Gå til innhold

I hvilken alder bør ungdomer helst flytte hjemmefra ?


Acer

Anbefalte innlegg

Mange  barn bor idag lengre hjemme hos foreldrene en tidligere, og det kan m.a. ha sin årsak i at mange barn har muligheter for å ta utdanningen på hjemstedet, men mange barn blir også nødt å flytte hjemmefra tidleg.     Sjølv opplevde eg å måtte flytte hjemmefra allerede som 15 åring, og konfirmasjonspengene + eit borteboerstipend skulle da  dekke utgifter til reise, skolebøker, leieutgifter, mat .     

Noen år seinare stod  plikttjeneste idet militære for tur, og  noe  dei fleste gutter   i  20 års alderen måtte igjennomføre  på henholdsvis 12  eller  15 mnd   med  maks  3 gratis hjemreiser i løpet av . førstegangstjenesten.   Vart ein sendt langt ifra hjemstedet så hadde selvsagt  dei fleste ikkje råd å reise hjem utanom gratis hjemreise.        Flyselskapet Braathens Safe  /  SAS  fekk vernepliktige  25% rabatt fast plass,  men det  var også åpent  for å reise på sjansebillett med 50% moderasjon.      Offentlige transport som tog, hurtigrute, tilbød  70 %, men selvsagt  var det  ingen som ville  tilbringe pærmdagene med  å sitte på eit tog eller hurtigrute.

Langtifra alle ungdomer avtjener idag plikttjeneste i forsvaret, og  mange ungdomer  er ikkje klar for yrkeslivet på grunn av utdannelse  før de kanskje  nærmer seg 30 års alderen.   Tidligere hadde dei fleste ungdomer forlengst etablert seg ,  giftet , og lagt bak seg mange år i arbeidsslivet , og stiftet familie, fått barn før de fylte 30 år.  

   

Spørsmålet er hvilken alder ser du for deg at   ungdomer flest helst bør   flytte hjemmefra. ?     Synes  du det er greitt ungdomer bor hjemme hos foreldene etter fylte 25 år ?      

 

 

  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja Nei Ja Nei Ja Nei

Det er veldig individuelt og situasjonsbetinget  

Anonymkode: 8b9fd...f5a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så tenker jeg at det ikke finnes noen bestemt alder som passer for alle. Folk utvikler seg ulikt, og selv om én 18-åring er moden nok til å flytte ut, betyr ikke det at alle andre på samme alder er det. Folk har også ulike livssituasjoner, og ikke minst ulik oppvekst og oppdragelse. 

Joda, noen hadde nok hatt godt av å flytte ut fra foreldrene tidligere, men generelt sett tenker jeg at det ikke er noe andre har noe med. Hva vet vel vi om dem? 

Selv flyttet jeg ut da jeg var 21 og skulle begynne å studere. Før det hadde jeg vært et år i militæret etter vgs, og da passer det ikke helt å flytte ut akkurat. Broren min er nå 22 og har vel for så vidt flyttet ut, men han bor i kjelleren til besteforeldrene mine, de lager ofte mat til ham og moren og faren min hjelper ham med å vaske, økonomi, osv. Han har jobb og fremstår som helt normal, og mange tenker nok som du at han er bortskjemt og diverse, men han har aspergers og har vanskelig med å klare ulike hverdagslige ting. Men det er jo ikke sånt som folk som ikke kjenner ham svært godt vet. 

Jeg tenker at man ikke skal bry seg så mye, for man vil aldri få et helhetlig bilde av situasjonen som utenforstående. 

Anonymkode: 61557...a2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de er ferdig på videregående!

Anonymkode: cb16c...94e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannens «småsøsken» bor hjemme enda, de er 26 og 20 år 😅🙈 han på 26 år har hatt fast Jobb i mange år, men verdens gjerrigste , nekter å bruke en krone 🤣 

20 åringen har vært hjemmeværende siden ungdomsskolen, prøvd vgs 4 ganger , slutter hver gang etter et par dager 🥴 

 

tror det blir sånn når de absolutt aldri blir stilt krav til de og får bestemme middager hver dag, og nyvasket «barnerom» hver uke, nyvasket tøy osv... de har aldri måtte gjøre noe selv! 

Anonymkode: 9dd84...6e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får bo hjemme etter fylte 18 år HVIS de studerer eller jobber. Tenker da at det etterhvert vil løse seg med at de ønsker å flytte for seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Etter de er ferdig på videregående!

Anonymkode: cb16c...94e

Det er mange som flytter på hybel eller begynner på internatskoler når de er 16-17 år. 

Anonymkode: 4ff15...714

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er mange som flytter på hybel eller begynner på internatskoler når de er 16-17 år. 

Anonymkode: 4ff15...714

Selv om man flytter hjemmefra når man er feks. 16 så er ikke det det samme som å være voksen og flytte hjemmefra. Foreldrene er ansvarlige for feks å bidra økonomisk når barna fortsatt går på vgs, enten de er over 18 eller ei. Dermed blir det jo ikke helt det samme. 

Anonymkode: 61557...a2c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler mer om situasjon enn om alder, men 25 tenker jeg er veldig sent. Da har de vært voksne en god stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CaramelDevil skrev (24 minutter siden):

Mine barn får bo hjemme etter fylte 18 år HVIS de studerer eller jobber. Tenker da at det etterhvert vil løse seg med at de ønsker å flytte for seg selv.

Det kommer gjerne helt naturlig. Det var vel ingen som kastet ut oss på bursdagen vår😊(som noen fremstiller det)

Mine har etter tur og orden flyttet ut rundt 19-20, kommet litt tilbake i korte perioder og så ute igjen for godt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på, min 15 åring skal på VGS til høsten, den linjen han vil gå er i nabobyen, dvs hybel eller pendling. Han skal pendle hvertfall første året da han er litt for ung til hybel. 
på bygda må de fleste ut av redet etter ungd skolen. 

Anonymkode: 0bfdb...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Selv om man flytter hjemmefra når man er feks. 16 så er ikke det det samme som å være voksen og flytte hjemmefra. Foreldrene er ansvarlige for feks å bidra økonomisk når barna fortsatt går på vgs, enten de er over 18 eller ei. Dermed blir det jo ikke helt det samme. 

Anonymkode: 61557...a2c

De fleste ungdomer idag  forventer nok  at foreldre stiller opp for dem økonomisk når de søker seg inn på vidergående utdanning, og det gjør nok også de fleste foreldre,  men slikt var det  ikkje før.   Mange ungdomer forventer også at foreldre stiller opp for dem nå de skal ha inngangsbillett til egen bolig, men slik var det ikkje før.

    Foreldrene skal vera eit forbilde for barna, men hvordan dette forbilde skal sjå ut er det idag delte meninger om.    Det er  foreldre som legger grunnlaget for hvilke forventninger, holdninger  og ansvarsfølelse barna har med i bagasjen den dagen de flytter hjemmefra.

Det er nok ikkje lenger så vanleg at barna setter  konfirmasjonspengene på høgrentekonto med sikte på videregående utdanning.   Det er nok de ferreste barn,og unge  som er kjent med at det var vanleg å sette konfirmasjonspengene på postsparebok / konto, og ingen har  reist spørsmål  hvorfor det var slik.           

 

    

 

 

Endret av Skybe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer Ann på situasjonen men 16-19😃

Anonymkode: 6db7d...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kommer an på, min 15 åring skal på VGS til høsten, den linjen han vil gå er i nabobyen, dvs hybel eller pendling. Han skal pendle hvertfall første året da han er litt for ung til hybel. 
på bygda må de fleste ut av redet etter ungd skolen. 

Anonymkode: 0bfdb...53a

Hvorfor mener du at  han / hun er for ung som 15 åring å flytte på hybel ?.    Kanskje er  det utifra eit økonomisk ståsted  rimligere å pendle fremfor å leie hybel:      

 

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er enda unge. Når jeg bikker 45 er min min eldste 18, og jeg har ingen planer om at hun skal flytte hjemmefra, så sant hun ikke skal flytte for å studere da. 

Vi har en hybel som kan disponeres når de blir eldre. Men aller helst ville jeg nok leid den ut sånn at vi kunne spart opp til egenkapital for dem. 

 

Anonymkode: 5dd57...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er videregående skole i vår lille by, men ikke høgskole. Min eldste flyttet langt avgårde for å studere det han ønsket da han var 19 og ferdig med vgs. Han snuste litt på et videregåendeskolevalg i en naboby. Da måtte han ha bodd på hybel som 16-åring, men kunne reist hjem hver helg. Jeg er glad han landet på valget som lot ham bo hjemme i alderen 16-19 år, han modnet mye på de årene og det føltes trygt å installere ham på hybel som 19-åring. Han klarer seg veldig fint og trenger ingen løpende økonomisk støtte hjemmefra. Han jobber hver sommer og sper på studielånet med det. Eneste vi foreldre har betalt er flybilletter ved hjemreise+nye briller. Jeg mener det ble helt rett at han flyttet hjemmefra som 19-åring. Ved militæret/evt omvalg på vgs som ga forsinkelse, ville jeg tenkt 20 år som ok. 

Stedatter flytter til høsten for å gå folkehøyskole. Hun vil da være 21 år. Hun bruker 5 år på videregående skole, og jeg tror det blir tøft nok å skulle klare å bo hjemmefra til høsten selv om det blir internat. Hun sliter med diagnoser som gir både fysiske og kognitive/psykiske utslag og krever daglig medisinering. Jeg tror neste år kan gå bra, men er mer skeptisk til året deretter hvor hun selv mener hun kan bo alene og studere i en by nesten 50 mil unna oss. Så jeg tviler altså på at hun selv som 22-åring bør bo hjemmefra, kunne gått på hjemplassen med støtte rundt seg i form av noen timer assistent+ oss til å hjelpe. 

Yngstejenta blir 17 og går vgs med plan om å studere når hun er 19. Det vil gå fint at hun flytter hjemmefra, hun er så moden at hun hadde klart det som 16-åring også. 

Jeg syns det er på tide at de flytter hjemmefra når de er rundt 20, men jeg forstår også foreldre som bor på steder med høgskoler og universitet at de vil støtte ungene ved å la dem bo hjemme lengre. Jeg hadde nok gjort det samme en stund, men det hadde vært begrenset til kost og losji, alt annet måtte de ha dekket selv. 

 

Anonymkode: 32e7a...39b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange opplever idag  utfordringer idag bl.a. i forhold til ansvarsfordeling / arbeidsfordeling i hjemmene, og ofte ender det  samlivsbrudd på grunn av ulike holdninger til ordensans, og ryddighet.      Stadig flere både menn, og kvinner velger idag singeltilværelsen til fordel for en samlivsform. 

Mange ungdomer bor idag lenger hjemme hos foreldrene en tidligere, og   der mor gjerne  vasker klærne, rydder etter dem , og de får maten  regelmessig servert, og noen får   sin ukentlige doser med lommepenger.  Mange barn / ungdomer fekk noen  holdninger til ordensans,  ryddighet, og tilpassninger inn med morsmjølka. 

Personleg så er eg av den oppfattning at det har oppstått en genrasjonskløft blandt mange ungdomer i forhold til tidligere genrasjoner.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er videregående skole i vår lille by, men ikke høgskole. Min eldste flyttet langt avgårde for å studere det han ønsket da han var 19 og ferdig med vgs. Han snuste litt på et videregåendeskolevalg i en naboby. Da måtte han ha bodd på hybel som 16-åring, men kunne reist hjem hver helg. Jeg er glad han landet på valget som lot ham bo hjemme i alderen 16-19 år, han modnet mye på de årene og det føltes trygt å installere ham på hybel som 19-åring. Han klarer seg veldig fint og trenger ingen løpende økonomisk støtte hjemmefra. Han jobber hver sommer og sper på studielånet med det. Eneste vi foreldre har betalt er flybilletter ved hjemreise+nye briller. Jeg mener det ble helt rett at han flyttet hjemmefra som 19-åring. Ved militæret/evt omvalg på vgs som ga forsinkelse, ville jeg tenkt 20 år som ok. 

Stedatter flytter til høsten for å gå folkehøyskole. Hun vil da være 21 år. Hun bruker 5 år på videregående skole, og jeg tror det blir tøft nok å skulle klare å bo hjemmefra til høsten selv om det blir internat. Hun sliter med diagnoser som gir både fysiske og kognitive/psykiske utslag og krever daglig medisinering. Jeg tror neste år kan gå bra, men er mer skeptisk til året deretter hvor hun selv mener hun kan bo alene og studere i en by nesten 50 mil unna oss. Så jeg tviler altså på at hun selv som 22-åring bør bo hjemmefra, kunne gått på hjemplassen med støtte rundt seg i form av noen timer assistent+ oss til å hjelpe. 

Yngstejenta blir 17 og går vgs med plan om å studere når hun er 19. Det vil gå fint at hun flytter hjemmefra, hun er så moden at hun hadde klart det som 16-åring også. 

Jeg syns det er på tide at de flytter hjemmefra når de er rundt 20, men jeg forstår også foreldre som bor på steder med høgskoler og universitet at de vil støtte ungene ved å la dem bo hjemme lengre. Jeg hadde nok gjort det samme en stund, men det hadde vært begrenset til kost og losji, alt annet måtte de ha dekket selv. 

 

Anonymkode: 32e7a...39b

Mange foreldre opplever at barna, og undomene deres har ulikt utviklingsmønster.     Noen barn virker sjølvstendige, og  bestemte og  har sine klare holdninger, og overstyrer foreldrene.    Noen barn har så dårleg sjølvtillit at de blir boende hjemme til de har fylt 25-30 år.

Tidligere var det innkalling til sesjon for alle gutter når de fylte 19 år,  og obligatorisk førstegangstjeneste for alle gutter  når de hadde fylt  20 -21 år.  De aller fleste gutter dimiterte etter endt førstegangstjeneste som eit nytt, og bedre mennske.        Ja, innkalling til militære var noe dei fleste gutter opplevde som en "kraftig "  displinære omstilling.   Også mange jenter hadde utvilsamt hadde  kunne hatt stor   nytteverdi  av obligatoriske  førstegangstjeneste. 

'Den dagen barna skal begynne på videregående skole, og er klar for å flytte hjemmefra er den største omstillingen både for  barna , og  for foreldre.    "Gji barn,  voksne,  og  ungdomer ansvar og de oppfører seg deretter"      

 

                

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mine søsken, min mann og hans søsken, flyttet hjemmefra da vi begynte å studere etter videregående. Det vil si 18/19 år. Mitt inntrykk er at dette var ganske vanlig for 10 år siden. 

Jeg fikk imidlertid god støtte. De hjalp meg å finne en hybel, betalte depositumet, fylte fryseren, og vi tok en tur på IKEA. Og jeg bodde gratis hjemme, og jobbet, i feriene. Så det var en gradvis overgang til å være helt selvstendig. 

Anonymkode: 25d5b...13d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...