Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ichiko skrev (15 timer siden):

Hvis de kvinnene som fant seg tyske kjærester valgte å dra til Nazi-Tyskland, deltok i alle tenkelige og utenkelige former for tortur av fanger, deltok i masseutryddelsene i konsentrasjonsleirene, fikk barn som de lot være vitne til og/eller bli lært opp til å drepe mennesker, propaganderte for at flere kvinner skulle reise etter og gjøre det samme - da hadde vi kunnet snakke om likhetstrekk.

Har vi grunnlag for å si at IS-kvinnen har deltatt i slike ting? Hun gikk nok i løpestreng mellom kjøkken og soverom.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

IS var vel heller ikke dannet da hun dro.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv fra et muslims land. Vet godt hvordan kvinner blir behandlet i slike land i forhold til menn. Det gjorde jeg fra ung alder. 

Jeg har også null sympati for slike som henne. England poengterte veldig godt med å frata statsborgerskapet deres. Norge skulle ha gjort det samme. Hvorfor kan ikke Norge ta avstand fra slike handlinger, ved å nekte de adgang. Det hadde skremt andre fra å gjøre den samme tabben. 

• Liker 9
Skrevet
Drizzt skrev (21 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/zgx4Rq/forsvarer-om-is-kvinnen-sammenlignes-med-is-slaver

Hadde jeg drukket kaffe, ville den nok satt seg fast i halsen etter å ha lest dette.

Det er ganske frekt å prøve å fremstille henne som offer og sammenligne henne med ofrene til ideologien hun og mennene hennes deltok i. At hun må frifinnes? At hun er et offer for menneskehandel? Hun valgte dette livet selv og viste godt hva hun gikk til da hun ble sammen og giftet seg med en terrorist. Det er altfor lett å plutselig angre seg når det ikke passer lenger? 

Kvinner i IS står veldig høyt - det er de som føder fremtidige krigere og tilrettelegger for sine menns kamp. Det er de som rekrutterer aktivt og passer på at reglene ikke brytes. 

Så er det bare 4 år hun kan bli dømt for og statsadvokaten kaller det for streng straff. Det er til å le og gråte av samtidig. 

Vi kunne ha sluppet lett dette sirkuset hadde kun barna blitt hentet og lott henne får en rettferdig straff der hvor forbrytelsene fant sted og bevisene finnes. Ikke i Norge.

Hvis IS kvinnen skal dømmes så skal alle koner med kriminelle menn dømmes.

Gjest Trudelutt1
Skrevet

Absolutt null sympati herfra. Jeg ble så skuffet og sint på Norge da de hentet hjem terroristen som holdt sine barn som gisler for å få gratisbillett hjem til Norge..og ettersom det fungerte strålende så skal vi ikke se bort ifra at det er flere som kommer til å gjøre dette. Nå vet man at det funker. Så gratulerer med å skyte seg selv i foten til Norge! Barna skulle selvfølgelig vært hentet hjem uten mor! Hun skulle mistet sitt statsborgerskap og blitt værende der nede.

Skrevet (endret)
Thyra skrev (20 timer siden):

Ja, hun reiste frivillig, og hun sympatiserte med ekstrem islam. Men det virker som om hun raskt angrer dypt

Gjorde hun? Var det ikke hun som sa hun ikke angret for en tid tilbake?

Edit: Og var hun ikke i en eller annen reportasje for flere år siden der hun uttrykte stor støtte til ekstrem islamisme?

Endret av jabx
  • Liker 2
Skrevet
Isambard skrev (13 timer siden):

Ser du virkelig ikke likhetstrekkene? 

Det er lett å si i 2021 at de bare " fant seg en tysk kjæreste". En kjæreste i nazi-uniform som kjempet for Hitler. En okkupasjonsmakt som torturerte og henrettet nordmenn. Hetset og banket opp jøder etc. Alle soldatene var nok ikke nazister inni seg, men de var pent nødt til å late som de var det. 

Det er naturlig å tenke at tyskertøsene også enten sympatiserte med nazismen eller latet som de gjorde det. De kunne i alle fall ikke snakke mot den. 

Anyways. Jeg mener altså at behandlingen av tyskertøser og barna deres er en skam.

I hvilken grad det er sammenlignbart med IS kvinner varierer nok fra sak til sak. 

Nordmenn ble vel generelt behandlet pent av tyskerne, og de hadde ikke internett og den ekstreme tilgangen på informasjon som vi har i dag. Så å sammenligne norske kvinner som ble sammen med tyske soldater med noen som gjør tilsvarende i dag virker merkelig.

• Liker 7
Skrevet
Isambard skrev (1 time siden):

Javel. Du får bare fortelle deg selv at det var noe HELT annet.

Og du får bare fortelle deg selv at det er HELT likt og sammenlignbart.

Skrevet
SuperVandreren skrev (1 time siden):

Hvis IS kvinnen skal dømmes så skal alle koner med kriminelle menn dømmes.

Bare de som har hjulpet til, støttet og tilrettelagt for sine menns kriminelle handlinger

• Liker 5
Gjest Trynefaktor
Skrevet
commeilfaut skrev (22 timer siden):

Det var ikke akkurat slik at IS reklamerte for seg selv som noe fint, vakkert og humant. Propagandaen deres bestod av halshugging, kaste homofile mennesker fra høye bygninger ol.  Altså; hun var ikke, kan ikke ha vært, uvitende om de aldeles grusomme forbrytelsene som foregikk der.

Likevel reiste hun. Likevel anbefalte hun andre å dra dit. 

Hvis ikke det er verre enn å være bokstavtro muslim som ikke gjør det minste ulovlig annet enn å ha ekstrem tro på gamle eventyr, vet virkelig ikke jeg.

Enig. Har dessverre ikke sympati med henne. Med barna, ja. Men ingen av de voksne. De visste hva de reiste til. 

Skrevet
Drizzt skrev (58 minutter siden):

Bare de som har hjulpet til, støttet og tilrettelagt for sine menns kriminelle handlinger

Ved å føde barn og lage mat?

• Liker 2
Skrevet
Illuminatum skrev (22 timer siden):

Så kvinner er ikke ansvarlig for det de gjør, de er bare vedheng til menn?

Kvinner som begår terrorhandlinger eller kriminelle handlinger er selvsagt ansvarlige for det de gjør. Men å føde barn og lage mat er ingen terrorhandling, og spesielt ikke når de blir holdt igjen der mot sin vilje.

• Liker 3
Skrevet
Lasox skrev (22 timer siden):

Beklager, men har vanskelig med å ha sympati for den kvinnen. USA har propaganda om at det alles drømmeland, mens det er i virkeligheten et helvete for svært mange både fattige og arbeiderklassen imens som det allerede er blitt skrevet i forumet så var ikke akkurat propagandaen til IS akkurat noe særlig stor løgn.

De viste frem folk som halshugde uskyldige mennesker, hellig krig osv. men allikevel reiste hun dit. Det var også mye mediaoppmerksomhet i Norge om hvordan kvinnenes liv var i det landet for nettopp å skremme vekk folk til å reise så hun måtte ha visst hva hun dro til. Det at hun ble tvunget av daværende mannen sin i IS burde hun ikke ha blitt overrasket over det med tanke på at det var slike holdningene menn hadde til kvinnene sine. Hun tok dummeste valget sitt i livet med å reise dit. Det må hun bare leve med.

IS var ikke opprettet da hun dro.

• Liker 1
Gjest In absentia
Skrevet

Vi bør snakke mer om disse barna. De burde helt klart fjernes fra moren og settes på et anti-indoktrineringstiltak. Tenker med gru på de stakkars medelevene som skal gå i klasse med barn som er lært opp til at alle annerledestenkende skal drepes og plages.

Gjest Lasox
Skrevet (endret)
Thyra skrev (31 minutter siden):

IS var ikke opprettet da hun dro.

IS ble opprettet i 1999 just saying. Hun dro til Syria i 2013 da IS begynte å bli store og fikk massiv oppmerksomhet i media. De anerkjente uoffisielt i 2014 store deler av Syria med andre ord hadde de stor makt allerede i 2013 når hun reiste. Hun valgte blant annet å gifte seg med en jihadistkriger med andre ord så var hun klar over hva hun gikk til.

Beklager, men hun får fortsatt ingen sympati fra meg. Dersom du har sympati for de som gifter seg med jihadistkrigere så vær så god.

Blamer naturligvis ikke barna. De er uskyldige oppi det hele, men moren får ingen sympati fra meg.

Endret av Lasox
Skrevet
Lasox skrev (10 minutter siden):

IS ble opprettet i 1999 just saying. Hun dro til Syria i 2013 da IS begynte å bli store og fikk massiv oppmerksomhet i media. De anerkjente uoffisielt i 2014 store deler av Syria med andre ord hadde de stor makt allerede i 2013 når hun reiste. Hun valgte blant annet å gifte seg med en jihadistkriger med andre ord så var hun klar over hva hun gikk til.

Beklager, men hun får fortsatt ingen sympati fra meg. Dersom du har sympati for de som gifter seg med jihadistkrigere så vær så god.

Blamer naturligvis ikke barna. De er uskyldige oppi det hele, men moren får ingen sympati fra meg.

https://snl.no/Den_islamske_stat_(IS)

2013, står det her.

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for nedsettende innlegg og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet
jabx skrev (7 timer siden):

Nordmenn ble vel generelt behandlet pent av tyskerne, og de hadde ikke internett og den ekstreme tilgangen på informasjon som vi har i dag. Så å sammenligne norske kvinner som ble sammen med tyske soldater med noen som gjør tilsvarende i dag virker merkelig.

Nazistene gikk riktignok ikke inn for å begå storskala folkemord i Norge, men okkupasjon, tusenvis av drap og henrettelser på sivile, samt utallige voldtekter, tortur m.m. er ikke akkurat det jeg ville kalt "generelt pen behandling"..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...