Gå til innhold

Å reise fra alt - flytte utenlands


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig bestemt meg! Jeg har opplevd traumer, og selv om det er mange år siden så har jeg ikke klart å komme over dette. Jeg lever alene, har ikke noe nettverk, ingen familie. Har tatt utdanning, men klarer ikke jobbe. Fikk innvilget uføretrygd for endel år tilbake. Er en oppegående person på mange måter, men har ikke et vanlig liv. Klarer ikke relatere meg så godt til andre som lever et standard A4-liv, og i Norge faller jeg dermed utenfor siden drømmen for de fleste er å passe inn, å være konform. 

Jeg reiser fra alt, etterlater alt jeg eier til ett familiemedlem, og flytter til et annet land. Vil fint klare meg økonomisk på uføretrygden. Spørmålet er hvordan jeg vil klare meg sosialt og psykisk. Jeg tror og håper det vil gå bra, etter en stund. Men jeg vet ikke. Det eneste jeg vet er at jeg ikke føler jeg har noe valg. Å bli værende i Norge når man ikke passer inn noen steder, er som tortur. 

Anonymkode: da50c...a47

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge er IKKE ett godt land!

Anonymkode: 575cd...286

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å flytt til utlandet, hvis di tror det vil være bedre for deg. Men husk å ha orden i papirene, hvis ikke kan du lett ende opp med å miste støtteordningene. Og det er vel få (eller ingen) land som tar like godt vare på deg om du ikke kan jobbe, spesielt ikke land du flytter til som uføretrygdet. Ønsker deg uansett lykke til.

Du over. Håper du også finner et land der du kan trives bedre. Og at du kan komme ut av de "elendige systemene" vi har her i landet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SS skrev (6 minutter siden):

Prøv å flytt til utlandet, hvis di tror det vil være bedre for deg. Men husk å ha orden i papirene, hvis ikke kan du lett ende opp med å miste støtteordningene. Og det er vel få (eller ingen) land som tar like godt vare på deg om du ikke kan jobbe, spesielt ikke land du flytter til som uføretrygdet. Ønsker deg uansett lykke til.

Du over. Håper du også finner et land der du kan trives bedre. Og at du kan komme ut av de "elendige systemene" vi har her i landet.

Jeg flytter til et EØS-land, så "tar med meg" uføretrygden. Jeg har minstesats, ikke ung ufør, så etter hva jeg forstår blir det ikke noen endringer i utbetalingene. Mulig jeg må betale skatt til begge land, iallefall til Norge i 3 år etter jeg flytter. Jeg blir ikke lenger medlem av folketrygden og mister derfor rett til medisinsk behandling i Norge. Det får så være. Jeg er frisk i kroppen. Enn så lenge iallefall. Kan ikke bli boende i Norge, i en kultur jeg ikke passer inn i, bare sånn i påvente eller tilfelle av at jeg skulle f.eks. utvikle kreft eller havne i en bilulykke. 

Takk for lykkeønskningen. Skal ha åpen dialog med NAV og være helt transparent. Jeg mottar ikke andre støtteordninger enn uføretrygden.. 

Anonymkode: da50c...a47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg flytter til et EØS-land, så "tar med meg" uføretrygden. Jeg har minstesats, ikke ung ufør, så etter hva jeg forstår blir det ikke noen endringer i utbetalingene. Mulig jeg må betale skatt til begge land, iallefall til Norge i 3 år etter jeg flytter. Jeg blir ikke lenger medlem av folketrygden og mister derfor rett til medisinsk behandling i Norge. Det får så være. Jeg er frisk i kroppen. Enn så lenge iallefall. Kan ikke bli boende i Norge, i en kultur jeg ikke passer inn i, bare sånn i påvente eller tilfelle av at jeg skulle f.eks. utvikle kreft eller havne i en bilulykke. 

Takk for lykkeønskningen. Skal ha åpen dialog med NAV og være helt transparent. Jeg mottar ikke andre støtteordninger enn uføretrygden.. 

Anonymkode: da50c...a47

Ang å ha papirene i orden, det er ment som et vennlig tips. Så slipper du noe tull med nav. 

(Har noen bekjente som fikk store problemer under koronaen, da det viste seg at de var registrerte med adresse i Norge. Og som søkte mye sympati på nett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler at du ikke passer inn i Norge - hvorfor tror du at du vil passe inn bedre i det landet du flytter til? Tror du ikke nissen vil bli med på flyttelasset?

Anonymkode: 87c0b...501

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du føler at du ikke passer inn i Norge - hvorfor tror du at du vil passe inn bedre i det landet du flytter til? Tror du ikke nissen vil bli med på flyttelasset?

Anonymkode: 87c0b...501

Jeg er ikke ts, men det er vanskelig å passe inn i Norge, alle skal være like. Jeg flyttet for 20 år siden til et Eøs-land og det var som å bli kvitt en tvangstrøye. Fikk mange venner og bekjente etter ett års tid. 

 

Lykke til ts :)

Anonymkode: b2f89...747

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airman
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå har jeg endelig bestemt meg! Jeg har opplevd traumer, og selv om det er mange år siden så har jeg ikke klart å komme over dette. Jeg lever alene, har ikke noe nettverk, ingen familie. Har tatt utdanning, men klarer ikke jobbe. Fikk innvilget uføretrygd for endel år tilbake. Er en oppegående person på mange måter, men har ikke et vanlig liv. Klarer ikke relatere meg så godt til andre som lever et standard A4-liv, og i Norge faller jeg dermed utenfor siden drømmen for de fleste er å passe inn, å være konform. 

Jeg reiser fra alt, etterlater alt jeg eier til ett familiemedlem, og flytter til et annet land. Vil fint klare meg økonomisk på uføretrygden. Spørmålet er hvordan jeg vil klare meg sosialt og psykisk. Jeg tror og håper det vil gå bra, etter en stund. Men jeg vet ikke. Det eneste jeg vet er at jeg ikke føler jeg har noe valg. Å bli værende i Norge når man ikke passer inn noen steder, er som tortur. 

Anonymkode: da50c...a47

Da håper jeg du har trygghet nok til det, ellers vil du fort ende opp som i låta hotell California, you can check out when you want but you can never leave, og ja en kan fort bli flyktning i eget land, rotløs og uten tilhørighet, beyond alt som heter menneskeverd, tortur er rette begrepet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er ikke ts, men det er vanskelig å passe inn i Norge, alle skal være like. Jeg flyttet for 20 år siden til et Eøs-land og det var som å bli kvitt en tvangstrøye. Fikk mange venner og bekjente etter ett års tid. 

 

Lykke til ts :)

Anonymkode: b2f89...747

Interessant...

Anonymkode: 377e2...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Norge er IKKE ett godt land!

Anonymkode: 575cd...286

Er det ikke verdens beste land å bo i?? 😉😉 *ironi*

Anonymkode: 377e2...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ufør men jeg kan forstå deg litt jeg studerte i England og hadde svært lett for å bli kjent med folk noe som for meg var svært uvanlig etter en oppvekst på ett lite sted der clique culturen regjerte, var mye alene under oppveksten og har ikke så mye tilfelles med folk her jeg bor.

Jeg er en sosial person som trives med andre og nå under korona så har jeg knapt nok hørt fra mine Norske venner mens mine utenlandske venner tar kontakt hele tiden på skype, zoom osv.

Vi bor også i ett land der nesten en million av oss bor aleine som er ganske mange i forhold til befolkningstallet.

Ta en titt på datingsider her i Norge noen ganger mange der er godt utdannede har god jobb og hele pakka men mange av dem er ensomme.

Har ei jeg kjenner og hvis du hadde sett facebooken hennes bilder når hun er ute med venninner og spiser å koser seg alt virker bare fryd og gammen, en dag inviterte hun meg på middag hun virket litt stresset plutselig så bryter hun sammen forran meg og gråter på hvor ensom og meningsløst livet hennes føles.

Jeg kunne ikke fatte det personlig hun har altid virket som typen som hadde venner og var sosial hele tiden hun følte at ingenting ga mening for henne lenger og det var ingenting som ga henne noe glede.

Jeg tror hun virkelig trengte å snakke med noen som brydde seg vi hadde kjent hverandre siden vi var små.

Jeg lurer på hvor mange som faktisk har det sånn selv de som gir inntrykk av at de har ett typisk a4 liv.



 

Anonymkode: 21097...d0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke ts, men det er vanskelig å passe inn i Norge, alle skal være like. Jeg flyttet for 20 år siden til et Eøs-land og det var som å bli kvitt en tvangstrøye. Fikk mange venner og bekjente etter ett års tid. 

 

Lykke til ts :)

Anonymkode: b2f89...747

Så bra at du fikk det bedre 😊 Tenker bare at det er greit at ts reflekterer over hva det er hun egentlig vil vekk fra. 

Anonymkode: 87c0b...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er modig. Jeg er i samme situasjon som deg, forskjellen er at jeg "bare" flytter innenlands. Men jeg synes bare DET er skummelt jeg.

Men du er kanskje flinkere og modigere enn meg når det gjelder dette med å lære seg nytt språk og venne seg til en annen kultur. Er du sikker på at du trenger å reise så langt for å starte på nytt?

Så har vi jo pandemien.. det blir vanskelig å flytte til et nytt land når ting er nedstengt, folk flyr rundt i munnbind og unngår kontakt med andre mennesker.  Å gå på date, melde deg på språkkurs, bli kjent med folk via hobbyer osv blir fryktelig vanskelig og du blir mest sannsynlig sittende mest alene i hjemmet ditt på grunn av tiden vi nå er i.

Hva hvis du blir skuffet og innser at det ikke nødvendigvis er lettere å relatere seg til andre i dette nye landet heller? Hva hvis det tar lang tid for deg å beherske språket og dermed blir liggende bakpå hva gjelder sosialisering osv, og du i bunn og grunn er like langt som du ville vært om du ble her hjemme? Må jo være en grunn til at du skrev dette innlegget, var det for å inspirere andre eller var det for å få mange nok "dont do it", og mange nok gode grunner til å holde deg innenlands til at du ombestemmer deg? 

Anonymkode: fddad...d67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er modig. Jeg er i samme situasjon som deg, forskjellen er at jeg "bare" flytter innenlands. Men jeg synes bare DET er skummelt jeg.

Men du er kanskje flinkere og modigere enn meg når det gjelder dette med å lære seg nytt språk og venne seg til en annen kultur. Er du sikker på at du trenger å reise så langt for å starte på nytt?

Så har vi jo pandemien.. det blir vanskelig å flytte til et nytt land når ting er nedstengt, folk flyr rundt i munnbind og unngår kontakt med andre mennesker.  Å gå på date, melde deg på språkkurs, bli kjent med folk via hobbyer osv blir fryktelig vanskelig og du blir mest sannsynlig sittende mest alene i hjemmet ditt på grunn av tiden vi nå er i.

Hva hvis du blir skuffet og innser at det ikke nødvendigvis er lettere å relatere seg til andre i dette nye landet heller? Hva hvis det tar lang tid for deg å beherske språket og dermed blir liggende bakpå hva gjelder sosialisering osv, og du i bunn og grunn er like langt som du ville vært om du ble her hjemme? Må jo være en grunn til at du skrev dette innlegget, var det for å inspirere andre eller var det for å få mange nok "dont do it", og mange nok gode grunner til å holde deg innenlands til at du ombestemmer deg? 

Anonymkode: fddad...d67

Du projiserer din egen angst. Ts kan jo evt komme tilbake om hun ikke trives. 

Nedover i Europa sosialiserer man mer tross korona, det som slår meg er hvor redd nordmenn er for korona i forhold til de landene jeg har bodd i og reist i 2020. Tinder har eksplodert her jeg bor pga korona, alle single jeg kjenner har skaffet seg en koronakjæreste. 

Anonymkode: b2f89...747

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan det Fungerer hvis jeg har ung ufør og står i samme situasjon..? Kan jeg få nav til å endre det FRA ung ufør og TIL uførepensjon med minste utbetaling ? Jeg MÅ flytte når korona er over for jeg FUNGERER iKKE OVERHODET her i Norge 😞 har hatt innvilget opphold tidligere gjennom nav i utlandet så har erfart tidligere at det fungerer bedre helsemessig..  

jeg ‘’jobbet’’ hardt i 8-9 år bare for å få nav til å skjønne situasjonen min. Rett under 9 år etterpå så fikk jeg omsider ung ufør. Jeg vil helst ikke ta kontakt med nav fordi jeg er blitt fullstendig ødelagt , ytterligere traumatisert, og terrorisert av nav ,og de er desverre blitt medskyldige til min nedbrutte psyke. Har vært nær ved å ta selvmord fordi jeg aldri ble trodd og forstått av ny kurator hvert halvår + psykolog,arbeidsutprøving ect....

Jeg hadde i utgangspunktet ønske om å klare å komme ut i jobb en dag ,men de dro ut ‘’10år’’ av livet mitt og har gjort at jeg nå bare har mindre skjangse til å komme i jobb noen gang...😢

men poenget mitt / problemet mitt REDSELEN min for å ta kontakt med det kontoret der er såå stor at jeg ikke vet hvordan jeg kan få endret ung uføre til uførepensjon? Kanskje det ikke lar seg gjøre ? Da er livet mitt ødelagt 😞 høres kanskje drama Queen ut ,men det er ikke sånn....

-fortvilet jente 30 

Anonymkode: f6422...2c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære ts, du er ufattelig sterk om du klarer dette☺️

jeg flyttet til en større by her i norge for 3 år, og syntes det var tøft🤭men absolutt verdt opplevelsen. og fikk en del nye venner. i dag er jeg flyttet hjem, og setter større pris på hjemstedet fordi jeg har noe å kontrastere det mot. lykke til♥️

Anonymkode: 3a6d3...dbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå har jeg endelig bestemt meg! Jeg har opplevd traumer, og selv om det er mange år siden så har jeg ikke klart å komme over dette. Jeg lever alene, har ikke noe nettverk, ingen familie. Har tatt utdanning, men klarer ikke jobbe. Fikk innvilget uføretrygd for endel år tilbake. Er en oppegående person på mange måter, men har ikke et vanlig liv. Klarer ikke relatere meg så godt til andre som lever et standard A4-liv, og i Norge faller jeg dermed utenfor siden drømmen for de fleste er å passe inn, å være konform. 

Jeg reiser fra alt, etterlater alt jeg eier til ett familiemedlem, og flytter til et annet land. Vil fint klare meg økonomisk på uføretrygden. Spørmålet er hvordan jeg vil klare meg sosialt og psykisk. Jeg tror og håper det vil gå bra, etter en stund. Men jeg vet ikke. Det eneste jeg vet er at jeg ikke føler jeg har noe valg. Å bli værende i Norge når man ikke passer inn noen steder, er som tortur. 

Anonymkode: da50c...a47

Føler meg bare sååå igjen i det du skriver...!! 😮var som å lese mine egne ord ...NESTEN ORDRETT! 

Håper alt ordner seg for deg og det høres ut som en kjempe god ide🤗

jeg skrev et langt innlegg om det netopp her på chatten, og skrev at jeg er ødelagt av nav ,psykolog timer, arbeidsutprøving  osv....men er ny på tråden/forumet og forstår ikke helt hvordan det fungerer dette her med hvor jeg skal skrive og om jeg ikke burde skrive (MINE) spørsmål inne her på Din tråd ? At jeg da må lage min egen tråd ? 🤪 følte meg litt dum som skrev en hel roman om hva jeg selv lurer på når det egentlig er du som stiller spørsmål... 

jeg vet ikke hvordan jeg skal få ung uføre over til uførepensjon og derfor er jeg såå redd jeg ikke skal kunne få det (?) for da må jeg være i Norge og Da vet jeg ikke hva🥺

klemmer 

Anonymkode: f6422...2c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Føler meg bare sååå igjen i det du skriver...!! 😮var som å lese mine egne ord ...NESTEN ORDRETT! 

Håper alt ordner seg for deg og det høres ut som en kjempe god ide🤗

jeg skrev et langt innlegg om det netopp her på chatten, og skrev at jeg er ødelagt av nav ,psykolog timer, arbeidsutprøving  osv....men er ny på tråden/forumet og forstår ikke helt hvordan det fungerer dette her med hvor jeg skal skrive og om jeg ikke burde skrive (MINE) spørsmål inne her på Din tråd ? At jeg da må lage min egen tråd ? 🤪 følte meg litt dum som skrev en hel roman om hva jeg selv lurer på når det egentlig er du som stiller spørsmål... 

jeg vet ikke hvordan jeg skal få ung uføre over til uførepensjon og derfor er jeg såå redd jeg ikke skal kunne få det (?) for da må jeg være i Norge og Da vet jeg ikke hva🥺

klemmer 

Anonymkode: f6422...2c0

Svaret på spørsmålet ditt står jo på sidene til NAV:

"For flyktninger og uføretrygdede med rettighet som ung ufør er det likevel begrensninger i retten til å få utbetalt uføretrygd i utlandet.

Fordelene i beregningen av uføretrygd disse gruppene kan ha, vil opphøre etter flytting fra Norge."

NAV-siden har dessuten en chat du kan bruke, slik at du slipper å prate med en saksbehandler ved slike generelle spørsmål.

Anonymkode: 87c0b...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da må jeg nesten sympatisere for meg selv. Var veldig triste nyheter. Kan jo hende det er unntaksparagrafer siden de kanskje ikke alltid nevnes. 

Tusen takk for svar 🙂

Anonymkode: f6422...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke ts, men det er vanskelig å passe inn i Norge, alle skal være like. Jeg flyttet for 20 år siden til et Eøs-land og det var som å bli kvitt en tvangstrøye. Fikk mange venner og bekjente etter ett års tid. 

 

Lykke til ts :)

Anonymkode: b2f89...747

Det stemmer, hovedproblemet i norge er den sosiale kontrollen og konformiteten. Spesielt norske kvinner er hardt rammet av dette, men hele samfunnet er jo preget av det. Norge kalles jo siste sovjetstat også.

Derfor sliter vi med mental helse som blir enda verre under korona, vi har null samhold. Ingen sosial kultur.

Norge har flott natur, olje-eventyret. Men det er alt, triste greier ellers. Hodeløse politikere som skal redde verden og klimaet, driter i sitt eget land.

Vurdert å flytte selv, men er vanskelig å tjene penger i mange land. Å få seg en jobb, så venter til jeg er godt oppi 50åra. Da vil jeg selge alt jeg har, å reise for pengene. Ta ting som det kommer.

Livet er bare en gang, du får en sjanse. Husk dette, slutt å vær flink.

Anonymkode: 82e47...287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...