Gå til innhold

Hva blir det neste?

Fremhevede innlegg

Gjest gotthard
Skrevet

ja de strikket og syde før i tia, nå drar vi i BUTIKKEN og handler klær, vi får de ikke utlevert i barnehage eller på skolen.

jeg er ikke totalt i mot en slik ordning, men da skal barnehagen kunn bli et sted hvor varen hentes. dvs , leverandøren kommer i barnehagen og legger maten i et kjøleskap eller noe også tar foreldrene maten selv ut av skapet og med hjem, men ikke om personalet skal bruke tid på dette , tid som skal brukes på barna

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er slik jeg se på det ihverfall.

Personalet skal ikke ha noe med dette å gjøre, annet enn å gjøre oppmerksom på hvor foreldrene kan finne dette varmeskapet el. kjøleskapet (første gangen).

Dersom noe slikt skulle bygges ut til mer service-leveranser, så innebærer jo det at det må ansettes flere mennesker (som f.eks. kan lage mat til barna på dagen, og ta seg av "foreldreservice" i hentetiden. Et slikt menneske kan jo være gull verdt for hele barnehagen uansett.

Skrevet

Men man er jo ikke der. Ennå.... ;)

Jeg lurer egentlig på hvordan hverdagen ser ut om ti år. Men det blir nok en annen diskusjon.

Gjest gotthard
Skrevet

det slik vanligvis ender med er att under nedkjæringer blir barna lidene med att personalet må gjøre jobben..det er jo foreslått at det skal bli flere barn på hver avdeling nå,, men ikke mere personal, enkelte mener også att vi skal kutte ut førskolelærere.

arealkravene til barna blir jo kutta i mange komuner nå så de klarer full barnehagedekning,,alt går på bekostning av ungene og du hverden å mange foreldre som da tenker "javel, hva så? bare jeg har noen til og passe mens jeg er på jobb så driter jeg i det".

Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av at det er så mange som tenker sånn. De jeg kjenner og er blitt kjent med som FAU-leder er faktisk interessert i de sakene du her nevner. Og de er interessert i barnets hverdag og den pedagogiske oppfølgingen.

For dem som ikke har fått barnehageplass, så kan det nok være viktig å først og fremst få en plass. Men når men ser hva man får, så er foreldre kritiske og ofte på linje med de ansatte i barnehagen.

En ordning med utlevering av mat kan jo ikke gå på bekostning av barnas behov/omsorg/pedagogisk læring. Da vil det ikke kunne bli noe av. Dette er vel en forutsetning som må ligge bak.

Men samtidig så er der ofte slik at en jobb man er utdannet til også kan få enkelte oppgaver som ikke har med utdannelsen å gjøre. Det gjelder de fleste utdanninger, og det er noe som skjer rundt om i samfunnet. Det vil nok skje mye de neste ti årene både på barnehagefronten og ellers.

Gjest gotthard
Skrevet

jeg gjør utrolig mye jeg ikke er utdanet til, men jeg lar ikke det gå utover barna

Skrevet

Jeg har skjønt at du er bevisst på det. Skulle ønske alle andre barnehageansatte hadde samme innstilling. Men det har vel de fleste.

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemstillingen med at barnehagen tilbyr småbarnsforeldre middag. Det må da være bedre at barna får den middagen enn ingen middag? Er det ikke hyggelig at familien kan samle seg rundt middagsbordet, uavhengig av om maten kommer fra barnehagen eller super'n?

Og for de som ikke vil kjøpe maten, vel så er det jo bare å la være?

Skjønner ikke problemet jeg... :sjenert:

Skrevet

Ååå, det er mange foreldre som ikke bryr seg om de negative endringene i barnehagen som skidrow her referer til. Så lenge de har en plass å ha barna sine, så........

Og de du kjenner gjennom FAU det er folk som er engasjert. Hva med alle de foreldrene i din barnehage som ikke er med i FAU. Er de virkelig like engasjerte, og om de er det, hvorfor kommer ikke foreldrene, som brukere av barnehagetilbudet, mere på banen når slike ting er oppe til avgjørelse i diverse politiske komiteer?

Skrevet

jeg ser ikke bort ifra at jeg hadde benyttet meg av denne ordningen en dag det var hektisk..

Bedre med skikkelig sunn mat enn noe hurtigmat pga tidsnød.

Skrevet
Nei til forslaget fra meg. Hva skal det bli av dagens barn når de har foreldre som ikke gidder hverken å vaske klær eller lage middag til seg og sine barn.

Hva er en barnehage? Er det en servicestasjon hvor foreldrene kan laste alt over på dem, eller er det ett pedagogisk tilbud til små barn?

Jeg hadde gått sterkt i mot dette hvis det hadde blitt foreslått i min kommune.

Og dette synes jeg er kjernen i saken.

Voksne er rollemodelller, og jeg håper for all del at de fleste foreldre mesteparten av tiden tar seg tid til travle ting som å lage middag (om det så er posepakker fra Toro) og vaske klær. Hvem skal ellers lære dem det?

Og jeg ser ikke forskjell i å få ferdigmat (f.eks. kjøttkaker) fra barnehagen eller gatekjøkkenet. Når det gir merarbeid til barnehagen og de ansatte ikke ønsker det, hvorfor kan ikke foreldre bestille selv? Som sagt kan det bli levert på døra.

Og skal familien ikke spise andre måltid enn middag? Melk, brødskive og pålegg må man dra til butikken å kjøpe uansett, så da klarer man "den ene gangen iblant" å kjøpe en pakke Fjordland også.

Hvorfor maser foreldre så fælt om kvalitetstid med barna? Så klart trenger foreldre som er slitne og som ikke takler travle barn også å ha positive opplevelser saammen med de, men det trenger ikke helt vanlige familier. Det er belastede familier som trenger avbrekk for å få kvalitetstid. Og hva er kvalitetstid? Jo det er tid sammen med barna. Det betyr ikke at barna til enhver tid skal være smilende, søte og lette å ha med å gjøre. Det er faktisk en del av det å være foreldre at man til enhver til kanskje må forholde seg til trøtte, slitne og sure unger. Foreldrerollen innebærer ikke bare kos, men konflikter. Og barn på sin side trenger ikke å være aktivisert av foreldrene 100% av tiden heller.

Men jeg synes det hele bunner i hvilket syn man har på barnehage: Er det service for foreldre eller et pedagogisk tilbud til barn.

Skrevet
Men jeg synes det hele bunner i hvilket syn man har på barnehage: Er det service for foreldre eller et pedagogisk tilbud til barn.

Ideelt sett både bør og skal det være begge deler!

Skrevet

veldig interesant å se så mange meninger. Det er så typisk at mange reagerer med motverge når noe helt nytt blir foreslått.

Jeg mener at dette er et enestående tilbud som en kan få benyttet seg av en dag og to i uka med god samvittighet. Du er ikke en dårlig rollemodell fordeom, hallo?? Det er jo snakk om sunn norsk mat.

jeg håper at dette trer i kraft slik at når vi begge foreldrene slutter 5 kan få en kjekkere ettermiddag sammen. Så har vi jo med barna å lager middag flere andre dager da.

Det er jo et valgfritt tilbud som heller ikke gir mye merarbeid til de ansatte- kanskje mer fornøyde foreldre som har bedre tid noen ettermiddager!!

Jeg jobber altså selv i barnehage og stiller meg positiv til endringer!!

Virker på meg som om noen bhg ansatte her inne burde vurdert yrke litt siden det er så mye galt....

syns det ville vært flott om min barnehage kunne tilbudt dette :klappe::klappe:

Skrevet

Dette var noe jeg uten tvil kunne benyttet meg av en gang i uken. Vi har en slik dag her, vi kommer hjem, slenger i oss noen pølser i brød før vi stikker ut på aktiviterer ungene. Tenk så mye bedre det hadde vært med en skikkelig middag også denne dagen ikke bare noen pølser.

Skrevet

Tror det beste for barn er å ha foreldre som har tid og overskudd. Er det stress på jobb og man er sliten må det da være ideelt å ta med middagen hjem, spise en hyggelig middag sammen og fortsatt ha tid og overskudd til å finne på noe sammen med ungene etterpå enn å stresse hjem, slenge sammen noe middag, være sliten og grinete og ikke ha overskudd til sine søte små?

I gode gamle dager som det refereres til her var mor hjemmeværende og hadde tid til å lage middag, vaske hus og klær. Jeg har brukt flere hundre tusen på utdannelse, har en jobb jeg tjener godt i og skulle ønske jeg hadde penger nok til hushjelp og en liten kokk, så jeg hadde bedre tid til å kose meg med ungene!

Skrevet

Du kan kose deg med ungene mens de er med og lager mat

Skrevet

Og hvorfor skal man revurdere sin utdannelse og sin jobb bare fordi man er i mot at barnehager skal bli en servicestasjon for foreldre?

Barnehagen skal være ett pedagogisk tilbud til barn.

Skrevet
Og hvorfor skal man revurdere sin utdannelse og sin jobb bare fordi man er i mot at barnehager skal bli en servicestasjon for foreldre?

Barnehagen skal være ett pedagogisk tilbud til barn.

Men hvem har sagt at det er de som er utdannet til å jobbe med barn som skal lage denne maten???

Skrevet

Det ble nevnt her oppe et sted at man burde kanskje revurdere sitt yrke om man er i mot denne ordningen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...