Gå til innhold

Håpet om baby🌺

nilci

Anbefalte innlegg

nilci skrev (1 time siden):

Når det gjelder sykmelding så har jeg også tenkt tanken, hvertfall fra uke 9 hvis det fortsetter/peaker da. Problemet er at jeg er selvstendig næringsdrivende, slik at hele sykmeldingsprosessen er et forferdelig styr både mtp dokumentasjonen det er behov for, men også et enormt inntektstap. I tillegg vil arbeidet mitt bare bli liggende å vente på meg, og de få kollegaene jeg har som allerede er svært presset, vil få ennå mer arbeid hvis jeg er sykmeldt. Så jeg vet ikke om jeg har samvittighet/økonomi til å sykmelde meg. Sosiale rettigheter for selvstendig næringsdrivende i dette landet er en vits.. men jeg må nesten bare se det an fremover til siste dagene av ferien min hvordan dette utarter seg.. 

Jaa.. den ser jeg 🙈 Litt vanskeligere med sykemelding da ja.. Får håpe kvalmen er forbipasserende for deg 🤞 Jeg gikk tilbake til 100% før ferien ettersom jeg hadde så sjukt mye å gjøre, men formen var ikke helt på topp fordeom. For å klare det jobba jeg veldig rare tider, sånn etter når formen tillot jobbing.. Det går jo for en periode, men deilig å slippe om du finner ut at du har mulighet til det. 

Endret av Atticmess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atticmess skrev (1 minutt siden):

Jaa.. den ser jeg 🙈 Litt vanskeligere med sykemelding da ja, ser den.. Får håpe kvalmen er forbipasserende for deg 🤞 Jeg gikk tilbake til 100% før ferien ettersom jeg hadde så sjukt mye å gjøre, men formen var ikke helt på topp fordeom. For å klare det jobba jeg veldig rare tider, sånn etter når formen tillot jobbing.. Det går jo for en periode, men deilig å slippe om du finner ut at du har mulighet til det. 

Ja, jeg også håper den er forbipasserende. Men når normen er at ting skal peake rundt uke 9, er jeg ikke veldig håpefull! Men satser på jeg ikke følger normen 🙉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at du skulle bli så dårlig! :troest: Skjønner veldig godt at det er grusomt å være så kvalm. Jeg tenker at om det hjelper deg å ta reisesyketabletter nå, så hadde jeg absolutt gjort det. Ingen vet hvordan ting blir fremover, og det er jo ikke slik at du "sparer" på virkningen av tablettene til senere sånn egentlig. Gjør det som er trygt for spira og som hjelper deg her og nå! ❤️ Så finner du og legen din en løsning sammen om det ikke hjelper nok, eller du trenger mer hjelp senere. Jeg vet det er vanskelig, men mitt tips er å ikke tenke så langt frem akkurat nå. Skjønner veldig godt at det er lett å tenke på at mange er dårligst i uke 8 eller uke 9, men når man har det kjipt så føles det plutselig så uoverkommelig når man begynner å tenke fremover på det som kan komme. Håper at kvalmen blir bedre fremover, og at du er en av de som er mest kvalm helt i begynnelsen. :klem: Sender deg en stor klem, og masse håp om at formen vil bedre seg raskt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bittelillebolla skrev (2 timer siden):

Så synd at du skulle bli så dårlig! :troest: Skjønner veldig godt at det er grusomt å være så kvalm. Jeg tenker at om det hjelper deg å ta reisesyketabletter nå, så hadde jeg absolutt gjort det. Ingen vet hvordan ting blir fremover, og det er jo ikke slik at du "sparer" på virkningen av tablettene til senere sånn egentlig. Gjør det som er trygt for spira og som hjelper deg her og nå! ❤️ Så finner du og legen din en løsning sammen om det ikke hjelper nok, eller du trenger mer hjelp senere. Jeg vet det er vanskelig, men mitt tips er å ikke tenke så langt frem akkurat nå. Skjønner veldig godt at det er lett å tenke på at mange er dårligst i uke 8 eller uke 9, men når man har det kjipt så føles det plutselig så uoverkommelig når man begynner å tenke fremover på det som kan komme. Håper at kvalmen blir bedre fremover, og at du er en av de som er mest kvalm helt i begynnelsen. :klem: Sender deg en stor klem, og masse håp om at formen vil bedre seg raskt! 

Takk for råd og gode ord ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6+4.

I går og i dag har jeg tatt Postafen morgen og kveld. Fikk tak i reseptfritt. Det har hjulpet på kvalmen, men som forventet er jeg ekstremt trøtt! I natt sov jeg 11 timer sammenhengende, og i løpet av dagen i dag har jeg sovet totalt fire timer 😅 går rundt som en zombie 🙊 jeg sendte melding til fastlegen i dag og spurte om det var mulig å få prøve Phenergan. Han skrev ut resept så fra og med i morgen kveld skal jeg prøve den. Spent på om den eventuelt kan gjøre meg litt mindre trøtt 🤞om den ikke hjelper på kvalmen får jeg evt prøve Postafen igjen, men kanskje bare en gang daglig for å se om det hjelper godt nok på kvalmen, men gjør meg mindre trøtt enn to tabletter om dagen 🥴 tiden fremover nå blir litt utprøving. Jeg har første svangerskapskontroll om 2,5 uke, fredagen før jeg skal begynne i jobb igjen. Tenker å teste ut noen dager uten medisin før dette for å se om jeg i det hele tatt fungerer, og dermed kan fungere i jobb.. det blir spennende å se! Krysser fingrene for at kvalmen på magisk vis har forsvunnet 🤞😎 

Ellers så har vi begynt å tenke mer seriøst på hvordan og når vi skal fortelle til folk. Det begynner å bli ganske vanskelig å skjule nå, siden jeg må avlyse mye planer fordi jeg er så dårlig. Det er grenser for hvor mange forskjellige unnskyldninger jeg kan komme på liksom 🙉😅 Jeg tror vi kommer til å opprettholde originalplanen med TUL 7+5 og fortelle mine foreldre dagen etter. Så tror jeg at vi kommer til å ende opp med å si det på min bestemors 70-årsdag til hele slekten på den siden, da er jeg 8+1. Det blir forferdelig vanskelig å skjule at jeg er dårlig den dagen, da det er heldagsarrangement med båttur og flereretters middag osv😅 så blir nok andre siden med besteforeldre informert dagen etterpå. Deretter venner og evt kollegaer. Kollegaene må nok uansett få vite hvis jeg skulle ende opp med å bli sykmeldt, og jeg synes det er rart å fortelle kollegaer det før familie og venner :) 

Så alt i alt ender vi nok med å fortelle alle sammen det på ganske løpende bånd etter TUL. Tror det er for det beste siden det er ganske vanskelig å skjule graviditeten når jeg er såpass dårlig som jeg er.. allikavel synes jeg det er litt skummelt siden det da teknisk sett fortsatt er ca 5% sjanse for spontanabort.. menmen, tror allikavel det er like greit.. jeg klarer ikke finne på flere unnskyldninger og grunner for at jeg ikke kan være med på ting 🙊

Endret av nilci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at Postafen ser ut til å virke! 🙌 Håper kvalmestillende fra legen din gjør underverker, og at du slipper unna trøttheten også. :) Så spennende å skulle fortelle babynyheten til familien din. Forstår veldig godt at det er vanskelig å skjule kvalmen ombord i en båt med flere retters middag. Synes nesten det er slik at folk "lukter" når andre er gravide. 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bittelillebolla skrev (17 minutter siden):

Så godt at Postafen ser ut til å virke! 🙌 Håper kvalmestillende fra legen din gjør underverker, og at du slipper unna trøttheten også. :) Så spennende å skulle fortelle babynyheten til familien din. Forstår veldig godt at det er vanskelig å skjule kvalmen ombord i en båt med flere retters middag. Synes nesten det er slik at folk "lukter" når andre er gravide. 🙈 

Hihi, ja det er nettopp det, at jeg tror det blir helt umulig å skjule. Og da tror jeg at jeg heller vil spoile nyheten og få gjøre det på min måte liksom. Beholde regien, slik at det liksom ikke bare blir at noen plumper ut med «er du gravid eller?!», også blir det sånn halvkleint svar. Da er det bedre å bare si det før de får sjanse til å merke noe 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nilci skrev (1 time siden):

Hihi, ja det er nettopp det, at jeg tror det blir helt umulig å skjule. Og da tror jeg at jeg heller vil spoile nyheten og få gjøre det på min måte liksom. Beholde regien, slik at det liksom ikke bare blir at noen plumper ut med «er du gravid eller?!», også blir det sånn halvkleint svar. Da er det bedre å bare si det før de får sjanse til å merke noe 😂

Skjønner godt at du ønsker å fortelle det på din måte! :) Jeg har allerede fått spørsmål fra tre stykker i det siste om vi ikke skal ha barn snart, og at folk gjetter hvor lenge det er til osv.. Jeg synes ikke det er gøy i det hele tatt, for vi ønsket å holde det mellom bare oss to at vi faktisk har tenkt til å begynne å prøve snart. Ingen vet da, men alle venter føles det ut som. Kan ikke engang tenke meg hvor lite moro det er når man faktisk har en liten i magen, og noen ødelegger nyheten! 🙉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off så utrolig fælt at du er så dårlig. Kan nesten ikke forestille meg det, samtidig så hadde jeg kvalme selv med nr.1 og 2 så jeg minnes absolutt hvordan det var. Er nok derfor jeg er så ekstra takknemlig for at jeg ikke har vært dårlig en dag hittil i svangerskapet. Kan virkelig være forskjell! Blir greit når du får gjort unna TUL og føler at du kan begynne å fortelle folk :klem: Skjønner det er vanskelig å komme med unnskyldninger og avlysninger altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7+0.

