blir hun sur og lager drama. Dette er ganske slitsomt. Ts sier disse barna kommenterer drikkingen, men det gjør datteren min og, enda det er fem år siden hun så meg ta en eneste øl. Hun har lært gjennom x antall kampanjer og skolekampabjer at alkohol er veldig veldig farlig og at fulle voksne = voksne som drikker minst en øl, trenger ikke være mer. En del barn blir faktisk skremt av denne type propaganda. At noen drikker hver fridag er kanskje rart, men spørsmålet er jo om det egentlig er et problem? Og hvorfor spør du ikke foreldrene istedet for oss? Anonymkode: f6c64...f08 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå