Gå til innhold

Hva blir det neste?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det ble nevnt her oppe et sted at man burde kanskje revurdere sitt yrke om man er i mot denne ordningen

Man trenger jo ikke revurdere yrket sitt, men kanskej arbeidsplassen. Det er helt vanlig at folk må ta slike valg om det stedet de jobber omorganiseres.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Og hvorfor skal man revurdere sin utdannelse og sin jobb bare fordi man er i mot at barnehager skal bli en servicestasjon for foreldre?

Barnehagen skal være ett pedagogisk tilbud til barn.

Brnehagen skal OGSÅ være et servicetilbud til oss foreldre. Det ene utelukker ikke det andre.

Gjest gotthard
Skrevet (endret)

barnehagen er en service til foreldre og barn, men om dette går utover det pedagogiske tilbudet til barna så blir det feil..

slik jeg ser det så er dette ikke noe problem om det ikke går utover barna eller de ansatte, men blir dette noe som tar tiden fra de ansatte og barna så er det feil.

og påstå at jeg burde bytte yrke fordi jeg er bekymret over at dette skal gå utover barna blir vel lit feil, jeg tenker faktisk mere på barna enn på foreldra.trudde det var det man skulle gjøre i en barnehage. jeg har betalt FOR OG GJØRE DET BESTE FOR BARNA, IKKE FOR FORELDRENE.

om innstillingen til den personen er at barna og deres behov kommer bar foreldrenes behov så er hu/han i feil yrke.

Men for og ta denne helt ut, hvordan klarer foreldre og fø unger i skolen?hvorfor er det barnehagen som skal utlevere mat?hvorfor er dette på vei ut i danmark?

som jeg sier, min barnehage kunne gjerne blit brukt slik at en leverandør hadde et kjøleskap stående som DE fyllte opp og FORELDRENE tømte, altså at vi som valgte og jobbe med barn kunne gjøre det , foreldrene kunne få bedre tid om de ønsket det , og de som konsentrerte seg om og tilfredstille foreldrene mer en og tenke på barna kunne jobbe med noe annet, alle ville bli fornøyd og mest sansynlig ville personalet også benyttet seg av tilbudet noen ganger.

Endret av skidrow
Gjest gotthard
Skrevet

er foresten lit skremt av enkeltes holdninger, om du ikke gjør som enkelte foreldre mener så bytt jobb?

trudde faktisk de fleste foreldrene ønsket personal som tenkte hovedsakelig på ungene og ikke på og smiske/tilfredstille foreldrenes behov, men der ser man hvor feil man kan ta.

jeg er der for og hjelpe barna , gi de et pedagogisk tilbud, gjøre de om til sosiale og empatiske indevider, ikke for og tekkes foreldre som har dårlig tid en dag..skremende

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg mye annet vi i barnehagen kunne drevet med før vi serverte mat på et fat til foreldrene. Hva med å lage servicesatsjoner i barnehagen med hjelp til foreldre som trenger hjelp i oppdragelsesspørsmål på hjemmefronten? Hva med å hjelpe foreldrene med en som kunne hjelpe dem å se på hvordan de best mulig kunne tilrettelegge hverdagen slik at de både får tid til å lage mat OG kvalitetstid med barna.

Hva med å bruke barnehagen til en faginstans til hjelp for familien?

Gjest gotthard
Skrevet

foreldre vil ikke ha hjelp i oppdragelse, de er flinke nokk mener de, akurat som du og jeg mener vi er flinke.

si til en mor at barnet har lit og jobbe med og du blir raportert til styret i barnehagen, halv år etter kommer mor og sier hun har lært det hun trenger og vit ved og se på nanny på tv-norge.

de mener de trenger nanny mere enn de trenger bøkene de kan låne av meg, nanny er bedre enn råd fra en som også kjenner barnet det er snakk om og nanny er trygdt da resultatene ikke blir målbart:-)

men heldigvis har du også mange foreldre som vil høre og som vil ha råd, vanligvis trenger de ikke råd da de har orden på hvordan barn burde ha det....

Skrevet

Jeg mener at om en faginstans hadde blitt opprettet i en barnehage, ville den kanskje ufarliggjort det å få hjelp og ikke minst ta i mot hjelp, eller kall det veiledning.

Skrevet
foreldre vil ikke ha hjelp i oppdragelse, de er flinke nokk mener de, akurat som du og jeg mener vi er flinke.

si til en mor at barnet har lit og jobbe med og du blir raportert til styret i barnehagen, halv år etter kommer mor og sier hun har lært det hun trenger og vit ved og se på nanny på tv-norge.

de mener de trenger nanny mere enn de trenger bøkene de kan låne av meg, nanny er bedre enn råd fra en som også kjenner barnet det er snakk om og nanny er trygdt da resultatene ikke blir målbart:-)

men heldigvis har du også mange foreldre som vil høre og som vil ha råd, vanligvis trenger de ikke råd da de har orden på hvordan barn burde ha det....

Jeg vil tro at flesteparten er slik du beskriver til slutt her?

Skrevet

I dag hvor det skjæres ned på alle kanter i kommunene er det vel mest ønskelig at alle tilgjengelige ressurser i barnehagen blir brukt på barna som er der? Og hvis barnehagen har "råd" til å ansette egen kokk til å lage middag for foreldrene så er vel det også ressurser som kunne vært satt på ungene i stedet.

Får vi egentlig bedre tid om vi setter ut middagen, setter ut husarbeidet, setter ut oppdragelsen? Bruker vi all den ledige tiden vår på ungene våre, eller gir det oss mulighet til en halvtime ekstra på jobben istedet? Problemet blir heller ikke noe mindre når barna begynner på skolen, hva da? Da skal lekser følges opp og ungene blir med på flere fritidsaktiviteter - hvordan sette ut dette?

Noen bedrifter tilbyr hjelp til å levere/hente barna i barnehagen, tilbyr vaskehjelp og hjemmekontor (hjemmekontor er forsåvidt ganske vanlig i de fleste bedrifter). Og gjør de dette av hensyn til oss? Nei, bedriftene gjør dette for at vi skal være mest mulig tilgjengelig for bedriften, for å få frigjort tid slik at vi kan jobbe mer.

Gjest Camelia
Skrevet

Svært unødvendig for mitt vedkommende. Jeg har to unger i barnehage og er i full jobb, men jeg greier da jaggu planlegge såpass at jeg kan tilby ungene skikkelig middag! Greit nok at det blir halvfabrikata en gang innimellom (fiskeboller, ferdige kjøttkaker fra Meny, gryterett fra pose), men stort sett kjøper jeg råvarer og tilbereder. Med litt planlegging er dette null problem, og det trenger ikke ta lang tid å lage "skikkelig" mat.

Et alternativ jeg imidlertid synes er svært godt, og som jeg vet praktiseres av en kjøpmann i Østfold, er at småbarnsfamilier får sjansen til å bestille matvarer fra butikken via internett, og så leverer kjøpmannen varene i barnehagen. Dermed kan man hente unger og matvarer samtidig. Det synes jeg hadde vært gunstig! :)

Skrevet

Enig med alle de som sier at å fore opp familiene på fritiden er ikke barnehagens jobb, det synes jeg er å sløse med ressurser. Først kan man kanskje få full barnehagedekning slik at flere barn først og fremst kan få tilbud om barnehageplass. Midler til å bygge storkjøkken i forbindelse med barnehager bør heller brukes til å bygge nye barnehager der hvor det trengs.

Skrevet

SKIdrow:

grunnen til at jeg mente du kunne revurdere ditt yrke var fordi du hørtes så bastant ut om at dette var helt feil og innføre, og jeg er veldig for nytenkning og det å være åpen for å prøve ut nye ting!! Men egentlig så tror jeg vi er enige om saken her, altså at tilbudet kan godt komme men det er ikke vårt ansvar å ha noe med maten å gjøre sånn hovedsaklig. Litt spørsmål vil det jo bli men det tåler vi. Mener selvfølgelig at barnas behov kommer før foreldrenes, men det å hjelpe til med middag en dag i ny og ne hjelper jo barnet til mer samvær med foreldrene på en måte...

jeg er iallefall for dette tilbudet og skjønner ikke hvorfor det er så farlig å ha en lenger kveld uten middagslaing en dag i uka!! sant nok ville nok jeg som personale også benyttet meg avogtil :)

Skrevet

Om foreldre er så travle at de har problemer med å lage skikkelig middag til ungene HVER dag, ja hva skal de med unger da?

Syns det er en plikt å faktisk mate sine egne barn.

Skrevet

Dette tilbudet har jeg etterspurt i flere år. Det hadde ikke nødvendigvis behøvd å være barnehagen som delte ut maten, men det måtte vært et sted jeg enkelt kunne stoppet på veien hjem fra jobben.

Jeg vet ikke om dette tilbudet er kommet i flere byer, men det er et prøveprosjekt i Drammen nå. Ikke i min bydel enda, men jeg lever i håpet. Hvis utleveringen skulle skjedd rett fra storkjøkkenet hvor maten lages hadde det blitt uaktuelt for meg. Dette fordi da måtte jeg krysset byen midt i den værste traffikken og det hadde tatt lenger tid enn å lagd maten selv.

Grunnen til at jeg ønsker et slik tilbud har ingen ting med at jeg bare har tid til å jobbe, se på TV osv.

Jeg skulle gjerne hentet sunn og næringsrik middag et par dager i uken. Og da snakker vi om de dagene jeg må bruke ettermiddagen på å kjøre en av guttene til en eller annen aktivitet.( Noen har faktisk barn med en viss spredning i alder.) Tenk så mye bedre det hadde vært. Komme hjem og kunne spise sammen med barna i fred og ro, for så å dra av gårde igjen. I dag er jo situasjonen bare stress og mas. Rett hjem fra jobben, helst lage en enkel/rask ferdigrett og så får vi så vidt slukt maten før vi må reise.

Hvis ikke folk kan se at andre folk har andre behov og livssituasjoner enn de selv - ja så får de bare leve i sin egen snevre verden. Men det er synd at det bare er de som roper så høyt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...