Gå til innhold

Folk som ligger helt oppi ræva på meg når jeg øvelseskjører

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i det, jeg synes dog det er synd at man oppfører seg sånn mot noen som skal øve for å bli trygg på veien. Jeg slakker alltid ned når jeg ser L for jeg husker, selv 15år med lappen, hvor vanskelig det kunne være i starten. Man bør hjelpe hverandre frem, ikke ta det som en utfordring til å psyke de av veien.

Anonymkode: cad7b...1d7

Ja, synd er det, men sånn er verden. Jeg er jævla lei av folk som ligger 20 km/t under fartsgrensa og som ødelegger for alle andre også. Mennesker generelt er egoistiske og dumme, det vil du se i trafikken. 

Anonymkode: b7b37...9ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Heisenberg skrev (4 minutter siden):

Veldig mange ser en rød L bak på bilen som en rød klut. Det spiller ingen rolle for dem om du holder fartsgrensen, er over eller under. Du er et irritasjonsmoment for dem uansett fordi de forventer at du blir et problem. Det hadde vært fint om folk hadde husket at de selv var nybegynnere en gang og vært litt rause når de så en bil med L bak men dessverre har den motsatt effekt. Noe denne tråden viser med all tydelighet. Lykke til med lappen!

Tusen takk for forståelse. Du er et fantastisk menneske med mye sympati. ❤️ 

Svært få i denne tråden eller for så vidt hele dette underforumet viser noe som helst sympati for folk som øvelseskjører eller som kjører med bittelitt avvik fra øvrig fartsgrense. Det har jeg sett i flere tråder...

Igjen tusen takk, og jeg ønsker et fantastisk menneske som deg en fin helg og påske videre :) Ikke mange som deg her inne dessverre...

Anonymkode: 8220e...a93

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mener? Jeg kan jo se at jeg holder fartsgrensa... 

Akkurat. Ser ut som at hele tråden forsvarer de som ligger tett oppi den foran. 

Jeg forsvarer de ikke. Jeg syns de er helvetes irriterende. Er derfor jeg stort sett alltid slipper de forbi. Fordi livet mitt er triveligere og tryggere på veien når jeg ikke har folk liggende i ræva på meg. 

Anonymkode: 13846...07e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du er ikke den eneste i verden.

Noen må vente på deg også av og til, men da antar jeg at du tenker at det skulle jo bare mangle ...

5-10 under fartsgrensen er ingenting, yikes.

Da får du illebefinnende i de områdene fartsgrensen opprinnelig lå på 60, og så ble den senket til 50, og til slutt 40?

Hele 20 km/t i forskjell. Ser for meg frådende skum og raseri.

Anonymkode: 92214...845

Jeg blir irritert ja...men tar hensyn. Det er faktisk like respektløst å kjøre med håndbrekket på til irritasjon og fare for andre også.

men du ser ikke fråding med 20 km/t  under fartsgrensa da ser du snart blålys fra en UP-bil som lurer på hva du holder på med fordi det går for sakte og hindrer trafikken.

Anonymkode: ec876...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Ja, synd er det, men sånn er verden. Jeg er jævla lei av folk som ligger 20 km/t under fartsgrensa og som ødelegger for alle andre også. Mennesker generelt er egoistiske og dumme, det vil du se i trafikken. 

Rettelse: ødelegger for deg. Ikke alle andre. Du trenger ikke å dra inn "alle andre" for å gjøre saken din større og viktigere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Og jeg er lei av idioter som skal oule meg gjennom eksosrøret, derfor blinker jeg de forbi ved neste avkjørsel/busstopp, det er også helt OK å gjøre, ts :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må slippe forbi de som kjører bak deg. 
Vi kjørte bak en L fredag kveld, som holdt fartsgrensen innimellom, men sakket mye ned i alle svinger ol. Vi skulle rekke en ferge. Det var lang kø bak oss igjen. Det gikk ikke an å kjøre forbi heller. Vi rakk fergen med et nødskrik, det gjorde nok ikke alle i køen bak. 

Vi kjørte absolutt ikke opp i ræva på den som lærekjørte, men fy så irriterende...

Slipp folk forbi. Ikke sink trafikken i lange tider uten å kjøre ut. 

Anonymkode: da935...f22

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her bekrefter du at jeg har rett ;)

Dette vil de aldri lære deg på kjøreskolen, men saken er den at det beste er å følge flyten selv om den går litt over fartsgrensa, Kjører folk i 90 med 80 fartsgrense er det beste å henge med de andre. Alle kommer trygt hjem og det blir ingen kø.

Ta en titt i speilene dine når du tviholder på fartsgrensa og sjekk hva slags kø som ligger bak deg. Tror du det er størst sjanse for ulykke med lang kø og frustrerte folk eller når trafikken flyter fint selv om det går 10 km for fort? Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om 50 sone i tettbebygde strøk eller der folk og unger ferdes, men på store riksveier og motorveier.

Anonymkode: ec876...94f

Grensa er satt for en grunn. Jeg er ikke nødvendigvis uenig i deg, men nå øvelseskjører jeg, og må forholde meg til regler... Hvis ikke vil jeg garantert stryke. Hva jeg gjør når jeg har fått lappen tar jeg senere - men vil jo ikke bryte fartsgrensa da heller mest sannsynlig, og ønsker ikke det heller, da det er min skyld hvis noe skjer.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er DU som blir skadet om bilen bak krasjer i deg. Ja da, den personen som ligger oppi rumpa på deg er det som får skylden - men det er du som får nakkesleng og kan få rygg/nakke skader. Da har det lite å si at det er den personen bak deg sin skyld. 

Så igjen, slipp folk forbi. Ja da, de som ligger oppi rumpa er idioter, men det er du som får svi om du må bråbremse. 

Igjen - det hjelper lite når du sitter der med ødelagt rygg og nakke fordi du måtte bråbremse og bilen bak krasjer i deg. Da er det bedre å slippe den uansvarlige sjåføren forbi. Eller er det så viktig å være først?  

Da må jeg slippe forbi veldig mange hver eneste tur jeg tar da. Men jeg er ikke uenig i det du sier. Men det blir en vanskelig situasjon hvis jeg hver eneste gang skal slippe forbi folk som elsker å bryte fartsgrensa.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i det, jeg synes dog det er synd at man oppfører seg sånn mot noen som skal øve for å bli trygg på veien. Jeg slakker alltid ned når jeg ser L for jeg husker, selv 15år med lappen, hvor vanskelig det kunne være i starten. Man bør hjelpe hverandre frem, ikke ta det som en utfordring til å psyke de av veien.

Tusen takk for sympati, du er også et fantastisk menneske som viser forståelse for oss som øvelseskjører.

Du er ikke den eneste i verden.

Noen må vente på deg også av og til, men da antar jeg at du tenker at det skulle jo bare mangle ...

5-10 under fartsgrensen er ingenting, yikes.

Da får du illebefinnende i de områdene fartsgrensen opprinnelig lå på 60, og så ble den senket til 50, og til slutt 40?

Hele 20 km/t i forskjell. Ser for meg frådende skum og raseri.

Haha. Det er vel det jeg mente med at man ikke kommer særlig fortere frem med litt høyere fart.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi kjørte bak en L fredag kveld, som holdt fartsgrensen innimellom, men sakket mye ned i alle svinger ol. Vi skulle rekke en ferge. Det var lang kø bak oss igjen. Det gikk ikke an å kjøre forbi heller. Vi rakk fergen med et nødskrik, det gjorde nok ikke alle i køen bak. 

Vi kjørte absolutt ikke opp i ræva på den som lærekjørte, men fy så irriterende...

Jeg er garantert mye raskere enn deg i kassa-køen, så da kan jeg bare stå der og trampe med føttene og lage lyder og generelt være irritert på deg fordi jeg er SÅ MYE RASKERE enn deg!

Så kan du vær så god bare tre til siden for å slippe raske meg forbi.

Gidder du å overføre den samme logikken i dette tilfelle, eller ser du at det er en fordel å vente tålmodig?

Hadde blitt så sykt ukoselig om alle skulle ha tilpasset seg den raskeste hele tiden, noe som fører til at den treigeste hadde havnet lengst bak og hadde brukt 45 min på å få betale, mens jeg (den super-duperraske) hadde kommet til med en gang, fordi jeg er JO RASK og utfører det RASKEST AV ALLE og er bare SÅ EFFEKTIV.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pleier heldigvis ikke å ligge bak noen i lang tid da. Men skjønner frustrasjonen. Men så er det jo opp til hver enkelt å planlegge tida si bedre når man skal rekke noe.

Angående det med å sakke ned i svinger, så kommer deg jo an på hvor bratt denne er. Men jeg pleier å sakke nok ned slik at det er behagelig for passasjerene å sitte på. Man merker fort om man kjører for fort i en sving, spesielt også er det ofte dårlig sikt som gjør det mer hensiktsmessig å heller sakke ned enn å gasse på i en sving.

Vet hvor frustrerende det er med sinkere, alle sammen. Har kjørt bak noen selv, men da er det snakk om folk som sinker veldig mye, ikke knappe 1 km/t under fartsgrensa.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett, det siste jeg vil oppleve på veien er en farlig trafikksituasjon, noe som også lett kan oppstå om en som øvelseskjører blir stresset og oppkavet. En L er der for at andre sjåfører skal se at der kjører noen som trenger litt space og forståelse. Fen historien med bilen som sinket fergekøen, nei det er kjipt, her jeg bor er det mye ferger og da ville ingen øvelseskjørt med noen uten å gi beskjed om at vi slepper forbi eller holder opp farta.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er garantert mye raskere enn deg i kassa-køen, så da kan jeg bare stå der og trampe med føttene og lage lyder og generelt være irritert på deg fordi jeg er SÅ MYE RASKERE enn deg!

HAHA, dette er meg hver gang på senteret eller gågata når jeg går bak noen sinkere som heller ikke vil "blinke" til sida for å slippe meg frem.

Men jeg kan ikke gjøre noe med det likevel. Da bryter jeg jo smittevernreglene om jeg skal puste på nakken til dem foran meg! Kanskje Erna burde vært tydelig om "3-sekunderen" i trafikken som et "nullvisjonstiltak". 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så kan du vær så god bare tre til siden for å slippe raske meg forbi.

Gidder du å overføre den samme logikken i dette tilfelle, eller ser du at det er en fordel å vente tålmodig?

Hadde blitt så sykt ukoselig om alle skulle ha tilpasset seg den raskeste hele tiden, noe som fører til at den treigeste hadde havnet lengst bak og hadde brukt 45 min på å få betale, mens jeg (den super-duperraske) hadde kommet til med en gang, fordi jeg er JO RASK og utfører det RASKEST AV ALLE og er bare SÅ EFFEKTIV.

Synes dette er sammenlignbart. Og i tillegg så er jo jeg av den typen også, bare ikke i trafikken. Men jeg venter likevel tålmodig fordi at jeg aldri vet hva den foran meg gjennomgår i sin livsfase. Synes flere skal tenke på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er overrasket over hvor lite ydmyk du som øvelseskjører er. Du som ikke har vært i trafikken lenge, skal legge deg opp i hva andre gjør, og si at de er dårlige? Og priser alle som er enige med deg i denne tråden, sier at de er sympatiske? Man kan være uenig og sympatisk. I disse situasjonene er det to som har det kjipt. Den bak, og du, og dere irriterer nok hverandre. Hvis dette er noe som skjer mye (og det høres det ut til at det gjør, i og med at du sier at du må slippe så mange forbi hver tur), er det antakeligvis du som gjør noe utenfor normalen. Tar alle andre feil og du har rett? Sjelden. Selvfølgelig med mindre du kjører akkurat i fartsgrensa. Husk at måleren på bilen din ikke er nøyaktig, da, den viser gjerne omtrent 10% høyere hastighet enn den du har, avhengig av bil. Kanskje du egentlig alltid ligger en del under? Ville uansett sluppet forbi folk, rett og slett for å være et sympatisk menneske. Ville ikke du helst at de skulle tatt sin del, og ikke ligget i rumpa di? Ta din del, og slipp dem forbi! 

Anonymkode: c4bd0...b6f

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er overrasket over hvor lite ydmyk du som øvelseskjører er. Du som ikke har vært i trafikken lenge, skal legge deg opp i hva andre gjør, og si at de er dårlige? Og priser alle som er enige med deg i denne tråden, sier at de er sympatiske? Man kan være uenig og sympatisk. I disse situasjonene er det to som har det kjipt. Den bak, og du, og dere irriterer nok hverandre. Hvis dette er noe som skjer mye (og det høres det ut til at det gjør, i og med at du sier at du må slippe så mange forbi hver tur), er det antakeligvis du som gjør noe utenfor normalen. Tar alle andre feil og du har rett? Sjelden. Selvfølgelig med mindre du kjører akkurat i fartsgrensa. Husk at måleren på bilen din ikke er nøyaktig, da, den viser gjerne omtrent 10% høyere hastighet enn den du har, avhengig av bil. Kanskje du egentlig alltid ligger en del under? Ville uansett sluppet forbi folk, rett og slett for å være et sympatisk menneske. Ville ikke du helst at de skulle tatt sin del, og ikke ligget i rumpa di? Ta din del, og slipp dem forbi! 

Det er nok du som har hatt lappen en liten stund som skal være den rause. Ikke personen som øvelseskjører. Herregud.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange ganger holder jeg fartsgrensa, andre ganger ikke helt pga. andre forhold som dårlig sikt eller MASSE fartsdumper som gjør at det tar tid å komme seg opp i fart igjen. Kjører manuelt gir, og det er ikke like lett å bare gasse på som disse leketøyene på veien.

Men slutt å ligge helt oppi ræva bak meg. 

Skulle nesten si meg enig i at øvelseskjørere bør tas hensyn til, men så kjørte jeg lenge etter en på en lang, svingete vei i 30 km/t. Det  var 60 sone. Det tok all evighet og tenker at er det så dårlig stilt så er en parkeringsplass stedet å øve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og her kommer sånne som du og angriper oss som øvelseskjører. 🙄

At jeg skal være ydmyk? Jo, jeg følger trafikkreglene, har en rød L bak i bilen og holder fartsgrensa så langt det lar seg gjøre. Gjør alt som er i boka.

Les det eksemplet med kassa, så kan du sammenligne det med ydmykheten du beskriver.^^

Kjører litt langt hver gang, men på forskjellige veier, så folk er ikke bak meg svært lenge. Kjører sjeldent akkurat fartsgrensa. Det tror jeg svært få klarer også. Speedometeret mitt viser helt sikkert ikke riktig, men jeg vil slippe å forklare sensor hvorfor jeg alltid lå 5 over fartsgrensa. Sensor vet jo ingenting om bilen, og kan stryke meg glatt på det at jeg lå over fartsgrensa.

Jo man kan være uenig, men lite tyder på at disse er særlig sympatiske for oss som øvelseskjører... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
theTitanic skrev (2 minutter siden):

Skulle nesten si meg enig i at øvelseskjørere bør tas hensyn til, men så kjørte jeg lenge etter en på en lang, svingete vei i 30 km/t. Det  var 60 sone. Det tok all evighet og tenker at er det så dårlig stilt så er en parkeringsplass stedet å øve. 

Ja, men DER er jeg heldigvis ikke. 50% under fartsgrensa er jo selvfølgelig mye og en ordentlig sinker. Sånne har jeg kjørt bak selv, og ja det er irriterende.

Men det tråden handler om er jo folk som presser bak selv når man holder fartsgrensa eller med et par km/t i feilmargin.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PetterKanin skrev (26 minutter siden):

Hva sier vegtrafikklovens paragraf 3?

Google er gratis og regner med du har tilgang på det :) 

Om du henviser til at jeg skal slippe dem frem, les paragrafen på nytt og drøft hvem som egentlig bryter den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk her inne har tydeligvis glemt at de selv har vært nybegynnere. Selv kjører jeg pent alltid, men er ekstra obs på avstand og lav fart med en L foran meg som tydelig øvelseskjører. Vil aldri stresse de. Alle må lære en gang, og det hjelper ikke å lage panikk..

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...