Drizzt Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/zgx4Rq/forsvarer-om-is-kvinnen-sammenlignes-med-is-slaver Hadde jeg drukket kaffe, ville den nok satt seg fast i halsen etter å ha lest dette. Det er ganske frekt å prøve å fremstille henne som offer og sammenligne henne med ofrene til ideologien hun og mennene hennes deltok i. At hun må frifinnes? At hun er et offer for menneskehandel? Hun valgte dette livet selv og viste godt hva hun gikk til da hun ble sammen og giftet seg med en terrorist. Det er altfor lett å plutselig angre seg når det ikke passer lenger? Kvinner i IS står veldig høyt - det er de som føder fremtidige krigere og tilrettelegger for sine menns kamp. Det er de som rekrutterer aktivt og passer på at reglene ikke brytes. Så er det bare 4 år hun kan bli dømt for og statsadvokaten kaller det for streng straff. Det er til å le og gråte av samtidig. Vi kunne ha sluppet lett dette sirkuset hadde kun barna blitt hentet og lott henne får en rettferdig straff der hvor forbrytelsene fant sted og bevisene finnes. Ikke i Norge. 31
Thyra Skrevet 24. mars 2021 #2 Skrevet 24. mars 2021 Er det bare meg som føler sympati med den såkalte IS-kvinnen? FrP gikk ut av regjering fordi hun og barna ble hentet hjem, hun risikerer lang straff og "alle" hater henne. Ja, hun reiste frivillig, og hun sympatiserte med ekstrem islam. Men det virker som om hun raskt angrer dypt og at hun virkelig har fått lide for sine feiltrinn. Jeg tror ikke hun visste hva hun bega seg ut på. Og når hun først var der var det umulig å komme seg hjem. Hun levde i Helvete i mange år. Sammen med sine uskyldige barn. Hun bør kanskje straffes for å ha reist dit, men ikke for de årene hun var der mot sin vilje. Ikke for å ha giftet seg på nytt som enke når hun ikke så noen annen utvei for å klare seg. Jeg tror ingen av oss kan sette oss inn i hvordan det var å være kvinne i Kalifatet. At hun skal hates og straffes like sterkt som fremmedkrigerne som drepte og torturerte, er ikke riktig. Det virker som om mange mener at det å reise til Syria, være husmor og føde barn, bli undertrykt og mishandlet er en større forbrytelse enn voldtekt, drap mm Om hun virkelig har tatt avstand, er det heller ingen grunn til at hun ikke skal kunne beholde omsorgen for barna sine. Hun er ihvertfall ikke verre enn mange islamister som bor i Norge. De blir ikke straffet for sine sympatier. 9
Isambard Skrevet 24. mars 2021 #3 Skrevet 24. mars 2021 Jeg er enig med deg. Skrev på et annet forum at man kanskje burde gi folk en ny sjanse, men det var ikke spesielt populært. Jeg er naiv, men jeg tror ikke 4 års fengsel gjør henne mindre farlig. Kanskje bedre å vise litt nåde noen ganger. Hun har vært dum, men også vært gjennom nok. Det blir noe annet med de som tviholder på IS ideologien og dreper andre kvinner i fangeleirene. De kan godt bare bli der. 2
Gjest commeilfaut Skrevet 24. mars 2021 #4 Skrevet 24. mars 2021 Thyra skrev (8 minutter siden): Hun er ihvertfall ikke verre enn mange islamister som bor i Norge. De blir ikke straffet for sine sympatier. Det var ikke akkurat slik at IS reklamerte for seg selv som noe fint, vakkert og humant. Propagandaen deres bestod av halshugging, kaste homofile mennesker fra høye bygninger ol. Altså; hun var ikke, kan ikke ha vært, uvitende om de aldeles grusomme forbrytelsene som foregikk der. Likevel reiste hun. Likevel anbefalte hun andre å dra dit. Hvis ikke det er verre enn å være bokstavtro muslim som ikke gjør det minste ulovlig annet enn å ha ekstrem tro på gamle eventyr, vet virkelig ikke jeg.
clyde Skrevet 24. mars 2021 #5 Skrevet 24. mars 2021 commeilfaut skrev (2 minutter siden): Det var ikke akkurat slik at IS reklamerte for seg selv som noe fint, vakkert og humant. Propagandaen deres bestod av halshugging, kaste homofile mennesker fra høye bygninger ol. Altså; hun var ikke, kan ikke ha vært, uvitende om de aldeles grusomme forbrytelsene som foregikk der. Likevel reiste hun. Likevel anbefalte hun andre å dra dit. Hvis ikke det er verre enn å være bokstavtro muslim som ikke gjør det minste ulovlig annet enn å ha ekstrem tro på gamle eventyr, vet virkelig ikke jeg. Enig. Det er null synd i den damen. Hun skulle faen meg aldri vært hentet til Norge! 41
GudSelv Skrevet 24. mars 2021 #6 Skrevet 24. mars 2021 (endret) Jeg tror ikke hun har hatt det fin der borte for å si det sånn. Klart at jeg føler litt sympati for henne, hun er tross alt bare et menneske som oss andre. Jeg håper de klarer å rehabilitere henne. Endret 24. mars 2021 av GudSelv 3
Pås Skrevet 24. mars 2021 #7 Skrevet 24. mars 2021 Satt hun ikke og fniste og lo i telefonen da terroristen snakket om halshugging og slikt? Synes IKKE synd på henne, men barna blir som vanlig de mest skadelidende! 40
GudSelv Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 Just now, Pås said: Satt hun ikke og fniste og lo i telefonen da terroristen snakket om halshugging og slikt? Synes IKKE synd på henne, men barna blir som vanlig de mest skadelidende! Det gjør også soldater i krig, og det høres merkelig ut. Men det er en måte å takle situasjoner på. 3
Margo Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 Isambard skrev (4 minutter siden): Det blir noe annet med de som tviholder på IS ideologien og dreper andre kvinner i fangeleirene. De kan godt bare bli der. Men hvordan vet vi at hun ikke er en av disse? Ja, hun sier hun angrer og tar avstand fra disse årene hun oppholdt seg der..men hva om hun bare er en brikke i et spill? Ingen sak å si at man angrer på noe - og ikke mene det. For min del skurrer det veldig å reise ned der kun for å bli husmor.. 21
Pås Skrevet 24. mars 2021 #10 Skrevet 24. mars 2021 GudSelv skrev (Akkurat nå): Det gjør også soldater i krig, og det høres merkelig ut. Men det er en måte å takle situasjoner på. Men hun var ikke i krig, hun var hjemme i Norge! Etter alle disse koselige telefonsamtalene valgte hun å dra ned til ham! 16
Gjest In absentia Skrevet 24. mars 2021 #11 Skrevet 24. mars 2021 (endret) Isambard skrev (10 minutter siden): Jeg er enig med deg. Skrev på et annet forum at man kanskje burde gi folk en ny sjanse, men det var ikke spesielt populært. Jeg er naiv, men jeg tror ikke 4 års fengsel gjør henne mindre farlig. Kanskje bedre å vise litt nåde noen ganger. Hun har vært dum, men også vært gjennom nok. Det blir noe annet med de som tviholder på IS ideologien og dreper andre kvinner i fangeleirene. De kan godt bare bli der. Hvor er den nye sjansen til alle de uskyldige som ble halshugget og begått folkemord på? Hva med barna som ble kjøpt og solgt som slaver å mishandlet til døde. Hvor er disses nye sjanse? Endret 24. mars 2021 av In absentia
Gjest Lasox Skrevet 24. mars 2021 #12 Skrevet 24. mars 2021 (endret) Beklager, men har vanskelig med å ha sympati for den kvinnen. USA har propaganda om at det alles drømmeland, mens det er i virkeligheten et helvete for svært mange både fattige og arbeiderklassen imens som det allerede er blitt skrevet i forumet så var ikke akkurat propagandaen til IS akkurat noe særlig stor løgn. De viste frem folk som halshugde uskyldige mennesker, hellig krig osv. men allikevel reiste hun dit. Det var også mye mediaoppmerksomhet i Norge om hvordan kvinnenes liv var i det landet for nettopp å skremme vekk folk til å reise så hun måtte ha visst hva hun dro til. Det at hun ble tvunget av daværende mannen sin i IS burde hun ikke ha blitt overrasket over det med tanke på at det var slike holdningene menn hadde til kvinnene sine. Hun tok dummeste valget sitt i livet med å reise dit. Det må hun bare leve med. Endret 24. mars 2021 av Lasox
Gardinella Skrevet 24. mars 2021 #13 Skrevet 24. mars 2021 Blir litt kvalm av at noen har sympati med denne kvinnen, egentlig. 23
