AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #141 Del Skrevet 29. mars 2021 Om man blir nervøs av å ha en bil bak deg, eller oppi ræva så trur jeg ikke bil er noe for deg. Nervøsitet mens man kjører kan fort gå galt. Anonymkode: 6bca4...d2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #142 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om man blir nervøs av å ha en bil bak deg, eller oppi ræva så trur jeg ikke bil er noe for deg. Nervøsitet mens man kjører kan fort gå galt. Anonymkode: 6bca4...d2a Hvor skrev jeg at jeg ble det, troll? Det er da normalt å være litt redd for at idioten bak ikke klarer å bremse i tide hvis jeg av en eller annen grunn måtte bråbremse foran? Anonymkode: 8220e...a93 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #143 Del Skrevet 29. mars 2021 Jolene skrev (2 minutter siden): Det jeg kan anbefale deg da TS, er å velge veier som gjør at du slipper så mye trafikk. Da må jeg velge landeveier helt ut i gokk. Og havner det en bil bak meg, ja da vil jeg i hvert fall få problemer med å slippe denne frem. Bedre i tettbebygde strøk, ja det er flere biler, men disse havner ikke bak meg i lang tid uansett. Jolene skrev (2 minutter siden): Dette for å bli bedre kjent med giring, fart og flyt. Girirng har jeg god kontroll på, men farten må tilpasses. Flyt, hva er det? Hvis den foran meg kjører over fartsgrensa, skal jeg også følge etter og kjøre over fartsgrensa for å ikke bryte flyten? Jolene skrev (2 minutter siden): For man kan faktisk ikke gjøre hva som helst bare fordi man har en "L" bak bilen. Det har jeg aldri hevdet. Men den er plassert der for en grunn, og andre bilister skal vise hensyn, så sant jeg ikke gjør alvorlige feil, det må jeg legge meg flat på selv. Jolene skrev (2 minutter siden): Hensyn skal gå begge veier, og her virker det som om det mangler hensyn for andre bilister også fra din side. Jeg forstår utfordringene dine, for har ikke hatt lappen mer enn 1 år selv. Derimot beveget jeg meg ikke ut på motorvei og tett-bebygde strøk før jeg mestret far og flyt. Dette for å også minske eget stress når jeg kjørte. Ser at du foreslår veier der ingen andre kjører. Å ha andre biler i trafikken er en del av læreprosessen, å utelukkende velge veier det ikke er noen folk vil jeg ikke lære mye av. Anonymkode: 8220e...a93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 29. mars 2021 #144 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da må jeg velge landeveier helt ut i gokk. Og havner det en bil bak meg, ja da vil jeg i hvert fall få problemer med å slippe denne frem. Bedre i tettbebygde strøk, ja det er flere biler, men disse havner ikke bak meg i lang tid uansett. Girirng har jeg god kontroll på, men farten må tilpasses. Flyt, hva er det? Hvis den foran meg kjører over fartsgrensa, skal jeg også følge etter og kjøre over fartsgrensa for å ikke bryte flyten? Det har jeg aldri hevdet. Men den er plassert der for en grunn, og andre bilister skal vise hensyn, så sant jeg ikke gjør alvorlige feil, det må jeg legge meg flat på selv. Ser at du foreslår veier der ingen andre kjører. Å ha andre biler i trafikken er en del av læreprosessen, å utelukkende velge veier det ikke er noen folk vil jeg ikke lære mye av. Anonymkode: 8220e...a93 Du skal slippe forbi biler som kjører fortere enn deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #145 Del Skrevet 29. mars 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Du skal slippe forbi biler som kjører fortere enn deg. Hvordan kan de kjøre fortere enn meg når de ligger bak meg? 🙃 Når jeg ligger i fartsgrensa har jeg alt på mitt rette. Anonymkode: 8220e...a93 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 29. mars 2021 #146 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da må jeg velge landeveier helt ut i gokk. Og havner det en bil bak meg, ja da vil jeg i hvert fall få problemer med å slippe denne frem. Bedre i tettbebygde strøk, ja det er flere biler, men disse havner ikke bak meg i lang tid uansett. Girirng har jeg god kontroll på, men farten må tilpasses. Flyt, hva er det? Hvis den foran meg kjører over fartsgrensa, skal jeg også følge etter og kjøre over fartsgrensa for å ikke bryte flyten? Det har jeg aldri hevdet. Men den er plassert der for en grunn, og andre bilister skal vise hensyn, så sant jeg ikke gjør alvorlige feil, det må jeg legge meg flat på selv. Ser at du foreslår veier der ingen andre kjører. Å ha andre biler i trafikken er en del av læreprosessen, å utelukkende velge veier det ikke er noen folk vil jeg ikke lære mye av. Anonymkode: 8220e...a93 Du ønsker dermed ikke å ta hensyn. Å beherske de grunnleggende elementene, er en viktig del av læringen. Å ikke være til hinder for andre i trafikken, er også en elementær der av læringen. Å kjøre på landeveier gir meget god kunnskap for videre kjøring på motorvei. Når man kjører på landevei, er det faktisk også en del av læringen både med å kunne slippe andre forbi deg, samt kjøre forbi selv. Både den som lærer å kjøre bil, samt andre bilister skal vise hensyn. Dette er også en del av den elementære læringen. Hvor lenge har du egentlig kjørt TS? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 29. mars 2021 #147 Del Skrevet 29. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan kan de kjøre fortere enn meg når de ligger bak meg? 🙃 Når jeg ligger i fartsgrensa har jeg alt på mitt rette. Anonymkode: 8220e...a93 Når en bil som ikke var der i sted, men er der nå, må den nødvendigvis ha kommet fra et sted. Nei, du skal fortsatt følge loven, selv om andre bryter den. Endret 29. mars 2021 av PetterKanin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #148 Del Skrevet 29. mars 2021 Jolene skrev (1 minutt siden): Du ønsker dermed ikke å ta hensyn. Da kan du ikke lese. Jo jeg ønsker å ta hensyn, men tråder handler om at det ikke tas hensyn til meg som øvelseskjører. Det er lettere for dem som har førerkort, de har full kontroll, og kan egentlig ikke skylle på oss som øvelseskjører. Det er jo en grunn til at vi øvelseskjører, fordi vi ikke kan kjøre enda. Og for å bli bedre trenger vi tålmodighet og samarbeid. Jolene skrev (1 minutt siden): Å beherske de grunnleggende elementene, er en viktig del av læringen. Å ikke være til hinder for andre i trafikken, er også en elementær der av læringen. Jaja, men å ikke være hensynsfull ved å ikke holde 3-sekunderen er også en "elementær" del av trafikkreglene. Tror politiet/loven forventer mer av dem som har lappen enn dem som øvelseskjører. Er jo en grunn til at disse har lappen, nettopp fordi at de har klart sin kjøreopplæring. Jolene skrev (1 minutt siden): Å kjøre på landeveier gir meget god kunnskap for videre kjøring på motorvei. Når man kjører på landevei, er det faktisk også en del av læringen både med å kunne slippe andre forbi deg, samt kjøre forbi selv. Både den som lærer å kjøre bil, samt andre bilister skal vise hensyn. Dette er også en del av den elementære læringen. Hvor lenge har du egentlig kjørt TS? Har kjørt i ca. 1/2 år nå jevnlig. Brukte en god del tid i begynnelsen å lære å gire og clutche og styring av ratt og plassering, men nylig har læringskurven vært brattere. Anonymkode: 8220e...a93 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 29. mars 2021 #149 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da kan du ikke lese. Jo jeg ønsker å ta hensyn, men tråder handler om at det ikke tas hensyn til meg som øvelseskjører. Det er lettere for dem som har førerkort, de har full kontroll, og kan egentlig ikke skylle på oss som øvelseskjører. Det er jo en grunn til at vi øvelseskjører, fordi vi ikke kan kjøre enda. Og for å bli bedre trenger vi tålmodighet og samarbeid. Jaja, men å ikke være hensynsfull ved å ikke holde 3-sekunderen er også en "elementær" del av trafikkreglene. Tror politiet/loven forventer mer av dem som har lappen enn dem som øvelseskjører. Er jo en grunn til at disse har lappen, nettopp fordi at de har klart sin kjøreopplæring. Har kjørt i ca. 1/2 år nå jevnlig. Brukte en god del tid i begynnelsen å lære å gire og clutche og styring av ratt og plassering, men nylig har læringskurven vært brattere. Anonymkode: 8220e...a93 Som jeg tidligere har skrevet, jeg var i dine sko for rundt 1 år siden. Derimot er det viktig å ikke være med på å skape farlige situasjoner. Det gjør man blant annet ved å ikke slippe folk bak seg forbi. Jeg er veldig klar over at man må jo lære, nylig vært der selv. Derimot har jeg mer troen på at hensyn går begge veier, og at det kan være lurt å trene en del på veier med mindre trafikk. Man tar nemlig ikke hensyn til de rundt seg når man ikke slipper folk forbi. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #150 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da kan du ikke lese. Jo jeg ønsker å ta hensyn, men tråder handler om at det ikke tas hensyn til meg som øvelseskjører. Det er lettere for dem som har førerkort, de har full kontroll, og kan egentlig ikke skylle på oss som øvelseskjører. Det er jo en grunn til at vi øvelseskjører, fordi vi ikke kan kjøre enda. Og for å bli bedre trenger vi tålmodighet og samarbeid. Jaja, men å ikke være hensynsfull ved å ikke holde 3-sekunderen er også en "elementær" del av trafikkreglene. Tror politiet/loven forventer mer av dem som har lappen enn dem som øvelseskjører. Er jo en grunn til at disse har lappen, nettopp fordi at de har klart sin kjøreopplæring. Har kjørt i ca. 1/2 år nå jevnlig. Brukte en god del tid i begynnelsen å lære å gire og clutche og styring av ratt og plassering, men nylig har læringskurven vært brattere. Anonymkode: 8220e...a93 Jeg kjørte i 80 sone i dag og en bil kom i 140 og kjørte forbi 6 biler og 3 trailere på en gang på svingete landevei. Så å ha lappen betyr ikke at man kan kjøre, eller var klar for å få lappen. Betyr bare at man kan nok til å slippe å ha ledsager. Anonymkode: 13846...07e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #151 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg kjørte i 80 sone i dag og en bil kom i 140 og kjørte forbi 6 biler og 3 trailere på en gang på svingete landevei. Så å ha lappen betyr ikke at man kan kjøre, eller var klar for å få lappen. Betyr bare at man kan nok til å slippe å ha ledsager. Anonymkode: 13846...07e Rettelse; forventet å ha full kontroll. Nei, er mange idioter i trafikken har jeg lært. Mange her i denne tråden er utvilsomt noen av disse... Anonymkode: 8220e...a93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 29. mars 2021 #152 Del Skrevet 29. mars 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Rettelse; forventet å ha full kontroll. Nei, er mange idioter i trafikken har jeg lært. Mange her i denne tråden er utvilsomt noen av disse... Anonymkode: 8220e...a93 Mesteparten av oss kjører mest sannsynlig lovlydig (jeg kan ligge ti over på E18, men foretrekker faktisk å kjøre under fartsgrense - så lenge ingen er bak meg). Det vi poengterer er at du ikke tar hensyn til de andre i trafikken og potensielt skaper farlige situasjoner. Det er politiet som skal regulere atferden til andre i trafikken, ikke enkelte bilister. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oktnxbye Skrevet 29. mars 2021 #153 Del Skrevet 29. mars 2021 (endret) Jeg er i samme situasjon som deg, ts. Jeg holder også på å ta lappen for øyeblikket og øvelseskjører en hel del både privat og sammen med trafikklærer. Jeg har angst for hele situasjonen og har slitt med fart hele veien. Jeg jobber hardt for å tørre å ligge i fartsgrensa og holde på den (når forholdene tilsier at det skulle gå an) fordi jeg er kjemperedd. Men noe av det viktigste jeg har lært meg underveis i opplæringen, er å vise hensyn til andre bilister og trafikanter. Ikke være et hinder lengre enn absolutt nødvendig, med andre ord; kjøre til siden eller på annet vis gi de bak meg rom til å kjøre forbi, når det er forsvarlig. Ja, jeg har L bak (eller skoleskilt med lærer) men jeg skal - i likhet med alle andre i trafikken - vise hensyn og kjøre på en måte som gir god samhandling med de andre på veien. Det betyr ikke at jeg trenger å kjøre like fort som "alle andre" eller at jeg ikke skal ta hensyn til hvor jeg er i prosessen, men hvis jeg av en eller annen grunn velger å kjøre under fartsgrensa, må jeg ta hensyn til den øvrige trafikken og slippe de forbi sånn at de ikke blir unødvendig hindret eller forstyrret. Det står i vegtrafikkloven paragraf 3. Samhandling. Opptre hensynsfullt. Lese trafikkbildet. Det er viktig å huske på at det ikke er noe nederlag i å blinke og svinge seg inn til siden å slippe andre foran seg. Det gir mindre stress for alle parter og det er også en viktig del av det å lære seg å kjøre bil. I opplæringsplaner for klasse B står det § 11-1.Hovedmål for klasse B Etter å ha gjennomført trafikkopplæringen i klasse B skal eleven ha den kompetansen som er nødvendig for å kjøre bil på en ansvarlig måte. Eleven skal ha de kunnskaper og ferdigheter, den selvinnsikt og risikoforståelse, som er nødvendig for å kjøre på en måte som: - er trafikksikker - gir god samhandling - fører til god trafikkavvikling - tar hensyn til helse, miljø og andres behov - er i samsvar med gjeldende regelverk. Vi er i en læreprosess, ts - vi bruker litt mer tid på det meste fordi vi mangler erfaring. Og det er helt greit. Det skulle bare mangle, men vi må faktisk også vise at vi forstår hva flyt i trafikken betyr. Vi må være ydmyk og ha selvinnsikt nok til å forstå at vi ikke er eksperter - og vi skal være veldig forsiktig med å kalle andre idioter i trafikken (selv om de selvfølgelig finnes de også. Misforstå meg rett), når sannheten er at akkurat nå - så kan vi være ganske irriterende. Med det sagt, skal hensynet også gå andre veien, vi skal også bli tatt hensyn TIL - nettopp fordi vi er i en læreprosess. Men det skal gå begge veier og vi er ikke fritatt ansvar bare på grunn av en L på bilrumpa. Endret 29. mars 2021 av Oktnxbye 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #154 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Rettelse; forventet å ha full kontroll. Nei, er mange idioter i trafikken har jeg lært. Mange her i denne tråden er utvilsomt noen av disse... Anonymkode: 8220e...a93 Du er en idiot i trafikken. Du lager unødige og farlige situasjoner, og synes faktisk holdningene dine er skumle for en bak rattet. Regel er å vise hensyn, da er det alarmerende å lese alle innleggene dine, og hvor jævla overpå og selvgod du er ovenfor folk med faktisk har langt flere år bak rattet enn deg. Hva gjør du den dagen DU forårsaker en dødsulykke, skal du bare svare «synd, nå fikk du en lærepenge fordi du kjørte fortere enn meg?». Du høres ikke moden nok ut til å kjøre bil. Hver så snill å hold deg til parkeringsplass, og vent med veien til du ikke lenger er et hinder i trafikken. Det er DU som tar feil når alle kjører opp i ræva på deg, IKKE alle andre! Ta et hint, idiot. Anonymkode: a8605...1d1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Revenmann29 Skrevet 29. mars 2021 #155 Del Skrevet 29. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvordan kan de kjøre fortere enn meg når de ligger bak meg? 🙃 Når jeg ligger i fartsgrensa har jeg alt på mitt rette. Anonymkode: 8220e...a93 Ingen kjører i 80 kmt i 30 sona får å ta deg igjen, så enten så er det du som ikke forteller alt eller så er det bare... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #156 Del Skrevet 29. mars 2021 Virker som at folk tror de er Tom Cruise i en actionfilm når det er så forbanna viktig for dem å komme frem, at liv og død står på spill. LOL Anonymkode: 92214...845 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #157 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 21.33): Du må slippe forbi de som kjører bak deg. Vi kjørte bak en L fredag kveld, som holdt fartsgrensen innimellom, men sakket mye ned i alle svinger ol. Vi skulle rekke en ferge. Det var lang kø bak oss igjen. Det gikk ikke an å kjøre forbi heller. Vi rakk fergen med et nødskrik, det gjorde nok ikke alle i køen bak. Vi kjørte absolutt ikke opp i ræva på den som lærekjørte, men fy så irriterende... Slipp folk forbi. Ikke sink trafikken i lange tider uten å kjøre ut. Anonymkode: da935...f22 Jeg ringer ofte til politiet om folk sinker trafikken uten åpenbar grunn og uten å slippe andre forbi, enkelt og greit fordi de faktisk bryter veitrafikkloven. Anonymkode: 10747...b5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #158 Del Skrevet 29. mars 2021 Virker som at noen forveksler hensyn med "tilrettelegging av MINE behov til å komme meg raskest mulig frem!!!!!". Som om de har downs syndrom eller noe, eller en med IQ på 50 som ikke takler tålmodighet eller forståelse, som bare slår vilt rundt seg når de ikke får viljen sin, samt at Tom Cruise har gått til hjernen på dem. Anonymkode: 92214...845 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oktnxbye Skrevet 29. mars 2021 #159 Del Skrevet 29. mars 2021 En annen viktig ting for oss som øvelseskjører, er å velge vei utifra hvor vi er i opplæringen og kompetansen vi har fått. Det er ikke et mål å kjøre på en så trafikkert vei som mulig, hvis vi ikke klarer å forholde oss til trafikken på en god nok måte og samhandle trygt og effektivt med de andre bilistene. Det vil egentlig bare ødelegge både vår utvikling og flyten i trafikken. Vi kommer dit, men alt til sin tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 29. mars 2021 #160 Del Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er din mening. Jeg synes det er mer arrogant å være til fare for meg og andre i trafikken ved å bryte 3-sekundersregelen kun for å kjøre litt fortere. Er ikke en oppdragerplikt eller noe sånn, men jeg mener jeg har mitt på det rette ved å følge fartsgrensa og ikke bry med om dem som presser bak. Det er ingen rettighet å kjøre over fartsgrensa. Joda, det kan være at de andre er mer arrogant enn deg, og gjør en større feil enn deg, men det betyr ikke at ikke også du gjør feil. Det er bare din egen feil du får gjort noe med. Du gjør en feil om du ikke kjører slipper andre forbi når kjørestilen din er til hinder for andre trafikanter. Om du får andre biler for tett bak deg hele tiden, kjører du for ujevnt for trafikkflyten der du er. Det er helt vanlig som nybegynner, men fortsatt til hinder. Da kan du enten velge deg et mer egnet sted eller tidspunkt å øve, eller slippe forbi. Lar du andre bilister ligge lenge bak deg med enn slik kjørestil, kjører du ikke hensynsfullt, som du i følge vegtrafikkloven skal. Det er ikke opp til deg å vurdere om de andre bilistene har tenkt å bryte fartsgrensa, eller om de bare ikke ønsker å ligge lenge bak en som bremser mye mer ned enn dem selv foran svinger og farthumper. Det er veldig forstyrrende med slik overdreven bremsing hos bilen foran. Det kommer du til å merke når du får litt mer kjøretrening og har sluttet med det selv. Da håper jeg du sørger for at du alltid har et kvarter til overs, og passer nøye på å ikke irritere deg over at øvebilen foran hakker av gårde, og ikke vil slippe deg forbi så du kan slappe litt av og ikke følge med på hva slags stunt som plutselig kommer foran neste kryss. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå