Gå til innhold

Folk som ligger helt oppi ræva på meg når jeg øvelseskjører


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om det er sånn at det er et kjempeproblem at bilene bak dilter i ræva på deg når du øvelseskjører, så kjører du nok på feil vei.

Med det mener jeg at du burde øvelseskjøre og bli trygg på gamleveien før du kjører på riksveien. Ettersom dette åpenbart skjer så ofte at det er et problem (nok til å lage tråd om det) så er du ikke trygg nok på veien du kjører, derav reaksjonene til de andre bilistene.

Videre har du fåtr flere gode tips her i tråden. Følg flyten, slipp forbi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Egoistiske sjåfører er dem som ligger helt oppi ræva på biler foran dem.

Leste du ikke innlegget mitt? 

 

En ting verdt å nevne er de gangene bilene presser bak selv når jeg holder fartsgrensa, noen ganger over til og med. Men noen må absolutt bryte fartsgrensa.

Anonymkode: 8220e...a93

Det er jo like egoistisk å ikke slippe forbi folk kun fordi du føler deg mindre trygg. Da setter du ditt eget behov foran andres. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, Morten1 said:

Det er jo like egoistisk å ikke slippe forbi folk kun fordi du føler deg mindre trygg. Da setter du ditt eget behov foran andres. 

Nei, det er det ikke. Det er bare du som er lite fleksibel som ikke forstår at bilens egenskaper smører egoet ditt enormt med realitetsbrister, og du klarer ikke å fylle ut hullene selv.

Du kunne like gjerne påstått at de som gjennomfører 1. til 10. klasse er egoistiske fordi de trenger å lære seg å lese, skrive og regne og ikke er like flinke som en 25-åring sånn ut av det blå.

Har aldri skrevet til noen før som aldri har vært et barn. WoW, hvordan var det å hoppe over på universitetet med en gang du lærte deg å gå? Du får skrive en bok om det, da. Så slipper samfunnet å bruke så mye ressurser på tull og tøys.

 

 

Anonymkode: 92214...845

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helgeline skrev (10 timer siden):

Det stemmer nok at Len bak kan virke sommer rød klut på noen personer. De personene som skifter personlighet og blir frådende kruttønne bak rattet... «road rage» .. merkelig fenomen. 
Dere som sier det er bare å blinke seg til siden, dere husker kanskje ikke selv når dere var ny bak rattet? 
Det er nemlig ikke så enkelt det heller. Du må finne en plass å kjøre ut, beregne at det er trygt, ofte har du ikke helt kontroll på gir og sånt. Og så blir du stressa. Raushet er tingen. 

Ja. Ikke alltid så lett å finne en ledig plass, i hvert fall ikke på veiene jeg har kjørt. Jeg kjører hovedsakelig i tettbebygde strøk, ikke landevei. Kjører også på motorvei, men det er det flere felt.

Helgeline skrev (10 timer siden):

Jeg øvelseskjører med datter nå, gir beskjed om at hun ikke skal bry seg om de bak, men heller passe på seg selv. Det har hun faktisk nok med. De bak har tross alt allerede sertifikat. Er hun usikker frem mot et kryss el noe... ned med farten. Gjør ikke noe om det blir litt under fartsgrensa. Hun øvelseskjører også med en mannlig venn, han er derimot ekstremt opptatt med at man skal ligge akkurat i fartsgrensa (helst litt over).

Ja, har fått samme råd, at om jeg er usikker, så skal jeg få ned farta. Synes det er bedre enn å forårsake en ulykke som kunne vært unngått med litt mer reaksjonstid. 

Helgeline skrev (10 timer siden):

Det mener jeg er tull.
 

Ja, synes det er rart at enkelte mener man skal sikte på fartsgrensa og helst litt over fremfor å fokusere på veien og omgivelsene rundt...

Helgeline skrev (10 timer siden):

Må avpasse farten litt etter ferdighetene også. Nye sjåfører trenger mer tid til å tenke og reagere. 
Lykke til ts, drit i tullingene.

Tusen takk :) 

Anonymkode: 8220e...a93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er garantert mye raskere enn deg i kassa-køen, så da kan jeg bare stå der og trampe med føttene og lage lyder og generelt være irritert på deg fordi jeg er SÅ MYE RASKERE enn deg!

Så kan du vær så god bare tre til siden for å slippe raske meg forbi.

Gidder du å overføre den samme logikken i dette tilfelle, eller ser du at det er en fordel å vente tålmodig?

Hadde blitt så sykt ukoselig om alle skulle ha tilpasset seg den raskeste hele tiden, noe som fører til at den treigeste hadde havnet lengst bak og hadde brukt 45 min på å få betale, mens jeg (den super-duperraske) hadde kommet til med en gang, fordi jeg er JO RASK og utfører det RASKEST AV ALLE og er bare SÅ EFFEKTIV.

Anonymkode: 92214...845

Tipper ambulansepersonell er veldig fornøyd med folk som lager lange køer slik at de må tute seg forbi en lang kø i motsatt felt fordi Frøken stor rød L med begge hendene godt plantet på ratttet og nesa i frontruta nekter å slippe køen forbi seg.

Anonymkode: ec876...94f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tipper ambulansepersonell er veldig fornøyd med folk som lager lange køer slik at de må tute seg forbi en lang kø i motsatt felt fordi Frøken stor rød L med begge hendene godt plantet på ratttet og nesa i frontruta nekter å slippe køen forbi seg.

Anonymkode: ec876...94f

Slipper utrykningskjøretøy frem med glede.

Anonymkode: 8220e...a93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg holder alltid avstand til kjøreskolebiler og biler med synlig L på. Vi må da kunne klare noen minutter med forsinkelser når vi ser en ungdom har kjøreopplæring. Det er noe som heter høflighet,  også i trafikken.  Har vi det så travelt at vi ikke kan miste noen minutter, så er det vår egen feil.

Anonymkode: 03f50...cf1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Her bekrefter du at jeg har rett ;)

Dette vil de aldri lære deg på kjøreskolen, men saken er den at det beste er å følge flyten selv om den går litt over fartsgrensa, Kjører folk i 90 med 80 fartsgrense er det beste å henge med de andre. Alle kommer trygt hjem og det blir ingen kø.

Ta en titt i speilene dine når du tviholder på fartsgrensa og sjekk hva slags kø som ligger bak deg. Tror du det er størst sjanse for ulykke med lang kø og frustrerte folk eller når trafikken flyter fint selv om det går 10 km for fort? Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om 50 sone i tettbebygde strøk eller der folk og unger ferdes, men på store riksveier og motorveier.

Anonymkode: ec876...94f

Ja for det hjelper å si "Men han foran kjørte for fort" når du blir tatt i kontroll. Å holde flyten vil si å flette som de andre, ikke press deg frem osv. Ikke å bryte loven fordi andre gjøre! 

Anonymkode: 8a3b3...1b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så mange rasshøl som kjører, jeg tror de fleste er menn. De som øvelseskjører er IKKE et av rasshøla. 

Anonymkode: 2f72e...a9a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo å oppfordre til at andre skal bryte loven...

De eneste jeg skal slippe frem når jeg holder fartsgrensa, er utrykningskjøretøy. De slipper jeg med glede forbi :) 

De andre får planlegge tida bedre når de skal kjøre til steder. Man sparer knapt noe tid uansett på å kjøre over fartsgrensa. Det er basic fysikk. 

Kommer vel an på hvor lang turen er, man kan fort spare en 1/2 time ja, men da skal man reise langt. Og reiser man langt, desto viktigere er tidsplanlegging. Skal man bare kjøre en 1/2 times tid sparer man bare et par minutter på å bryte fartsgrensa.

Anonymkode: 8220e...a93

Og der mistet du all sympati. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man kjører på ukjente veier er det faktisk ikke så lett å vite at man kan kjøre inn på bussplassen rett rundt den krappe svingen. 

Anonymkode: 7c674...0c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Katten.2.0 skrev (2 timer siden):

Og der mistet du all sympati. 

Det må du utdype...

Anonymkode: 8220e...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Det må du utdype...

Anonymkode: 8220e...a93

Trafikken er et samarbeid. Ikke 'fuck alle andre, her er det jeg som skal fram'!

Er imponerende at du klarer å framstå som en Teslaeier langs E18 selv uten lappen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for nedsettende innhold og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Holder alltid litt ekstra avstand om bilen foran meg har en L på seg, husker når jeg(som ikke er veldig mange år siden) øvelseskjørte hvor stressa jeg ble når en idiot lå helt opp i ræva på meg! Den følelsen tror jeg mange sjåfører husker! Man skal ikke kjøre opp i ræva på bilen foran, uansett om det er L på eller ikke, man skal alltid holde litt avstand! Ja, man kan kjøre ut og slippe bilene bak forbi, men det er ikke alltid det lar seg gjøre! Å kalle ts for en egoistisk sjåfør som noen har gjort her, er bare idiotisk..!:dry: masse lykke til med lappen TS, dette fikser du! 

Anonymkode: b6d64...f72

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tviler på at det er noen her som er så viktig at de ikke kan avse noen minutter.

Så mye folk sløser med tiden med IRL synes jeg ikke at det er et gyldig argument. Det ligger i folks blod å sløse med andres tid. Så egentlig burde de bare sette seg ned i bilstolen, puste ut og gjøre det de krever at alle andre skal gjøre mot dem tilbake. Se på det som en øvelse i tålmodighet. Du sitter godt, du kan høre på musikk og koble litt ut. Stresset ditt er ikke så mye verdt.

Anonymkode: 92214...845

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Trude4
AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 19.46):

Mange ganger holder jeg fartsgrensa, andre ganger ikke helt pga. andre forhold som dårlig sikt eller MASSE fartsdumper som gjør at det tar tid å komme seg opp i fart igjen. Kjører manuelt gir, og det er ikke like lett å bare gasse på som disse leketøyene på veien.

Men slutt å ligge helt oppi ræva bak meg. 

Anonymkode: 8220e...a93

Eg husker det var drit ekkelt og ha andre biler i ræven da eg kjørte med kjørelærer. Spesielt i bakkestart ved lyskryss. Klarte ikke å komme meg ut av krysset før det ble rødt og den bilen bak med tutet og tutet. Lå rett bak meg og eg var drit stresset. Til slutt åtte kjørelæreren ta plassen min 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude4
Trude4 skrev (Akkurat nå):

Eg husker det var drit ekkelt og ha andre biler i ræven da eg kjørte med kjørelærer. Spesielt i bakkestart ved lyskryss. Klarte ikke å komme meg ut av krysset før det ble rødt og den bilen bak med tutet og tutet. Lå rett bak meg og eg var drit stresset. Til slutt åtte kjørelæreren ta plassen min 😂

Å kjørelæreren gikk først til bilen bak og kjeftet før han tok min plass 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (På 28.3.2021 den 0.54):

Om det er sånn at det er et kjempeproblem at bilene bak dilter i ræva på deg når du øvelseskjører, så kjører du nok på feil vei.

Med det mener jeg at du burde øvelseskjøre og bli trygg på gamleveien før du kjører på riksveien. Ettersom dette åpenbart skjer så ofte at det er et problem (nok til å lage tråd om det) så er du ikke trygg nok på veien du kjører, derav reaksjonene til de andre bilistene.

Videre har du fåtr flere gode tips her i tråden. Følg flyten, slipp forbi.

Dette! 

Når jeg øvelseskjørte brukte jeg mye tid på øde veier ute i skogen. Når jeg mestret de veiene så ble det større veier med høyere fartsgrense, men likevel mange gode muligheter for andre bilister å kjøre forbi meg. Først når jeg ble komfortabel med høyere fart og større veier så tok vi det til sentrumsnære områder med mer trafikk. 

Veldig glad for at jeg fikk øvelseskjøre på denne måten. Da lærte jeg meg vanlige veier men også tips og triks for ekstremt smale skogsbilveier. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Trude4 said:

Å kjørelæreren gikk først til bilen bak og kjeftet før han tok min plass 👏🏻

Så bra!

Trafikken er som en barneklasse uten en lærer som holder dem i ørene.

Anonymkode: 92214...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...