AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #1 Del Skrevet 21. mars 2021 Jeg har langt merke til dette i det siste. At det er mange i Oslo som har en "Østfold L" jeg veit ikke om det er en talefeil eller hva? Eller om det har blitt kult å snakke sånn? Synes det høres veldig rart ut med sånn barnslig L. Som når en østfolding sier boile istedenfor bolle. Jeg kommer fra Drammen og folk snakker ikke sånn her. Og ja, jeg veit at de fleste i Oslo ikke gjør det heller, men det virker som om det er en økende trend! Noen fler som har lagt merke til det? Hva er greia? Anonymkode: 0f53f...6dc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #2 Del Skrevet 21. mars 2021 Det er ingenting som heter Østfold lenger, din bolle. Anonymkode: 49743...1cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #3 Del Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er ingenting som heter Østfold lenger, din bolle. Anonymkode: 49743...1cf *boile Men det gir ingen menig å si Viken, så jeg regner med at du skjønner hva jeg mener. Fredrikstad og Sarpsbors-området. Anonymkode: 0f53f...6dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 21. mars 2021 #4 Del Skrevet 21. mars 2021 Jeg har hatt den L’en siden jeg var barn, men jeg har aldri bodd annet enn Trondheim og Oslo her til lands L’en får jeg kun etter a. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #5 Del Skrevet 21. mars 2021 Peanut skrev (2 minutter siden): Jeg har hatt den L’en siden jeg var barn, men jeg har aldri bodd annet enn Trondheim og Oslo her til lands L’en får jeg kun etter a. Kun etter a? Så du sier Oslo i stedet for Osjlo? Anonymkode: 69443...d7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #6 Del Skrevet 21. mars 2021 Fordi dagens ungdom ikke klarer å si det på den måten vi på 30+ klarer å si det. Mer og mer utbredt. Jeg gremmes hver gang jeg hører det og føler meg fryktelig gammel (39). Anonymkode: 64a28...6f3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 21. mars 2021 #7 Del Skrevet 21. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Kun etter a? Så du sier Oslo i stedet for Osjlo? Anonymkode: 69443...d7b Dét kommer an på med hvem jeg snakker med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #8 Del Skrevet 21. mars 2021 Enig med AB over her, jeg gremmes.. alle under 25-30 snakker sånn. Hilsen kvinne 35, med sønn på 5 år, som har den L'en. Anonymkode: 869b1...8ac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #9 Del Skrevet 21. mars 2021 Det er vel ikke vanskeligere enn at det er en av de språklige endringene som skjer 🤷♀️ Språk er organisk, stadig i endring, trenger ikke være et klart hvorfor. De fleste Oslo-barn har denne tjukke "l"en nå. Anonymkode: 1ea66...253 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #10 Del Skrevet 21. mars 2021 Tåill skjilo skjøtt 🤯 Anonymkode: ff0f9...a97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 22. mars 2021 #11 Del Skrevet 22. mars 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Tåill skjilo skjøtt 🤯 Anonymkode: ff0f9...a97 Synes det er betraktelig verre med «skjøtt», «skjilo», «skjole» osv enn en L for å si det sånn. Og så er jeg drittlei av garpegenitiv: «min hund sin» 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 22. mars 2021 #12 Del Skrevet 22. mars 2021 Det ble tatt opp i en episode av språkteigen. Der var det en forsker som sa at det er en forenkling av språket. I Oslo bruker man egentlig to ulike L-er: Lampe, der du har tungespissen fremme ved fortennene og en for Bolle som du har tungen lenger bak i ganen. Forenklingen går da i å kun bruke en av L-ene, da "Lampe-L". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #13 Del Skrevet 22. mars 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Det er ingenting som heter Østfold lenger, din bolle. Anonymkode: 49743...1cf Området heter da Østfold selv om fylket ikke heter det.. Anonymkode: a66e7...18c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 22. mars 2021 #14 Del Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er vel ikke vanskeligere enn at det er en av de språklige endringene som skjer 🤷♀️ Språk er organisk, stadig i endring, trenger ikke være et klart hvorfor. De fleste Oslo-barn har denne tjukke "l"en nå. Anonymkode: 1ea66...253 Kanskje Logoped-mangel? På 80-tallet måtte man til logoped hvis man ikke kunne kj. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 22. mars 2021 #15 Del Skrevet 22. mars 2021 En skremmende utvikling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #16 Del Skrevet 23. mars 2021 Har lagt merke til det selv. Er fra Oslo, men bor i østfold. De jeg kjenner med barn i Oslo nå har barn med disse L’ene. Her jeg bor snakker jo «alle» sånn, men slik har det vært så lenge jeg kan huske. Anonymkode: 7e0eb...3d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #17 Del Skrevet 2. april 2021 Det finnes flere l-lyder på Østlandet. Man har tjukk l, som noen har i ordene "mjølk", "eple", "hælja" osv. I tillegg har man en lys l, i ord som "bil", "lys", "liten" osv. og mørk l, i ord med en å-lyd eller a-lyd før l-lyden, f.eks. "bål", "ball", "åle" osv. Bruken av lys og mørk l avhenger altså av hvilke lyder som står rundt. Det er mange dialekter som ikke skiller mellom mørk og lys l. Det som blir omtalt som "Østfold-l" er når lys l blir anvendt der man ellers ville brukt mørk l. De som snakker østlandsk med "Østfold-l" har altså ikke en egen l-lyd, men forenkler lydsystemet sitt, ved å kun bruke den lyse l-lyden i alle posisjoner, og droppe den mørke. Denne forenklingen vil ikke påvirke betydningen av ordene. Logopeder jobber ikke med å "fikse" slik tale. Heller ikke "kj"-lyden, da dette er en naturlig språkendring. Logopeder har mye annet å prioritere enn å forsøke å bremse en helt naturlig utvikling. Alle naturlige språk utvikler seg, og det har de alltid gjort. Hilsen logoped 😊 Anonymkode: 9a685...b0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå