AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #21 Skrevet 21. mars 2021 Jeg syntes ikke kortsnutehundeiere er onde. Men jeg blir dessverre umiddelbart litt fordomsfull når jeg er borti noen med en slik rase. Jeg tenker jo at må være ganske uvitende mennesker som ikke gjør skikkelig research og at de kanskje er opptatt av helt feil ting. Men det stemmer jo ikke alltid, noen eier en kortsnute- hund fordi det er en omplasseringshund eller fordi den ikke ha hatt det bra hos gamle eiere osv. Da er det som regel snakk om folk som bruker mye tid på å fraråde andre å skaffe seg slik hund. Anonymkode: 72ab1...0fc 5
Troyamin Skrevet 21. mars 2021 #22 Skrevet 21. mars 2021 PITTY skrev (21 minutter siden): Joda, det var ett av argumentene for unormalitet. 🥶 Jeg tolket det dithen at JM ble brukt for å sette et ansikt på ondskapen. Slik som feks: "Mengeles eksperimenter hadde ingen reell vitenskapelig verdi, og ble utført med total mangel på etikk, for eksempel stekte han jøder i en ovn for å finne ut når menneskekroppen fikk første, andre og tredjegrads forbrenninger, og prøvde å finne ut hvor mange kilos kraft en (levende) menneskelig skalle kunne tåle." Og derfor er jeg uenig i bruken av JM som et eksempel her.
PITTY Skrevet 21. mars 2021 #23 Skrevet 21. mars 2021 Har altså en AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg syntes ikke kortsnutehundeiere er onde. Men jeg blir dessverre umiddelbart litt fordomsfull når jeg er borti noen med en slik rase. Jeg tenker jo at må være ganske uvitende mennesker som ikke gjør skikkelig research og at de kanskje er opptatt av helt feil ting. Men det stemmer jo ikke alltid, noen eier en kortsnute- hund fordi det er en omplasseringshund eller fordi den ikke ha hatt det bra hos gamle eiere osv. Da er det som regel snakk om folk som bruker mye tid på å fraråde andre å skaffe seg slik hund. Anonymkode: 72ab1...0fc Jeg har altså en slik omplasseringshund av den mindre og flate typen. Griffon Petite Brabancon. Hun snorker ja. Men det er mest til plage for omgivelsen, ikke for henne selv. For hun sover virkelig som en sten. Overvekt er nok også en kilde til snorking hos hunder. Hos mennesker deponerer vi fett i tungen ved generell vektøkning. Disse hundene har sine større begrensninger ved varme. Er de fete, også løping. Må være litt obs på disse faktorene for som én på tråden sier " de kan ikke si ifra", at nok er nok liksom. Hun her har blitt skikkelig gammel(13 år). Det hadde hun aldri blitt hvis disse fysiologiske begrensningene/feilene var for store. Må heller ikke glemme at såkalt "normale" hunder kan ha gener med allergier, hjertefeil osv. Dessverre mange hunder som får et kort liv ved slike heftelser/lidelser. Har sympati og glede over de som involverer seg på et generelt grunnlag. For kort eller for lang snute... 1
PITTY Skrevet 21. mars 2021 #24 Skrevet 21. mars 2021 Troyamin skrev (21 minutter siden): Jeg tolket det dithen at JM ble brukt for å sette et ansikt på ondskapen. Slik som feks: "Mengeles eksperimenter hadde ingen reell vitenskapelig verdi, og ble utført med total mangel på etikk, for eksempel stekte han jøder i en ovn for å finne ut når menneskekroppen fikk første, andre og tredjegrads forbrenninger, og prøvde å finne ut hvor mange kilos kraft en (levende) menneskelig skalle kunne tåle." Og derfor er jeg uenig i bruken av JM som et eksempel her. Enig. Da setter vi en strek over han. For all ettertid.. 1
Troyamin Skrevet 21. mars 2021 #25 Skrevet 21. mars 2021 PITTY skrev (3 minutter siden): Enig. Da setter vi en strek over han. For all ettertid.. ➖
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #26 Skrevet 21. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Så lista på det å ha en frisk hund er at de av og til kan føde normalt? Anonymkode: 6b4ac...a78 Det ble trukket frem i HI at de ikke var selvfødende. Jeg korrigerte. Anonymkode: 2f8ea...cb8
Citpensacola Skrevet 21. mars 2021 #27 Skrevet 21. mars 2021 Det er nok ikke mer komplisert enn at folk flest er veldig dumme og korttenkte. "SÅÅ SØØØT!" holder i massevis for at denne typen folk skaffer seg den stakkars bikkja. Forsåvidt kan dette være praktisk i mange tilfeller, da du ser åpenbare idioter på god avstand når de er ute med misfosteret sitt :D 1
PITTY Skrevet 21. mars 2021 #28 Skrevet 21. mars 2021 Citpensacola skrev (3 minutter siden): Det er nok ikke mer komplisert enn at folk flest er veldig dumme og korttenkte. "SÅÅ SØØØT!" holder i massevis for at denne typen folk skaffer seg den stakkars bikkja. Forsåvidt kan dette være praktisk i mange tilfeller, da du ser åpenbare idioter på god avstand når de er ute med misfosteret sitt 😄 🚑..kommer snart..
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #29 Skrevet 21. mars 2021 Onde? Nei. Men ignorante og egoistiske, ja. Mange skylder på uvitenhet. Det gjaldt kanskje for endel år tilbake. Men nå skal man være rimelig stokk dum og uopplyst om man ikke har fått med seg i det minste noe av det som har blitt skrevet om hunderaser man bør unngå. Anonymkode: c0ec9...c56 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #30 Skrevet 21. mars 2021 Jeg har også Engelsk bulldog. For meg (og mange jeg kjenner i miljøet) er det over hodet ikke noe uvitenhet. Jeg kan ikke svare for de andre rasene, men for EB er det er stort fokus hos seriøse oppdrettere på å avle friske hunder. De er kommet svært langt siden jeg fikk min første EB for 20 år siden. Alle seriøse oppdrettere BOAS- tester (pust) hundene nå, og det blir avlet på helse med tanke på de rase-typiske plagene. Fler og fler hunder føder selv. EB blir friskere og friskere, og det er lite fokus på det tradisjonelle utseende. De seriøse oppdretterene gjør en kjempejobb for å styrke rasen så godt de kan. Dyrebeskyttelsen og mattilsynet velger glatt å overse dette, og baserer hissige påstander på gamle statestikker. De nekter å gå i dialog med oppdrettere og raseklubben for å høre hva som jobbes med. For meg er det ikke uvitenhet. Jeg vet godt hva rasen kan slite med, og hva som gjøres for å unngå dette. Jeg har undersøkt seriøse oppdrettere, og kull av friske og godt testede foreldre. Jeg velger ikke rasen fordi «den er så søt» men fordi rasens personlighet, trekk og lynne passer meg bedre enn andre raser jeg har møtt. Likevel finnes det uten tvil fortsatt en del useriøse oppdrettere, som ikke har rett fokus på avl, men som vil tjene penger på en etterspurt rase. Spesielt med masse-import fra øst-europa Dette er uten tvil både helt forkastelig og direkte ondt, og noe man bør holde seg langt unna. Men det er på ingen måte representativt for alle. Anonymkode: ac977...a8e 3
PITTY Skrevet 21. mars 2021 #31 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har også Engelsk bulldog. For meg (og mange jeg kjenner i miljøet) er det over hodet ikke noe uvitenhet. Jeg kan ikke svare for de andre rasene, men for EB er det er stort fokus hos seriøse oppdrettere på å avle friske hunder. De er kommet svært langt siden jeg fikk min første EB for 20 år siden. Alle seriøse oppdrettere BOAS- tester (pust) hundene nå, og det blir avlet på helse med tanke på de rase-typiske plagene. Fler og fler hunder føder selv. EB blir friskere og friskere, og det er lite fokus på det tradisjonelle utseende. De seriøse oppdretterene gjør en kjempejobb for å styrke rasen så godt de kan. Dyrebeskyttelsen og mattilsynet velger glatt å overse dette, og baserer hissige påstander på gamle statestikker. De nekter å gå i dialog med oppdrettere og raseklubben for å høre hva som jobbes med. For meg er det ikke uvitenhet. Jeg vet godt hva rasen kan slite med, og hva som gjøres for å unngå dette. Jeg har undersøkt seriøse oppdrettere, og kull av friske og godt testede foreldre. Jeg velger ikke rasen fordi «den er så søt» men fordi rasens personlighet, trekk og lynne passer meg bedre enn andre raser jeg har møtt. Likevel finnes det uten tvil fortsatt en del useriøse oppdrettere, som ikke har rett fokus på avl, men som vil tjene penger på en etterspurt rase. Spesielt med masse-import fra øst-europa Dette er uten tvil både helt forkastelig og direkte ondt, og noe man bør holde seg langt unna. Men det er på ingen måte representativt for alle. Anonymkode: ac977...a8e Endelig godt å få noe vettugt og innsiktsfullt her når det kommer til hunderaser. Man er faktisk mer useriøs eller ond, som noen uttrykker, hvis man ikke bruker tid og energi på å finne en seriøs oppdretter. Det gjelder samtlige hunderaser. Sykdommer blir ofte ignorert i avlslinjer.. Money Talks(også her.) 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #32 Skrevet 21. mars 2021 Dere som mener eigere av slike hunder er onde/ bedriver dyremishandling Spiser dere kjøtt? Anonymkode: b4592...705
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #33 Skrevet 22. mars 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har også Engelsk bulldog. For meg (og mange jeg kjenner i miljøet) er det over hodet ikke noe uvitenhet. Jeg kan ikke svare for de andre rasene, men for EB er det er stort fokus hos seriøse oppdrettere på å avle friske hunder. De er kommet svært langt siden jeg fikk min første EB for 20 år siden. Alle seriøse oppdrettere BOAS- tester (pust) hundene nå, og det blir avlet på helse med tanke på de rase-typiske plagene. Fler og fler hunder føder selv. EB blir friskere og friskere, og det er lite fokus på det tradisjonelle utseende. De seriøse oppdretterene gjør en kjempejobb for å styrke rasen så godt de kan. Dyrebeskyttelsen og mattilsynet velger glatt å overse dette, og baserer hissige påstander på gamle statestikker. De nekter å gå i dialog med oppdrettere og raseklubben for å høre hva som jobbes med. For meg er det ikke uvitenhet. Jeg vet godt hva rasen kan slite med, og hva som gjøres for å unngå dette. Jeg har undersøkt seriøse oppdrettere, og kull av friske og godt testede foreldre. Jeg velger ikke rasen fordi «den er så søt» men fordi rasens personlighet, trekk og lynne passer meg bedre enn andre raser jeg har møtt. Likevel finnes det uten tvil fortsatt en del useriøse oppdrettere, som ikke har rett fokus på avl, men som vil tjene penger på en etterspurt rase. Spesielt med masse-import fra øst-europa Dette er uten tvil både helt forkastelig og direkte ondt, og noe man bør holde seg langt unna. Men det er på ingen måte representativt for alle. Anonymkode: ac977...a8e Godt sagt. Hilsen EB eier Anonymkode: 2f8ea...cb8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #34 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dere som mener eigere av slike hunder er onde/ bedriver dyremishandling Spiser dere kjøtt? Anonymkode: b4592...705 Snakker ikke dere veganere alltid om at andre bedriver whataboutism? Du vet at for produksjonsdyr et helse desidert en av de viktigste faktorene under avl? Dårlig helse gir dårlig kvalitet og økonomi. NRF-kua og det norske svinet er eksportvarer nettopp pga. dette. Kyllingen bedrer seg også på statistikken. Et dyr eier ikke begrep om at det skal dø, de vet ikke hva død er. Det er vi mennesker som menneskeliggjør dyret og synes så synd på det fordi det skal få en bolt i hodet. Hunder har ikke begrep om død, det samme gjelder katter, griser, hester, hamster etc. Det å avle dyr som ikke kan puste ordentlig gjennom hele livet eller må gå med store smerter er i større grad dyreplageri enn et sunt produksjonsdyr som til slutt skal slaktes. Anonymkode: e2c50...068 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #35 Skrevet 22. mars 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har også Engelsk bulldog. For meg (og mange jeg kjenner i miljøet) er det over hodet ikke noe uvitenhet. Jeg kan ikke svare for de andre rasene, men for EB er det er stort fokus hos seriøse oppdrettere på å avle friske hunder. De er kommet svært langt siden jeg fikk min første EB for 20 år siden. Alle seriøse oppdrettere BOAS- tester (pust) hundene nå, og det blir avlet på helse med tanke på de rase-typiske plagene. Fler og fler hunder føder selv. EB blir friskere og friskere, og det er lite fokus på det tradisjonelle utseende. De seriøse oppdretterene gjør en kjempejobb for å styrke rasen så godt de kan. Dyrebeskyttelsen og mattilsynet velger glatt å overse dette, og baserer hissige påstander på gamle statestikker. De nekter å gå i dialog med oppdrettere og raseklubben for å høre hva som jobbes med. For meg er det ikke uvitenhet. Jeg vet godt hva rasen kan slite med, og hva som gjøres for å unngå dette. Jeg har undersøkt seriøse oppdrettere, og kull av friske og godt testede foreldre. Jeg velger ikke rasen fordi «den er så søt» men fordi rasens personlighet, trekk og lynne passer meg bedre enn andre raser jeg har møtt. Likevel finnes det uten tvil fortsatt en del useriøse oppdrettere, som ikke har rett fokus på avl, men som vil tjene penger på en etterspurt rase. Spesielt med masse-import fra øst-europa Dette er uten tvil både helt forkastelig og direkte ondt, og noe man bør holde seg langt unna. Men det er på ingen måte representativt for alle. Anonymkode: ac977...a8e Så lenge hunden har denne hodeformen: som da er dagens rasestandard for Engelsk bulldog, og en slik skalle alle bulldogger har. Og ikke denne: Så er et dyremishandling uavhengig om den blir testet for pust først. Bare det at det er nødvendig at man tester hunden for slikt vitner om at det er grådig egoistisk å avle på slike hunder. Har ikke møtt en eneste Engelsk bulldog som ikke sliter med pusten og grynter ved hver anstrengelse, spesielt når de blir gira. Og det er rart at man alltid hører om de som tilsynelatende ikke lager lyder til tross for anatomien som tilsier at det er umulig at de har frie luftveier. Jeg hadde følt meg forferdelig hver eneste dag og hatt null glede av dyreholdet dersom jeg skulle gått å bekymret meg for helsa til dyret hver dag. Det trumfer liksom ikke den "fine personligheten" de har. Om det ikke dreier seg uvitenhet så har kanskje TS et poeng, selv om jeg håper og tror at det i mange tilfeller er uvitenhet og ikke ondskap/egoisme som får folk til å avle på disse hundene og kjøpe dem. Anonymkode: 1d66f...82d 6
Maleficenta Skrevet 22. mars 2021 #36 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 21.3.2021 den 12.22): Jeg på tenker eiere av abnormiteter som mops og fransk bulldog. Dyr som lever hele livet i lidelse, og er et evolusjonært feilsteg. Franske bulldogger kan ikke en gang føde naturlig (80% av valpekull blir født ved keisersnitt). Eller hva med cavalier king charles spaniel, som er avlet frem til å ha et hodet som er for lite for hjernen... Det finnes også mange andre raser som er utsatt for uendelige helseplager. De fleste av disse plagene er også allmennkunnskap for hundeinteresserte, så man kan ikke komme og si at "man ikke visste". Med tanke på hvor mange friske hunderaser man kan velge mellom, vil jeg si at man skal være en ganske ond person når man anskaffer seg (og dermed øker etterspørselen) deformerte hunderaser. Det er noe Josef Mengele over folk som smiler og ler og synes "det er søtt" når mopsen deres lager gryntelyder, fordi den så vidt får puste. Anonymkode: b38a8...63e jeg tenker det er eiere som i bunn og grunn ikke har så mye kunnskap om hund eller har generell hundeinteresse. De vil bare ha en søt hund 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #37 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Snakker ikke dere veganere alltid om at andre bedriver whataboutism? Du vet at for produksjonsdyr et helse desidert en av de viktigste faktorene under avl? Dårlig helse gir dårlig kvalitet og økonomi. NRF-kua og det norske svinet er eksportvarer nettopp pga. dette. Kyllingen bedrer seg også på statistikken. Et dyr eier ikke begrep om at det skal dø, de vet ikke hva død er. Det er vi mennesker som menneskeliggjør dyret og synes så synd på det fordi det skal få en bolt i hodet. Hunder har ikke begrep om død, det samme gjelder katter, griser, hester, hamster etc. Det å avle dyr som ikke kan puste ordentlig gjennom hele livet eller må gå med store smerter er i større grad dyreplageri enn et sunt produksjonsdyr som til slutt skal slaktes. Anonymkode: e2c50...068 Det sier du kun fordi smaksløkene dine er verdt mer enn selve dyret Anonymkode: b4592...705
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #38 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det sier du kun fordi smaksløkene dine er verdt mer enn selve dyret Anonymkode: b4592...705 Eh ja, min helse og mine smaksløker er i mine øyne langt mer verdt enn en random kylling, ku, elg, eller katt 😅 Anonymkode: e2c50...068 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #39 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dere som mener eigere av slike hunder er onde/ bedriver dyremishandling Spiser dere kjøtt? Anonymkode: b4592...705 Jepp, hva har det med saken å gjøre? Jeg driver med de fleste former for jakt og fiske også. Jeg har da empati for dyr allikevel, også de jeg dreper for mat. Mennesker er også en del av næringskjeden. Jeg har aldri seig-pinet et dyr, slik som disse hunde-eierne er med på når de kjøper slike valper ved å skape et marked for dem. Anonymkode: 6b4ac...a78 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #40 Skrevet 23. mars 2021 Det virker som om ingen som faktisk har peiling på hund, kjøper mops eller bulldog eller andre belastede raser. Ingen som har utdanning innen dyr eller dyrehelse, er hundetrenere, driver aktivt med hundesport eller på andre måter har god peiling, velger slike hunder. Kun nybegynnere/uvitende eiere, og oppdrettere som lukker øya for problemene og tjener penger. Anonymkode: 5d7fe...29d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå