Gå til innhold

Er eiere av deformerte hunder onde?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg på tenker eiere av abnormiteter som mops og fransk bulldog. Dyr som lever hele livet i lidelse, og er et evolusjonært feilsteg. Franske bulldogger kan ikke en gang føde naturlig (80% av valpekull blir født ved keisersnitt). Eller hva med cavalier king charles spaniel, som er avlet frem til å ha et hodet som er for lite for hjernen... Det finnes også mange andre raser som er utsatt for uendelige helseplager. De fleste av disse plagene er også allmennkunnskap for hundeinteresserte, så man kan ikke komme og si at "man ikke visste".

Med tanke på hvor mange friske hunderaser man kan velge mellom, vil jeg si at man skal være en ganske ond person når man anskaffer seg (og dermed øker etterspørselen) deformerte hunderaser. Det er noe Josef Mengele over folk som smiler og ler og synes "det er søtt" når mopsen deres lager gryntelyder, fordi den så vidt får puste.

Anonymkode: b38a8...63e

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fb. Ble født uten keisersnitt, og er sprek og fornøyd. Litt lengre nese enn standard. 

Ser betenkelighetene. Men det er jaggu noe å ha et så godt lynne og. Trygg og rolig, bestemt som få.

Anonymkode: 810fb...00d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er bare uopplyste og/eller driter i det fordi rasen er populær og bare såååå gossin og søøøt 🤮

Anonymkode: 023dc...8e7

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De er bare uopplyste og/eller driter i det fordi rasen er populær og bare såååå gossin og søøøt 🤮

Anonymkode: 023dc...8e7

Du kom meg i forkjøpet! Helt enig 😕 

Anonymkode: 5675f...fec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk som skal ha hund kun fordi den ser søt ut og ikke tenker over problemene hunden får er ignorante idioter... å uvitenhet er ikke en unnskyldning. Skal man skaffe seg hund så PLIKTER man å lese seg opp på rasen man vurderer! 

Anonymkode: 3863a...48e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dumme er riktigere enn onde. 

Anonymkode: befc8...55e

• Liker 14
Skrevet

Vil heller bruke betegnelsen naiv eller uvitende. Å kalle de ondskapsfulle og vise til Josef Mengele, blir å dra det for langt.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å gå lange turer med en sånn hund eller gjort den sliten. Men jeg skjønner jo at de som har hund av disse rasene forsvarer den, for de er jo så glade i hunden, og hadde det vært min hadde tanken på at de ikke skulle eksistert vært uutholdelig. Men de bør ikke velge samme rase igjen i neste hund...

Anonymkode: 712e4...0c8

• Liker 3
Skrevet

Jeg er litt enig. Mange skylder på at de er uvitende, ikke visste da de anskaffet seg rasen. Men helt ærlig, da kan ikke ha gjort særlig research. Det står jo under vanlige sykdommer hvilke som er vanlig. Og hvis det står pusteproblemer eller problemer med fødsel, så bør jo det ringe en bjelle. 

Men har inntrykk av at slike hundeeiere er av samme "rase". Synes det er så kos med hund, vil ha en med søtt utseende osv. Altså tenker mer på seg selv enn hunden. 

Jeg har også advart et par om en av rasene. De viste ingenting. Fortale litt og sa de burde undersøke mer. Sa ifra rett ut at det er dyreplageri. De skaffet seg likevel rasen og har jo selvsagt vært utallige ganger hos veterinær.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Engelsk bulldog har ihvertfall fått det bedre enn de hadde det før. De har fått kraftigere bein og lengre snute som gjør at de puster bedre. De er litt mindre nå enn tidligere. 

Anonymkode: e824e...4ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde opplevd hundeholdet som emosjonelt belastende dersom jeg hadde eid en hund som av anatomiske årsaker strevde med å puste, eller hadde problemer med å bevege seg normalt, f.eks schæfere som er avlet frem med skråstilte rygger. En stor del av gleden ved å ha hund er jo å ha et dyr som er sunt og friskt og som har stor glede av å være med på tur og bevege seg, leke og rase ifra seg. Å stå og se på med bekymring dersom hunden skulle få en raptus, det orker jeg ikke. 

Anonymkode: 7bf84...3a6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette er grusomt, har aldri hatt hund selv. Nabo har en fransk bulldog sak, den puster som gal. Er dette virkelig normalt? En hund får jo ikke sagt ifra.

Noen av disse hunderasene ser jo ut som missfoster, ikke riktig utviklet på en måte.

I dag er det så mange som har "små" hunderaser, ser på det som et kosedyr. Uten å ha noe kunnskap om dyr, som rosabloggere and barbiedukker.

Anonymkode: c1c9d...f19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de som er med på å skape et marked for hunder som lider seg igjennom livet er sadisme. Dette gjelder de fleste småhund rasene, og noen av de større hundene som ikke har noen funksjon.

Anonymkode: 6b4ac...a78

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (3 timer siden):

Vil heller bruke betegnelsen naiv eller uvitende. Å kalle de ondskapsfulle og vise til Josef Mengele, blir å dra det for langt.

Joda, Josef Mengele er nok i nærheten når en kvinne utsettes for keisersnitt på Ullevål sykehus. Som forøvrig er et helt normalt og anerkjent inngrep i menneskeverden. Eller ?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en engelsk bulldog som går en mil om dagen og er i mye bedre form enn mange andre hunder.

Som vanlig ingen kildehenvisning i hovedinnlegget. Bulldoger kan føde selv, men det kan også ende med keisersnitt, noe det kan på andre raser også. 

Anonymkode: 2f8ea...cb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har en engelsk bulldog som går en mil om dagen og er i mye bedre form enn mange andre hunder.

Som vanlig ingen kildehenvisning i hovedinnlegget. Bulldoger kan føde selv, men det kan også ende med keisersnitt, noe det kan på andre raser også. 

Anonymkode: 2f8ea...cb8

Så lista på det å ha en frisk hund er at de av og til kan føde normalt?

Anonymkode: 6b4ac...a78

• Liker 5
Skrevet
PITTY skrev (1 time siden):

Joda, Josef Mengele er nok i nærheten når en kvinne utsettes for keisersnitt på Ullevål sykehus. Som forøvrig er et helt normalt og anerkjent inngrep i menneskeverden. Eller ?

Tror ikke det var slike inngrep ts siktet til. Og det vet du godt😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg på tenker eiere av abnormiteter som mops og fransk bulldog. Dyr som lever hele livet i lidelse, og er et evolusjonært feilsteg. Franske bulldogger kan ikke en gang føde naturlig (80% av valpekull blir født ved keisersnitt). Eller hva med cavalier king charles spaniel, som er avlet frem til å ha et hodet som er for lite for hjernen... Det finnes også mange andre raser som er utsatt for uendelige helseplager. De fleste av disse plagene er også allmennkunnskap for hundeinteresserte, så man kan ikke komme og si at "man ikke visste".

Med tanke på hvor mange friske hunderaser man kan velge mellom, vil jeg si at man skal være en ganske ond person når man anskaffer seg (og dermed øker etterspørselen) deformerte hunderaser. Det er noe Josef Mengele over folk som smiler og ler og synes "det er søtt" når mopsen deres lager gryntelyder, fordi den så vidt får puste.

Anonymkode: b38a8...63e

At de er onde kan diskuteres, det er nok ikke bevisst. Men de er ufattelig egoistiske, det er det vanskelig å argumentere imot.

Det er synd på en rekke hunder der ute pga. det problemet her, men så lenge folk fortsetter å kjøpe, så fortsetter også den negative utviklingen.

Anonymkode: b7d79...319

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror årsaken er at for de fleste så er det det at de er uvitende og kunnskapsløse. For de andre så er det nok forfengelighet, likegyldighet og egoisme. Ja du kan kanskje kalle dem for onde mennesker, men egoisme og forfengelighet kan være synonymt med ondskap i dette tilfellet. Da resultatet er ondskap, selv om at det ikke er direkte årsaken eller drivet bak en handling. 

Samme med de som kutter av friske kroppsdeler på grunn av forfengelighet. Jeg snakker ikke om de som operer vekk hudfolder og operer ører for å forhindre alvorlige og livslange infeksjoner. Det er ikke friske kroppsdeler, men de som klipper haler og ører kun for det estetiske. De er også onde på grunn av forfengelighet og egoisme. 

Det er mange hunderaser som burde enten dø ut av seg selv, ved å slutte med å avle på dem. Eller å systematisk avle dem med en annen rase for å få en ny og friskere versjon. 
Cavalier King Charles spaniel burde vrakes eller reddes. Det å eie en slik rase i dag er toppen av idioti og egoisme. 
Mops, bulldog og andre kortsnutede hunder bør avles på nytt med et mål om å få lengre nese blant annet. 

NKK burde anmeldes for hvordan de driver på med. Det er de som setter standarden og kravene og som er med på å bestemmer verdien av en rase. Jeg fatter ikke at seriøse og oppegående hundeeiere støtter NKK og det de driver på med. De påstår at de er for hundevelferd, men deres egne kriterier sier det motsatte. Du kan ikke si at du kun støtte avl på friske individer, når du kun kan velge mellom syke og enda sykere individer i et kull, fordi deres standard og krav har vært med på å ødelegge flere hunderaser.  

Personlig så er jeg for blandingshunder, så lenge det er gjort riktig. 
Jeg er ikke imot alle hunderaser, det er mange gode, sunne og friske hunderaser. 

Anonymkode: b0025...908

• Liker 6
Skrevet
Troyamin skrev (19 minutter siden):

Tror ikke det var slike inngrep ts siktet til. Og det vet du godt😉

Joda, det var ett av argumentene for unormalitet. 🥶

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...