Gå til innhold

Hva blir det neste?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det egentlig så galt?

Jeg ser for meg at det vil kunne lette hverdagen betraktelig for en del mennesker og dessuten lurer jeg på hva forskjellen er på å bestille middag via barnehagen og å kjøpe en rett fra Fjordland på butikken? Jeg tror ikke jeg ville benyttet meg av et slikt tilbud, men syns allikevel det er OK!

Tror at dette kan være en god ide når bare den får tid til å synke hos oss.

Skrevet

Supert alternativ til travle familier!!!

Skrevet (endret)

Jeg synes det blir for dumt. Barnehagene skal passe på barna mens foreldrene er på jobb o.l. Resten av tingene er foreldrenes ansvar.

Barnehagen skal ikke fungere som en servicestasjon.

Jeg blir rett og slett oppgitt :roll:

Og 40,- pr porsjon middag blir fort veldig dyrt hvis man er 5-6 stk eller fler i familien.

Så i tillegg til å betale barnehageplassen(e) så må vi også betale for disse tjenestene hvis vi vil bruke dem.

Foreldrene får selv planlegge dagen, også når det gjelder middag, klesvask o.l. så langt det lar seg gjøre.

Men å bruke dette tilbudet.......nei, det kommer jeg ikke til å gjøre, da jeg kan få mer for pengene i dagligvarebutikken enn 5-6 middager fra barnehagen.

Endret av Kittykat
Gjest Gjest_Olga_*
Skrevet

Jeg lurer på hvordan enkelte har tenkt seg at livet med barn skal være.

Slik som enkelte er, så lurer jeg på hvordan livet til disse ungene kommer til å bli senere i livet.

Enkelte skal ikke ha noe arbeide, utenom jobb og henting av barn.

Du spør hva det neste blir,tja si det.

Man leverer klesvasken i barnehagen. ferdig da du kommer. Du tar med unger,barn og mat hjem.

Husarbeide leier du folk til.

Du plasserer unger foran tv/pc..du er sliten etter arb.tid.

Sender unger på fritidsaktiviteter.

Drar på en bensinstasjon og handler, det er jo åpent døgnet rundt.Hverdag som helg.

Roen i fam er borte.

Feirer dager på Mc D...for mye arbeide til mor/far å ha det hjemme.

Tror dagens unger mister mye.

Gjest Violetta
Skrevet

Kan ikke skjønne at dette kan gå ut over ungene. Kan heller aldri tenke meg at det er mange familier som benytter dette hver dag, men det må da være utrolig praktisk å få ferdig, sunn middag fra barnehagen av og til! Alternativer som jeg har inntrykk av er brukt rundt om er Grandiosa og andre frossenmiddager. Da må da dette nye alternativet være bedre?

Hvorfor skal det være et større slit å få barn enn det som er nødvendig? Hva tjener barna på at foreldrene bruker en time på å lage middag når de kommer hjem?

Skrevet

Jeg syns det er merklig at en barnehage skal ordne slike tjenester, ser ikke helt sammenhengen der.

Skrevet

"Så i tillegg til å betale barnehageplassen(e) så må vi også betale for disse tjenestene hvis vi vil bruke dem."

Eh, ja. Jeg ser ikke problemet. Det er et valgfritt tilbud.

Gjest gotthard
Skrevet

i danmark er dette et tilbud som har vart en stund, men det har, etter det jeg husker, ikke tatt av no serlig der nede.

jeg ser fordelen med at enkelte barn da ville spist litt potet mat osv menn ser ikke poenget med att vi i barnehagen skal fikse dette for foreldrene.det kan gatekjøkenet eller nærbutikken også klare og levere ut.

jeg har pusset opp huset, jobbet fulle dager og som pedleder jobber jeg med papirarbeid minst 2 kvelder pr uke,pleiet sosial omgang, gått kurs og oppdratt ei jente alene siden hu blei født, og jeg har faktisk klart og lage mat og vaske klær attpå..her er det snakk om folk som "offrer" ungene sinne får jobben.har ikke folk tid til og ha unger lengre?

noe av det jeg husker best fra barndommen min var netopp det att vi satt og prata med mutter mens hu lagde midag, vi diskuterte skole og livet generelt.

om tilbudet var der når ungen gikk i barnehagen tviler jeg på at det ville bli brukt.

Skrevet

Nei til forslaget fra meg. Hva skal det bli av dagens barn når de har foreldre som ikke gidder hverken å vaske klær eller lage middag til seg og sine barn.

Hva er en barnehage? Er det en servicestasjon hvor foreldrene kan laste alt over på dem, eller er det ett pedagogisk tilbud til små barn?

Jeg hadde gått sterkt i mot dette hvis det hadde blitt foreslått i min kommune.

Skrevet

Jeg er skeptisk. Ikke til tilbudet isolert sett. Men til de signaler jeg er redd dette og andre nye tiltak gir. Det spørs om dette bare er nye tegn på at arbeidslivet hardner til. For nå kan vi jo bare jobbe og jobbe, familien hindrer oss ikke lenger, institusjonene står parate til å løfte hjemmets oppgaver av oss...

Og at det i sin tur skyver enda flere mennesker ut på sidelinjen, og antallet som lever på trygd, jfr. andre aktuelle tråder her, bare øker mer?

Jeg vet ikke, men jeg blir mer og mer bekymret.

Skrevet

Man blir da ikke dårlige foreldre som bare spiser Grandiosa, aldri vasker ungenes tøy og ikke har tid til barna sine om man av og til velger å kjøpe middag av barnehagen : :roll:

Skrevet

Dette har ikke vi behov for å benytte oss av, men jeg synes det er et fantastisk tilbud!

Som flere andre sier: mye bedre enn hasteverksalternativ.

Skrevet

Synes det hørtes ut som et flott tilbud jeg, så lenge det ikke er barnehagepersonalet som må administrere dette. Er jo enig i at de skal være der for å ta seg av barna og sørge for et skikkelig pedagogisk tilbud!

Hvis en slik ordning kom i gang ville jeg helt sikkert kommet til å benytte meg av den! Spørs jo på kostnaden selvfølgelig, men en dag i uka kunne jo vært fint overkommelig med den skisserte prisen. Da kunne jeg bruke tida etter barnehagen den dagen på å leke med datteren min istedenfor å lage mat. Særlig når det er pent vær synes jeg det hadde vært fint om vi kunne vært ute de 40 minuttene det gjerne tar å få laget skikkelig middag istedenfor inne på kjøkkenet.

Det er ikke lett å føre en samtale med et 1 1/2 år gammelt barn mens man lager mat, det er mye letter å snakke med henne når vi er ute og graver i sandkassa eller kaster ball.

Til dem som synes dette er galt av prinsipp. Synes faktisk det er smartere bruk av penger å kjøpe mat ferdig slik at jeg får mer tid med datteren min enn å kjøpe dyre klær for eksempel (eller spare). Men så er jeg ikke fremmed for å ansette vaskehjelp heller jeg da, hvis vi får råd til det.

Gjest gotthard
Skrevet

hvorfor kan du da ikke hente maten der den blir lavd? eller på butikken?hvorfor skal barnehagen ha bryet med og fore deg for att du ikke har tid tiul og lage mat selv?

og selv om de sier at barnehagepersonalet ikke skal bli brydd med dette så veit alle at dette også vil ta tia deres,,

hvem trur du foreldrene går til om noe er galt med maten?gal mat osv. hvorfor kan ikke folk handle og fikse maten sin sjæl lengre?

er tid på jobben viktigere enn tid med barna?

Skrevet
"Så i tillegg til å betale barnehageplassen(e) så må vi også betale for disse tjenestene hvis vi vil bruke dem."

Eh, ja. Jeg ser ikke problemet. Det er et valgfritt tilbud.

Vel, jeg synes nå at det man må betale for barnehageplassene er mer enn nok og synes da det er unødvendig med flere tjenester.

Disse tingene er noe vi foreldre skal gjøre selv, ikke en barnehage.

Skrevet

Jeg synes det hadde vært helt topp. Da kunne vi sluppet den kjipe tiden det tar før maten blir klar (hvor barna er slitne, sultne og hyler og skriker). Vi kunne gått rett hjem og spist, og brukt tiden på å kose oss sammen i steden for haste over grytene (kanskje innom butikken for å handle også) mens barna er skrubbsultne.

At det skal hentes i barnehagen betyr jo ikke at det er barnehagepesonalet det skal klages til ved evt. feil. Der må det jo være en klar ansvarsdeling som foreldrene er informert om. Jeg ser for meg at man har en liste som det krysses av på når man tar med seg det man bestilte (eller noe slikt). Dette ternger slett ikke å bety noe særlig merarbeid for de ansatte).

I tillegg skaper dette flere arbeidsplasser på storkjøkkene. Det utvider kanskje menyen, noe som kan komme andre brukere av storkjøkken til gode (f.eks. de eldre). Det kommer regning hver måned, på det du bestilte sist mnd. Dette skjer kanskje per autogiro/e-giro, og vil ikke ha noe med barnehagen å gjøre.

Problemstillingen vil vel være hvem som skulle få et slikt monopol på leveranse gjennom barnehagene. Og hvor omfattende skulle dette være (f.eks. klesvask.). Men jeg tror ikke det vil være stort annet enn mat som vil kunne være aktuelt for de fleste. Jeg ville ihvertfall ikke likt at andre vasket klærne mine. Men å kunne hente med meg mat som kjapt kan varmes opp og settes på bordet. Det ville vært deilig noen ganger. (Mye bedre enn pastaposer, graniosa og annet som tar rask tid når man skal få maten fort på bordet).

Jeg tror nok vi hadde gjort det en gang i uka, den dagen det er fotballtrening. Prisen gjør jo at dette er noe vi ikke hadde gjort hver dag. (Og det er jo moro å lage mat selv også da!)

Gjest gotthard
Skrevet

er mye vi som jobber i barnehage ikke skal belastets med men som vi blir belasta med uanseth,,mat hjem blir bare enda mere...hvorfor kan ikke maten hentes hoss de som lager maten?nærbutikken?leveres på døra omtrent.

ser godt argumentet om tid sammen, men det har vel noe med hvordan du planlegger dagen din?foreldrene frem til nå hadde tid til og klare både barn og matlaging.

Skrevet

Ta tv-en fra norske familier og det blir frigjort uendelig mye tid som bla kan brukes til å lage kjøttkaker for mange middager og fryses ned. Og supper og lapskauser som man kan ta ut av fryseren om morgenen og varme i mikroen når man kommer hjem om ettermiddagen.

Man kan organisere seg slik at man kan sette på en maskin, det tar så lang tid det tar å trykke på en knapp etter man har hatt i vaskepulver. Sortering av tøy tar ikke mange minutter om man vasker en maskin eller to hver dag.

Dessuten kan barn være med på å lage mat, og har man råd til å kjøpe seg et slikt tilbud fra barnehagen, har man råd til vaskehjelp også.

Mange har ufattelig dårlig tid til alt, men er stadig oppdatert på tv-serier.

Istedenfor å tilby kjøttkaker, burde barnehagene holde kurs i prioritering og organisering av hverdagen.

Og hverdagen forandrer seg når man får barn, andre ting skal prioriteres - lev med det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...