Gå til innhold

Barnefamilie som drikker øl hver fridag.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vokste opp med foreldre som drakk et glass vin ca. hver kveld. Plaget meg aldri. 
Er så lei av hysterikere som tror at barn ikke tåler noen ting og må beskyttes fra alt mulig. Selv kan mannen og jeg kose oss med en flaske vin etter at ungen har lagt seg, men vi drikker oss aldri drita.
 

Og argumentet med bil er tullete, veldig mange eier ikke bil. Vi tar taxi eller ringer ambulanse om noe skulle skje. 

Anonymkode: 6bb70...a7b

Gleder meg til kommentarene om at om du og mannen ikke blir drita av en flaske vin på deling er dere alkoholikere

Anonymkode: f6c64...f08

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gleder meg til kommentarene om at om du og mannen ikke blir drita av en flaske vin på deling er dere alkoholikere

Anonymkode: f6c64...f08

Hahah, klassisk kvinneguiden!

Anonymkode: a4af0...a15

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange klarer å beherske seg også. Men noen vil at det skal se ut som de drikker mye. La folk få kose seg! 2 øl og en drink går da helt fint. Jeg synes også det er sunt å vise barn at man kan kose seg, og samtidig vet hvor grensen går. Tror det er mye verre å skjule det for barn. Da blir det jo noe "hemmelig" og "ulovlig". Tror barn vil utforske mer da enn om voksne viser hva som er innafor. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om det skjer noe alvorlig med barnet ditt etter det 3.glasset ditt da? Du er ikke i stand til å kjøre for å søke hjelp?

Hva gjør du da? Sitter hjemme å venter på en ambulanse som bruker lang tid?

Det verste av alt er jo at du drikker for å medisinere deg mentalt, nervejustering. Effekten av alkoholen du søker når du drikker det.

Anonymkode: 19c64...84c

Hørt om taxi?? Er det livstruende/alvorlig finnes det noe som heter ambulanse...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så hvis ett av barna plutselig blir syke og trenger å bli kjørt til legevakten så er det helt greit for foreldrene å kjøre med promille fordi det ikke er farlig og ingen mister kontrollen på 2 pils, mener du?

Anonymkode: d8f43...6bd

Da ringer man 113 eller snakker med en nabo. Jeg har barn, men verken bil eller lappen, og må gjøre det om vi skal på legevakten. 

Anonymkode: 2213f...4a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at noen må begynne å lære disse moralistene at foreldre er også mennesker de og. Foreldre er ikke skinnhellige engler som aldri gjør feil på lik linje med andre mennesker. Å ja, det hadde vært fint hvis man forpliktet seg til å være et perfekt og lytefritt menneske da man fikk barn. Men så er jo mennesket skapt slik at det ikke er hverken perfekt eller lytefritt.

Barn som vokser opp i grov alkoholisme med ren flatfyll er en helt annen kategori enn det hvor familien drikker og koser seg innafor et moderat nivå. Med moderat snakker jeg ikke om antall enheter men adferd.

Min far veide rundt 110-115 kg, og toppet like over 2 meter høy. Han var konstant fysisk aktiv, hadde ti tusen gjøremål hver dag han måtte rekke. Og han drakk som regel en øl eller to til middag, sikkert nesten daglig. Kunne godt ta to glass vin til lunsj etter en fjelltur, sovne i solveggen en times tid også var det «på’en» igjen, med aktiviteter. Jeg har sett han synlig beruset to ganger i min levetid, hvor det kanskje ble «litt mye». Begge gangene var jeg godt over 18 år. Det værste han kunne gjøre om han fikk et glass for mye var å sovne på sofaen til gullrekka. Han var av natur en sindig og rolig mann, og alkohol gjorde vel ikke stort annet enn at han slappet litt mer av, ble kanskje fortere trøtt og latteren var løsere.

Så fikk jeg en kjæreste som hadde vokst opp med ren flatfyll og festing. Søstera og broren var avholds. Søstera hadde minner av fulle menn som kom inn på soverommet hennes og befølte henne under dyna da hun var barn. Hun fikk et anstrengt forhold til alkohol, det representerte bare faenskap og jeg forstår henne godt. Min eks var enten avholds eller drakk seg fullstendig sanseløs, til det punktet at han fikk alkoholforgiftning, måtte pumpes osv. Han vraket biler i fylla, var aggressiv og ubehagelig. Han hadde ingen kjennskap til at man kunne kose seg med alkohol sammen med god mat og en film. 
Han har barn i dag og så vidt jeg vet drikker han bare når det er «voksenfest», men da går det jo i samme kaliberet som før. 

Selv om han drikker sjeldent og aldri foran barn så vil jeg ikke påstå at han har det sunneste forholdet til alkohol av de to jeg nettopp ga et bilde av.

Så alkohol handler langt mer om adferd enn antall enheter. Grovt sagt så kan noen også ha et alkoholproblem som barna er fullstendig ubevisst. 

Anonymkode: 4baa0...11f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg vet at barn merker det veldig raskt om foreldrene påvirkes av alkohol, barna har i et par sammenhenger sagt « mamma du drikker øl hele tiden du». Og til og med jeg merker at de påvirkes. 

Anonymkode: af7de...c54

Ja, alkohol påvirker mennesker. Er vel akkurat derfor det drikkes. 😄 Men dette er altså ikke din sak i det hele tatt. Det er ikke omsorgssvikt eller skadelig for barna hvis foreldrene tar et par øl på fredager.

Anonymkode: 0fb8b...5ba

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (4 timer siden):

Omsorgssvikt.

Når de ikke engang er redde for å vise sin totale mangel på forståelse for barns reaksjoner og opplevelser utad, hvordan er det når ingen andre ser?

Krisemaksimering much?

Det er ikke omsorgssvikt å ta et par øl på fredager. Selv om barna ikke liker det. Det er ikke slik at foreldrenes jobb er å gjøre sine barn glade og fornøyde hver eneste minutt i deres liv. Barn må lære å tåle ting også. Ikke så rart at Norge er full av svake mennesker som blir deprimert og ødelagt av minste problemer i livet.

Anonymkode: 0fb8b...5ba

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, alkohol påvirker mennesker. Er vel akkurat derfor det drikkes. 😄 Men dette er altså ikke din sak i det hele tatt. Det er ikke omsorgssvikt eller skadelig for barna hvis foreldrene tar et par øl på fredager.

Anonymkode: 0fb8b...5ba

Jeg har ikke sagt at det bare er et par øl på fredager, da hadde jeg ikke brydd meg faktisk. 
 

ts

Anonymkode: af7de...c54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monky skrev (36 minutter siden):

Hørt om taxi?? Er det livstruende/alvorlig finnes det noe som heter ambulanse...

For en egoist, det er mer viktig å ruse seg enn å ta vare på sine barn.

Anonymkode: 19c64...84c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For en egoist, det er mer viktig å ruse seg enn å ta vare på sine barn.

Anonymkode: 19c64...84c

Å ta taxi eller ringe ambulanse ER å ta vare på sine barn. Det finnes hundrevis av millioner av mennesker i verden som ikke har bil. Mener du at de ikke tar vare på dine barn? Think outside your Norwegian box.

Anonymkode: 0fb8b...5ba

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at det bare er et par øl på fredager, da hadde jeg ikke brydd meg faktisk. 
 

ts

Anonymkode: af7de...c54

Hvor mye er det da? Utsetter de sine barn for fare? Skader de barna sine? 

Anonymkode: 0fb8b...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en rar prioritering av folk som har barn, særlig når det gjelder de mengdene du nevner. Altså flere bokser om dagen + flere drinker. Jeg syns det er mye alkohol, ikke fordi jeg ikke innser at folk kan reagere ulikt på den mengden, noen blir fullere for andre. Men jeg syns det er en rar mengde å skulle drikke foran barna og kalle det for "litt alkohol", "ufarlige mengder", i mitt syn er flere bokser øl + flere drinker ikke "litt" alkohol. Det er ganske mye? Ett glass eller to glass vin til maten er _litt_ alkohol i mine øyne, og "ufarlige" mengder.

Det er jo opp til en hver forelder å avgjøre hvor mye alkohol de ønsker å konsumere foran barna sine. Jeg er i hvert fall bevisst på at uansett hva den mengden er, så er alkohol-vaner svært overførbare. På lik måte som kostholdsvaner, treningsvaner, andre vaner, så er alkoholkonsum-vaner overførbare mellom den voksne og det barnet som vokser opp og etter hvert selv skal avgjøre hva som er "normal mengde". Jeg ønsker i alle fall at mine barn skal vokse opp med et sunt forhold til alkohol, og jeg vet ikke om jeg syns det er så sunt at man drikker flere bokser øl + flere drinker på samme dag, flere dager på rad, hver eneste ferie. At det nesten er et sånt krav om at "oi, vi er virkelig nødt til å rekke polet før ferien begynner, sånn at vi får tak i alt vi trenger".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mange hysteriske nordmenn som sort-hvitt forhold til alkohol.
Jeg synes det er greit å drikke foran barna, om man ikke får en veldig endring i oppførsel. Husker fra sommeren på hytta da jeg var liten. Foreldrene tok seg litt vin. Når jeg tenker over det nå, så ble de litt mer lattermilde innimellom. Har ikke påvirket meg overhodet. Kun gode minner. 

Anonymkode: 44ea3...8bd

Helt enig! Husker ikke at mor og far drakk så mye, bare noen få minner av det, og da fra ferie. Det var vin hver dag da med gode venner, på hytta. Ifølge denne tråden skulle de vært meldt til barnevernet. Husker bare at de var ekstra lattermilde og at vi barn hadde en gøyal ferie og fikk være ekstra lenge oppe for å leke med unga til familievenner.

Men, jeg har et dårlig forhold til rus generelt, og har man mistanke om at barna ikke har det bra eller at det drikkes så mye at de ikke tas godt hånd om er det selvsagt noe helt annet.

Anonymkode: 2f64a...588

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NewInTown skrev (2 timer siden):

Jeg syns det er en rar prioritering av folk som har barn, særlig når det gjelder de mengdene du nevner. Altså flere bokser om dagen + flere drinker. Jeg syns det er mye alkohol, ikke fordi jeg ikke innser at folk kan reagere ulikt på den mengden, noen blir fullere for andre. Men jeg syns det er en rar mengde å skulle drikke foran barna og kalle det for "litt alkohol", "ufarlige mengder", i mitt syn er flere bokser øl + flere drinker ikke "litt" alkohol. Det er ganske mye? Ett glass eller to glass vin til maten er _litt_ alkohol i mine øyne, og "ufarlige" mengder.

Det er jo opp til en hver forelder å avgjøre hvor mye alkohol de ønsker å konsumere foran barna sine. Jeg er i hvert fall bevisst på at uansett hva den mengden er, så er alkohol-vaner svært overførbare. På lik måte som kostholdsvaner, treningsvaner, andre vaner, så er alkoholkonsum-vaner overførbare mellom den voksne og det barnet som vokser opp og etter hvert selv skal avgjøre hva som er "normal mengde". Jeg ønsker i alle fall at mine barn skal vokse opp med et sunt forhold til alkohol, og jeg vet ikke om jeg syns det er så sunt at man drikker flere bokser øl + flere drinker på samme dag, flere dager på rad, hver eneste ferie. At det nesten er et sånt krav om at "oi, vi er virkelig nødt til å rekke polet før ferien begynner, sånn at vi får tak i alt vi trenger

Helt enig, akkurat det jeg tenker😊

ts

Anonymkode: af7de...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så hvis ett av barna plutselig blir syke og trenger å bli kjørt til legevakten så er det helt greit for foreldrene å kjøre med promille fordi det ikke er farlig og ingen mister kontrollen på 2 pils, mener du?

Anonymkode: d8f43...6bd

Det argumentet er vi vel ferdige med i disse debattene? Enten er barnet så sykt at du ringer 113 eller så går det helt fint å komme til legen med taxi eller på annen måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 hours ago, AnonymBruker said:

Dette! Jeg merket også at mine foreldre drakk noen ganger, men syntes bare det var gøy. De ble muntre og litt tullete, bare gode barndomsminner☺️

Anonymkode: 6dc77...e6b

Samme her. Vi drikker et glass hver kveld, litt mer i helgene, men som regel etter ungene har lagt seg. orker aldri å drikke meg full da. 
I andre land (Australia og uk) er det helt normalt å drikke på skole sammenkomster, barne bursdager ol. Syns Norge er så hysterisk eller ultrakristent avholds. Tydeligvis mange som tror at ingen voksne mennesker klarer å oppføre seg etter et glass vin eller ikke klarer å stoppe. Må jo få leve litt selv om man har fått barn og jeg syns alkohol er godt. 
skulle det skje noe fins det taxi og eventuelt ambulanse. 

Anonymkode: a401a...d75

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mye er det da? Utsetter de sine barn for fare? Skader de barna sine? 

Anonymkode: 0fb8b...5ba

Jeg er bekymret for barnas psykiske helse dersom de går med en konstant engstelse og ubehagsfølelse. De ber ofte om å sove borte og er mye hos andre. 

ts

Anonymkode: af7de...c54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er bekymret for barnas psykiske helse dersom de går med en konstant engstelse og ubehagsfølelse. De ber ofte om å sove borte og er mye hos andre. 

ts

Anonymkode: af7de...c54

Du må fortelle mer enn som så. «Dersom» - har de sagt at de går med en «konstant engstelse og ubehagsfølelse» - eller er det noe du mener/tenker de har/bør ha? 
 

At de ber om å få sove borte og «er mye hos andre» betyr hva? Nøyaktig? Og hvem er de hos? Besteforeldre? Onkler og tanter de er glade i? 
 

Du må komme mer langt mer konkrete ting her før du kommer med såpass alvorlige anklager at du anser og melder foreldede som «uansvarlige» og «farlige» for sine barn.

1.) Har du sett foreldrene være synlig full foran barna? 
 

2.) Har du hørt barna si: «jeg går med en konstant engstelse og ubehagsfølelse»?

3.) Er det andre tegn du har observert som indikerer at barna lider? Mangler de mat? Blir de ikke ivaretatt? Er de skitten? Henger de etter i utvikling? 

Anonymkode: 4baa0...11f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...