Gjest gotthard Skrevet 28. august 2005 #21 Skrevet 28. august 2005 om barnehagen begynte og bry seg med hvordan foreldrene prioriterer tiden sin ville det bli mye bråk, prøv og fortell en mor at regntøyet er for lite eller at barnet har bedre av sundt pålegg istede for nugatti hver dag. da blir det bråk. de er desverre veldig mange foreldre som mener vi kunn skal passe barn og ellers holde kjeft. . . foreldrene har alltid rett heter det
Flugelhorn Skrevet 28. august 2005 Forfatter #22 Skrevet 28. august 2005 Kjekt å se de forskjellige reaksjonene Selv mener jeg det er helt unødvendig med et slikt tilbud. Såklart ferdigmat er greit en gang i blant, og til de gangene bør det være mulig å kjøpe maten fra dem som faktisk driver med fast food. Kan tom få det hjemkjørt da, det ville spare enda mer tid... Jobber selv i bhg, og kan bare tenke med skrekk og gru om jeg i tillegg til å måtte se etter 14 barn mens jeg gir foreldre referat fra barnets dag også skulle passe på at de rette foreldrene fikk med rett mengde og type middag hjem.... Og hvilken barnehage som har kjøkken eller stor nok plass til et slikt tilbud, det har i hvertfall ikke vi! Men det "værste" er egentlig at det å lage mat til sine barn er "bortkastet" tid. Hvis du lever i en hverdag der du må lite på andre for at barnet ditt skal få i seg middag, så bør du enten unngå å få barn eller så bør hverdagen omorganiseres. Greit, du vil heller tilbringe kvalitetstid med barnet ditt (for mange vil dette si å sitte ved siden av barnet i sofaen og se tv sammen..) enn å måtte stå ved kjøkkenbenken, men jeg lurer på hvordan mine matvaner hadde vert hvis mine foreldre aldri hadde laget mat hjemme.... Fra barna er ganske små kan de være med å hjelpe til på kjøkkenet, og det er også kvalitetstid sammen..kvalitetstid trenger ikke nødvendigvis kun å dreie seg om lek. Det at det ikke er tid nok til å lage mat selv er et ganske svagt argument etter mitt syn....
diddi Skrevet 28. august 2005 #23 Skrevet 28. august 2005 (endret) Forrige generasjon hadde ofte mulighet til at mor kunne være hjemme, eller jobbe deltid. Det er ikke slik nå. (Her vil sikkert mange protestere, men skal man bo i Oslo og fø opp to barn, så ser jeg at vi må jobbe begge to for å få det til å gå opp økonomisk. Og her er det til tross for nøktern livsstil.)' TV'n har lite med dette å gjøre. Maten skal spises så raskt som mulig etter man har kommet hjem fra jobb/barnehage. (Med mindre det menes at man kan bruke kveldene etter at barnet har lagt seg på å lage morgendagens/ukas middag. Men hvorfor i all verden skal man det? Hvorfor skal man på død og liv stresse seg ihjel med å lage sunn mat når man kan gjøre dette på andre måter?) Private barnehager kan sikkert tjene en del på dette. Hva er galt med det? For mitt vedkommende ville det vært et valg jeg kunne tatt i steden for pastapose eller grandiosa. Da ville jo dette vært mye bedre alternativ. Skidrow, der er jo ikke alle foreldre som er slik du beskiver. Hos oss var det den barnehageansatte som foreslo at vi skulle gi barnet nugatti på skiva, da jeg var bekymret for at han spiste veldig lite en periode. Men jeg ble helt paff over svaret, og kjøpte heller kaviar (som han liker godt). Det finnes altså eksempler på håpløse mennesker overalt. Og Tusenfryd: Jeg vurderer faktisk sterkt å få en vaskehjelp som vasker huset annenhver uke. Det ville være en enorm investering i min livskvalitet. I stedenfor konstant dårlig samvittighet for vaskinga, så kunne jeg brukt energien på samvær og kos med barna. Etter de har lagt seg så er det nok av klesvask, rydding osv. som må gjøres. Derfor kaller jeg det en investering. Hvorfor ikke kvitte seg med samvittigheten over ting man ikke får gjort? (Den har jo vært der siden skoledagee (lekser) studiene (ikke lest nok??) og etableringen (er man god nok mor? God nok husmor? Kone?). Det å kjøpe seg fri til å kunne bruke de verdifulle ettermiddagstimee til annet enn husvask og matlaging, det er vel verdt det. Og ingen skal ha dårlig samvittighet for det. Og ingen skulle dømme andre utfra disse valgene. For det trenger abolutt ikke å bety at foreldrene heller bruker tiden på tv, jobb eller KG. Skidrow, jeg synes det er trist at noen foreldre ikke klarer å samarbeide med barnehagen, slik at det ikke er mulig å fortelle slike selvsagte ting som når tøyet er for smått eller at nugatti ikke er ønsket på nistematen. Dette er noe de jeg kjenner oppfatter som helt naturlig at barnehagen sier i fra om. Men alle kan jo ha en dårlig dag. Endret 28. august 2005 av diddi
Brunhilde Skrevet 28. august 2005 #24 Skrevet 28. august 2005 Og hvilken barnehage som har kjøkken eller stor nok plass til et slikt tilbud, det har i hvertfall ikke vi! ← Nå var vel ikke hensikten at de ansatte i barnehage skulle lage maten, den skulle vel bare distribueres derfra? Kan ikke se at kjøkkenet eller plassen har så mye å si da? Jeg får inntrykk av at dere som jobber i barnehage og er i mot forslaget er det fordi dere er redd det skal medføre ekstraarbeid for dere - eller tar jeg helt feil nå?
Gjest Melk Skrevet 28. august 2005 #25 Skrevet 28. august 2005 Flott tilbud så lenge det er frivillig for barnehagen om de skal tilby det, og frivillig for familiene om de skal benytte tilbudet. Og det regner jeg jo med at det skal være.
Gjest gotthard Skrevet 28. august 2005 #26 Skrevet 28. august 2005 fra 16 til 17 er det en voksen på avdeling, noen ganger er faktisk nesten alle barna der og blir hentet mellom 16 og 17. da har du nokk med og finne riktig klær og sko (mange foreldre som aldri merker og som ikke vet hva barna har faktisk)du skal raportere om dagen og prøve og holde en viss orden, synes egentlig vi har nokk og gjøre. jeg utdanet meg for og jobbe med barn , ikke for og drive gatekjøkken. har ikke noe i mot at foreldre kjøper mat en gang i blandt,det er deres valg, men det finnes dertil egnede steder for slikt...
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #28 Skrevet 28. august 2005 Forrige generasjon hadde ofte mulighet til at mor kunne være hjemme, eller jobbe deltid. Det er ikke slik nå. (Her vil sikkert mange protestere, men skal man bo i Oslo og fø opp to barn, så ser jeg at vi må jobbe begge to for å få det til å gå opp økonomisk. Og her er det til tross for nøktern livsstil.)' TV'n har lite med dette å gjøre. Maten skal spises så raskt som mulig etter man har kommet hjem fra jobb/barnehage. (Med mindre det menes at man kan bruke kveldene etter at barnet har lagt seg på å lage morgendagens/ukas middag. Men hvorfor i all verden skal man det? Hvorfor skal man på død og liv stresse seg ihjel med å lage sunn mat når man kan gjøre dette på andre måter?) Private barnehager kan sikkert tjene en del på dette. Hva er galt med det? For mitt vedkommende ville det vært et valg jeg kunne tatt i steden for pastapose eller grandiosa. Da ville jo dette vært mye bedre alternativ. Skidrow, der er jo ikke alle foreldre som er slik du beskiver. Hos oss var det den barnehageansatte som foreslo at vi skulle gi barnet nugatti på skiva, da jeg var bekymret for at han spiste veldig lite en periode. Men jeg ble helt paff over svaret, og kjøpte heller kaviar (som han liker godt). Det finnes altså eksempler på håpløse mennesker overalt. Og Tusenfryd: Jeg vurderer faktisk sterkt å få en vaskehjelp som vasker huset annenhver uke. Det ville være en enorm investering i min livskvalitet. I stedenfor konstant dårlig samvittighet for vaskinga, så kunne jeg brukt energien på samvær og kos med barna. Etter de har lagt seg så er det nok av klesvask, rydding osv. som må gjøres. Derfor kaller jeg det en investering. Hvorfor ikke kvitte seg med samvittigheten over ting man ikke får gjort? (Den har jo vært der siden skoledagee (lekser) studiene (ikke lest nok??) og etableringen (er man god nok mor? God nok husmor? Kone?). Det å kjøpe seg fri til å kunne bruke de verdifulle ettermiddagstimee til annet enn husvask og matlaging, det er vel verdt det. Og ingen skal ha dårlig samvittighet for det. Og ingen skulle dømme andre utfra disse valgene. For det trenger abolutt ikke å bety at foreldrene heller bruker tiden på tv, jobb eller KG. Skidrow, jeg synes det er trist at noen foreldre ikke klarer å samarbeide med barnehagen, slik at det ikke er mulig å fortelle slike selvsagte ting som når tøyet er for smått eller at nugatti ikke er ønsket på nistematen. Dette er noe de jeg kjenner oppfatter som helt naturlig at barnehagen sier i fra om. Men alle kan jo ha en dårlig dag. ← Det er foreldrenes forbannede plikt å lage mat og ordene det som skal til for barna. Hvor skal dine barn lære slike ting om du er den som vil benytte et slikt tilbud. Selv med tre barn er det unødvendig å hive grandiosa i ovnen til fam om dagen.
Gjest gotthard Skrevet 28. august 2005 #29 Skrevet 28. august 2005 jepp, og takk for det. men ikke all utviklingen er til det beste.
Gjest Violetta Skrevet 28. august 2005 #30 Skrevet 28. august 2005 Jeg kan ikke skjønne at dette nødvendigvis må føre til merarbeid for barnehagepersonalet, det kommer jo alt an på hvordan det er lagt opp. Og hvorfor skal ikke maten kunne hentes i barnehagen like godt som noe annet sted? Man har vel hatt brukerundersøkelser og funnet ut at dette er noe en del foreldre kunne tenke seg av og til, og at barnehagen er et praktisk sted å hente maten. Typisk at alle er skeptisk til nye ting. Men hva med å først vite mer om det praktiske rundt det før man forkaster nye ideer?
Gjest gotthard Skrevet 28. august 2005 #31 Skrevet 28. august 2005 som jeg sier tidligere her inne, dette har hvert prøvd i Danmark i noen år og eter det jeg mener og huske så er det på vei bort igjen. og si at det ikke blir ekstra arbeid på barnehagepersonalet er tull, og som jeg sier, jeg tokk utdanelse for og jobbe med barn, ikke dele ut mat er ikke skeptisk til nye ting men er det ikke rart att de som jober i barnehager er kritiske mens de som har barn der gjerne vil ha det slik?`kansje det har noe og gjøre med at vi som jobber med dette vet hvordan ting fungerer?
Gjest Melk Skrevet 28. august 2005 #32 Skrevet 28. august 2005 jeg utdanet meg for og jobbe med barn , ikke for og drive gatekjøkken. I Danmark har de ansatt egne kokker for slikt, som også lager barnas mat i løpet av dagen. Så slapp av.
Gjest gotthard Skrevet 28. august 2005 #33 Skrevet 28. august 2005 det trur jeg kommer mer hit også, var jo slik før. vi vurderer neste år og btale en pansjonist for og lage maten til barna.,mye tid blir brukt på det hver dag, tid som kunne hvert brukt til barna
diddi Skrevet 28. august 2005 #34 Skrevet 28. august 2005 Innimellom så hender det at man tyr til lettvindte løsninger. Jeg er bare ærlig om at det kan skje her også. Hovedsaklig er det da pastaposer, og de gangene vi må raskt avgårde på fotballskolen. Da er det ikke tid til å skulle koke poteter osv. Lage "ordentlig" middag gjør vi de andre 6 dagene i uka. Så jeg ha abolutt ingen dårlig samvittighet med hva våre barn får servert. Javisst er det foreldrenes plikt å sørge for at barna får i seg sunn og variert mat. Ingen her mener noe annet. Men det bryter da ikke med at en slik løsning gjennom barnehagen kan være et godt tilbud? Det er da ikke to motstridene ting? Det vil kunne gjøre det mer lettvindt for foreldrene. Med er det galt da? Er det galt at foreldre heller kjøper ferdige sunne middager enn å lage dem fra grunnen? (vel, du oppdrar neppe barnet ditt til å bli en god kokk, men alle kan jo ikke bli det.) Slik jeg ser det så er de eneste som kan være i mot en slik mulighet de barnehageansatte. Dette til tross for at barnehagen kan tjene noe på det. Maten skal iukke lages der, den skal bare leveres ut når foreldrene kommer (står vel i varmeskap og venter, antar jeg.) Dette er det enese, og barnehagen kan tjene masse på å gi et firma tillatelse til å lever gjennom dem. Foreldrene har et valg, og de slipper å stikke innom butikken før de henter (eller dra med seg barna i butikken etterpå). Verden er i utvikling. Og det er ikke sikkert at det er så bra slik det er nå. En løsning med å få med middagen hjem vil neppe gjøre hverdagen verre. Og dersom noen familier ønsker (eller har råd til) å benytte dette hver dag, så dem om det. Da tror jeg at det er de barna som faktisk vil ha stor nytte av det. Fordi de da får variert og sunn mat, og neppe har foreldre som liker å lage mat fra før. Det vil kanskje bedre deres matvaner betraktelig. Men for de aller fleste vil nok dette være noe de benytter en gang i mellom. Og jeg dømmer da ikke foreldre utfra om de skulle bestille takeaway innimellom eller ikke? Gjør man det så sier det mer om den som dømmer enn den som blir dømt. Forkellen mellom å bestille takeaway eller hante i barnehagen er jo pris, type mat og at man vet at maten er der når man kommer for å hente.
Gjest MrsL Skrevet 28. august 2005 #35 Skrevet 28. august 2005 Fortell meg hvordan en barnehage kan tjene på en slik ordning når jobben skal utføres av en bedrift utenom barnehagen?
Gjest gotthard Skrevet 28. august 2005 #36 Skrevet 28. august 2005 en barnehage skal ikke tjene penger, om vi tjente penger på og gi dere mat ville vi miste tilsvarende i støtte neste år.
Gjest Melk Skrevet 28. august 2005 #37 Skrevet 28. august 2005 Fortell meg hvordan en barnehage kan tjene på en slik ordning når jobben skal utføres av en bedrift utenom barnehagen? ← De tar selvfølgelig et mellomlegg fra de som lager maten, for å levere den ut. eks 5 % av matprisen.
diddi Skrevet 28. august 2005 #38 Skrevet 28. august 2005 Og om det kanskje ikke er mulig etter dagens regler (jeg aner ikke) så er jo regelverket under utvikling til enhver tid. Så om det nå er lov eller ikke har jo lite med om det kan bli slik i fremtiden. Og de har kanskje ikke lov til å tjene på å passe barn, men de kan da tjene på andre ting?
Gjest Rotterats Skrevet 28. august 2005 #39 Skrevet 28. august 2005 Er det egentlig så galt? Jeg ser for meg at det vil kunne lette hverdagen betraktelig for en del mennesker og dessuten lurer jeg på hva forskjellen er på å bestille middag via barnehagen og å kjøpe en rett fra Fjordland på butikken? Jeg tror ikke jeg ville benyttet meg av et slikt tilbud, men syns allikevel det er OK! Tror at dette kan være en god ide når bare den får tid til å synke hos oss. ← Må bare si meg enig
Varja Skrevet 28. august 2005 #40 Skrevet 28. august 2005 (endret) Ser at noen av dere mener at det er foreldrenes plikt, ikke bare å sørge for at barna spiser sundt og bra og har et hyggelig måltid sammen med foreldrene, men at foreldrene også må lage maten først for å være gode foreldre. Har dere tenkt på at mange fedre aldri lager mat til barna sine? De bare overlater det til mor. Er alle disse fryktelig dårlige foreldre? For en generasjon siden var det vanlig at mødrene også sydde og strikket klær til barna sine. Det var endel av det å ha ansvaret for en familie. Fælt få som gjør det i dag, annet enn som en hobby. Er ikke det like feil? Jeg ville som sagt benyttet meg av tilbudet av og til dersom maten var sunn og like god som den jeg lager sjøl. Og ja, jeg ser nesten aldri på TV, og den slås hvertfall ikke på før datteren har lagt seg. I kveld har jeg bakt brød og strøket tøy. Etter at dattern min har lagt seg. Mens hun tok formiddagshvilen kuttet jeg opp grønnsaker og vasket poteter. Kjøttbollene kom fra boks, men jeg måtte likevel ha henne inne mens potetene kokte og jeg laget sausen. Kunne tenkt meg å være ute på huska sammen med henne isteden. Endret 28. august 2005 av Varja
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå