AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #41 Skrevet 23. mars 2021 Å dømme noen med en slik hund ved første øyekast, blir litt feil syns jeg. Hva med de som bare fikk en slik hund ramlende i fanget? Skal de avlive da, i stedet for å gi det et forsøk? En jeg kjenner måtte ta over omsorgen for en av de nevnte rasene, fordi eier ikke klarte å følge opp. Hunden trengte en operasjon, og gamle eier hadde ikke råd. Nye eier overtok hunden, og tok operasjonen, for å gi hunden en sjanse. Etter dette hadde hunden 9 gode år hos ny eier. Personen hadde aldri valgt denne rasen selv, men orket ikke tanken på at en (relativt) frisk hund ikke skulle få sjansen en gang, da hunden bare var 1 år. Anonymkode: 5ac56...d9f
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #42 Skrevet 23. mars 2021 Jeg har en fransk bulldog og synes alltid det er litt ekkelt fordi jeg vet at jeg blir dømt for hunden min. Men; hun er en omplasseringshund som kom ifra et kjipt hjem, jeg har brukt mange mange mange tusen på henne for at livet hennes skal være best mulig lengst mulig. Jeg har ikke valgt henne på grunn av rasen eller støttet oppunder industrien, jeg har hentet den eneste hunden de ikke fikk omplassert på grunn av kostnaden det innebærer å eie henne. Med andre ord; jeg er hverken ond, naiv, dum, uopplyst eller annet. Jeg er imot oppdrett og avl av hunder - men jeg lar ikke en frisk hund dø fordi hun var uheldig med tidligere eiere/oppdretter Anonymkode: 9cefd...772 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #43 Skrevet 23. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Det virker som om ingen som faktisk har peiling på hund, kjøper mops eller bulldog eller andre belastede raser. Ingen som har utdanning innen dyr eller dyrehelse, er hundetrenere, driver aktivt med hundesport eller på andre måter har god peiling, velger slike hunder. Kun nybegynnere/uvitende eiere, og oppdrettere som lukker øya for problemene og tjener penger. Anonymkode: 5d7fe...29d Dette er en påstand du har dratt ut av løse luften. Du kan umulig ha oversikt over alle hundetrenere i hele verden og hva slags hunderaser de velger. Jeg har personlig kjennskap til både veterinæransatte og hundetrenere som har bulldog. Anonymkode: 2f8ea...cb8
Tanuki Skrevet 23. mars 2021 #44 Skrevet 23. mars 2021 jeg hadde en pekingeser, og er veldig fan av rasen. Dessverre er det mange som har alt for kort snute og korte ben, veldig synd at sånne blir avlet videre på. Vil gjerne ha samme rase igjen, men da blir det utelukkende fra omplassering/shelter. Holder øynene åpne og håper vi finner en etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #45 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 21.3.2021 den 20.16): Jeg har også Engelsk bulldog. For meg (og mange jeg kjenner i miljøet) er det over hodet ikke noe uvitenhet. Jeg kan ikke svare for de andre rasene, men for EB er det er stort fokus hos seriøse oppdrettere på å avle friske hunder. De er kommet svært langt siden jeg fikk min første EB for 20 år siden. Alle seriøse oppdrettere BOAS- tester (pust) hundene nå, og det blir avlet på helse med tanke på de rase-typiske plagene. Fler og fler hunder føder selv. EB blir friskere og friskere, og det er lite fokus på det tradisjonelle utseende. De seriøse oppdretterene gjør en kjempejobb for å styrke rasen så godt de kan. Dyrebeskyttelsen og mattilsynet velger glatt å overse dette, og baserer hissige påstander på gamle statestikker. De nekter å gå i dialog med oppdrettere og raseklubben for å høre hva som jobbes med. For meg er det ikke uvitenhet. Jeg vet godt hva rasen kan slite med, og hva som gjøres for å unngå dette. Jeg har undersøkt seriøse oppdrettere, og kull av friske og godt testede foreldre. Jeg velger ikke rasen fordi «den er så søt» men fordi rasens personlighet, trekk og lynne passer meg bedre enn andre raser jeg har møtt. Likevel finnes det uten tvil fortsatt en del useriøse oppdrettere, som ikke har rett fokus på avl, men som vil tjene penger på en etterspurt rase. Spesielt med masse-import fra øst-europa Dette er uten tvil både helt forkastelig og direkte ondt, og noe man bør holde seg langt unna. Men det er på ingen måte representativt for alle. Anonymkode: ac977...a8e Det hjelper ikke at oppdrettere velger den minst syke av et sykt kull, for så å avle videre på den litt mindre syke valpen. Standarden har jo NKK satt og den må oppdrettere følge, helse eller ei, for at valpene skal ha en verdi som renraset. DET er et gedigent problem. Handlingsrommet når det kommer til utsende for oppdrettere, er unødvendig og helseskadelig smalt på grunn av NKK' standarder. En bulldog som ikke ligner på en bulldog, er i NKK's øyne totalt verdiløse, og det gjelder også for de som bryr seg om status og utstilling. Det er helt sykt! Det er fint og flott at noen velger de minst syke i et kull... men det er langt ifra nok. På 20 år så har det ikke skjedd så alt for mye å rope hurra for. AB 1d66f...82d har et godt poeng. Det hjelper lite å velge den minst syke av et sykt kull, for så å si at det er mer enn bra nok. Når alle valpene i kullet, har en skalle og bygning som er helseskadelig. Din hund er ikke frisk, den er mindre syk enn det den kunne ha vært, garantert og det er fint og flott det, men den er langt ifra frisk. For å redde en så ødelagt rase som EB, så må den avles med en annen hunderase for å lage en ny versjon. Det å si at "men da blir det en blandingshund" er patetisk, for alle hunder er blandingshunder. Godkjente renraset hunder i dag, ble avlet ved å blande 1, 2 og 3 raser før i tiden. Så jeg sier; Vrak dagens bulldog og lag en ny og sunnere versjon! Det er dyremishandling å tviholde på den ødelagte versjonen som er i dag. Blander du bulldog med bulldog, så får du fortsatt en bulldog! Bare fordi 1 av 5 i kullet er litt mindre syk enn de andre, så er den ene fortsatt syk. Anonymkode: b0025...908 6
Myrmica Skrevet 23. mars 2021 #46 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det hjelper ikke at oppdrettere velger den minst syke av et sykt kull, for så å avle videre på den litt mindre syke valpen. [...] Blander du bulldog med bulldog, så får du fortsatt en bulldog! Bare fordi 1 av 5 i kullet er litt mindre syk enn de andre, så er den ene fortsatt syk. Anonymkode: b0025...908 Så enig! Man kan plukke ut de beste og "friskeste" individene, men i forhold til en hund med normale proporsjoner er den fremdeles grusomt deformert. På mops har de startet å kartlegge BOAS for å få bukt med problemet. Men man tillater fremdeles avl på dyr med BOAS! Den laveste graden godkjennes i avl, ellers hadde avlsmaterialet blitt så lite. Så de velger ikke friske dyr, de velger de minst syke dyrene. Da hadde det vel helt ærlig vært bedre å blande inn en friskere rase og "starte på nytt", eller bare latt være å avle mops fremover. Det er et tap å miste en hel hunderase, men det er langt bedre enn å fortsette å avle syke dyr. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #47 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 21.3.2021 den 22.06): Dere som mener eigere av slike hunder er onde/ bedriver dyremishandling Spiser dere kjøtt? Anonymkode: b4592...705 Hva har det med hundehold å gjøre? Hvis man spiser kjøtt så kan man ikke bry seg om dyrevelferd overhodet? Alt eller ingenting? Vil påstå det er dyremishandling å avle på, kjøpe, og skape et marked for hunder som sliter. Da bryr man seg ikke om dyrevelferd, så enkelt er det. Anonymkode: 023dc...8e7 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #48 Skrevet 23. mars 2021 On 3/21/2021 at 10:06 PM, AnonymBruker said: Dere som mener eigere av slike hunder er onde/ bedriver dyremishandling Spiser dere kjøtt? Anonymkode: b4592...705 Nei, det gjør jeg selvfølgelig ikke. Et annet liv er ikke verdt pålegget på brødskiva når det er så mange alternativer. Forstår godt sammenligningen, men nå får i det minste hundene leve et liv med misformingene sine i motsetning til produksjonsdyra. Støtter dog opp om at disse eierne ikke er onde, men egoistiske er de. I likhet med resten av verdens befolkning (inkl. meg selv). 🤷♀️ Anonymkode: 78789...d43
Gjest miaw Skrevet 23. mars 2021 #49 Skrevet 23. mars 2021 Jeg dømmer ingen som jeg ser ute med deformerte hunder. Det kan hende de har adoptert hunden eller passer den. Men jeg synes faktisk det er litt ondskapsfullt og kjøpe en valp fra en oppdretter ja. Verst er oppdretteren såklart, men når man godtar å betale 25 000 for en mops foreksempel, støtter man denne tragiske praksisen videre. (156) Dyrebeskyttelsen Norge - Ærlig talt 2018 - YouTube
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #50 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jepp, hva har det med saken å gjøre? Jeg driver med de fleste former for jakt og fiske også. Jeg har da empati for dyr allikevel, også de jeg dreper for mat. Mennesker er også en del av næringskjeden. Jeg har aldri seig-pinet et dyr, slik som disse hunde-eierne er med på når de kjøper slike valper ved å skape et marked for dem. Anonymkode: 6b4ac...a78 Det er dobbeltmoralsk. Dyr vil ikke bli drept. Eneste målet til et dyr i livet er å overleve, men den muligheten tar dere fra de. Man må ikke spise biff til middag, i dag 2021 finnes det mange alternativer som er plantebasert. De fleste vil ikke tenke over det siden deres smaksløker er verdt mer enn husdyrene. Det er ikke humant å drepe. Hva om jeg drepte katter bare for gøy? sånn jeg koste med de så drepte jeg de. Hogget av de hodet så de døde momentant, uten smerte. Er du imot det? eller er du for? Det er akkurat det samme, bare at jeg ikke spiser de etterpå. Uansett, kanskje de hundene her har det vondt. Pustevansker osv. Er det samme dere tenker med mennesker, at mennesker med vansker og smerter i livet burde bare dø? I så fall, hvorfor ikke? Anonymkode: b4592...705 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #51 Skrevet 23. mars 2021 On 3/21/2021 at 6:33 PM, AnonymBruker said: Så lista på det å ha en frisk hund er at de av og til kan føde normalt? Anonymkode: 6b4ac...a78 Altså, mennesker kan heller ikke alltid føde uten keisersnitt, what's your point? Anonymkode: 808bb...6aa
Myrmica Skrevet 24. mars 2021 #52 Skrevet 24. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er dobbeltmoralsk. Dyr vil ikke bli drept. [...] Uansett, kanskje de hundene her har det vondt. Pustevansker osv. Er det samme dere tenker med mennesker, at mennesker med vansker og smerter i livet burde bare dø? I så fall, hvorfor ikke? Anonymkode: b4592...705 Veganer-debatten kan du starte et annet sted, den har lite i en tråd om hundeavl å gjøre. Og det virker nesten som du er FOR uetisk avl? Vi som er imot dagens avl av bulldog og mops, er sterkt for dyrevelferd. Vi vil at dyrene skal ha det bra, og leve gode liv. Men det er ingen som sier vi skal drepe de som allerede lever? At noen hunder bare burde dø? Hvor har du det fra? Vi vil bare at de ikke skal avles på. At man ikke skal overføre lidelsene til neste generasjon. Og det er en helt annen debatt, men sterkt deformerte mennesker med pustevansker burde strengt tatt ikke få barn de heller... Men det er jo et valg de må ta selv. For hundenes del tar vi valget for dem. Og da skylder vi fremtidens valper å gi de en best mulig forutsetning for et godt liv. Endret 24. mars 2021 av Myrmica 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #53 Skrevet 24. mars 2021 Det vitner om at disse menneskene er uendelig dumme. Anonymkode: cad37...ef8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå