Gå til innhold

Til du som er ufør, hva gjør du om dagene som gjør livet lysere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker på de tingene du gjør når du har krefter til det, enten det er hobby eller noe som gir deg glede 

trenger inspirasjon til å finne en glede i hverdagen 😊 fint å få tankene over på noe annet, enn å bare drukne i serier på tv

Anonymkode: fe4f1...a7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går tur mens jeg hører podcast. Har fått planter som hobby. Koker kraft og lager skikkelig bolognesesaus som jeg fryser ned. 

Anonymkode: dd5fd...6a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har tid og overskudd leser jeg bøker og da gjerne krim.

Anonymkode: 07d00...3fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare purker hele døgnet.

Anonymkode: ee98b...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener når jeg har fine dager ☺️ 

Anonymkode: 5fc18...79c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydde, støvsuge, dusje, lage favorittmaten min og handle mat på butikken er blitt mine hobbyer. Typiske hverdagsting, men når man ha hatt det så tungt at alt flyter og man ikke har orket å gjøre noen av de tingene da setter man større pris på å få det til  når formen er ok.

Er jeg heldig har jeg overskudd til å lage mat hver dag. Og dert gjør underverker med humøret.

På ekstra heldige dager lager jeg småtteri til julegave eller lignende til familien. Har dog oppdaget kryssord igjen da.

Anonymkode: c9115...fcc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Podcast på øret mens jeg pusler med diverse husarbeid. (Akkurat nå driver jeg og kombinerer tv-serier med podcaster om seriene, som f.eks The Office og podcasten "Office Ladies" der Jenna Fischer og Angela Kinsey tar for seg hver episode og detaljene rundt de.)  Går små turer. Strikker. Prøver å bli flinkere på symaskinen jeg kjøpte i fjor.

Anonymkode: d6d92...b49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet meg et fint sted ute hvor jeg sitter med en pute og varm drikke og leser når det er pent vær.

Anonymkode: b7f21...e73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airman
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tenker på de tingene du gjør når du har krefter til det, enten det er hobby eller noe som gir deg glede 

trenger inspirasjon til å finne en glede i hverdagen 😊 fint å få tankene over på noe annet, enn å bare drukne i serier på tv

Anonymkode: fe4f1...a7f

Blir mye saumfaring av regler, ytelser kontroll med statsforvalteren og nav og hva legen må skrive for å klare å få mest mulig av rettigheter ut i kroner og/eller fordeler. Det er en heldagsjobb  7-15, også noe helgearbeid med det 🙂 og det lønner seg. Blir endel konsulentbesøk, som nav betaler og telefoner som blir skattefradrag av

Endret av Airman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser en del. Jeg håper lysere tider vil hjelpe på utmattelsen, så jeg kan gå tur mens jeg hører lydbok. 

Jeg blir veldig glad/lettet de dagene jeg orker å ta meg av husarbeid. 

Anonymkode: 0968d...3ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler mye og går mye i natur og fjell. Gjerne med en overnatting i telt om været er bra. Her får jeg også kombinert det med fotointeressen.

Ellers går det i gaming, sjakk, serier. Gaming har virkelig vært en livredder i disse tider. Ufattelig bra å kunne treffes på nettet og surre rundt i et stort onlinespill:-)

Anonymkode: 5ce3b...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

leser mye om tilstandene mine; forskning etc. går noen timer ila uken til det, søknader og behandlinger. så sier ofte til folk at jeg har en ubetalt stilling som krever ca 30%, funksjonsnedsettelse på 70%, så da er det lite igjen å gå på.

men det å lese, se på film/serier, lage god mat hjelper litt. selv om livskvaliteten er svært lav😌

Anonymkode: cdd40...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maler mye. Syr og prøver å få gått tur de dagene jeg er i form til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble ufør bestemte jeg meg med en gang for at Tv ikke skulle på før på kvelden, rett og slett for å hindre meg selv i å utvikle den vanen og heller fylle dagene med ting jeg vet jeg har godt av. 
 

* trener eller er i aktivitet hver dag, alt fra styrketrening, løping og sykling til yoga

* ute i frisk luft så mye som mulig, rusletur eller fjelltur 

* leser bøker

* tegner, og bruker you tube til å utvikle meg

* steller med våre to marsvin!

* tar ymse nettkurs, alt fra yoga til språk (mye gratis kunnskap der ute!)

* husarbeid/hage 

* Nintendo, så da er vel Tv på innimellom likevel.. men aldri mer enn to timer. Og alltid etter å ha gjort noe mer fornuftig først 😛

Anonymkode: 54a45...4a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ligger stort sett i sengen eller på sofaen. På gode dager så gjør jeg husarbeid, lager skikkelig mat og går på butikken. Men selv om jeg stort sett ligger så er ikke livet mørkt for det om. Hodet fungerer, jeg har håp om å bli friskere, det er mange kjekke menn på tv, jeg har tak over hodet og greit humør.

Sett utenfra så virker nok livet mitt trist, men det er utrolig mye bedre enn alternativet. Og det er utrolig mye bedre enn å sitte og gråte på jobb fordi jeg plutselig ikke forstår ting jeg har jobbet med i alle år, eller måtte «rømme» på toalettet for å få 5 min søvn fordi jeg er totalt utslitt.

Det er bedre enn å måtte bli hentet med taxi på jobb fordi jeg er så sliten og svimmel at jeg ikke er i stand til å kjøre selv. Det er bedre enn å komme hjem og legge seg med jakke og sko fordi jeg ikke en gang har krefter til å ta av meg. Så alt i alt, livet er bedre nå

Anonymkode: 81fa9...675

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør og har vært det i tolv år, og må innrømme at jeg er litt overrasket over svarene i denne tråden. Har dere virkelig så mye overskudd eller er dere troll som gjør narr av uføre? 

For min egen del har jeg veldig lite overskudd, har noen minutter her og der spredt utover dagen. Så er vanskelig å få gjort noe ordentlig, men synes det er hyggelig å småprate med folk på Kg, og det passer fint med min "timeplan". Ellers hører jeg litt på radio eller lydbøker. Har et fuglebrett som jeg synes er koselig å se på, men klarer ikke lære meg hva de forskjellige fuglene heter, glemmer det igjen med en gang jeg har lest om det... hehe

Matlaging, husarbeid, gåturer, håndarbeid og sånt klarer jeg ikke gjøre, men blir misunnelig på dere som har så mye overskudd. Håper dere klarer å kjenne på hvor heldige dere er som klarer å gjøre så mye. Det er noe jeg bruker ganske mye tid på hver dag, å kjenne på hvor heldig jeg er som ikke er sykere. 

Anonymkode: 2669b...157

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er ufør og har vært det i tolv år, og må innrømme at jeg er litt overrasket over svarene i denne tråden. Har dere virkelig så mye overskudd eller er dere troll som gjør narr av uføre? 

Noen har jo gode og dårlige dager, og enkelte som er uføre pga. psykisk helse kan jo fint ha ork til å male hus og mekke bil, selv om de ikke tør å møte andre mennesker.

Jeg har vært alvorlig syk, men er mye friskere nå og vil egentlig ut i arbeid. Problemet er at selv med et tusentalls jobbsøknader kan jeg telle på én hånd hvor mange intervjuer det har blitt, og ingen vil ansette. Nå er det nummeret før jeg bare gir opp og aksepterer at jeg forblir ufør. Men sengeliggende, det er jeg altså ikke. Hvis ingen vil la meg jobbe får jeg vel finne andre ting å drive med.

Anonymkode: ae5a7...b98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er ufør og har vært det i tolv år, og må innrømme at jeg er litt overrasket over svarene i denne tråden. Har dere virkelig så mye overskudd eller er dere troll som gjør narr av uføre? 

For min egen del har jeg veldig lite overskudd, har noen minutter her og der spredt utover dagen. Så er vanskelig å få gjort noe ordentlig, men synes det er hyggelig å småprate med folk på Kg, og det passer fint med min "timeplan". Ellers hører jeg litt på radio eller lydbøker. Har et fuglebrett som jeg synes er koselig å se på, men klarer ikke lære meg hva de forskjellige fuglene heter, glemmer det igjen med en gang jeg har lest om det... hehe

Matlaging, husarbeid, gåturer, håndarbeid og sånt klarer jeg ikke gjøre, men blir misunnelig på dere som har så mye overskudd. Håper dere klarer å kjenne på hvor heldige dere er som klarer å gjøre så mye. Det er noe jeg bruker ganske mye tid på hver dag, å kjenne på hvor heldig jeg er som ikke er sykere. 

Anonymkode: 2669b...157

Ja, man er veldig glad for at man fungerer i hverdagen som ufør. Man er jo ufør av forskjellige grunner, noen er sengeliggende 24/7, mens andre kan man knapt se det på. Men like fullt er det en grunn til at man er ufør.

Anonymkode: 5ce3b...4c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...