Gå til innhold

Koronapass er usolidarisk

Gjest Ludmilla

Anbefalte innlegg

zemer skrev (1 time siden):

Nå sa de også negativ test. 

Blir ganske dyrt for en større familie med litt dårlig råd. Man må jo ta disse testene privat, og prisøkning, som enda et indirekte hinder for reise, kan komme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blålin skrev (7 minutter siden):

Blir ganske dyrt for en større familie med litt dårlig råd. Man må jo ta disse testene privat, og prisøkning, som enda et indirekte hinder for reise, kan komme.

Har forstått det slik at disse testene fort kan koste like mye som flybilletten. Da går det igjen utover de med litt dårlig råd mens det ikke spiller noen rolle for de med god råd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (4 minutter siden):

Har forstått det slik at disse testene fort kan koste like mye som flybilletten. Da går det igjen utover de med litt dårlig råd mens det ikke spiller noen rolle for de med god råd.

Ja. Testene koster i mitt område rundt en tusenlapp pr. pers inkl. dokument for å reise. Alt som skjer i samfunnet nå rammer de svake. Miljøverntiltakene, bompenger m.m. Da jeg så debatten på NRK (tror det var fra i fjor) ble det tatt for gitt at tilnærmet alle ville ha mulighet til å anskaffe el bil. Jeg ser svært lite debatt rundt disse tingene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiebi skrev (8 timer siden):

Det er vel ikke noe poeng i at de som er vaksinerte skal tvinges til å være hjemme når det ikke er medisinsk grunnlag for det.

Men jeg har stor forståelse for, og synes selv til en viss grad, at det er provoserende at vi unge har ofret vår livskvalitet i over et år nå, kun for å skjerme de eldre, skal være vitne til at de samme personene stikker fra dugnaden før den er over. Dette i tillegg til at de er den egentlige dessertgenerasjonen, som vi unge må betale for i årevis fremover.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange folk både på KG og ellers i samfunnet som ikke forstår hva "prinsipp" er for noe. Når man har krysset en viss linje, så blir det den nye normalen. 

Spørsmålet er vel heller, hvilke samfunn vil vi ha? Ønsker vi å gå i en mer totalitær retning å bli styrt og kontrollert på? Hva blir da det neste? Sile ut dårlige egenskaper som mennesket har gjennom gen manipulering? Til slutt er resultatet en verden uten kontraster.. for en død verden spør du meg.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syden turer er min minste bekymring. men pga ulike helseproblem har jeg tenkt å droppe vaksine (fikk trøbbel ifb annen vaksine pga immunsvikt).

men så er saken for meg at jeg må til utlandet for å få medisinsk hjelp for en av tilstandene mine. norske leger nekter å ta i meg. ingen ønsker å ta ansvar. 

så vet ikke hva jeg skal gjøre; blir nesten et valg mellom pest eller kolera om det blir tvungen vaksinering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det skulle bli aktuelt, ja selvfølgelig. Uvaksinerte får det jo ikke bedre av at de vaksinerte begrenses. De som gjør det, burde ta en selvrefleksjon

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å kjøpe et pass, både uten vaksine'- og uten pådratt "Covid-19". Den livsfarlige sykdommen, som dreper absolutt alle mennesker i hele verden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

javafx skrev (10 timer siden):

Det er ingen poeng at samfunnet skal være nedstengt når de i risikogruppene skal være ferdigvaksinert. Det mediaskapte hysteriet har dessverre tatt fokus bort fra hvorfor vi stengte ned til å begynne med. Vi stengte ned for å beskytte de som er utsatt. De kan ikke legitimere det å drive med nedstenging når man etterhvert har vernet om de som er utsatt. 

Dette!

MattDa skrev (1 time siden):

Ser det er mange folk både på KG og ellers i samfunnet som ikke forstår hva "prinsipp" er for noe. Når man har krysset en viss linje, så blir det den nye normalen. 

Spørsmålet er vel heller, hvilke samfunn vil vi ha? Ønsker vi å gå i en mer totalitær retning å bli styrt og kontrollert på? Hva blir da det neste? Sile ut dårlige egenskaper som mennesket har gjennom gen manipulering? Til slutt er resultatet en verden uten kontraster.. for en død verden spør du meg.

Ja det er virkelig skremmende å være vitne til. Det virker som de fleste faktisk ønsker et mer totaliært samfunn.

