Gå til innhold

Hvordan bygge opp muskluatur når mn ikke har noe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har mista en god del muskler, og sliter med å bygge det opp - er veldig svak og sliter med smerter pga av dette.. Har prøvd  med styrketrning, men jeg tror ikke jeg gjør det riktig.

Er det noen som har nonen forslag for dette? Var noen som fortalte meg at man må da trene tungstyrke, hva er øvelser for dette?

Er det noe man kan gjøre hjemme? Eller m å man ha treningsenter for det? Har vel mista rundt 15 kg muskler i på et år..  

Var hos legen fordi jeg ville bli henvist til fysio, men tror ikke han skjønte alvorte i det. Veier bare 46-47 kilo, men har en skyhøt fettprosent.. og er redd for å bli sykelig overvektig da forbrenningen min ikke fungerer lenger pga av muskeltapet.. 

Sliter med mye betennelser og hovne lymfekjertler pga av betennelser i kroppen pga av stadige overbelastninger . - da alt blir overbelastning og savner og ha en kropp som fungerer.. 

Anonymkode: 4b3d4...a56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man har tapt mye muskelmasse, må man begynne forsiktig, ellers takler ikke kroppen det. 
Det fine er at når en trener ting som forutsetter at du bruker de store muskelgruppene, dannes det et hormon som gjør at de andre store muskelgruppene også øker i muskelvolum, uten at du har lagt vekt på å trene disse. 

Jeg ville anbefalt at du gjør som en gjør, når en trener opp hester som av en eller annen grunn har vært syke eller skadd, , man begynner med rolige skritteturer ( gåturer i ditt tilfelle) og så øker en på med litt belastninger i terreng osv..  - Dersom du går turer og sørger for at du etterhvert øker på med oppoverbakker og turer i terreng, så vil muskelmassen din gradvis øke, slik at du kan ta fatt på tøffere trening etter en tid. 

Vær nøye med at du begynner med små økter og så øker sakte.  Det er bedre at du tar det litt saktere enn nødvendig enn raskere enn nødvendig, men at du likevel gjør det ofte. 

I ditt tilfelle, ville jeg satset på dette, men om du ikke liker å trene utendørs kan du jo begynne forsiktig med ganske lette manualer eller en lett kettlebell og ikke øke for hardt på eller ha alt for mange repetisjoner. 

Har du snakket med legen din angående treningstips om dette?  

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som du har såpass mange utfordringer at du bør ta opp dette med lege. Du bør også trene med en personlig trener og/eller fysioterapeut slik at du ikke pådrar deg skader, og lærer deg å trene riktig. 

Det med at forbrenningen din ikke fungerer er forresten bare tull. Man kan ikke ødelegge kroppens forbrenning og kroppen din forbrenner kalorier bare av å eksistere. Alle organene dine trenger energi for å fungere. Tung styrketrening er vanlig styrketrening med tunge vekter som for eksempel knebøy og benkpress. Da legger man på betydelig vekt og trener for å bygge muskler. Da må du også ligge i kalorioverskudd og fokusere på å få i deg nok proteiner og karbohydrater. Proteiner er musklenes byggesteiner, men karbohydrater er også viktig. Folk klarer dog å bygge muskler på lavkarbo, men det er vanskelig å bygge muskler på kaloriunderskudd selv om man får i seg mer enn nok proteiner. Styrketrening krever mye energi, men ikke så mange kalorier. 

Om du er veldig overvektig kan det være gunstig å gå ned i vekt først før du begynner med styrketrening i dette tilfellet, men det er bare hva JEG uten noen som helst kompetanse annet enn personlig erfaring, tenker. Da er det nok med gåturer og å spise mindre. Eventuelt sykling eller svømming som er lite belastende på ledd. 

Anonymkode: cdf3e...755

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som du har såpass mange utfordringer at du bør ta opp dette med lege. Du bør også trene med en personlig trener og/eller fysioterapeut slik at du ikke pådrar deg skader, og lærer deg å trene riktig. 

Det med at forbrenningen din ikke fungerer er forresten bare tull. Man kan ikke ødelegge kroppens forbrenning og kroppen din forbrenner kalorier bare av å eksistere. Alle organene dine trenger energi for å fungere. Tung styrketrening er vanlig styrketrening med tunge vekter som for eksempel knebøy og benkpress. Da legger man på betydelig vekt og trener for å bygge muskler. Da må du også ligge i kalorioverskudd og fokusere på å få i deg nok proteiner og karbohydrater. Proteiner er musklenes byggesteiner, men karbohydrater er også viktig. Folk klarer dog å bygge muskler på lavkarbo, men det er vanskelig å bygge muskler på kaloriunderskudd selv om man får i seg mer enn nok proteiner. Styrketrening krever mye energi, men ikke så mange kalorier. 

Om du er veldig overvektig kan det være gunstig å gå ned i vekt først før du begynner med styrketrening i dette tilfellet, men det er bare hva JEG uten noen som helst kompetanse annet enn personlig erfaring, tenker. Da er det nok med gåturer og å spise mindre. Eventuelt sykling eller svømming som er lite belastende på ledd. 

Men mister man ikke muskler om man slanker seg da? Kan liksom ikke miste mer av dette, men hadde hatt gått av å miste litt fett - for det er for mye. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Men mister man ikke muskler om man slanker seg da? Kan liksom ikke miste mer av dette, men hadde hatt gått av å miste litt fett - for det er for mye. 

Om du får i deg nok proteiner når du går ned i vekt så vil kroppen for det meste ta av fettet. Om du i tillegg trener styrketrening unngår du at det tærer på muskelmassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Om du får i deg nok proteiner når du går ned i vekt så vil kroppen for det meste ta av fettet. Om du i tillegg trener styrketrening unngår du at det tærer på muskelmassen. 

Jeg tror ikke at noen på 46-47 kilo har behov for å gå ned i vekt....  ( med mindre  vedkommende er 1,3 meter høy eller mindre ) og ikke at de har for mye fett på kroppen heller,  problemet er jo lav muskelmasse. 

Endret av absinthia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
absinthia skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke at noen på 46-47 kilo har behov for å gå ned i vekt....  ( med mindre  vedkommende er 1,3 meter høy eller mindre ) og ikke at de har for mye fett på kroppen heller,  problemet er jo lav muskelmasse. 

Ts, får stadig høre at jeg er overvektig så jo. Har bare ekstremt lite muskler, så det er faktisk mulig.  Er 170 høy men alt består bare av fett, og er redd fr å miste mer muskler, så prøver jo å trene -har trent litt lett styrke i dag, men er usikker på hvor mye man skal spise om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ts, får stadig høre at jeg er overvektig så jo. Har bare ekstremt lite muskler, så det er faktisk mulig.  Er 170 høy men alt består bare av fett, og er redd fr å miste mer muskler, så prøver jo å trene -har trent litt lett styrke i dag, men er usikker på hvor mye man skal spise om dagen?

Jeg tror ikke du bør tenke på den fettprosenten, før du har fått litt muskler. Når muskelmassen øker, går fettprosenten naturlig ned. Det viktigste er å ha en kropp som fungerer.  

Jeg kan ikke skjønne at noen sier at du er overvektig, - da jeg var 47 kilo, var jeg så tynn at ribbeina syntes gjennom øverste del av puppene og hoftebeina syntes gjennom buksene, - det så ikke særlig sunt ut, for å si det sånn.  - Jeg er ca 161-162 og har helt normal beinbygning, men har alltid vært sterk i kroppen. 

Hva synes du er gøy å gjøre av fysisk aktivitet? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville fått hjelp til å sette opp et ordentlig treningsopplegg dersom du ønsker å drive styrketrening, dersom du har så lite muskler risikerer du fort skader, overbelastninger og betennelser. 

I første omgang burde det holde for deg å komme deg i normal bevegelse med din egen vekt som motstand, gå, sykle, svømme. 

Anonymkode: 05c17...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror at det er en del psykisk sykdom inn i bildet her også, om du veier under 50 kg og er 170 cm høy, og får høre at du er "feit"... Den biter jeg ikke på. Det er umulig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 22.10):

Eg nektar å tru at du får høyre at du er overvektig. I så fall snakkar du med folk som ikkje kan norsk. Du kan likevel ha altfor høg feittprosent, særleg dersom muskelmengda er låg. Men du har musklar, elles ville du ikkje klart å stå oppreist. Kan du stå oppretist? I så fall har du musklar. Begynn med å gå, og et godt. Så kan du begynne med kroppsvektøvingar, som planke og pushups (eksentriske eller på knærne). Med dårleg utgangspunkt får du truleg ganske rask framgang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...