Billiebi Skrevet 18. mars 2021 #121 Skrevet 18. mars 2021 Vera skrev (1 minutt siden): Jeg syns slike innlegg er temmelig arrogante..du tilhører vel generasjonen som kalles curlinggenerasjonen eller glasurgenerasjonen - altså generasjonen som har fått alt tilrettelagt AV dessertgenerasjonen. De som kommer til å slite med oss fra dessertgenerasjonen og/eller glasurgenerasjonen er de som er barn nå. Ikke du. Og det sier du uten å ane hvor gammel jeg er. Alle under 30 år kommer til å slite med økonomisk tap fra den generasjonen. Jeg og andre på min alder må jobbe til vi er 80, og må likevel gå av med lavere pensjon enn de som går av nå snart. I tillegg til dette må vi betale for de som nå går av i 60-årene. 4
Blålin Skrevet 18. mars 2021 #122 Skrevet 18. mars 2021 Rocka69 skrev (2 minutter siden): Og hva tror du det koster? Skjorta eller likskjorta Mener du sykehusbehandling (gratis) eller testen? (750,- til ca. 1000,- inkl. dokument) Likskjorta, ja, hvis vi er blant de ca. 0,4 % som dør av Corona eller alternativt hvis vi ikke skulle tåle vaksinen. Skjorta beholder jeg nok. 1
Margo Skrevet 18. mars 2021 #123 Skrevet 18. mars 2021 Billiebi skrev (1 minutt siden): Og det sier du uten å ane hvor gammel jeg er. Alle under 30 år kommer til å slite med økonomisk tap fra den generasjonen. Jeg og andre på min alder må jobbe til vi er 80, og må likevel gå av med lavere pensjon enn de som går av nå snart. I tillegg til dette må vi betale for de som nå går av i 60-årene. Det er tvilsomt at du tilhører generasjonen som fortsatt går i barnehage eller på barneskolen eller ungdomsskolen.. Alle under 30 år kommer ikke til å slite nei, for de som nå er i 20-årene har fått alt tilrettelagt i barne - og ungdomstiden sin, samt sikret seg gratis utdanning på høyere nivå. Dette er goder det er langt fra sikkert barna som vokser opp i dag får ta del i. Det vil bli tøffere krav og tøffere oppvekstvilkår. Man vil se tydeligere klasseskille, og arbeidslivet vil bli enda tøffere. Da er du allerede etablert med solid utdannelse og opptjent pensjon. 4
Billiebi Skrevet 18. mars 2021 #124 Skrevet 18. mars 2021 Vera skrev (2 minutter siden): Det er tvilsomt at du tilhører generasjonen som fortsatt går i barnehage eller på barneskolen eller ungdomsskolen.. Alle under 30 år kommer ikke til å slite nei, for de som nå er i 20-årene har fått alt tilrettelagt i barne - og ungdomstiden sin, samt sikret seg gratis utdanning på høyere nivå. Dette er goder det er langt fra sikkert barna som vokser opp i dag får ta del i. Det vil bli tøffere krav og tøffere oppvekstvilkår. Man vil se tydeligere klasseskille, og arbeidslivet vil bli enda tøffere. Da er du allerede etablert med solid utdannelse og opptjent pensjon. Jeg er helt enig med deg. Den generasjonen som er barn nå kommer til å få det enda tøffere. Og den generasjonen som er unge nå får/har det tøffere enn sine foreldre igjen. Altså min foreldregenerasjon 50-70 år er dessertgenerasjonen, mens vi som kommer etter får det verre økonomisk. 2
Susan Sto Helit Skrevet 18. mars 2021 #125 Skrevet 18. mars 2021 Vera skrev (39 minutter siden): Du har helt rett. Vår generasjon kalles vel snarere glasurgenerasjonen. Jeg vet ikke hva som er best/verst. https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2010/Spraknytt_12010/Sprakbrukaren-Glasurgenerasjonen/ Nå skal ikke jeg forholde meg til hva som er best eller verst. Jeg forholder meg til at begrepene er definerte, og at når de brukes, så forstår folk hvilken aldersgruppe det siktes til. For øvrig synes jeg, personlig, at begrepet "curlinggenerasjonen" er mer beskrivende enn glasurgenerasjonen. For det handler nok i større grad om at "veien har blitt feid" enn at det er en gjeng som "spiser glasuren på kaka". Når det gjelder vaksinepass, så er nok jeg også av den oppfatning at det, så lenge det er strenge restriksjoner i samfunnet, og vaksinene er mangelvare, er en uting hvis dessertgenerasjonen "slippes fri" og kan gjøre hva de vil. Hvis vi snakker om et samfunn der alle over 45 er vaksinerte, og smitten sterkt begrenset, og dermed få tiltak igjen i Norge. Så er det lettere å forstå at vaksinerte kan få reise med vaksinepass. Men det er nå en gang sånn at det i denne pandemien er ungdommen som har betalt den høyeste prisen, og det er gjort for å begrense ulempene (sykdom og død) primært for dessertgenerasjonen. Og det er en grunn til at uttrykket "OK Boomer" har kommet i dialogen mellom dessertgenerasjonen og dagens ungdom. Det handler om at dessertgenerasjonen ikke har forståelse for de utfordringene dagens ungdom har, og på mange måter ser verden i lys av hvordan den var da de vokste opp. Og det til tross for at de selv har hatt et liv som ble bedre og bedre jo eldre de blir, så ser de ikke at dette ikke nødvendigvis er tilfelle for yngre generasjoner. På mange områder har jo dessertgenerasjonen tatt godene, og trukket stigen opp etter seg. (Som på pensjon. Og i og for seg også på arbeidsmarkedet.) Det er derfor ungdommen nå vil oppleve det som ekstra urettferdig hvis den samme dessertgenerasjonen skal få "skumme fløten" av den innsatsen ungdommen har lagt ned det siste året. Mens ungdommen blir sittende med svarteper, og må ha tiltak og sosial nedstengning lenge etter at "boomerne" begynner å reise verden rundt og leve det glade pensjonistliv igjen. 9
Enmanelskeråhate Skrevet 18. mars 2021 #126 Skrevet 18. mars 2021 Rocka69 skrev (25 minutter siden): Idag ja, men ikke etter 1. juni 2021 - da er det felles EU-regler som vil være like for alle EU land. Og trolig også for EØS-land som Norge, Island og Lichtenstein, og Sveits fordi de er medlem av Schengen ble invitert. Hvorfor finner du på alt dette? 1
Enmanelskeråhate Skrevet 18. mars 2021 #127 Skrevet 18. mars 2021 Billiebi skrev (15 minutter siden): Jeg er helt enig med deg. Den generasjonen som er barn nå kommer til å få det enda tøffere. Og den generasjonen som er unge nå får/har det tøffere enn sine foreldre igjen. Altså min foreldregenerasjon 50-70 år er dessertgenerasjonen, mens vi som kommer etter får det verre økonomisk. Aldri har man gjort mindre for pengene enn nå i denne tiden så dette er bare tull 1
Billiebi Skrevet 18. mars 2021 #128 Skrevet 18. mars 2021 Susan Sto Helit skrev (3 minutter siden): Nå skal ikke jeg forholde meg til hva som er best eller verst. Jeg forholder meg til at begrepene er definerte, og at når de brukes, så forstår folk hvilken aldersgruppe det siktes til. For øvrig synes jeg, personlig, at begrepet "curlinggenerasjonen" er mer beskrivende enn glasurgenerasjonen. For det handler nok i større grad om at "veien har blitt feid" enn at det er en gjeng som "spiser glasuren på kaka". Når det gjelder vaksinepass, så er nok jeg også av den oppfatning at det, så lenge det er strenge restriksjoner i samfunnet, og vaksinene er mangelvare, er en uting hvis dessertgenerasjonen "slippes fri" og kan gjøre hva de vil. Hvis vi snakker om et samfunn der alle over 45 er vaksinerte, og smitten sterkt begrenset, og dermed få tiltak igjen i Norge. Så er det lettere å forstå at vaksinerte kan få reise med vaksinepass. Men det er nå en gang sånn at det i denne pandemien er ungdommen som har betalt den høyeste prisen, og det er gjort for å begrense ulempene (sykdom og død) primært for dessertgenerasjonen. Og det er en grunn til at uttrykket "OK Boomer" har kommet i dialogen mellom dessertgenerasjonen og dagens ungdom. Det handler om at dessertgenerasjonen ikke har forståelse for de utfordringene dagens ungdom har, og på mange måter ser verden i lys av hvordan den var da de vokste opp. Og det til tross for at de selv har hatt et liv som ble bedre og bedre jo eldre de blir, så ser de ikke at dette ikke nødvendigvis er tilfelle for yngre generasjoner. På mange områder har jo dessertgenerasjonen tatt godene, og trukket stigen opp etter seg. (Som på pensjon. Og i og for seg også på arbeidsmarkedet.) Det er derfor ungdommen nå vil oppleve det som ekstra urettferdig hvis den samme dessertgenerasjonen skal få "skumme fløten" av den innsatsen ungdommen har lagt ned det siste året. Mens ungdommen blir sittende med svarteper, og må ha tiltak og sosial nedstengning lenge etter at "boomerne" begynner å reise verden rundt og leve det glade pensjonistliv igjen. Bra skrevet! 👏🏻👏🏻👏🏻 Er helt enig med deg. Spesielt det du skriver om at dessertgenerasjonen har trukket stigen opp etter seg, samtidig som mange av dem har null sympati med dagens unge siden vi tross alt er vokst opp med god økonomi. Men der de har fått det enklere jo eldre de blir, vil de yngre generasjonene få det vanskeligere. Og vi vil ser allerede begynnelsen på et mer klassedelt samfunn, hvor de unge for eksempel er avhengig av foreldre som kan hjelpe for å kjøpe bolig.
Susan Sto Helit Skrevet 18. mars 2021 #129 Skrevet 18. mars 2021 Enmanelskeråhate skrev (4 minutter siden): Aldri har man gjort mindre for pengene enn nå i denne tiden så dette er bare tull Hva legger du i det? At man aldri har gjort mindre for pengene? Jobber folk mindre nå for mer betalt? Eller tenker du på at mange får betalt nå i korona-tiden for å gå hjemme og være permitert? Eller hva mener du egentlig? 2
Enmanelskeråhate Skrevet 18. mars 2021 #130 Skrevet 18. mars 2021 Susan Sto Helit skrev (5 minutter siden): Hva legger du i det? At man aldri har gjort mindre for pengene? Jobber folk mindre nå for mer betalt? Eller tenker du på at mange får betalt nå i korona-tiden for å gå hjemme og være permitert? Eller hva mener du egentlig? Man har aldri gjort mindre for pengene enn nå og velstanden har aldri vært høyere. Uavhengig av siste korona året 3
Susan Sto Helit Skrevet 18. mars 2021 #131 Skrevet 18. mars 2021 Enmanelskeråhate skrev (3 minutter siden): Man har aldri gjort mindre for pengene enn nå og velstanden har aldri vært høyere. Uavhengig av siste korona året Hva baserer du den påstanden på?
Enmanelskeråhate Skrevet 18. mars 2021 #132 Skrevet 18. mars 2021 Susan Sto Helit skrev (11 minutter siden): Hva baserer du den påstanden på? Bor i Norge og får med meg utviklingen, hva med deg? Følger du med i media og på nyheter? 4
Justlooking Skrevet 18. mars 2021 #133 Skrevet 18. mars 2021 Det er veldig merkelig at det er så vanskelig å komme seg ut med regler, tester og en papirmølle som koster noen tusen - og at man bare kan gå rett inn ved retur. Skjønner at ikke grensene kan plomberes, men en koronatest bør vel være minimum.
javafx Skrevet 18. mars 2021 #134 Skrevet 18. mars 2021 Vera skrev (2 timer siden): https://www.nrk.no/norge/folk-fodt-pa-90-tallet-innlagt-med-covid-19-1.15415986 https://www.tv2.no/a/13892601/ https://www.auraavis.no/dobling-av-antall-sykehusinnleggelser-av-yngre-bekymrer-hoie/s/5-5-260485 https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/M3Ex8B/helse-fonna-i-gul-beredskap-barn-innlagt-paa-intensiven Ekspertene mener vel at yngre i større grad rammes av det britiske viruset, enn det opprinnelige viruset vi hadde. Det at de er født på 90-tallet betyr ikke at de ikke har underliggende sykdommer eller risikofaktorer. Det kan like gjerne være at disse vil være blant de som er prioriterte for vaksinering de neste månedene. Det finnes ingen grunn til at de som ikke er prioriterte i vaksinering skal måtte leve med restriksjoner når man har fått vaksinert de som er i risikogrupper. 3
Enmanelskeråhate Skrevet 18. mars 2021 #135 Skrevet 18. mars 2021 Justlooking skrev (Akkurat nå): Det er veldig merkelig at det er så vanskelig å komme seg ut med regler, tester og en papirmølle som koster noen tusen - og at man bare kan gå rett inn ved retur. Skjønner at ikke grensene kan plomberes, men en koronatest bør vel være minimum. Kan ikke gå rett inn i Norge
clyde Skrevet 18. mars 2021 #136 Skrevet 18. mars 2021 (endret) Billiebi skrev (2 timer siden): Yes. Nettopp, rett etter krigen og frem til ca 20 år etter. Det kommer til å bli ekstremt krevende økonomisk for alle oss som må betale for disse når de er gamle og skrøpelige. Så kommer korona på toppen av dette hvor vi har fått en svær økonomisk knekk som vi unge må betale for i årevis fremover, i tillegg til at vi har ofret livskvaliteten vår i over et år nå for å beskytte denne gruppen. Så skal disse kanskje stikke fra dugnaden tidlig i tillegg. Skjønner godt at det er provoserende for mange unge. Nettopp, man blir forbannet av slikt. Samboeren min gikk tur langs Akerselva i dag, og gjett hvem som klumpet seg sammen i store grupper uten avstand? Det var gamlinger det! De samme folka vi alle har satt livene våre på vent for å beskytte. Endret 18. mars 2021 av clyde 3
Susan Sto Helit Skrevet 18. mars 2021 #137 Skrevet 18. mars 2021 Enmanelskeråhate skrev (37 minutter siden): Bor i Norge og får med meg utviklingen, hva med deg? Følger du med i media og på nyheter? Ja, men det er tydelig at jeg leser helt andre nyheter enn deg, for jeg har ikke fått med meg noen nyheter som viser at folk jobber mindre og tjener mer enn før. Det jeg får med meg, er at mange jobber mer enn før, og er tilgjengelige for jobb også i ferie og på fritiden, uten at det kompenseres med lønn. Jeg leser også at reallønn (kjøpekraft) for yrker som sykepleiere og en del andre grupper, har gått ned i mange år. 1
Aliquis Skrevet 18. mars 2021 #138 Skrevet 18. mars 2021 Forståelig? Ja. Fair? Nei. Verden er urettferdig, sånn er det.
Enmanelskeråhate Skrevet 18. mars 2021 #139 Skrevet 18. mars 2021 Susan Sto Helit skrev (1 minutt siden): Ja, men det er tydelig at jeg leser helt andre nyheter enn deg, for jeg har ikke fått med meg noen nyheter som viser at folk jobber mindre og tjener mer enn før. Det jeg får med meg, er at mange jobber mer enn før, og er tilgjengelige for jobb også i ferie og på fritiden, uten at det kompenseres med lønn. Jeg leser også at reallønn (kjøpekraft) for yrker som sykepleiere og en del andre grupper, har gått ned i mange år. Vel begynn med Ssb da 1
Justlooking Skrevet 18. mars 2021 #140 Skrevet 18. mars 2021 Enmanelskeråhate skrev (56 minutter siden): Kan ikke gå rett inn i Norge Har du lest denne? 😊 https://www.tv2.no/a/13893370/ 2
Fremhevede innlegg