Vera Skrevet 18. mars 2021 #81 Del Skrevet 18. mars 2021 Billiebi skrev (21 timer siden): Det er vel ikke noe poeng i at de som er vaksinerte skal tvinges til å være hjemme når det ikke er medisinsk grunnlag for det. Men jeg har stor forståelse for, og synes selv til en viss grad, at det er provoserende at vi unge har ofret vår livskvalitet i over et år nå, kun for å skjerme de eldre, skal være vitne til at de samme personene stikker fra dugnaden før den er over. Dette i tillegg til at de er den egentlige dessertgenerasjonen, som vi unge må betale for i årevis fremover. Når du sier dessertgenerasjonen, hvilke aldersgruppe mener du da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 18. mars 2021 #82 Del Skrevet 18. mars 2021 Rocka69 skrev (Akkurat nå): Jo da, men du slipper ikke unna karantene og gjentatte tester på karantenehotellet. Dvs også barn. Så det kan bli dyrt å reise med barn, selv om foreldrene er vaksinert eller har hatt corona - fordi barna må i karantene. Og da må også foreldrene være med i karantenen fordi barna skal i karantene. fy faen. Dette her er jo gestapovirksomhet. Folk kan ha familie i andre land. Tenker de ikke på det? Dette er ondskap 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 18. mars 2021 #83 Del Skrevet 18. mars 2021 Vera skrev (1 minutt siden): Når du sier dessertgenerasjonen, hvilke aldersgruppe mener du da? 60 pluss 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rocka69 Skrevet 18. mars 2021 #84 Del Skrevet 18. mars 2021 Maleficenta skrev (Akkurat nå): hvorfor skal de straffe folk slik? Negativ test men du må betale flete tusen for karantenehotell? Herregud så sykt. Enig i det. Er ikke jeg som lager reglene, men EU-landene. Og omtrent det samme vil gjelde for UK, der må du kjøpe en pakke på 1700 pund per pers (selv engelskmenn som skal på ferie må kjøpe dette før de reiser for returen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 18. mars 2021 #85 Del Skrevet 18. mars 2021 Stina234 skrev (3 timer siden): Jeg hadde mer i tankene et internasjonalt vaksine pass. Det er svært mange fra Polen, Latvia, Romania, etc. som jobber i Norge. Samtidig er det mange nordmenn som er avhengige av å reise i forbindelse med jobben. Det har tidligere vist seg at falske covid tester har vært et problem, håper bare ikke falske vaksine pass vil være det også. Øst europeerne finner nok råd for å snike seg unna dette her..der vil regjeringa lage ekstra hodebry til seg selv IGJEN som de gjorde i rundt juletider da alle de disse florerte inn i landet her for arbeid . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 18. mars 2021 #86 Del Skrevet 18. mars 2021 Maleficenta skrev (2 minutter siden): fy faen. Dette her er jo gestapovirksomhet. Folk kan ha familie i andre land. Tenker de ikke på det? Dette er ondskap familie i annet land og dårlig råd etter å ha mistet jobb f.eks i Norge pga korona tiltak. Pytt pytt så lenge de rike har det bra. Ja det er ren og skjær ondskap. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rocka69 Skrevet 18. mars 2021 #87 Del Skrevet 18. mars 2021 Rocka69 skrev (Akkurat nå): Enig i det. Er ikke jeg som lager reglene, men EU-landene. Og omtrent det samme vil gjelde for UK, der må du kjøpe en pakke på 1700 pund per pers (selv engelskmenn som skal på ferie må kjøpe dette før de reiser for returen) Faktisk må engelskmenn kjøpe denne karantenepakken før de får lov til å bestille flybilletter. Men om de er vaksinert eller har hatt corona så slipper de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 18. mars 2021 #88 Del Skrevet 18. mars 2021 javafx skrev (21 timer siden): Vis statistikk på at flere yngre ligger dødssyke på intensivavdelingene, eller slutt og skriv tull. https://www.nrk.no/norge/folk-fodt-pa-90-tallet-innlagt-med-covid-19-1.15415986 https://www.tv2.no/a/13892601/ https://www.auraavis.no/dobling-av-antall-sykehusinnleggelser-av-yngre-bekymrer-hoie/s/5-5-260485 https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/M3Ex8B/helse-fonna-i-gul-beredskap-barn-innlagt-paa-intensiven Ekspertene mener vel at yngre i større grad rammes av det britiske viruset, enn det opprinnelige viruset vi hadde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 18. mars 2021 #89 Del Skrevet 18. mars 2021 Maleficenta skrev (6 minutter siden): 60 pluss Ok. Hva gjør disse til dessertgenerasjonen mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 18. mars 2021 #90 Del Skrevet 18. mars 2021 Vera skrev (Akkurat nå): Ok. Hva gjør disse til dessertgenerasjonen mener du? De opplevde st Norge bare fikk bedre og bedre økonomi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rocka69 Skrevet 18. mars 2021 #91 Del Skrevet 18. mars 2021 Bente1234 skrev (Akkurat nå): familie i annet land og dårlig råd etter å ha mistet jobb f.eks i Norge pga korona tiltak. Pytt pytt så lenge de rike har det bra. Ja det er ren og skjær ondskap. Vet, vi kan ikke dra selv før vi er fullvaksinert (forhåpentligvis i mai), men vi drar ikke fra vår ungdom uten at det er vaksinert. Så kanskje blir det juleferie eller vinterferie til Gran Canaria som det tidligste(da vil ungdommen være fylt 18 og vil kunne ha fått vaksine). Men kanskje en shoppingtur til Töcksfors kan bli mulig i løpet av sensommeren, der ungdommen er hjemme sammen med fullvaksinerte besteforeldre eller alene i de tre-fire timene. Men dit vi egentlig har lyst til, Hellas - det blir neste sommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålin Skrevet 18. mars 2021 #92 Del Skrevet 18. mars 2021 Rocka69 skrev (14 timer siden): Vel Norge kan velge å ikke ha vaksinepass eller koronapass. Men Norge har ikke atomvåpen slik at vi kan tvinge andre land til å heller ikke ha dette. EU kommer til å innføre digital vaksinepass fra 1. juni som innebærer: Ingen 14 dagers karantene for: 1) De som har hatt korona 2) De som er fullvaksinerte Alle andre vil få 14 dager karantene. Så hvis Norge ikke innfører vaksinepass - så vil alle som skal inn i EU må ta en 14-dagers karantene på et hotell som du betale kanskje 1000-2000 euro for. Kan få en konsekvens av at transport fra Norge bare vil skje på utenlandske biler da, og tusenvis av norske lastebilsjåfører blir arbeidsledige. Andre land utenfor Europa, f.eks Israel, Australia, New Zealand, USA og Canada vil kreve vaksinepass for gi innreisetillatelse. Norge har suverenitet her hjemme, men ikke utenfor grensene - da må Norge true med atomvåpen (som vi ikke har) Jaså? Det var helt nytt for meg. En test ila 72 timer før ankomst, sier flere sydlige land... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 18. mars 2021 #93 Del Skrevet 18. mars 2021 (endret) Rocka69 skrev (4 minutter siden): Vet, vi kan ikke dra selv før vi er fullvaksinert (forhåpentligvis i mai), men vi drar ikke fra vår ungdom uten at det er vaksinert. Så kanskje blir det juleferie eller vinterferie til Gran Canaria som det tidligste(da vil ungdommen være fylt 18 og vil kunne ha fått vaksine). Men kanskje en shoppingtur til Töcksfors kan bli mulig i løpet av sensommeren, der ungdommen er hjemme sammen med fullvaksinerte besteforeldre eller alene i de tre-fire timene. Men dit vi egentlig har lyst til, Hellas - det blir neste sommer i mai. Det skjer ikke. Ennå er vaksinasjonen på pause. De håper å få nye vaksiner i april men de vet ikke sikkert. og hva skjer med alle som fikk førstr dise astra zeneca og vi ikke får denne mer? Da må jo de begynne på nytt Endret 18. mars 2021 av Maleficenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 18. mars 2021 #94 Del Skrevet 18. mars 2021 (endret) Blålin skrev (5 minutter siden): Jaså? Det var helt nytt for meg. En test ila 72 timer før ankomst, sier flere sydlige land... Den har jeg hørt også. Men er helt greit for meg da får jeg besøk kanskje i hvertfall. Norge må nok forholde seg til EU avtaler så kan jo godt hende at europeerne kommer hit til sommeren da hvis de har innført vaksine pass.. Det hadde jo vært supert for reiselivet i Norge da syns jeg da. Endret 18. mars 2021 av Bente1234 glemte noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 18. mars 2021 #95 Del Skrevet 18. mars 2021 Maleficenta skrev (5 minutter siden): De opplevde st Norge bare fikk bedre og bedre økonomi Samtidig som de selv vokste opp i langt mer kummerlige forhold. Ikke slik barna våre, eller oss for dens saks skyld vokste/vokser opp. De hadde heller ikke samme mulighet til utdannelse som oss og barna våre. Arbeidet var langt tyngre med lengre arbeidsdager og dårligere lønn. Det var langt i fra samme rettigheter på arbeidet som det vi har i dag, og man sto ofte med lua i hånden overfor arbeidsgiver. De har dog hatt økonomiske fordeler ifht billigere bolig, lettere for å klatre oppover i arbeidslivet uten utdannelse.. Men jeg vil heller kalle vår generasjon dessertgenerasjonen - mens barna våre får det langt tøffere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 18. mars 2021 #96 Del Skrevet 18. mars 2021 Vera skrev (Akkurat nå): Samtidig som de selv vokste opp i langt mer kummerlige forhold. Ikke slik barna våre, eller oss for dens saks skyld vokste/vokser opp. De hadde heller ikke samme mulighet til utdannelse som oss og barna våre. Arbeidet var langt tyngre med lengre arbeidsdager og dårligere lønn. Det var langt i fra samme rettigheter på arbeidet som det vi har i dag, og man sto ofte med lua i hånden overfor arbeidsgiver. De har dog hatt økonomiske fordeler ifht billigere bolig, lettere for å klatre oppover i arbeidslivet uten utdannelse.. Men jeg vil heller kalle vår generasjon dessertgenerasjonen - mens barna våre får det langt tøffere. Enig der. Vi har vel hatt det forholdsvis enkelt i forhold til generasjonen før oss. De etter oss kommer til å få det verre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 18. mars 2021 #97 Del Skrevet 18. mars 2021 Bente1234 skrev (1 minutt siden): Enig der. Vi har vel hatt det forholdsvis enkelt i forhold til generasjonen før oss. De etter oss kommer til å få det verre. Enig. Jeg syns synd på barna våre som vokser opp i dag, de vil få det tøft. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 18. mars 2021 #98 Del Skrevet 18. mars 2021 Det jeg også stiller meg kritisk til er hvis vaksinen ikke gir en varig beskyttelse mot covid-19 og at dette blir en sesong vaksine. Forventes det at hele Norges befolkning skal vaksineres mot covid-19 med to vaksiner hvert år? 10 millioner vaksiner hvis alle skal ha. Hvem skal i såfall utføre vaksinasjon? Kan ikke tenke meg at fastlegene som allerede er presset med sine viktige oppgaver skal ha tid til dette ? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 18. mars 2021 #99 Del Skrevet 18. mars 2021 Vera skrev (5 minutter siden): Samtidig som de selv vokste opp i langt mer kummerlige forhold. Ikke slik barna våre, eller oss for dens saks skyld vokste/vokser opp. De hadde heller ikke samme mulighet til utdannelse som oss og barna våre. Arbeidet var langt tyngre med lengre arbeidsdager og dårligere lønn. Det var langt i fra samme rettigheter på arbeidet som det vi har i dag, og man sto ofte med lua i hånden overfor arbeidsgiver. De har dog hatt økonomiske fordeler ifht billigere bolig, lettere for å klatre oppover i arbeidslivet uten utdannelse.. Men jeg vil heller kalle vår generasjon dessertgenerasjonen - mens barna våre får det langt tøffere. Utfordringen din, er at uansett hva DU har lyst til å kalle en generasjon, så er det noen begreper som brukes av mange, og som nærmest er definerte fra før. https://www.dagbladet.no/kultur/dessertgenerasjonen/65944689 Dessertgenerasjonen er de som ble født rett etter krigen. De har stort sett bare høstet av arbeidet til generasjonen før seg, og vært med på mer eller mindre all vekst og alle oppturer siden de ble født. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
- Brian Skrevet 18. mars 2021 #100 Del Skrevet 18. mars 2021 3 minutter siden, Rocka69 said: Og hvis det faktisk kommer krav fra myndigheter, ikke norske nødvendigvis, om at skal du arrangere konserter og festivaler så må publikum vise vaksinepass - da kan prinsippene til Ian Brown og likesinnede bety at han(de) ikke får spille konserter. Og promotorer/arrangører vil velge andre artister som ikke har de samme prinsippene. Han kan selvsagt finne et åpen område og kjøpe dette selv for å arrangere konserter, men hvis de lokale myndighetene sier nei bare for de med vaksinepass. Han kan fremdeles prøve, men politi vil avslutte konserten øyeblikkelig og han risikerer bøter eller fengsel. Så prinsipper når man blir så bastant som Ian Brown, så kan det få den konsekvensen at det blir bare digitale konserter han får lov til å holde ifra sitt eget hjem for andre vaksinemotstandere som ikke kan gjøre noe annet. For lille søte Ian Brown er ingen allmektig gud som kan overstyre myndigheter, promotorer og arrangører. Da har han like lite makt som både du og jeg. Selv Beatles (eller Elvis eller Michael Jackson) på sin høyde av sin karriere ville ikke ha hatt makt til å overstyre avgjørelser gjort av myndigheter. Hvis EU, amerikanske, kinesiske, canadiske eller britiske myndigheter sier at skal man avholde konserter eller festivaler så skal publikum, artister og crew fremvise vaksinepass for at konserten/festivalen skal få lov til å avholdes. Dette er realiteten, Brian! Og verdens flertall av mennesker er for vaksine og vaksinepass, og i et demokrati så er det flertallet som bestemmer uansett. Like it or not. Det er slik verden fungerer, og pengene rår - uansett om landet heter USA, Cuba eller Nord Korea. Så de som nekter vaksine, vel de får bli smittet av Covid-19 da og håpe på at de overlever og blir friske. Men selv de som har vært syke av Covid-19 vil likevel trenge vaksinepasset for å bevise at de har hatt Covid-19, for å få adgang til alt! Takk for lange svar, og du virker som en kunnskapsrik, sympatisk person, så det er litt synd at vi er uenige på akkurat dette punktet, da jeg er en av dem som helhjertet støtter tiltak og er enig i mye av det du skriver ellers, men jeg er altså mot vaksinen. Jo, du har helt rett i at pengene rår i verdenspolitikken og at flertallet bestemmer, men hvis man ser tilbake på historien, vil man også kunne se resultatene av hva lydighet uten opposisjon har ført med seg, og det er ikke gode ting, for å si det slik. Etter at krisen ifjor vår var over, var jeg enig i at regjeringen hadde gjort en grei jobb med å stanse smitten, men så åpnet man altså grensene om sommeren, og fremdeles er de på ingen måte lukket; man kan komme seg gjennom grensekontrollen uten å bli sjekket for korona, man kan ha en positiv hurtigtest og først få vite resultatet mens man er på vei hjem blant andre etc. Så selv om man aldri så mye gjør sitt beste for å holde avstand og vaske hender, vet man altså at dette ikke nytter - ikke bare på grunn av dem som gir blaffen og på liv og død må feste, men på grunn av politikken som føres, der åpne grenser er en hellig ku. Går man noen tiår tilbake i tid, hadde man også åpne grenser i datidens Vest-Europa, men på langt nær i den grad man har det idag der globalisering er et nøkkelord - og den gangen, i begynnelsen av 1970-årene, før oljealderen for alvor kom i gang, hadde Norge også en velfungerende industri uten å være avhengig av hjelp utenfra og fly som stadig pendlet frem og tilbake mellom resten av verden. Var dette samfunnet virkelig så ille at vi ikke kan vende dit ...? Poenget er det ikke er umulig at korona er et vendepunkt, og selv om man går løs på befolkningen med tvungen massevaksinering, vaksinepass og totalitær kontroll lik den man ser i Kina, skal det likevel mye til før man kan få bukt med viruset og nye, mer motstandsdyktige mutasjoner forutsatt at man ikke stenger grensene som i Australia eller New Zealand, og begynner å tenke nytt; kanskje ikke nødvendigvis helt likt, men likevel tror jeg man kan ha mye å lære av hvordan de har taklet korona det siste året - i motsetning til norsk tillit og anbefalinger. Til slutt noen få ord om opposisjon i lys av vaksinemotstand; jeg er overhodet ikke enig i koronaskepsis og Ian Browns holdninger til akkurat dette, men i og med at jeg selv har levd mestparten av livet i opposisjon til det "alle andre" gjør og fulgt mine egne veier, forstår jeg utmerket holdningen hans og respekterer mennesker som ikke følger resten av flokken, og må innrømme at jeg overhodet ikke liker det jeg ser i forhold til vaksinepass og press om å ta vaksinen i form av kollektiv dugnad - så lenge det fortsatt lander fly med titusenvis av passasjerer fra utlandet, sier det seg selv at importsmitten vil fortsette å komme, og at vi neste år antagelig er nøyaktig på samme sted som nå, med mer stress og nye tiltak mot en ny mutasjon som denne gangen vil være mer motstandsdyktig mot vaksinen, og at dagens innsats vil være forgjeves. Enda en gang takk for svar, og ønsker deg en riktig fin dag. - Brian 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg