Gå til innhold

Til dere som skrur på fjern lyset rett før dere er forbi..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vent til dere er forbi så ikke folk får sterkt lys midt i tryne på 2 meters avstand, takk

Anonymkode: 8ebcf...e6a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal skru dem på rett før man kjører forbi slik at man kan se eventuelle faremomenter rett bak møtende bil.

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelper ikke når jeg blir blenda og ikke kan se en dritt etterpå 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

Man skal skru dem på rett før man kjører forbi slik at man kan se eventuelle faremomenter rett bak møtende bil.

Man skal skru på når man er "speil mot speil" ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytt blikket ditt. Du skal ikke se på lysene. 

Fjernlysene SKAL på igjen før man har passert, hvis ikke kjører man rett i en sort vegg. Google it. Takk 

Anonymkode: 2bcbf...c81

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Om du blir blenda i det bil i motgående kjørefelt aktiverer fjernlyset 2m før dere passerer hverandre, så har du blikket ditt rettet mot feil sted.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lunaris

Der merker jeg stor forskjell fra by og bygd her. Folk er mye mer hensynsløse på bygd enn i by. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lunaris skrev (2 minutter siden):

Der merker jeg stor forskjell fra by og bygd her. Folk er mye mer hensynsløse på bygd enn i by. 

Her på bygda er det helt jævli, det er ekstremt smale veier, og når andre bilister skrur på fjernlys for tidlig så er det vanskelig å se den smale veien som kommer.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Flytt blikket ditt. Du skal ikke se på lysene. 

Fjernlysene SKAL på igjen før man har passert, hvis ikke kjører man rett i en sort vegg. Google it. Takk 

Der ikke på lysene, men når det er rett foran meg og her har gjerne folk ekstra lys planke som de har satt på bilene, og det lyset er ikke til å unngå å bli blendet av 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (9 minutter siden):

Riktig, men mange gjør det altfor tidlig slik at man blir blendet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Der ikke på lysene, men når det er rett foran meg og her har gjerne folk ekstra lys planke som de har satt på bilene, og det lyset er ikke til å unngå å bli blendet av 

Flytt blikket ditt mer mot høyre, da får du ikke lyset i øynene. Du vet at lysene kommer på igjen. 

Som huskeregel foreslår han at du slår av fjernlyset når lyskjeglen din møter lyskjeglen på den møtende bilen. Vipp hendelen tilbake til fjernlys to billengder før dere møtes.

– Hvis du har satt ned farten noe i forkant av dette, vil møtesituasjonen blir tryggere for alle, sier fagkonsulenten. Han legger til at du bør unngå å se rett inn i lyset på møtende trafikk.

– På den måten beholder du litt av nattsynet ditt.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du skal ikke se rett i lysene på møtende bil. Blikket skal være langt frem. Lærte du ikke det på mørkekjøring når du tok sertifikat?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Smeltemann skrev (9 minutter siden):

Du skal ikke se rett i lysene på møtende bil. Blikket skal være langt frem. Lærte du ikke det på mørkekjøring når du tok sertifikat?

Gjør jo selvfølgelig ikke det, les mer av det jeg skrev så ser du folk bruker ekstra lys også, og da blendes man omtrent uansett om man hadde hatt øyne i nakken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjør jo selvfølgelig ikke det, les mer av det jeg skrev så ser du folk bruker ekstra lys også, og da blendes man omtrent uansett om man hadde hatt øyne i nakken 

Var jo ikke dét som var trådens tema. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutt å kjør en miniatyr bil da! 

Anonymkode: 3e87c...89d

Gjør ikke det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Katten.2.0 skrev (47 minutter siden):

Om du blir blenda i det bil i motgående kjørefelt aktiverer fjernlyset 2m før dere passerer hverandre, så har du blikket ditt rettet mot feil sted.

Nemlig! Blikket til sjåføren skal være på hvitestripen for å se etter fotgjengere.

Anonymkode: cd08c...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nemlig! Blikket til sjåføren skal være på hvitestripen for å se etter fotgjengere.

Anonymkode: cd08c...ef7

Har ikke noe hvitstripe her på bøgda dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer på det samme om det er ekstra lys på møtende bil,det har med hvor du har blikket ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NoDiablo

Om du blir blenda så er det egentlig ditt problem. Gjør noe med det, du er i trafikken, ikke sant? Tenk på hva som skjer bak oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...