Gå til innhold

Hva er verre: at det faktisk skjer eller konstant frykt for at det skjer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har du noen eksempler? 😊

Anonymkode: bdbb5...dd3

Tja, jeg har egentlig mange.

Men det å konstant gå på nåler, veie mine ord på gullvekt, og vente på at pappa skulle klikke var langt verre enn å komme inn døren, kaste et blikk på ansiktet hans, og vite at om 10 sekunder vil helvete være løs.

Eller å vente på å se om en tilstand utvikler seg til en grad der operasjon er nødvendig er verre enn operasjonen i seg selv.

 

Som jeg skrev, for min del er usikkerheten langt verre enn at det faktisk skjer.

 

Anonymkode: e8d02...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tja, jeg har egentlig mange.

Men det å konstant gå på nåler, veie mine ord på gullvekt, og vente på at pappa skulle klikke var langt verre enn å komme inn døren, kaste et blikk på ansiktet hans, og vite at om 10 sekunder vil helvete være løs.

Eller å vente på å se om en tilstand utvikler seg til en grad der operasjon er nødvendig er verre enn operasjonen i seg selv.

 

Som jeg skrev, for min del er usikkerheten langt verre enn at det faktisk skjer.

 

Anonymkode: e8d02...be5

Ser den...

Spesielt når det varer i mange måneder eller år. Man husker ikke annet enn bekymringer 🙄

Anonymkode: bdbb5...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Mt3 skrev (På 2.4.2021 den 10.32):

Da bør hun bytte ut psykologen.

Finn på aktiviteter som utfordrer og gir mestringsfølelse som du kan tvinge dine venninner med på. 

Kanskje det hjelper. Kanskje ikke. Noen blir aldri bedre uansett hva som blir gjort av behandlinger. Dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (2 minutter siden):

Kanskje det hjelper. Kanskje ikke. Noen blir aldri bedre uansett hva som blir gjort av behandlinger. Dessverre.

Du må introdusere henne for nocebo. En variant av placebo . Nocebo er at det du fokuserer på skjer . Fokuserer hun på kreft og samlivsbrudd er dette noe som kommer til å skje henne før eller senere . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (3 timer siden):

Du må introdusere henne for nocebo. En variant av placebo . Nocebo er at det du fokuserer på skjer . Fokuserer hun på kreft og samlivsbrudd er dette noe som kommer til å skje henne før eller senere . 

Selvfølgelig ikke. Kreft kommer ikke av at man tenker på den hele tiden. 

Anonymkode: bdbb5...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig sjeldent at det man er redd for skjer. Ofte blir man rammet av en helt annen "krise" enn det man går rundt og er redd for i det daglige. Og skulle det mot all formodning skje, det som man er så fryktelig redd for, så har man bekymret seg og vegret seg og følt seg dårlig TO ganger i stedet for én. 

Men frykt og angst er i stor grad irrasjonell, og det er ikke bare å endre tankemønsteret sånn over natten. Det krever langt mer til enn det, og det vet vel de fleste...

Anonymkode: eb962...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er veldig sjeldent at det man er redd for skjer. Ofte blir man rammet av en helt annen "krise" enn det man går rundt og er redd for i det daglige. Og skulle det mot all formodning skje, det som man er så fryktelig redd for, så har man bekymret seg og vegret seg og følt seg dårlig TO ganger i stedet for én. 

Men frykt og angst er i stor grad irrasjonell, og det er ikke bare å endre tankemønsteret sånn over natten. Det krever langt mer til enn det, og det vet vel de fleste...

Anonymkode: eb962...ea4

Hvordan kan man vite at frykten er irrasjonell? 

Anonymkode: bdbb5...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt  med frykt for det som kan skje . Og spesielt  når det er en rasjonell redsel.  Jeg  har vært pårørende  til alvorlig  syk.  Var den som  måtte ta ansvar siden barndom .  Selv om  jeg har mine egne  diagnose  som sliter meg  ut.   Så jeg   har faktisk  fått  frykt fir mere ansvar og forholde meg til mennesker.   For jeg er så redd  de vil kreve  for mye av meg.  Og redel for at folk forsvinner/dør. Vel den siste er vel ferdig opplevd  ikke mange igjen og orker ikke skaffe nye rundt meg pga det.

Anonymkode: 67a57...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så forferdelig å gå rundt og være redd for  at ting skjer. Da pleier jeg å tenke på jan Eggum som synger "Hvorfor være redd til ingen nytte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (9 timer siden):

Det er så forferdelig å gå rundt og være redd for  at ting skjer. Da pleier jeg å tenke på jan Eggum som synger "Hvorfor være redd til ingen nytte"

Hvordan vet man det da? 

Anonymkode: bdbb5...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet man det da? 

Anonymkode: bdbb5...dd3

Vet hva da? At det ikke skjer, tenker du?

Det kan man ikke vite, men hvis det ikke skjer, så er det bortkastet å ha gått rundt og vært redd. Det er det faktisk også hvis det faktisk skjer. Det som skjer, skjer, uansett hva man har tenkt på forhånd. Så hvorfor gå rundt og være redd? Det er til ingen nytte/ det er ingen vits.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (På 27.4.2022 den 22.21):

Vet hva da? At det ikke skjer, tenker du?

Det kan man ikke vite, men hvis det ikke skjer, så er det bortkastet å ha gått rundt og vært redd. Det er det faktisk også hvis det faktisk skjer. Det som skjer, skjer, uansett hva man har tenkt på forhånd. Så hvorfor gå rundt og være redd? Det er til ingen nytte/ det er ingen vits.

Nja...Hvis man tenker på det, kan man gjøre noe for å redusere risikoen. Bedre enn å bare tenke at "alt ordner seg". 

Anonymkode: bdbb5...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konstant frykt for at noe skal skje er helt klart verre enn at noe skjer. Atomkrig er et eksempel - skjer det så er det fint lite du kan gjøre med det. Men du kan ødelegge mange flotte dager, måneder og år med å gå rundt og være redd for det. Er på generelt grunnlag altfor mange redde folk i denne verden. Live and let live!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nja...Hvis man tenker på det, kan man gjøre noe for å redusere risikoen. Bedre enn å bare tenke at "alt ordner seg". 

Anonymkode: bdbb5...dd3

Ja, tenke på det og gjøre sine forhånds betingelser. Men ikke gå rundt og være redd/ha frykt og uro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (22 timer siden):

Konstant frykt for at noe skal skje er helt klart verre enn at noe skjer. Atomkrig er et eksempel - skjer det så er det fint lite du kan gjøre med det. Men du kan ødelegge mange flotte dager, måneder og år med å gå rundt og være redd for det. Er på generelt grunnlag altfor mange redde folk i denne verden. Live and let live!

Du har rett ❤

Anonymkode: bdbb5...dd3

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes så mange sier og skriver at det er "så bortkastet og unødvendig å være redd", men man er jo ikke redd med vilje? Det er ikke bare å skru av angst. Det funker ikke slik at man bare kan si "dette gidder jeg ikke bruke tid på" og så er angsten borte. Man velger ikke angst.

  • Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2021 den 9.41):

Eksempel: venninna mi er kjemperedd for kreft. Ekstremt. Og sånn har det vært i mange år. Hun lever ikke, rett og slett. Angst, angst, angst...Er det bedre enn kreften? 

En annen er veldig redd for at mannen skal forlate henne. Sover dårlig, ofte i dårlig humør, unngår å møte venner fordi hun må "passe på mannen"....Er det bedre enn at han går? 

 

Hva synes dere? 

Anonymkode: bdbb5...dd3

Det verste er å frykte det Værste SELV OM det ALLEREDE har hendt. Slik oppleves iallfall min PTSD. Det er noe som har hendt, men likevel er jeg redd store deler av døgnet

Anonymkode: 290c0...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (På 29.4.2022 den 21.58):

Jeg synes så mange sier og skriver at det er "så bortkastet og unødvendig å være redd", men man er jo ikke redd med vilje? Det er ikke bare å skru av angst. Det funker ikke slik at man bare kan si "dette gidder jeg ikke bruke tid på" og så er angsten borte. Man velger ikke angst.

Selv om man ikke velger å være redd med vilje, er det fortsatt helt rett at det er «bortkastet og unødvendig». Man kan ikke velge å bare skru av angsten, men man kan velge å forstå den og gjøre det man kan for å bli kvitt den. Å forstå at angsten ikke er virkelighet og ikke noe som beskytter deg, men heller en feiltolkning av virkeligheten som ødelegger for deg, er en noe man trenger om man ønsker å bli frisk fra angst. 

Anonymkode: fbb01...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...