Gå til innhold

Har corona og er i isolasjon. Er det innafor å be naboen om å kadte søppel for meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Frøkensina said:

Når man er smittet så er det isolasjon som gjelder. Da skal man ikke gå ut og hvertfall ikke i samme oppgang som andre bor. 

Du har lov å gå utenfor selv om du er i isolasjon. 

Du har derimot ikke lov å gå i butikker eller andre plasser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Revenmann29 skrev (1 minutt siden):

Du har lov å gå utenfor selv om du er i isolasjon. 

Du har derimot ikke lov å gå i butikker eller andre plasser.

Nei.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går fint om du tar på dobbelt munnbind, hansker og sprit og går ut og kaster søppelet ditt selv. Du sier jo at du ikke er speseielt dårlig så du går sikkert ikke rundt og hoster og sprer dråper, som er måten korona smitter på. Gjør det om natta når det er ingen andre ute om du er redd for å smitte noen i forbifarten....

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask deg godt, antibac hendene ta på munnbind og kast det selv om natten.

Jeg hadde iallfall ikke bedt noen andre om det.

Anonymkode: 526fa...3eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frøkensina said:

Nei.

Her bedrevitende, 

 

Isolasjon

Du skal isoleres dersom du har fått påvist covid-19 eller er i smittekarantene og utvikler symptomer.

For deg i hjemmeisolasjon gjelder:

  • Du må holde deg hjemme hele tiden og ikke gå ut, men du kan være i egen hage eller på egen balkong/veranda/terrasse.
  • Andre må hjelpe deg med nødvendige ærend.
  • Du skal helst holde minst to meters avstand til de du bor sammen med.
  • Du bør ha eget rom og bad når dette er mulig. Bruk egne baderomsartikler, inkludert eget håndkle.
  • Du må være nøye med hånd- og hostehygiene for å unngå å smitte andre i husstanden.
  • Gjennomfør hyppig rengjøring av hjemmet, spesielt de stedene som dere ofte tar på.

 

Du har lov å gå ut med søppla, om søppeldunken er rett utenfor døra f.eks i en garasje så har du faktisk lov til å gjøre det.

Nødvendige ærend vil være som å dra på butikken etc etc.

Anonymkode: 5f511...262

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt fly forbanna og meldt fra til rette myndigheter hvis naboer med corona brøt isolasjon for å kaste søppel om natten.

Er det liksom mye mindre smittsomt at smittede personer beveger seg i fellesområder enn å ta på en søppelpose og vaske seg på hendene etterpå?

Anonymkode: 8194a...eef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her bedrevitende, 

 

Isolasjon

Du skal isoleres dersom du har fått påvist covid-19 eller er i smittekarantene og utvikler symptomer.

For deg i hjemmeisolasjon gjelder:

  • Du må holde deg hjemme hele tiden og ikke gå ut, men du kan være i egen hage eller på egen balkong/veranda/terrasse.
  • Andre må hjelpe deg med nødvendige ærend.
  • Du skal helst holde minst to meters avstand til de du bor sammen med.
  • Du bør ha eget rom og bad når dette er mulig. Bruk egne baderomsartikler, inkludert eget håndkle.
  • Du må være nøye med hånd- og hostehygiene for å unngå å smitte andre i husstanden.
  • Gjennomfør hyppig rengjøring av hjemmet, spesielt de stedene som dere ofte tar på.

 

Du har lov å gå ut med søppla, om søppeldunken er rett utenfor døra f.eks i en garasje så har du faktisk lov til å gjøre det.

Nødvendige ærend vil være som å dra på butikken etc etc.

Anonymkode: 5f511...262

Ja nettopp så TS har ikke lov til å gå ut med søppelet når man bor i en oppgang med andre. Her er det du som oppfører deg som bedrevitende. Regner ikke med at TS er så uforsvarlig at hun vil kaste søppelet sitt fra balkongen.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var meg ville jeg heller fått de som handlet for meg om å kaste det når de kom. Ellers ville jeg samlet på søppelet selv i et eget rom om det var mulig. 

Anonymkode: a4b2b...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart folk ikke gidder teste, gidder informere, eller gidder isolasjon... Når holdningene er at de må sitte i egen leilighet med gammelt søppel i 11 dager. 

Anonymkode: 5806b...593

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina said:

Ja nettopp så TS har ikke lov til å gå ut med søppelet når man bor i en oppgang med andre. Her er det du som oppfører deg som bedrevitende. Regner ikke med at TS er så uforsvarlig at hun vil kaste søppelet sitt fra balkongen.

Når man har snakket med legevakta, sykehuset og kommunen om dette er lov, og dem sier ja, så trur jeg nok forholder meg til hva dem sier en en kvinne fra KG :) 

Anonymkode: 5f511...262

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revenmann29 skrev (15 minutter siden):

gjør det selv.

Gå ut sent på kvelden, kanskje rundt 00:00 da det normalt sett ikke er folk ute. 

Du må ikke være inne fordi du har corona, du har lov å bevege deg ute så lenge du holder avstand fra folk å ikke går i butikker.

Dette siste avsnittet er feil. Er du i karantene, kan du gå ut så sant du ikke er tett på folk. Er du i isolasjon skal du heller ikke gå ut og gå tur eller lignende. 

Anonymkode: efa8e...cbf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktorlesba96 skrev (17 minutter siden):

Dette! Man skal helst ikke ta på ting som den smittende har tatt på. Derfor man vasker og desinfiserer alle overflater etter hvert bruk. Har du mulighet til å sette søpla de utenfor døra sånn midlertidig? 

Smittevernteamet anbefalte at en nabo kastet søpla for meg, med munnbind og god håndvask etterpå

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette siste avsnittet er feil. Er du i karantene, kan du gå ut så sant du ikke er tett på folk. Er du i isolasjon skal du heller ikke gå ut og gå tur eller lignende. 

Anonymkode: efa8e...cbf

Den siste jeg skrev er feil, det er korrekt. Men du har lov å gå ut med søppla. Du har lov å være i hagen, veranda. 

Dette er regler som er skrevet opp på FHI, så jeg trur nok hva dem sier stemmer her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Revenmann29 skrev (1 minutt siden):

Den siste jeg skrev er feil, det er korrekt. Men du har lov å gå ut med søppla. Du har lov å være i hagen, veranda. 

Dette er regler som er skrevet opp på FHI, så jeg trur nok hva dem sier stemmer her.

Å være i egen hage eller veranda er jo noe annet enn å bevege seg i fellesarealer som en trappeoppgang i en blokk er. 

Anonymkode: efa8e...cbf

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Å være i egen hage eller veranda er jo noe annet enn å bevege seg i fellesarealer som en trappeoppgang i en blokk er. 

Anonymkode: efa8e...cbf

Siden dere kommer med "fellesareal eller trappeoppgang", få se kilder på det. For jeg finner INGEN kilder der det står at man ikke kan gå ut med søppla.

Anonymkode: 5f511...262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xfreya skrev (11 minutter siden):

Smittevernteamet anbefalte at en nabo kastet søpla for meg, med munnbind og god håndvask etterpå

Okey. Så lenge man passer på, så går det sikkert bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her. Jeg ville aldri ha levd med samvittigheten min om jeg hadde smittet noen. Fikk streng beskjed fra smittesporingen om at jeg har ikke lov å gå ut døra mi. Jeg har stor balkong heldigvis så jeg legger søpla der men jeg ser det begynner å hope seg opp.

vet ikke om det er forsvarlig å kaste søpla om natta, må jo ta heisen ned og tenk om jeg møter på noen der?🤨 

Anonymkode: cafb4...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ts her. Jeg ville aldri ha levd med samvittigheten min om jeg hadde smittet noen. Fikk streng beskjed fra smittesporingen om at jeg har ikke lov å gå ut døra mi. Jeg har stor balkong heldigvis så jeg legger søpla der men jeg ser det begynner å hope seg opp.

vet ikke om det er forsvarlig å kaste søpla om natta, må jo ta heisen ned og tenk om jeg møter på noen der?🤨 

Anonymkode: cafb4...b85

Håper du får noen til å kaste den for deg! Jeg synes ikke det er helt forsvarlig på natta heller både siden det kan komme folk og fordi viruspartiklene kan henge lenge igjen i lufta. Det var jo smitte i en oppgang i fjor uten at folk hadde vært der samtidig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ts her. Jeg ville aldri ha levd med samvittigheten min om jeg hadde smittet noen. Fikk streng beskjed fra smittesporingen om at jeg har ikke lov å gå ut døra mi. Jeg har stor balkong heldigvis så jeg legger søpla der men jeg ser det begynner å hope seg opp.

vet ikke om det er forsvarlig å kaste søpla om natta, må jo ta heisen ned og tenk om jeg møter på noen der?🤨 

Anonymkode: cafb4...b85

Bare vær obs på at om du kaster mat så kan det komme fugler å hakke på søppelet ditt om det er en åpen balkong. Men værst er det om det er reke rester🙈

Anonymkode: a4b2b...b0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Jeg ville aldri ha levd med samvittigheten min om jeg hadde smittet noen. Fikk streng beskjed fra smittesporingen om at jeg har ikke lov å gå ut døra mi. Jeg har stor balkong heldigvis så jeg legger søpla der men jeg ser det begynner å hope seg opp.

vet ikke om det er forsvarlig å kaste søpla om natta, må jo ta heisen ned og tenk om jeg møter på noen der?🤨 

Anonymkode: cafb4...b85

Har du en øitt stor boks eller mulighet for at naboene kan kjøpe en stor boks til deg og kegge utfor døren din, slik at du kan legge søppel i denne på verandaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...