Gå til innhold

Venninne som er ekstremt rastløs, går nesten 1-2 mil tur per dag, og har blitt altfor tynn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei venninne som jeg ikke har kjent hele livet, men et par år, og jeg er bekymret for henne fordi jeg kjenner ikke noen som er sånn som hun.

Hun er som en duracell kanin (sier hun selv også), kjeften går nonstop, har alltid noen prosjekter på gang, stresser mye for å finne seg en kjæreste og holder på å date nye menn hver uke selv nå når det er korona, men det er jo ikke så mye fysisk kontakt da.

Hun er ganske glad og positiv, selv om hun sier hun er deppa og ikke fornøyd med livet sitt.

Når hun ikke er i jobb en hel dag så er hun i konstant i fysisk aktivitet.

Hun går lunsjtur med en nabo og kan gjerne gå 7-8 km da, og på ettermiddag/kvelden går hun ny tur med en annen nabo /venninne og det er også like langt.

Når hun har barna sine stresser hun for at hun ikke får gått alle disse turene sine i nærområdet den uken.

Hun drar barna med ut på tur, men de orker ikke å gå mer enn kanskje 4-5 kilometer.

Hun registrerer alle disse turene på noe som heter Runkeeper, og legger det ut på Facebook sånn at vi ser hva hun gjør.

Hun har det siste året gått ned 10 kg og nå er hun undervektig.

Hun synes det selv også, men er samtidig fornøyd over å være så tynn.

Hun spiser vanlig sunn mat, men med det aktivitetsnivået som hun holder, må hun sikkert spise dobbelt så mye.

Jeg lurer på om det er psyken hennes som får henne til å konstant være i aktivitet mentalt og fysisk, og er litt redd for at hun ikke har det så bra.

Når jeg spør henne om dette, ler hun bare.Hun sier hun sikkert har adhd, også ler bare mer.

Anonymkode: 76da8...753

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mamma er sånn. Hun bar spiseforstyrrelser.

Anonymkode: cbfd6...61e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min mamma er sånn. Hun bar spiseforstyrrelser.

Anonymkode: cbfd6...61e

Men spiser din mor vanlig mat og normale porsjoner?

Ts

Anonymkode: 76da8...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke alt for tynn av å gå lange turer. Da spiser hun nok for lite. Sikker på at hun er for tynn, eller er det noe du syns?

Anonymkode: dfb5f...016

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt manisk ut.. Vel det er jo en form for "spiseforstyrrelse" å ville trene bort alle kaloriene en får i seg. Er vel en type bulimi, bortsett fra at man trener istedet for å kaste opp. Men om hun har et normalt forhold til mat ellers så vet jeg ikke helt om det stemmer for henne. 

Men om man går ned så mye at man blir undervektig, er det ikke kun trening. Jeg går masse hver dag. 1-2 times tur med hund og har en ekstremt aktiv jobb hvor jeg omtrent løper/ går raskt 7t i strekk. Blir svett liksom. Og jeg gikk kun ned i vekt da jeg endret kostholdet. Altså kun spiser kjøtt egg og grønnsaker. Så hun har nok hatt et stort fokus på maten det siste året.. Om hun vet det er usunt holder hun det nok skjult for andre så de ikke skal blande seg. 

Endret av mlifjeld
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man blir ikke alt for tynn av å gå lange turer. Da spiser hun nok for lite. Sikker på at hun er for tynn, eller er det noe du syns?

Anonymkode: dfb5f...016

Hun er 1,74 cm og 55 kg og det er en stund siden . Hun er spedbygd dvs har smale skuldre og hofter, smale håndledd og ankler

Ts

Anonymkode: 76da8...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ei venninne som jeg ikke har kjent hele livet, men et par år, og jeg er bekymret for henne fordi jeg kjenner ikke noen som er sånn som hun.

Hun er som en duracell kanin (sier hun selv også), kjeften går nonstop, har alltid noen prosjekter på gang, stresser mye for å finne seg en kjæreste og holder på å date nye menn hver uke selv nå når det er korona, men det er jo ikke så mye fysisk kontakt da.

Hun er ganske glad og positiv, selv om hun sier hun er deppa og ikke fornøyd med livet sitt.

Når hun ikke er i jobb en hel dag så er hun i konstant i fysisk aktivitet.

Hun går lunsjtur med en nabo og kan gjerne gå 7-8 km da, og på ettermiddag/kvelden går hun ny tur med en annen nabo /venninne og det er også like langt.

Når hun har barna sine stresser hun for at hun ikke får gått alle disse turene sine i nærområdet den uken.

Hun drar barna med ut på tur, men de orker ikke å gå mer enn kanskje 4-5 kilometer.

Hun registrerer alle disse turene på noe som heter Runkeeper, og legger det ut på Facebook sånn at vi ser hva hun gjør.

Hun har det siste året gått ned 10 kg og nå er hun undervektig.

Hun synes det selv også, men er samtidig fornøyd over å være så tynn.

Hun spiser vanlig sunn mat, men med det aktivitetsnivået som hun holder, må hun sikkert spise dobbelt så mye.

Jeg lurer på om det er psyken hennes som får henne til å konstant være i aktivitet mentalt og fysisk, og er litt redd for at hun ikke har det så bra.

Når jeg spør henne om dette, ler hun bare.Hun sier hun sikkert har adhd, også ler bare mer.

Anonymkode: 76da8...753

Hvorfor bryr du deg? Det ser jo vitterlig ut som om hun trives med dette livet og ønsker å gjøre det?

Er du sjalu på situasjonen hennes? 

Anonymkode: d9bc7...e7c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun også perioder hvor hun er deppa / holder seg isolert?

Anonymkode: 8b31c...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hun begynte med all denne rastløse gåingen for å slanke seg. Jeg tror det har blitt en bieffekt av all gåingen, og så spiser hun ikke nok.

Jeg lurer på hvorfor hun er så rastløs, har aldri møtt en person som har et sånn mentalt og fysisk energinivå som henne. 

Ts

Anonymkode: 76da8...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 1 mil er ikke så langt å gå da. Det er bra at hun koser med å være ute 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bryr du deg? Det ser jo vitterlig ut som om hun trives med dette livet og ønsker å gjøre det?

Er du sjalu på situasjonen hennes? 

Anonymkode: d9bc7...e7c

Jeg er bekymret for venninnen min for jeg er glad i henne ,og jeg forstår ikke at hun får noe ut av å gå og gå og gå milevis hver dag.

Det koker i hodet hennes og hun klarer ikke å slappe av.

Hun har alltid et prosjekt på gang.

Hun klarer ikke å legge seg på sofaen med et ukeblad eller bare slappe av og skrolle på tven, det må alltid skje et eller annet.

Ts

Anonymkode: 76da8...753

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GudSelv skrev (Akkurat nå):

Rundt 1 mil er ikke så langt å gå da. Det er bra at hun koser med å være ute 😊

Hun går gjennomsnittlig en og en halv mil per dag, ofte mer, fordelt på flere turer pr dag.

Hun hviler ikke et sekund når hun kommer hjem, da kjører hun i gang med nye prosjekter.

Ts

Anonymkode: 76da8...753

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg er bekymret for venninnen min for jeg er glad i henne ,og jeg forstår ikke at hun får noe ut av å gå og gå og gå milevis hver dag.

Det koker i hodet hennes og hun klarer ikke å slappe av.

Hun har alltid et prosjekt på gang.

Hun klarer ikke å legge seg på sofaen med et ukeblad eller bare slappe av og skrolle på tven, det må alltid skje et eller annet.

Ts

Anonymkode: 76da8...753

Tror ikke noe på deg.

Enten det, eller så klarer du ikke å se helt klart fordi du har normalisert kakemonstre, ref. Erna Solberg. Det var normalt før i tiden å være såpass tynn, og det er normalt å ville bevege seg mye. Kan slappe av i gyngestolen når man blir gammel.

Anonymkode: e4af8...030

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har hun også perioder hvor hun er deppa / holder seg isolert?

Anonymkode: 8b31c...2a8

Ja det sier hun, men det er ikke lengre perioder enn bare noen timer eller en dag.

Hun klarer ikke å være alene og må være med folk nesten hele tiden.

Ts

Anonymkode: 76da8...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som hun har det bra nei.

For kvinner kan jo forøvrig ADHD og spiseforstyrrelser gå hånd i hånd. 

Men det at hun er tynn er nok mest et symptom, så jeg ville ikke brukt så mye tid på å kommunisere akkurat det.

Får hun oppfølging fra lege? 

Anonymkode: c32a1...0de

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bekymringen din Ts. 

Jeg har en venninne som var lik en periode. Hun ble veldig tynn, men hun trivdes med det. Fint det, men kroppen hennes trivdes ikke i det lange løp så hun ble ofte syk. Når hun la på seg igjen ble hun aldri syk. 

Uansett. 

Hun fortalte at i den perioden var hun veldig stresset for småting. Hun slet med seg selv og sin selvfølelse. Spesielt slet hun med at hun følte ingen mann ville ha henne. Hun lot alt stresset og usikkerheten få utløp via turer og trening. 

Hun skjønner nå at det ikke var sunt. 

Nå har hun fått seg en snill kjæreste og hun har det mye bedre. Selvsagt tungt innimellom, men mye mye bedre. Og det synes på henne. Hun er fortsatt tynn, men ser mye sunnere ut. Og det gleder meg :)

 

Anonymkode: 08197...b15

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en slektning som er helt lik. Låner seg hunder for å få gått mest mulig tur, bruker skritteller.  Klarer ikke å være alene, er samboeren bortreist overnatter hun hos slektninger. Og nei, hun er ikke hus/mørkeredd, hun må bare ha folk i rundt seg 24-7. 
Hun har diagnosen adhd, men det merkes kun på aktivitetsnivået. Fungerer fint i jobb og ellers. Er bare ekstremt ekstrovert og aktiv. 

Anonymkode: 4f1aa...e7b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror ikke hun begynte med all denne rastløse gåingen for å slanke seg. Jeg tror det har blitt en bieffekt av all gåingen, og så spiser hun ikke nok.

Jeg lurer på hvorfor hun er så rastløs, har aldri møtt en person som har et sånn mentalt og fysisk energinivå som henne. 

Ts

Anonymkode: 76da8...753

Vel, noen kan være sånn fordi de sliter. Når det er sagt så blir man faktisk også mer rastløs jo mer man trener, så man må tåle å ha det litt ubehagelig inni seg om man skal trappe ned på treninga. 

Anonymkode: 9349e...782

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres ikke ut som hun har det bra nei.

For kvinner kan jo forøvrig ADHD og spiseforstyrrelser gå hånd i hånd. 

Men det at hun er tynn er nok mest et symptom, så jeg ville ikke brukt så mye tid på å kommunisere akkurat det.

Får hun oppfølging fra lege? 

Anonymkode: 

Ikke for dette nei.

Ts

Anonymkode: 76da8...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en slektning som er helt lik. Låner seg hunder for å få gått mest mulig tur, bruker skritteller.  Klarer ikke å være alene, er samboeren bortreist overnatter hun hos slektninger. Og nei, hun er ikke hus/mørkeredd, hun må bare ha folk i rundt seg 24-7. 
Hun har diagnosen adhd, men det merkes kun på aktivitetsnivået. Fungerer fint i jobb og ellers. Er bare ekstremt ekstrovert og aktiv. 

Anonymkode: 4f1aa...e7b

Det høres ut som min venninne.

Hun kan i perioder jobbe 16 timers arbeidsdag, og likevel våkne neste morgen full av energi og kjøre på i samme tempo. Hun liker jobben sin veldig godt da, og hun får sikkert masse mental energi av den, men likevel.

Ts

Anonymkode: 76da8...753

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...