Gå til innhold

Gruppearbeid med "svake" studenter.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ville varslet emneansvarlig at vi sliter med samarbeidet. Bedt om råd for hvordan håndtere det.

Så ville jeg kalt inn et statusmøte med gruppen, og tatt på meg litt prosjektlederrolle. Dvs fasilitere og delegere. Gruppen måtte da i fellesskap definert mål og prosess. Hvor god skal oppgaven være, hvordan komme oss dit? Hva skal oppgaven inneholde - fordelt på personer. Få satt dato på når hver deloppgave skal være ferdig, hvordan skal kvalitetssikring utføres (f.eks alle må få review av en annen på gruppa). 

Så laget en prosjektplan frem til leveransedato, med alle deloppgavene som har datoer underveis. Bli enige om kvalitetskrav som kildebruk, tekst.

Når de er med på å definere dette, så forplikter de seg mer enn hvis du trer det ned over hodet på dem.

Så sett opp faste statusmøter på 15 min ganske hyppig for å sikre progresjon (hyppighet avhengig av hvor lenge og intensivt dere driver på; hver dag - annenhver dag - 1 gang i uka).

Å måtte levere på oppgaver er noe de vil møte i arbeidslivet, så dette er god trening 😉

Anonymkode: 1a9e0...0a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville varslet emneansvarlig at vi sliter med samarbeidet. Bedt om råd for hvordan håndtere det.

Så ville jeg kalt inn et statusmøte med gruppen, og tatt på meg litt prosjektlederrolle. Dvs fasilitere og delegere. Gruppen måtte da i fellesskap definert mål og prosess. Hvor god skal oppgaven være, hvordan komme oss dit? Hva skal oppgaven inneholde - fordelt på personer. Få satt dato på når hver deloppgave skal være ferdig, hvordan skal kvalitetssikring utføres (f.eks alle må få review av en annen på gruppa). 

Så laget en prosjektplan frem til leveransedato, med alle deloppgavene som har datoer underveis. Bli enige om kvalitetskrav som kildebruk, tekst.

Når de er med på å definere dette, så forplikter de seg mer enn hvis du trer det ned over hodet på dem.

Så sett opp faste statusmøter på 15 min ganske hyppig for å sikre progresjon (hyppighet avhengig av hvor lenge og intensivt dere driver på; hver dag - annenhver dag - 1 gang i uka).

Å måtte levere på oppgaver er noe de vil møte i arbeidslivet, så dette er god trening 😉

Anonymkode: 1a9e0...0a7

Dette forutsetter jo at de er med på opplegget. Dette her høres ekstremt slitsomt ut hvis man blir møtt med motstand fra resten av gruppen. Når de forklarer lite arbeid med at de er så travle kan jeg tippe at de ikke ønsker å ha faste statusmøter. 

Anonymkode: 1587d...ec2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Befinner meg nå i en litt vanskelig situasjon. Vi har et samarbeid om en oppgave. De utsetter alt til siste liten, og det jobbes i det hele tatt veldig lite med oppgaven. Den skal snart leveres inn, og jeg kjenner at jeg er veldig usikker på om vi blir ferdig til fristen. Det arbeidet som de har gjort til nå, er ufattelig dårlig.

Teksten som de skriver er nesten bare "klipp og lim" og jeg må sjekke hver eneste kilde for å se hva som bør omskrives. Mange skrivefeil er det også. Av og til lurer jeg på om det er elever på ungdomsskolen som har skrevet teksten. Jeg blir så frustrert! Det har blitt ekstra arbeid på meg, siden de også ikke evner å lete frem relevant informasjon. Hva kan jeg egentlig gjøre? Kan jeg snakke med emneansvarlig? Jeg kan jo ikke si til mine medstudenter at jeg synes at de gjør et dårlig arbeid?

Anonymkode: b8266...b72

Da benytter du anledningen til å trene på ditt fremtidige arbeidsliv. Gratulerer Ts, dette er folk du skal jobbe med også senere. Du må altså lære deg å håndtere det.

Jeg har fremhevet to setninger som er av svært høy relevans. Du sier de skriver som var de ungdomsskoleelever. Men du oppfører seg også som om du var ungdomsskoleelev. Du kan ikke si fra om at de gjør dårlig arbeide? Neivel. Det er et valg du kan ta. Det er både feigt og umodent, men feige og umodne valg er noe du raskt lærer at voksne mennesker unner seg veldig ofte. Men å så vurdere å gå og sladre til emneansvarlig? Det er så umodent at det er pinlig. 

Som du påpeker så er du voksen nå. Du tar deg i nakkeskinnet og innleder en samtale med de andre på gruppa om forventet nivå. Kanskje er deres ønskede nivå «stå» og ditt «brilliere»? Ok. Da må du håndtere den virkeligheten. 
 

Anonymkode: 9a791...ca7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler disse diskusjonene 99% av tiden fokuserer på: 

- Hvordan å bytte gruppe.

- Hvordan få fjernet medlemmer.

- Hvordan få utført arbeidet alene.

- Hvordan få innblandet fagansvarlige. 

Det er jo forståelig - men den det løser ikke problemene, bare letter på symptomene. 

Ta på det lederansvaret, det er god lærdom, for i arbeidslivet er det nesten ALDRI så enkelt som i de punktene jeg nevnte over. Jeg har vært der mange, mange ganger. 

Mitt tips er: 

- Organiser arbeidet, slik at dere kommer i mål. Prøv å følg opp regelmessig, og ikke på en passiv-aggressiv måte. Det er en hårfin forskjell mellom en hjelpende medstudent og leder, og en avskyelig micro-manager. 

- Sett klare mål om hva som forventes, og undersøk hva slags mål de forskjellige har i gruppen. Det er faktisk stort spenn på hva folk forventer, noen er strålende fornøyde med E/bestått, og ikke noe mer. 

- SNAKK med dine medstudenter, og hør hvordan det går. Har de andre ting som pågår, er det noe som gjør at de ikke kan levere som forventet? Er de overarbeidet? Har de andre fag som presser noe jævlig? Er det andre ting som påvirker dem?

 - Diskuter det faglige, få ballen til å rulle om det er noe sted ting har stagnert. For mange studenter, så kan det første steget være det tyngste. 

Tro det eller ei, lærdom og erfaringer fra gruppearbeid er et læringsmål i seg selv, i mange fag. 

Ville faktisk ha foretrukket å jobbe med et mangfold av studenter, og masse dårlige grupper, kontra å finne en "perfekt" gruppe som man jobbet med gjennom hele studietiden. Det gir utrolig mye rom for personlig vekst, og dette vil lønne seg når du kommer på jobbintervju. 

Har selv intervjuet veldig mange kandidater som har svart blankt, når de har blitt spurt om å komme med eksempler på konflikt i arbeidslivet eller studiene, og hvordan de løste slike konflikter. Da blir det liksom "Eh, nei vet ikke, har liksom alltid vært heldige med gruppearbeid, og alt har gått bra"

Anonymkode: 630a5...912

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan delvis relatere, men for min del så hjelper det enormt å ta på den «lederrollen», men da blir det kanskje ikke like bra, men bedre. Når man får delegert oppgavene og du sier hva du forventer (selvom det kan virke litt sleipt), så blir det bra.

Du må sette deg et mål, og få de andre også til å følge den. Vær tydelig og (tildels) streng. En annen ting er at hvis du er uenig om noe, så ta det opp der og da! Det er faktisk veldig viktig enn å skyve problemet under et teppet, for så å være frustrert mesteparten av tiden. Jeg vet det kan være vanskelig, men prøv å vær litt direkte.

Jeg er student selv, og er på kollokviegruppe med to voksne damer som så vidt forstår pensumet, så jeg må hjelpe dem veldig ofte. I starten synes jeg det var for mye, men har taklet det mye bedre etter at jeg tok på meg lederrollen. 

Anonymkode: a6f8c...30a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 18.16):

Vet egentlig ikke om jeg får godkjent min del, har mine tvil. Dessuten er det veldig ekkelt å "melde inn" sine medstudenter for dårlig arbeid. Men, kanskje jeg til slutt må gjøre det.
TS

Anonymkode: b8266...b72

🤦‍♀️🤦‍♀️ Hvorfor er folk så pysete? 

Anonymkode: 280e0...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 17.56):

Befinner meg nå i en litt vanskelig situasjon. Vi har et samarbeid om en oppgave. De utsetter alt til siste liten, og det jobbes i det hele tatt veldig lite med oppgaven. Den skal snart leveres inn, og jeg kjenner at jeg er veldig usikker på om vi blir ferdig til fristen. Det arbeidet som de har gjort til nå, er ufattelig dårlig.

Teksten som de skriver er nesten bare "klipp og lim" og jeg må sjekke hver eneste kilde for å se hva som bør omskrives. Mange skrivefeil er det også. Av og til lurer jeg på om det er elever på ungdomsskolen som har skrevet teksten. Jeg blir så frustrert! Det har blitt ekstra arbeid på meg, siden de også ikke evner å lete frem relevant informasjon. Hva kan jeg egentlig gjøre? Kan jeg snakke med emneansvarlig? Jeg kan jo ikke si til mine medstudenter at jeg synes at de gjør et dårlig arbeid?

Anonymkode: b8266...b72

Jeg svarer deg først på det jeg uthevet: Jo det kan du. Men du kan gjøre det på en hyggelig måte. 

Du må huske at de andre skal lære av dette de også, så hvis du kan dette, vis dem hvordan det skal gjøres. Skrivefeil kan du desverre ikke ta dem på. Du kan forsøke rette det litt, men forsøk å la det være mest mulig lik deres bidrag🙂

Jeg ville ikke kontaktet noen andre før jeg snakket med de om det. 

Anonymkode: 93476...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kommer med en del råd her, men alle de rådene krever at medstudentene faktisk ønsker å samarbeide. Hva gjør man når medstudentene ikke svarer på mail eller ikke møter opp til avtalte møter? Det nytter ikke å ta på seg lederansvaret når folk ikke møter opp.

Anonymkode: 13351...6f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere kommer med en del råd her, men alle de rådene krever at medstudentene faktisk ønsker å samarbeide. Hva gjør man når medstudentene ikke svarer på mail eller ikke møter opp til avtalte møter? Det nytter ikke å ta på seg lederansvaret når folk ikke møter opp.

Anonymkode: 13351...6f0

Da må man gjøre oppgaven alene. 🙂 Og nevne dette for emneansvarlig, hvis de andre virkelig samarbeider så dårlig 

Anonymkode: 93476...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

🤦‍♀️🤦‍♀️ Hvorfor er folk så pysete? 

Anonymkode: 280e0...fc8

Fordi det er utrolig mange smålige folk der ute med masse fritid?

Anonymkode: a4d0c...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde prøvd å si fra. Noen jeg var på gruppe med gjorde det en gang. Det ble tatt opp på en veldig ordentlig måte av en fantastisk foreleser, men dessverre følte nok medstudenten av hun ble mobbet bort. Hun sluttet like etterpå med det resultat at jeg fikk dårlig samvittighet.

Selv er jeg konfliktsky og har tatt på meg ekstraarbeid for å levere et ok resultat. Men da har det vært snakk om bestått/ikke bestått, og ikke karakterer. Ved karakterer hadde jeg tatt det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that. Jeg tok på meg rollen som bitch og begynte å rette på det de hadde skrevet, startet i en hyggelig tone, men det falt ikke i god jord. Vi gikk gjennom teksten sammen, og de taklet ikke at jeg skulle "kritisere", da jeg retter på ord som " demmes" (deres) "løpi" (løpt), og absolutt grove grammatiske feil som og/å, de/dem, og kommafeil fra helvete.  Det hadde rett og slett vært flaut å måtte levere det fra seg slik det var. Tenker du må ofre litt at du vil bli likt, og prioritere dine karakterer og din fremtid her. Når det er gruppearbeid skal alle høre på hverandre, inkludert deg. Dette klarer du! 

ps. på den endelige eksamen i samme fag fikk de begge en D, og jeg fikk A. Jeg godtet meg stort.  

Endret av marsvin
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frustrerende når det er sånn. Jeg fikk en gang D og resten av gruppa B på en eksamen som både var skriftlig og muntlig. Jeg gjorde alt arbeidet mens de pugget på det de skulle si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dere kommer med en del råd her, men alle de rådene krever at medstudentene faktisk ønsker å samarbeide. Hva gjør man når medstudentene ikke svarer på mail eller ikke møter opp til avtalte møter? Det nytter ikke å ta på seg lederansvaret når folk ikke møter opp.

Anonymkode: 13351...6f0

Jeg er helt enig i dette her. 

Anonymkode: 1587d...ec2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser helt poenget hvis de ikke gidder å gjøre noe, og det er mange feil/skrivefeil/tydelig at det ikke har blitt gjort noe særlig. I andre tilfeller kan det dog være uenighet om hva som er godt nok i gruppa, og avhengig av gruppas sammensetning så kan emnet være viktig for noen, men mindre viktig for andre. Det kan være en utfordring.

Men ville tatt det opp med emneansvarlig for å få en konstruktiv løsning. Husker en gang under mitt studie, så ble prosjektgruppa splittet opp fordi samarbeid var umulig, og de to nye (sub)gruppene leverte hver sin besvarelse. Alle fikk en realtivt god karakter, så her handlet det mer om dårlig samhandling, kjemi og for forskjellige oppfatninger om hva man skulle legge vekt på. Viste seg at alle fikk noe rett, og alle tok noe feil. 

Anonymkode: 49252...2b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med emneansvarlig. Vi hadde en som ikke bidro overhodet og meldte seg helt ut - svarte ikke på mail, leverte ikke det han skulle, møtte ikke opp til framføringen. Det endre med at han strøk og vi andre besto, men det krever jo at man snakker med og informerer emneansvarlif underveis.

Ellers er jeg enig med AB som sier at dette er trening på arbeidsliv og voksenliv - du vil alltid treffe på noen som du må forholde deg til selv om de ikke samarbeider eller gjør som du forventer, og det vil ikke nødvendigvis finnes en løsning eller en høyere instans som kan gripe inn, man må bare stå i det og komme seg gjennom det. Og ja, det vil innimellom gå ut over deg og føles blodig urettferdig, det er bare sånn livet er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...