Gå til innhold

Ut av voldelig forhold. Kan vi med erfaring hjelpe?

Trolltunge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han har roet seg nå heldigvis, håper det holder til han finner seg et sted. Jeg skjønner også at han utsetter med vilje, men jeg er ganske sikker på at han nesten er klar for å dra nå 🤞🏻

Det er fortsatt urolig mentalt for deg. Du kan ikke ha det slik. Det er konstant stress og utrygghet for deg. Nå har du vitner og skriftlige meldinger med trusler også til venninner! Vær så snill å gå til politiet og få han ut før han skader deg. Om han ikke gjør det fysisk, så gjør han det sakte men sikkert psykisk.

Anonymkode: 390af...692

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gå. Om jeg sier at jeg vil gå, så kaster han meg ut på dagen. (Har prøvd før) og har ingen plass å dra. Ingen venner eller familie. Vil ikke dra fra barna. Får ikke med meg klær eller ting. Han nekter å snakke om dette på en ordentlig måte. Vi eier huset 50/50, men han vil ikke snakke om fordeling, kjøpe meg ut, og fordeling av barna. Det virker så umulig og fastlåst. Han nekter familiekontor. Jeg har heller ikke mulighet til å finne en leilighet å leie pga økonomi. Det er så fastlåst. Ser ingen vei ut av dette. Vet ikke hvor jeg skal begynne. 

Anonymkode: 74734...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gå. Om jeg sier at jeg vil gå, så kaster han meg ut på dagen. (Har prøvd før) og har ingen plass å dra. Ingen venner eller familie. Vil ikke dra fra barna. Får ikke med meg klær eller ting. Han nekter å snakke om dette på en ordentlig måte. Vi eier huset 50/50, men han vil ikke snakke om fordeling, kjøpe meg ut, og fordeling av barna. Det virker så umulig og fastlåst. Han nekter familiekontor. Jeg har heller ikke mulighet til å finne en leilighet å leie pga økonomi. Det er så fastlåst. Ser ingen vei ut av dette. Vet ikke hvor jeg skal begynne. 

Jeg hadde startet med en time alene på familievernkontoret eller krisesenter. Krisesenteret kan hjelpe deg umiddelbart, både med barn og mann og å finne et sted å bo. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EnAnonymKonto skrev (1 time siden):

Jeg hadde startet med en time alene på familievernkontoret eller krisesenter. Krisesenteret kan hjelpe deg umiddelbart, både med barn og mann og å finne et sted å bo. 

Signerer denne.

Anonymkode: 42969...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt og grublet og kommet frem  til at jeg skal ringe de! Skriver her for å klare. Vil sende inn etterpå at jeg har gjort det. Er så stort steg! 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri forseint å gå!.

Jeg og mine to små barn flyktet når han var på jobb en morgen. Jeg hadde aldri hørt om krisesentret, men jeg stolte på den personen som hjalp oss ut. Jeg var utsatt for b.la grov vold med barna tilstede, psykisk,overgrep i 5år.. Nå noen år seinere har han fått fengselsstraff, kontakt forbud... Jeg husker jeg var så beskymret for penger når jeg skulle dra.. jeg dro fra ALT vi hadde. Ikke la det holde deg igjen fra å dra, økonomien kommer seg og ting vill bli bedre. Det er 3år siden jeg flyktet fra vårt hjem.  Vær sterk. 

Anonymkode: 18a9d...e11

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har tenkt og grublet og kommet frem  til at jeg skal ringe de! Skriver her for å klare. Vil sende inn etterpå at jeg har gjort det. Er så stort steg! 

Vi støtter deg. Du kan klare det. ♥️

Anonymkode: e51af...e87

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så bra, heier på deg 👏👏

Anonymkode: 8039e...e29

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt meg litt borte fra å skrive her ennå.

Jeg har lenge vært på vei ut av et forhold med psykisk vold, blant annet. Det å komme seg ut og i nytt hjem var helt ok det, men tiden etter har vært utrolig tøff. Jeg har fått til et besøksforbud etter en måned med trakassering og overvåking. Da ble han også meldt til barnevernet av politiet og han har nå tatt hevn. Nå er jeg meldt fra hans side, med en lang liste av løgn. Det som kan stemme litt er vridd på slik at han ikke skal ha noe skyld så klart. 

Alle instanser er inne på oss nå og det er helt greit, for da kan man få skikkelig hjelp. Jeg håper virkelig det roer seg snart. 

Anonymkode: 31f4d...583

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste tips for å komme seg ut er å alliere seg med en god støtte som hjelper deg hver gang du føler deg svak. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte det!! Ringte og fikk en time til samtale imorgen. Gruer meg, men og litt lettet. Tenk om jeg kan få hjelp til å komme meg bort med barna! 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har holdt meg litt borte fra å skrive her ennå.

Jeg har lenge vært på vei ut av et forhold med psykisk vold, blant annet. Det å komme seg ut og i nytt hjem var helt ok det, men tiden etter har vært utrolig tøff. Jeg har fått til et besøksforbud etter en måned med trakassering og overvåking. Da ble han også meldt til barnevernet av politiet og han har nå tatt hevn. Nå er jeg meldt fra hans side, med en lang liste av løgn. Det som kan stemme litt er vridd på slik at han ikke skal ha noe skyld så klart. 

Alle instanser er inne på oss nå og det er helt greit, for da kan man få skikkelig hjelp. Jeg håper virkelig det roer seg snart. 

Veldig lik min situasjon. Skjønner hvorfor mange vegrer seg, men man må dessverre bare igjennom det 🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg klarte det!! Ringte og fikk en time til samtale imorgen. Gruer meg, men og litt lettet. Tenk om jeg kan få hjelp til å komme meg bort med barna! 

Kjempebra, godt jobba! Husk å spare på ALT av meldinger osv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min slo til meg med knyttneven i går, det har aldri skjedd før og vi har vært sammen i 10 år. 

Det skjedde helt uprovosert, han sier selv at det ikke var med vilje, men det var det. Ingen slår bare plutselig til noen med knyttneven midt i ansiktet som et "uhell". Ingen krangling eller noe så situasjonen var helt absurd. 

Jeg er svært forvirret, sint og fortvilet, forstår ikke hvorfor han gjorde det 😥

Har vært hjemme fra jobb i dag, har tidenes blåøye, hodepine og kvalme. Er skikkelig uvel. 

Anonymkode: 24676...eac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mannen min slo til meg med knyttneven i går, det har aldri skjedd før og vi har vært sammen i 10 år. 

Det skjedde helt uprovosert, han sier selv at det ikke var med vilje, men det var det. Ingen slår bare plutselig til noen med knyttneven midt i ansiktet som et "uhell". Ingen krangling eller noe så situasjonen var helt absurd. 

Jeg er svært forvirret, sint og fortvilet, forstår ikke hvorfor han gjorde det 😥

Har vært hjemme fra jobb i dag, har tidenes blåøye, hodepine og kvalme. Er skikkelig uvel. 

For en påkjenning det må være for deg! Dette er ikke bra, og har det skjedd en gang, så kan det skje igjen. Var der virkelig helt ut av det blå? Så ekkelt og skummelt  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du må jo dra til legen og sjekke deg for hjernerystelse! Komme deg vekk! Det er ikke verdt å filosofere på hvorfor, bare kom deg vekk ❤️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mine beste tips for å komme seg ut er å alliere seg med en god støtte som hjelper deg hver gang du føler deg svak. 

Det er lurt å ha noen å støtte seg på, men husk to ting: For det første kan du bruke profesjonelle aktører som støtte. For det andre er du ALDRI så svak som du føler deg. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette må du dokumentere. Det beste er å gå til lege/legevakt. Alternativt så tar du et bilde av deg selv med dagens avis eller filmer deg selv mens du forteller hva som skjedde. 

Du bør egentlig også sjekke at du ikke har fysiske skader. 

Og så bør du gå fra han. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er så vanskelig. Kan krysse av på alle punkter på en liste over psykisk vold, men alt det fæle er glemt når det kommer en god dag inninellom! Hva er galt med meg? De siste dagene har vært ekstra ille, men idag har vi hatt en fin dag, der humøret hans har vært ok.. Det ødelegger hodet mitt helt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva er galt med meg?

Det er helt normalt. Vi vil så gjerne tro at det er håp, at forandring kan skje, kombinert med skammen over å la seg utsette for vold og nummenheten etterpå som gjør der vanskelig å huske.

Anbefaler deg å føre dagbok, om så bare i stikkordsform, da er det mye lettere å ikke glemme de vonde dagene og hva som faktisk skjer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åh, det er så vanskelig. Kan krysse av på alle punkter på en liste over psykisk vold, men alt det fæle er glemt når det kommer en god dag inninellom! Hva er galt med meg? De siste dagene har vært ekstra ille, men idag har vi hatt en fin dag, der humøret hans har vært ok.. Det ødelegger hodet mitt helt! 

De gode dagene er de dagene han "reparerer" traumebånd et ditt. Hørt om volssirkelen?

https://www.psykologforeningen.no/publikum/informasjonsvideoer/videoer-om-livsutfordringer/aa-vaere-offer-for-vold-i-naere-relasjoner

Over her er en lenke med forklaringer, støtte og mye av det du kjenner på, og spesielt også snipper jeg ut:

Ambivalens

Møte med voldsutsatte preges av at mange strever med ambivalens. Voldsutsatte kan i det ene møte fortelle om volden(, og at hun ser at barna lider under dette) . To uker senere kan situasjonen være snudd, og den voldsutsatte kan komme og fortelle at nå går det fint hjemme hos oss.

Som du ser, så er du ikke alene om å bli værende. Man unnskylder, man tenker "var det virkelig så ille?", "han lover jo endring/bedring".. 

Hørt om hvor lite skal du finne deg i? - kampanjen? Er jo nettopp dette, hvor går grensa di? Grensene til oss som har vært utsatt for vold tråkkes stadig over. Vår stemme visner, vi blir tråkket på, vi lever mer og mer i frykt, eller vi gir mer og mer faen. Har det først skjedd så har det skjedd. 

Jeg anmeldte min, for det var der skylden lå - hos han. Ikke hos meg, ikke hos barna, hos han. Jeg flyttet på krisesenter, for jeg ville beskytte oss fra han. Jeg stod i det alt for lenge. Sliter selv den dag i dag. Inniblant tenker jeg "hvor mye fant jeg meg i, hvorfor gikk jeg ikke før osv." og så må jeg si til meg selv : "skjerp deg, du var ikke klar før. Men du kom deg vekk, dere klarer dere bedre for hver dag som går, heller å leve sånn som nå enn sånn vi gjorde med han."

Det har ikke vært lett, men jeg kan love deg det, det er et bedre liv som venter på den som tør å ta steget - å stå opp for deg selv. Og vite at du blir sett, du blir hørt, du blir forstått. At du blir møtt med varme, du er sterk nok til dette og jeg heier på alle som klarer å komme seg ut av forhold som ikke gir DEG det du TRENGER! Og hva trenger du? Gode ord, klemmer, å bli sett og hørt og forstått, tillit, respekt, omsorg, godhet og det å kjenne at du lever et GODT liv. 

Screenshot_20210610_221741_com.android.chrome.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...