Så lenge man får reise til syden igjen så kan man bli injisert med hva som helst og la staten ha stålkontroll på alt de vil - hadde folk blitt bedt om å microchippe seg eller overgi sitt hus, hjem og eiendeler til staten for å få dra til syden i morgen så hadde det vært milelang kø. For en naivitet

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Kybalion369 skrev (4 timer siden):

Det går fint å kjøpe et pass, både uten vaksine'- og uten pådratt "Covid-19". Den livsfarlige sykdommen, som dreper absolutt alle mennesker i hele verden. 

Og hvor kjøper du så dette? Det EU sa i går, er at dette skal være digital koblet opp de nasjonale registrene for vaksine og sykdom enten via APP eller QR-kode, da ligger ikke opplysningene bare på APPen eller på papiret, men blir sjekket opp mot f.eks SysVak og/eller MSIS.  I tillegg så må du vise vanlig pass eller nasjonalt ID-kort samtidig for å korrekt identifisere deg selv ved innreise til et land til fra et annet land i EU (selv mellom EU-land - dvs at Schengen settes på hold inntil videre).

Så spørsmålet mitt er: Hvor kan du kjøpe et slikt pass som skal være koblet mot et sentralt nasjonalt vaksineregister og sykdomsregister? Altså en APP og/eller papir pass med QR som er oppkoblet mot f.eks. SysVak og MSIS. Dvs at de som selger deg en APP eller et papirpass må hacke seg inn i f.eks SysVak og MSIS, og det blir ikke oppdaget tror du? Du tror ikke at disse systemene har innbruddssikring?

Norge kan selvsagt velge å ikke delta i dette programmet fra EU, lage sin egen greie (som må ha noenlunde samme funksjonalitet likevel for at det skal godkjennes når du står der på grensa til Sverige eller du lander på Mallorca) eller droppe hele idéen om vaksinepass i det store og hele. Velger man det siste, så må både vaksinerte, uvaksinerte og de som har hatt Covid-19 belage seg på at man får 14-dager karantene som man må betale for (kanskje mellom 1000-2000€ per hode), dvs for en familie på fire så kommer altså en regning på 80 000 kroner i tillegg til selve reisen på 30 000).

Til USA, Australia, New Zealand og Israel så får du ikke en gang bestilt flybillett uten å ha vaksinepass/vaksinekort (og de er ikke de eneste landene).

Og hva med de som faktisk må reise inn i EU, sjøfolk og lastebilsjåfører som da blir møtt med KARANTENE i 14 dager - da blir laksen ødelagt. Dvs at sjåfører fra EU-land som da har vaksinepass overtar jobbene til de norske, som da havner på NAV.

Så hvor kjøper du et pass som er koblet mot SysVak og MSIS? Og dropper vi vaksinepass(som Norge har full suverenitet til å bestemme), vel da blir vi hjemme alle sammen og blir arbeidsledige da - og kastet ut av EØS og Schengen. Enn så lenge klarer vi oss økonomisk pga oljefondet, men når det er tomt da? Hva gjør vi da? 

Norge, som er et lite land og som er avhengig av både eksport og import for å overleve, er faktisk tvunget til å innføre vaksinepass selv verken du, jeg, Erna, Bent eller Kong Harald V ønsker det - vi hater det som pesten fordi vi er et lite land uten atomvåpen. Ellers å blir konsekvensene så store for nasjonen, at det trumfer våre personlige meninger.

Synd, slik er det og slik blir det - inntil Norge får atomvåpen. Eller utgjør en stor andel av Europa i befolkningstall (så da får vi pule masse i de neste århundrene da, forby abort og prevensjon). Vi er den som blir mobbet av alle, og får unngå det så vil Regjering og Storting innføre vaksinepass. Men jeg tror ikke at staten vil kreve vaksinepass innenriks, og da sier jeg staten (og regioner og kommuner). Men hva private aktører, teater, konsertarrangører, restauranter, kjøpesenter, KIWI eller REMA butikkene på hjørnet vil gjøre, vel det er ikke verken Erna, Bent, Jonas eller Trygve som bestemmer. 

Så om f.eks. Coop, Norgesgruppen, Reitan eller andre sier at du må ha munnbind/visir (og komme på bestemte tider) eller vise vaksinepass, og du nekter - da tror jeg at Staten må opprette food banks - for du vil da bli nektet adgang til Kiwi, Rema, Meny, Coop Extra. Og det er i deres fulle rett å avvise kunder både etter norsk lov og internasjonal lov, så lenge det ikke er diskriminering på grunnlag av rase, religion, kjønn, kjønnsuttrykk, seksuell orientering, språk eller politisk tilhørighet - så ja de kan diskriminere vaksinemotstandere hvis de ikke vil bruke munnbind/visir og har full støtte i det juridiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsMacchiato
Cleo88 skrev (7 timer siden):

Ser poenget ditt men mange næringer er avhengige av turistene. Tenker at det hadde vært bra å få reiselivet opp og stå så raskt som mulig. 

Du har også mye lenger tid igjen til å reise rundt i verden senere, enn de som er gamle nå 🤐 

Vi kommer ikke langt med å redde verdensøkonomien om vi skal rope "urettferdig" til alt som ikke gjøres likt... 

HEIER PÅ VAKSINEPASS! 

Jeg kjenner ingen på 80+ som reiser rundt i verden. Alle de på 80+ i min familie er såpass skrale at det holder lenge med en dagstur til nærmeste skjærgård/fjellheim/fjord. Samtlige er fullvaksinerte nå, men de bryr seg verken den ene eller andre veien. Hverdagene deres er uansett rolige.

Mannen min derimot, har en jobb som innebærer reisingen utenlands. Han må fysisk være tilstede på diverse båter ute i verden; det er jobben hans. Og slik er det for mange i hans bransje. Og for mennesker i andre bransjer. Det er ikke sånn at all reising handler om å komme seg til Granka for å slikke sol; vi har faktisk nordmenn som reiser for å skape verdier i den norske økonomien. Mange norske firmaer lever av eksport av både kompetanse og varer. 

Men vi kan selvsagt nevne den vanlige mann i gata som vil på ferie. Vi med barn må forholde oss til skoleferier. Og er vi ikke vaksinert innen sommerferien, blir det enda en sommer hjemme. Helt greit for meg, da jeg trives hjemme om sommeren, men jeg ser andres behov for å reise. Det er ikke "bare å dra" til høsten/vinteren, da er nemlig barn og ungdom på skolen. Pensjonistene derimot, kan reise når de vil. 

Slik jeg ser det, vaksineres det i en ulogisk rekkefølge. Og samtidig er jeg litt lettet for at jeg selv står bakerst i køen. Når man nå ser at blodpropp kan være en følge av vaksinen, er jeg glad jeg ikke har vaksinen i kroppen. Tror heller jeg tar ei runde korona. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (8 timer siden):

Enig.

Slutt og tull! Alle aldersgrupper har ofret mye. Er det ikke å ofre mye det å sitte hjemme over et år og ikke se familien? DET har både unge og gamle gjort. Det er absloutt et offer å bli ensom,permittert, miste jobben osv. Dette er ikke en konkuranse, vi har alle ofret mye. Og nå venter vi til alt bli bra og vi kan begynne å leve igjen. Nytter ikke rushe noe! Vent et år til så blir det tidenes ferie! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gagaen skrev (39 minutter siden):

Slutt og tull! Alle aldersgrupper har ofret mye. Er det ikke å ofre mye det å sitte hjemme over et år og ikke se familien? DET har både unge og gamle gjort. Det er absloutt et offer å bli ensom,permittert, miste jobben osv. Dette er ikke en konkuranse, vi har alle ofret mye. Og nå venter vi til alt bli bra og vi kan begynne å leve igjen. Nytter ikke rushe noe! Vent et år til så blir det tidenes ferie! 

Jeg er uansett enig med den jeg siterte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (10 timer siden):

Svindel innenlands? 

VI er nok forbi det stadiet at folk uten vaksinepass vil bry seg nevneverdig om det da. 

For unge mennesker etter halvannet år i karantene, er risikoen større for å gå på veggen enn å bli skikkelig dårlig av korona. For den enkelte er det som regel ikke noe problem, men for samfunnet som helhet kan det være et problem om mange nok er syke samtidig. 

Innføring av innenlands vaksinepass er det samme som å si at tiltakene er opphevet. 

Jeg hadde mer i tankene et internasjonalt vaksine pass.  Det er svært mange fra Polen, Latvia, Romania, etc. som jobber i Norge.  Samtidig er det mange nordmenn som er avhengige av å reise i forbindelse med jobben.

Det har tidligere vist seg at falske covid tester har vært et problem, håper bare ikke falske vaksine pass vil være det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Stina234 skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde mer i tankene et internasjonalt vaksine pass.  Det er svært mange fra Polen, Latvia, Romania, etc. som jobber i Norge.  Samtidig er det mange nordmenn som er avhengige av å reise i forbindelse med jobben.

Det har tidligere vist seg at falske covid tester har vært et problem, håper bare ikke falske vaksine pass vil være det også.

De som EU skisserer, så skal de være digitale(enten via mobil APP, chipen i ditt eksisterende pass, nasjonalt ID-kort eller som QR-kode på et vaksinekort som kobler opp passet mot det nasjonale vaksineregisteret(SysVak i Norge) eller sykdomsregisteret for smittsomme sykdommer (MSIS i Norge). Dermed vil politi, toll, grensekontrollører, helsepersonell se om du er vaksinert, har hatt corona og har en nylig negativ test.  Er du vaksinert eller har hatt corona, så slipper du inn uten karantene. Hvis ikke så blir det 14 dager karantene.

Og Norge kommer ikke til å kreve bruk av vaksinepass innenlands. Men hva private aktører vil kreve når det faktisk blir innført, er en helt annen sak. Det kan være aktører som ikke bryr seg, men det kan også være aktører som vil avvise de uten vaksinepass. F.eks. så kan f.eks. kan en internasjonal artist som f.eks. Ariana Grande eller Bruce Springsteen kreve at alle i publikum og crew må fremvise vaksinepass for å komme inn på konserten på Valle Hovin. Eller artistene på Øya-festivalen gjør det samme. Hva da, skal arrangøren drite i artistene? Da blir det ikke konserter i Norge da i fremtiden. 

Eller hva med den lokale puben på Vinstra krever dette, uten vaksinepass så kommer ikke Anita inn. Og skaper hun trøbbel etter å ha blitt avvist, så ringer puben til politiet og anmelder henne. Og hun kan faktisk straffes med bøter eller fengsel etter  § 346(https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§346) eller §268(https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§268). Samme kan den lokale butikken på Hellesylt gjøre. Ingen vaksinepass - ingen adgang. Og dette ligger både i Straffeloven og Grunnlovens bestemmelser om råderett over privat eiendom så lenge det ikke er diskriminerende på grunnlag av kjønn, kjønnsuttrykk, seksuell orientering, religion, rase, språk, funksjonshemming (vaksinenekt er ikke funksjonshemming) og politisk tilhørighet. Altså kan de som ikke har vaksinepass diskrimineres med Grunnloven i hånd. 

Så ja innføringen av vaksinepass vil få konsekvenser for de som ikke har dette, selv om Erna sier at det ikke får det - for dette ligger utenfor hennes makt. Det ligger utenfor EU-kommisjonens makt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

infectedsopp skrev (8 timer siden):

Dette!

Ja det er virkelig skremmende å være vitne til. Det virker som de fleste faktisk ønsker et mer totaliært samfunn.

Så lenge man får reise til syden igjen så kan man bli injisert med hva som helst og la staten ha stålkontroll på alt de vil - hadde folk blitt bedt om å microchippe seg eller overgi sitt hus, hjem og eiendeler til staten for å få dra til syden i morgen så hadde det vært milelang kø. For en naivitet

Så lenge korona drar ut i tid, blir folk mer og mer utålmodige. Til slutt aksepteres det meste. Brød og sirkus til folket. Galskap, spør du meg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man jo lure på hvor frivillig den vaksina er. Det høres mer ut som frivillig tvang.

I hvert fall hvis vaksinepasset strekker seg til å gjelde flere ting, også innenlands.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser den største risikoen ved prosjektet at det helt åpenbart oppmuntrer unge mennesker som alt har blitt gitt ingen til få grunner for å etterleve avstandsregler til å gå aktivt inn for å bli smittet. De får jo vaksine helt til slutt, og risikoen for død er så liten at det er mer enn verdt å få tilbake personlig frihet en uke eller to tidligere (for ikke å snakke om måneder) mot en dødsrisiko på type 0,2 %

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Årolilja skrev (2 minutter siden):

Da kan man jo lure på hvor frivillig den vaksina er. Det høres mer ut som frivillig tvang.

I hvert fall hvis vaksinepasset strekker seg til å gjelde flere ting, også innenlands.

Blir som i Forsvaret, når sersjanten sier: Jeg trenger tre frivillige - du - du og du. Og nekter du så blir det refs.

Å ja, vaksinepass vil strekke seg til mange ting også innenlands, om ikke på ting som er eid av de offentlige. Men er svært sannsynlig at private vil kreve fremvisning av dette, alt ifra den lokale puben og butikken, festivaler, flyselskap, busselskap, taxier, for at man skal få komme inn. Og mange har sagt at ungdommer vil drite i dette og tvinge seg inn, vel da får de et oppgjør med politiet som kan føre til fengselsstraff (paragraf 268 og 346 i straffeloven)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...