Endelig ny uke. Synes tiden går så forferdelig sakte nå. Og spesielt siden jeg er såpass dårlig så vil jeg jo helst at tiden skal fly forbi.. prøvde Phenergan, men den synes jeg ikke hjalp noe særlig på kvalmen, kastet opp noen ganger i natt og dag tidlig til tross for inntak av Phenergan. Og i tillegg så sov jeg på sofaen fra kl 10-17 i går, stort sett sammenhengende 🥱 så den gjorde meg heller ikke mindre trøtt for å si det sånn.. tror jeg går tilbake til Postafen.

Jeg sliter skikkelig med å føle glede og motivasjon nå. Fordi jeg er så dårlig så er jeg stort sett lenket til sofaen/sengen, og får ikke gjort noe av det jeg har lyst til. Sliter også med å føle glede over graviditeten, og akkurat det synes jeg er ekstra vanskelig. Appen sier at livmoren er på størrelse med en appelsin nå, og embryoet som et bringebær, men føler liksom ikke noe tilknytning til det.. jeg håper at det skal endre seg etter ultralyden vi skal på onsdag neste uke, for det er ikke noe gøy. 

Samboer er helt super da ❤️ Han har virkelig tatt på seg omsorgstakerrollen. Lager meg mat og gir meg vann og drikke. Han vasket hele huset her en dag, og i tillegg så har han begynt på beising av terrassen og organisering av bodene. Det er han som gjør det meste av «nestingen» her i hus for å si det sånn, og jeg er SÅ takknemlig for ham akkurat nå! ❤️ Men jeg har utrolig dårlig samvittighet for at jeg bare ligger her.. ååå så jeg håper dette skal gi seg snart.. vil ha tilbake livet mitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh Nilci, så vondt at du har det slik! :troest: Håper at kroppen snart snur, og at du hvert øyeblikk er over det verste. Sender deg masse trøsteklemmer! 

Endret av bittelillebolla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annabel skrev (1 time siden):

Masse lykke til på TUL i dag!🥰🤞🏻

bittelillebolla skrev (1 time siden):

Lykke til på TUL! ❤️

Tusen takk! Veldig spent nå! Dette blir enten en veldig lykkelig dag, eller en veldig trist dag! Håper på det første 🤞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUL er gjennomført, og det ble en gledens dag heldigvis! Alt så bra ut 🥰👌 Babyen var lokalisert i livmorhulen hvor den skal være, og legen målte den til 8+3/8+4. Vi både så og hørte hjertet også ❤️ Jeg vet jo ut fra EL-tidspunkt at jeg bare er 7+5, men det er jo bra at der hvertfall ikke er tegn til at veksten har stanset 😍 det ble litt mer virkelig nå, men fortsatt føles det som en veldig «ut-av-meg-selv-opplevelse» 😅 tenk at JEG faktisk har en baby inni meg da! Men se på den bønna her da, er det ikke den fineste bønna dere har sett?! 😍🤩

A0A9CCE2-8595-44A6-8844-AACBCF8B8E66.jpeg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurraaaa!🥳 Så herlig å lese - gratulerer så mye med perfekt TUL!😍 Har vært skikkelig spent på dine vegne i dag, haha! Kjenner sikkert ekstra på det fordi jeg gruer meg såå til i morgen selv🙈

Og, så fiiiin bønne🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Annabel skrev (2 minutter siden):

Hurraaaa!🥳 Så herlig å lese - gratulerer så mye med perfekt TUL!😍 Har vært skikkelig spent på dine vegne i dag, haha! Kjenner sikkert ekstra på det fordi jeg gruer meg såå til i morgen selv🙈

Og, så fiiiin bønne🥰

Tusen takk! Jeg var skikkelig spent selv, men jeg så babyen med en gang han satt proben på magen 😍 vi fikk ta videopptak av hjerteslagene og hele pakken! Å så koselig det var! Jeg er sikker på at du får en like fin opplevelse i morgen! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, gratulerer så mye med fin ultralyd! 🙌 Dette kunne jo ikke gått bedre, bare gode nyheter! ❤️ Nydelig liten bønne! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bittelillebolla skrev (7 minutter siden):

Ååå, gratulerer så mye med fin ultralyd! 🙌 Dette kunne jo ikke gått bedre, bare gode nyheter! ❤️ Nydelig liten bønne! 

Tusen takk! Verdens fineste 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi også fortalt svigerfar og svigerbror 😊 over Facetime siden samboer ikke er norsk og de befinner seg i et annet land. Pga koronarestriksjonene fikk vi ikke reist i år, så derfor ble det å fortelle de over internett. Men det ble koselig allikavel. Føles med ett litt mer virkelig 🥰 i morgen skal vi fortelle mine foreldre, og DET gleder jeg meg veldig til! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...