Gjest O.G. Skrevet 18. mars 2021 #61 Del Skrevet 18. mars 2021 Monarkiet bør avvikles når Harald dør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #62 Del Skrevet 18. mars 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Ei venninne av meg sloss med både Martha og broren da de var små Det var en uvanlig måte å tiltale vår neste konge 😂 Anonymkode: feb41...b49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 18. mars 2021 #63 Del Skrevet 18. mars 2021 Lykkelia skrev (23 minutter siden): Jeg vet hvem de kongelige er i de fleste land. I Finland aner jeg ikke hva presidenten heter. Det gjør nok heller ikke de fleste andre nordmenn, og det er veldig negativt for Finland. Han heter Sauli Ninistø. Så vidt jeg husker er han advokat av utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #64 Del Skrevet 18. mars 2021 Dere som er for en folkevalgt bør huske på at danske prins Carl forlangte en folkeavstemning før han ville si ja til å bli Norges kong Haakon VII. Han ville ikke være konge for et folk som ikke ønsket ham. Anonymkode: 0e0c9...5dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #65 Del Skrevet 18. mars 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Alle mennesker er like men noen er likere enn andre? Hvordan forklarer man monarki i et moderne demokrati ellers? Det er fullstendig utdatert. Eller er det noen som lar seg imponere av at noen er født inn i en familie som har som jobb å klippe snorer å si noen plattheter her og der? Ja, de er hyggelige og sympatiske nok, men holder det til en opphøyd posisjon i et moderne samfunn, liksom? Nei, selvsagt ikke. Anonymkode: f0332...1d5 100% enig i denne. Det går imot grunnleggende demokratiske verdier å ha mennesker som er født inn i offentlige roller som dette. De er alt i alt bare vanlige mennesker, dog med litt ekstra innavl i genene sine. Anonymkode: 29e7e...eb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 18. mars 2021 #66 Del Skrevet 18. mars 2021 Ukraina, Rusland og USA er skrekkeksempler på presidentregimer, og i alle disse landene er penger veldig viktige i valgprosessen. I USA hadde de ved siste valg to så forferdelige kandidater at en versting som Trump ble stemt bort med kun en ganske liten margin. I stedet fikk de en gammel maktmann med skremmende tvilsom cv og farlige holdninger og handlinger. USA hadde gjort det bedre med Ingrid Alexandra. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 18. mars 2021 #67 Del Skrevet 18. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): En president blir stemt frem av folket, og det betyr at majoriteten av befolkningen vil ha hen som statsleder. I et monarki har man intet valg. Jeg synes kronprins Haakon er en fjott, og jeg hadde aldeles aldri stemt på han for noen ting - men jeg (i likhet med deg) har ikke noe valg. At det norske kongehuset p.d.d. til en viss grad kan «oppføre seg» har ingenting med titlene deres å gjøre, men personlighetene. Ser man ut i den vide verden er det aldeles ingen garanti for at medlemmer av kongehus kan «oppføre seg». Og hvis det er Trump du tenker på med ordlyden «oppføre seg», så er han også STEMT FREM av folket. Det betyr faktisk at fertallet amerikanere ØNSKER han som president, uavhengig av hva du og jeg måtte mene om oppførselen hans. Jeg tror og håper virkelig at monarkiet er fjern historie når Ingrid Alexandra er «next in line». Anonymkode: eb360...7bd For å bli stemt frem av folket må man først promoteres av lobby og kapitalister og kanskje et parti. Dette er ikke nødvendig for de som arver tronen. For å komme i posisjon til å bli valgt som president kreves det personlige egenskaper. Ferdigheter innenfor ryggsleiking, juging, intriger, maktspill, retorikk...., Topp-politiker er nesten en slags psykopatisk diagnose. Å velge president som bærer diagnosen "topp-politiker" er veldig farlig. Ingrid Alexandra har ikke denne diagnosen, og er mest sannsynlig ei helt vanlig oppegående dame. Jeg foretrekker selvfølgelig henne foran livsfarlige kynikere som f.eks. Jens. En annen sak er at det norske monarkiet ikke utøver makt. Det er egentlig en pr-funksjon. Presidenter har mye mer makt, og det er jo farlig. man ser jo også at mennesker rundt presidenter har en tendens til å bli styrtrike, med andre ord, her åpner det seg store korrupte muligheter. Endret 18. mars 2021 av I Grosny 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 18. mars 2021 #68 Del Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dere som er for en folkevalgt bør huske på at danske prins Carl forlangte en folkeavstemning før han ville si ja til å bli Norges kong Haakon VII. Han ville ikke være konge for et folk som ikke ønsket ham. Anonymkode: 0e0c9...5dc Og poenget ditt er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #69 Del Skrevet 18. mars 2021 I mine øyne var kong Olav den siste "ekte" kongen som kunne kalles en folkekonge, Harald har antagelig endret seg etter at han ble konge; den eneste gangen jeg har hatt gleden av å se ham, var da man i begynnelsen av 1988 skulle innvie den nye festsalen i Oslo Katedralskole - bedre kjent som Katta - som Harald i sin tid gikk på. I og med at skolens tilstand innvendig ikke var noe å skryte av på dette tidspunktet, hadde man hangt opp pynt på veggene for å skjule de verste skadene for den daværende kronprinsen; dette var for øvrig i en tid der man kunne observere diverse krypdyr i et av skolens dusjanlegg, men likevel hadde skolen råd til en ny festsal til to millioner, tror jeg det var. Han kom inn. Alle reiste seg. Han satte seg. Og gikk ut da innvielsen var over. Uten å si ett ord ... Anonymkode: 7ad01...ce2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 18. mars 2021 #70 Del Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I mine øyne var kong Olav den siste "ekte" kongen som kunne kalles en folkekonge, Harald har antagelig endret seg etter at han ble konge; den eneste gangen jeg har hatt gleden av å se ham, var da man i begynnelsen av 1988 skulle innvie den nye festsalen i Oslo Katedralskole - bedre kjent som Katta - som Harald i sin tid gikk på. I og med at skolens tilstand innvendig ikke var noe å skryte av på dette tidspunktet, hadde man hangt opp pynt på veggene for å skjule de verste skadene for den daværende kronprinsen; dette var for øvrig i en tid der man kunne observere diverse krypdyr i et av skolens dusjanlegg, men likevel hadde skolen råd til en ny festsal til to millioner, tror jeg det var. Han kom inn. Alle reiste seg. Han satte seg. Og gikk ut da innvielsen var over. Uten å si ett ord ... Anonymkode: 7ad01...ce2 Gud, så pinlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rocka69 Skrevet 18. mars 2021 #71 Del Skrevet 18. mars 2021 La merke til denne. Og det virker som at har en oppfatning om at hvis Norge velger å bli republikk så må vi også ha en president. Ja man kan ha en president, men behøver ikke det kan like gjerne bare statsministeren som utfyller denne rollen som statsoverhode eller stortingspresidenten får rollen som statsoverhode. Og de koster penger allerede (som allerede er inne på statsbudsjettet), så ved å f.eks. la statsminister eller stortingspresident bli statsoverhodet i Norge - så ville man spare mange titalls millioner kroner i året. Republikk kommer av det latinske res publica som betyr enkelt stat eller offentlig sak (https://no.wikipedia.org/wiki/Republikk) Hvis man bytter ut et ord i den norske Grunnloven (og andre lover), man bytter ut ordet Kongen med ordet Regjeringen - så er Norge republikk uansett om man har en konge, president eller statsminister som statsoverhode. Da er Norge republikk selv om statsoverhodet heter konge, keiser, tsar, president eller statsminister. Men dere har rett, statsoverhodet i en republikk velges for en gitt periode enten via direkte valg (som i Finland eller Frankrike) eller via indirekte valg ved votering i et parlament (som i Tyskland) eller av et valgmannskollegium(som i USA). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smurfii Skrevet 18. mars 2021 #72 Del Skrevet 18. mars 2021 Syns hele monarkiet kan avskaffes den dagen kong Harald ikke er blant oss lengre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 18. mars 2021 #73 Del Skrevet 18. mars 2021 Smurfii skrev (37 minutter siden): Syns hele monarkiet kan avskaffes den dagen kong Harald ikke er blant oss lengre. Tilsluttes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #74 Del Skrevet 18. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Det var en uvanlig måte å tiltale vår neste konge 😂 Anonymkode: feb41...b49 For meg viste det at venninnen har en sterkere relasjon til Martha enn til Håkon:) Anonymkode: 2eaa3...bf5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 18. mars 2021 #75 Del Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I mine øyne var kong Olav den siste "ekte" kongen som kunne kalles en folkekonge, Harald har antagelig endret seg etter at han ble konge; den eneste gangen jeg har hatt gleden av å se ham, var da man i begynnelsen av 1988 skulle innvie den nye festsalen i Oslo Katedralskole - bedre kjent som Katta - som Harald i sin tid gikk på. I og med at skolens tilstand innvendig ikke var noe å skryte av på dette tidspunktet, hadde man hangt opp pynt på veggene for å skjule de verste skadene for den daværende kronprinsen; dette var for øvrig i en tid der man kunne observere diverse krypdyr i et av skolens dusjanlegg, men likevel hadde skolen råd til en ny festsal til to millioner, tror jeg det var. Han kom inn. Alle reiste seg. Han satte seg. Og gikk ut da innvielsen var over. Uten å si ett ord ... Anonymkode: 7ad01...ce2 Det var i 1988. Det er sikkert ikke hverken første eller siste gang, og han er sikkert heller ikke den eneste. Man kan jo ikke forvente "alt" heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #76 Del Skrevet 18. mars 2021 7 minutter siden, Millimani said: Det var i 1988. Det er sikkert ikke hverken første eller siste gang, og han er sikkert heller ikke den eneste. Man kan jo ikke forvente "alt" heller. Nei, men som jeg også skriver, har han antagelig endret seg etter at han ble konge tre år senere; han gir i alle fall inntrykk av å være langt mer folkelig nå. Problemet er at mens både kong Haakon VII og Olav V opplevde krigen og alt ansvaret den førte med seg i og med at kongefamilien var et viktig symbol for norsk frihet i krigsårene, er Harald født i 1937 og var bare guttungen da den sluttet - med andre ord har han ikke den erfaringen de fikk med seg, noe heller yngre medlemmer av kongefamilien som er født i fredstid har. Derfor hadde Haakon VII og Olav V en helt annen og mer jordnær innstilling til kongemakten enn resten; de elsket virkelig folket de var konger over, og så på kongemakten nærmest som et kall, ikke bare som en stilling de var født/valgt til, noe som kjennetegner yngre kongelige i mange land, og skandalene som følger i deres fotspor. Anonymkode: 7ad01...ce2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #77 Del Skrevet 18. mars 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er at mens både kong Haakon VII og Olav V opplevde krigen og alt ansvaret den førte med seg i og med at kongefamilien var et viktig symbol for norsk frihet i krigsårene, er Harald født i 1937 og var bare guttungen da den sluttet - med andre ord har han ikke den erfaringen de fikk med seg, noe heller yngre medlemmer av kongefamilien som er født i fredstid har. Anonymkode: 7ad01...ce2 Oooops .. jeg mente naturligvis "noe heller ikke yngre medlemmer av kongefamilien som er født i fredstid har. Anonymkode: 7ad01...ce2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #78 Del Skrevet 18. mars 2021 Lykkelia skrev (6 timer siden): Donald Trumps beste prestasjon var å belyse hvor fantastisk heldige vi er som har et velfungerende monarki her i landet. Akkurat det gjorde han på en enestående måte! Jeg er overbevist om at både kronprins Haakon og hans datter blir utmerkede regenter her i landet, og jeg er utrolig takknemlig for at kongehuset representerer Norge på en så utmerket måte. De er flotte forbilder i kraft av å være seg selv ❤️ 110% Enig ! Det beste innlegget hittil. i en debatt som er prega av mye lavpanna vasprat. og uvitenhet. Anonymkode: b7575...22f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #79 Del Skrevet 18. mars 2021 Men hvorfor må vi ha president? Vi har statsminister, holder ikke det? Kongen har ingen reell makt likevel, det er mest symbolikk. Anonymkode: 4e744...cb8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #80 Del Skrevet 18. mars 2021 I Grosny skrev (4 timer siden): For å bli stemt frem av folket må man først promoteres av lobby og kapitalister og kanskje et parti. Dette er ikke nødvendig for de som arver tronen. For å komme i posisjon til å bli valgt som president kreves det personlige egenskaper. Ferdigheter innenfor ryggsleiking, juging, intriger, maktspill, retorikk...., Topp-politiker er nesten en slags psykopatisk diagnose. Å velge president som bærer diagnosen "topp-politiker" er veldig farlig. Ingrid Alexandra har ikke denne diagnosen, og er mest sannsynlig ei helt vanlig oppegående dame. Jeg foretrekker selvfølgelig henne foran livsfarlige kynikere som f.eks. Jens. En annen sak er at det norske monarkiet ikke utøver makt. Det er egentlig en pr-funksjon. Presidenter har mye mer makt, og det er jo farlig. man ser jo også at mennesker rundt presidenter har en tendens til å bli styrtrike, med andre ord, her åpner det seg store korrupte muligheter. Hvorfor må vi ha en president? Vi har statsminister. Anonymkode: 4e744...cb8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå