Gå til innhold

Til dere som skrur på fjern lyset rett før dere er forbi..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Flytt blikket ditt mer mot høyre, da får du ikke lyset i øynene. Du vet at lysene kommer på igjen. 

Som huskeregel foreslår han at du slår av fjernlyset når lyskjeglen din møter lyskjeglen på den møtende bilen. Vipp hendelen tilbake til fjernlys to billengder før dere møtes.

– Hvis du har satt ned farten noe i forkant av dette, vil møtesituasjonen blir tryggere for alle, sier fagkonsulenten. Han legger til at du bør unngå å se rett inn i lyset på møtende trafikk.

– På den måten beholder du litt av nattsynet ditt.

Anonymkode: 2bcbf...c81

Dette er riktig. Det er det man lærer på kjøreskolen. De fleste tar av fjernlyset for tidlig, og på igjen for sent. Blir du blendet ser du faktisk helt feil sted.

Anonymkode: 6ad84...acf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hjelper ikke når jeg blir blenda og ikke kan se en dritt etterpå 

Anonymkode: 8ebcf...e6a

Du skal heller ikke ha fokuset mot den møtendes lys. Har du ikke lært deg det, er det på høy tid å endre på dèt! Alle har vi lært at fjernys settes på to billengder før den møtende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansety hvot lite man fokuserer på møtende bils lys så blir man blendet av lyskastere, spesielt når de ikke har et lysbilde som er designet for å unngå akkurat dette slik som nærlys har. Fjernelys og tåkelys har ikke dette. Jeg skrur på fjernlys akkurat når frontene er på linje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man skal skru på når man er "speil mot speil" ca

Feil. En billengde før man møtes. Bare husk å ha blikket festet langt fremme, så går dette bra. Fokuserer du på lysene til den andre bilen er det klart du blir blendet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du skal ha blikket på veikanten for å oppdage om det er farer der, ikke på lysene til møtende biler.

Anonymkode: 3f876...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dess eldre man blir, dess dårligere tåler gjerne synet å bli blendet, selv om man ikke stirrer inn i lysene. Jeg merker den forskjellen selv. Brydde meg aldri som yngre, men nå merker jeg at det påvirker synet negativt selv om jeg ikke har endret hvor jeg ser. 

Tror gjerne det er mer fokus på å sette på lysene tidlig på bygda, for det er mange smale veier og folk liker gå der uten refleks. Det er farligere å slurve med lysene på bygda, man har ikke like mye fortau og plass til fotgjengere. 

Anonymkode: a68d5...183

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man skal skru på når man er "speil mot speil" ca

Ikke det man lærer kår man tar lappen i 2021 nei!

katten 2.0 har rett

Skru på fjernlyset igjen FØR du har passert

Mange venter også for lenge med å tenne fjernlyset igjen. Tommelfingerregelen er å skru på fjernlyset et par billengder før man passerer motgående bil. Da blender man ikke sjåføren og man ser selv godt videre foran seg på veien.

Anonymkode: 3e657...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du skal ha blikket på veikanten for å oppdage om det er farer der, ikke på lysene til møtende biler.

Ja, men de er jo opptatt med å plukke seg i nesen.

Anonymkode: 3763e...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

Vent til dere er forbi så ikke folk får sterkt lys midt i tryne på 2 meters avstand, takk

Nei, jeg velger å kjøre slik jeg ble opplært, og på en måte jeg anser som mer trafikksikker. At du stirrer i mine lys på 2 meters avstand er din, og den du ev. kjører på sitt problem.

Men jeg blir jo undrende over hvor du har blikket ditt hen, høres ut som en skummel sjåfør.

Anonymkode: fb1ad...b3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

merkeligt, har aldri blitt blenda uavhenging om hvor nært dem er, jeg ser mot veikanten når bilene kommer med fjernlys, da blir jeg ikke blenda.. Du skal ikke sitte å tvistirre på lysene dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, men de er jo opptatt med å plukke seg i nesen.

Anonymkode: 3763e...133

Den skjønte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 hours ago, Lunaris said:

Der merker jeg stor forskjell fra by og bygd her. Folk er mye mer hensynsløse på bygd enn i by. 

Det er også latterlig mye mørkere på bygda enn det er i byen.

Anonymkode: a1d59...c28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Her på bygda er det helt jævli, det er ekstremt smale veier, og når andre bilister skrur på fjernlys for tidlig så er det vanskelig å se den smale veien som kommer.. 

Samtidig er det mindre opplyste veier på bygda og smalere veier, dermed må man prøve å beregne bruken av fjernlysene til akkurat før den blender motgående bil. Skrur man dem av for tidlig er det jo nesten bekmørkt der nærlysene til bilene ikke treffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lunaris
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er også latterlig mye mørkere på bygda enn det er i byen.

Anonymkode: a1d59...c28

Det er også latterlig mye mer råkjøring og fyllekjøring på bygda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...