Illuminatum Skrevet 24. mars 2021 #14 Skrevet 24. mars 2021 Så kvinner er ikke ansvarlig for det de gjør, de er bare vedheng til menn? 18
Isambard Skrevet 24. mars 2021 #15 Skrevet 24. mars 2021 Vera skrev (28 minutter siden): Men hvordan vet vi at hun ikke er en av disse? Ja, hun sier hun angrer og tar avstand fra disse årene hun oppholdt seg der..men hva om hun bare er en brikke i et spill? Ingen sak å si at man angrer på noe - og ikke mene det. For min del skurrer det veldig å reise ned der kun for å bli husmor.. Ingen tvil om at hun støttet IS og det de sto for. Nå har det aldri vært vanlig å fi lange fengselsstraffer bare for å støtte en side i en krig. Man skal gjerne a bidratt litt spesielt. jeg tenker litt som etter folkemordet i Rwanda. Det var minst like grusomt som IS, men på et punkt måtte folk legge det bak seg og gå videre. Man valgte å ikke straffe alle som sto bak, for da ville det aldri tatt slutt. Det samme gjorde de i Sør-Afrika etter Apartheid. Det skjedde mange grusomheter hvor folk ble brent levende etc. De valgte å gi amnesti mot at folk la kortene på bordet. Jeg har ikke veldig mange bra argumenter. Jeg synes bare at på et punkt har folk gått gjennom nok faenskap, enten det er en SS-soldat på østfronten eller en IS-kvinne. Det har ikke noe hensikt å straffe folk mer. 7
Isambard Skrevet 24. mars 2021 #16 Skrevet 24. mars 2021 In absentia skrev (40 minutter siden): Hvor er den nye sjansen til alle de uskyldige som ble halshugget og begått folkemord på? Hva med barna som ble kjøpt og solgt som slaver å mishandlet til døde. Hvor er disses nye sjanse? Ingen kan gi dem en ny sjanse. Barna til IS kvinnene kan derimot fortsatt ha en sjanse. Nå lar vi dem i stikken for å straffe mødrene. Behandlingen av "tyskertøser" og deres barn er ikke det Norge er mest stolt av i ettertid. Det var ikke der kampen mot nazismen ble vunnet. 3
Gjest Airman Skrevet 24. mars 2021 #17 Skrevet 24. mars 2021 Thyra skrev (1 time siden): Er det bare meg som føler sympati med den såkalte IS-kvinnen? FrP gikk ut av regjering fordi hun og barna ble hentet hjem, hun risikerer lang straff og "alle" hater henne. Ja, hun reiste frivillig, og hun sympatiserte med ekstrem islam. Men det virker som om hun raskt angrer dypt og at hun virkelig har fått lide for sine feiltrinn. Jeg tror ikke hun visste hva hun bega seg ut på. Og når hun først var der var det umulig å komme seg hjem. Hun levde i Helvete i mange år. Sammen med sine uskyldige barn. Hun bør kanskje straffes for å ha reist dit, men ikke for de årene hun var der mot sin vilje. Ikke for å ha giftet seg på nytt som enke når hun ikke så noen annen utvei for å klare seg. Jeg tror ingen av oss kan sette oss inn i hvordan det var å være kvinne i Kalifatet. At hun skal hates og straffes like sterkt som fremmedkrigerne som drepte og torturerte, er ikke riktig. Det virker som om mange mener at det å reise til Syria, være husmor og føde barn, bli undertrykt og mishandlet er en større forbrytelse enn voldtekt, drap mm Om hun virkelig har tatt avstand, er det heller ingen grunn til at hun ikke skal kunne beholde omsorgen for barna sine. Hun er ihvertfall ikke verre enn mange islamister som bor i Norge. De blir ikke straffet for sine sympatier. Absolutt NULL sympati for henne.. Jeg har sympati med familiene til de som IS avlivet på bestialske dehumaniserte metoder, basert på å skremme verden.. Jeg har også sympati med familiene til de som har mistet sine i terror handlingene til IS rundt om i Europa. Men for den kvinnen og den tåredryppende offerrollen hennes, Ikke snev av sympati
Invicta Skrevet 24. mars 2021 #18 Skrevet 24. mars 2021 Jeg er tilhenger av å se på hva folk gjør, ikke hva de sier. Jeg synes ikke synd på henne. Barna, ja, men det er ganske irrelevant for denne rettssaken. 11
Seshat Skrevet 24. mars 2021 #20 Skrevet 24. mars 2021 Hun kunne vel ha valgt å dra hjem sammen med sin far når han dro ned dit ens ærend for dette, men ble hun med? Nei, hun valgte å bli der. Så nei, det er ikke synd på henne. 13
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå