Gå til innhold

✨ 89jenta prøver på nr 2


89jenta

Anbefalte innlegg

SUPERMIRI skrev (16 timer siden):

- Ta første dose nå, få en viss beskyttelse, og så vente med 2.dose til 2.trimester v/graviditet. Evt ta 2.dose hvis du ikke har blitt gravid før den skal tas. Har inntrykk av at vaksinen kan forskyve syklusen noe, så dette kan være greit å være litt forberedt på - hvis du ønsker å prøve etter 1.dose. 

Jeg vill gått for denne varianten. Nå får man status som beskyttet fra 3 til 15 uker etter første vaksinedose og det hjelper jo veldig når planen er at alle skal ha fått tilbud om dose nr. to før høsten, og dermed vil vi forhåpentligvis ha en ganske solid flokkimmmunitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lianne skrev (8 timer siden):

Jeg vill gått for denne varianten. Nå får man status som beskyttet fra 3 til 15 uker etter første vaksinedose og det hjelper jo veldig når planen er at alle skal ha fått tilbud om dose nr. to før høsten, og dermed vil vi forhåpentligvis ha en ganske solid flokkimmmunitet.

hvorfor ville du ikke bare ha tatt begge dosene? 😊 æ jeg mener det ikke frekt! jeg vil bare høre mange sin mening 🥰 synes det er et så skummelt valg å ta vaksine.. men jeg er vel litt mer skeptisk enn de fleste 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUPERMIRI skrev (På 12.5.2021 den 9.45):

Hvis du tror det er store sjanser for at du kan bli smittet, så virker det fornuftig av deg å vaksineres først :) Det har kommet mange studier nå som støtter at covid kan være ugunstig for fosteret - noe som også gjør at NSF blant annet vil at gravide skal være under en egen risikogruppe. 

I tillegg har det jo kommet en ny uttalelse fra FHI, som sier at gravide kan vaksineres, primært fra 2.trimester. Dette gjelder da spesielt de som bor i et smitteutsatt område, der avstand til andre er vanskelig å overholde. Om det er lite smitte og en ikke er i en risikogruppe, anbefales det å vente med vaksine til etter graviditeten, da de ikke er 100% sikre på ettervirkningene av vaksinen. Vaksinen har blitt praktisert på gravide i flere land allerede, og det er nok studier derfra som gir en indikasjon på at det går bra. 

Da har du jo egentlig flere muligheter: 

- Ta første dose nå, få en viss beskyttelse, og så vente med 2.dose til 2.trimester v/graviditet. Evt ta 2.dose hvis du ikke har blitt gravid før den skal tas. Har inntrykk av at vaksinen kan forskyve syklusen noe, så dette kan være greit å være litt forberedt på - hvis du ønsker å prøve etter 1.dose. 

- Ta begge doser før graviditet. 

- Bli gravid nå, og ta 1.dose under 2.trimester. 

Uansett hva det blir, så er det bare du som vet hva som føles og er rett for deg ❤️  Blir uansett spennende å følge med på deg og din vei videre. 

Takk for at du deler @SUPERMIRI ❤️ 

Synes det er så skummelt å velge.. men tror ikke jeg hadde turt å ta dose 2 om jeg hadde blitt gravid.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

89jenta skrev (19 minutter siden):

Takk for at du deler @SUPERMIRI ❤️ 

Synes det er så skummelt å velge.. men tror ikke jeg hadde turt å ta dose 2 om jeg hadde blitt gravid.. 

Skjønner veldig godt at du syns det er skummelt.. 🙉 Det er liksom et hav av informasjon der ute som kan gjøre en ganske så usikker. Som sagt så er det god beskyttelse i 1.dose også, om du skulle ønske å vente med 2.dose til endt graviditet🥰 I tillegg kan det ha kommet enda mer forskning på banen ift vaksinering under graviditeten innen du evt sku nå 2.trimester også 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

89jenta skrev (7 timer siden):

hvorfor ville du ikke bare ha tatt begge dosene? 😊 æ jeg mener det ikke frekt! jeg vil bare høre mange sin mening 🥰 synes det er et så skummelt valg å ta vaksine.. men jeg er vel litt mer skeptisk enn de fleste 😅

Formulerte meg muligens litt dårlig, men ville da tatt dose nr. to i andre trimester eller ventet til etter en evt. graviditet om jeg hadde vært i samme situasjon som deg (ut ifra hva fremtidig forskning sier). Mest fordi jeg hadde syntes det hadde vært utrolig kjipt å vente med prøvingen til jeg hadde fått begge dosene. Jeg jobber i helsevesenet og er fullvaksinert, så klarer selvfølgelig ikke sette meg helt inn i din situasjon. Tenker at man selv må finne ut hva som er riktig for en selv 😊 Og jeg skjønner godt at det høres skummelt ut å ta vaksine under en graviditet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lianne skrev (1 minutt siden):

Formulerte meg muligens litt dårlig, men ville da tatt dose nr. to i andre trimester eller ventet til etter en evt. graviditet om jeg hadde vært i samme situasjon som deg (ut ifra hva fremtidig forskning sier). Mest fordi jeg hadde syntes det hadde vært utrolig kjipt å vente med prøvingen til jeg hadde fått begge dosene. Jeg jobber i helsevesenet og er fullvaksinert, så klarer selvfølgelig ikke sette meg helt inn i din situasjon. Tenker at man selv må finne ut hva som er riktig for en selv 😊 Og jeg skjønner godt at det høres skummelt ut å ta vaksine under en graviditet.

aha jeg forstår! 🥰 synes det er så vanskelig, i det ene øyeblikket tenker jeg at jeg skal ta den. så går det en dag så blir jeg redd og usikker..  🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

89jenta skrev (28 minutter siden):

aha jeg forstår! 🥰 synes det er så vanskelig, i det ene øyeblikket tenker jeg at jeg skal ta den. så går det en dag så blir jeg redd og usikker..  🥺

Ja, det er fullt forståelig. Som om det ikke er nok bekymringer i forbindelse med å prøve å bli gravid, så skal man ha dette oppi det hele! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

CD 15, PP 4

loggfører litt selv om det ikke blir prøving før etter covid-vaksinen. skal ta vaksinen denne uka og gleder meg til å bare bli ferdig med den. vil så gjerne starte prøvingen med en gang 😅 men det beste er vel å vente til dose 2 er satt. er også spent på om jeg får dato for når dose 2 skal settes. så har jeg endelig en dato å se fram til. håper å kunne starte med prøvingen i juli 🤞🏼 å få en liten april baby 🥺 

kropper skriker til meg at EL er på vei idag! har aldri hatt slike kramper og smerter rundt EL før… jeg tok en test bare for moro, og den var veeeldig positiv. skulle tro at siden hode mitt er så klar for å bli gravid igjen, at kroppen responderer med å sende meg veldig klare signaler 😅 

vurderer å ta en test i morgen også, for å se om den er blitt negativ 😊

9311D124-ADFC-4542-BFB0-D4BB742EB97F.jpeg

Endret av 89jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi vurderer å ha ubeskyttet sex dagen vaksinen blir satt… kan det ødelegge noe? eller bli dumt? 

føler jeg suttrer mye nå..

men vil bare bli gravid nå 🥺

Endret av 89jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi beskyttet oss den måneden jeg tok vaksine dose nr 1. Tok ikke dose nr 2 da jeg ble gravid (endte i kjemisk) og nå er igang med ivf. Tar evt dose nr 2 vis jeg ikke blir gravid nå :)

Det anbefales å vente noen uker, så jeg vill nok hoppet over denne syklusen. Vet selv hvor fælt det kjennes å måtte hoppe over en syklus :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (43 minutter siden):

Vi beskyttet oss den måneden jeg tok vaksine dose nr 1. Tok ikke dose nr 2 da jeg ble gravid (endte i kjemisk) og nå er igang med ivf. Tar evt dose nr 2 vis jeg ikke blir gravid nå :)

Det anbefales å vente noen uker, så jeg vill nok hoppet over denne syklusen. Vet selv hvor fælt det kjennes å måtte hoppe over en syklus :(

så trist å høre at det ente i kjemisk til deg 🙁 

anbefales det å vente når man har tatt dose 2 også? jeg har fått datoen for dose 2 den 5.juli. og skal ha EL ca 14 dager (19.juli) etter dose 2 er tatt. kan jeg da prøve å bli gravid eller burde jeg vente til eggløsning etter der igjen? 🥺 synes det er lenge nok å vente til juli.. kjenner jeg har lite lyst å vente til august.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

89jenta skrev (1 minutt siden):

så trist å høre at det ente i kjemisk til deg 🙁 

anbefales det å vente når man har tatt dose 2 også? jeg har fått datoen for dose 2 den 5.juli. og skal ha EL ca 14 dager (19.juli) etter dose 2 er tatt. kan jeg da prøve å bli gravid eller burde jeg vente til eggløsning etter der igjen? 🥺 synes det er lenge nok å vente til juli.. kjenner jeg har lite lyst å vente til august.. 

Ja det anbefales å vente noen uker etter nr 2 også. Er litt forskjellig hvor mange uker det er anbefalt å vente. Men vis du får el 2 uker etter dose nr 2 tenker jeg det bør gå fint :) Men jeg ville sjekket fhi for å være sikker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (52 minutter siden):

Ja det anbefales å vente noen uker etter nr 2 også. Er litt forskjellig hvor mange uker det er anbefalt å vente. Men vis du får el 2 uker etter dose nr 2 tenker jeg det bør gå fint :) Men jeg ville sjekket fhi for å være sikker :)

takk for svar 😊 jeg tenker jeg ringer å snakker med jordmor i tillegg til å se på fhi når det nærmer seg dose 2 👍🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper du får de svarene du ønsker av jordmor, og at vaksinen ikke setter en stopper for prøvingen ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUPERMIRI skrev (11 timer siden):

Håper du får de svarene du ønsker av jordmor, og at vaksinen ikke setter en stopper for prøvingen ❤️

takk 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dame1989 jeg var forresten hos legen forrige uke. da jeg spurte henne nevnte hun ingenting om at man burde vente.. hen prøvde å finne noe om det på nett, men fant ingenting.. hen sa det var bare å starte prøving etter vaksinen… 🤔 litt rart at legen ikke har denne infoen

MEN jeg sendte melding til jordmor idag, så jeg venter spent på svar 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jordmor sier vi burde vente en uke etter vaksinen med å bli gravide! så da er det håp på juli 🥳 fortalte henne det jeg fant på fhi sine sider, men hun mente en uke skulle nok gå bra. om jeg ikke skulle reagere noe sinnsykt å bli skikkelig dårlig av vaksinen så klart 😊 så da starter jeg nedtelling til eggløsning i juli! «bare» 48 dager til de fertile dagene starter! men det er virkelig godt å ha noe å se fram i mot 🎉 

legger ved det jeg fant på fhi sine sider. 

D0B202EA-A42E-4E60-B1B8-F50D4B915EDF.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

89jenta skrev (9 minutter siden):

Jordmor sier vi burde vente en uke etter vaksinen med å bli gravide! så da er det håp på juli 🥳 fortalte henne det jeg fant på fhi sine sider, men hun mente en uke skulle nok gå bra. om jeg ikke skulle reagere noe sinnsykt å bli skikkelig dårlig av vaksinen så klart 😊 så da starter jeg nedtelling til eggløsning i juli! «bare» 48 dager til de fertile dagene starter! men det er virkelig godt å ha noe å se fram i mot 🎉 

legger ved det jeg fant på fhi sine sider. 

D0B202EA-A42E-4E60-B1B8-F50D4B915EDF.png

Hurraa😍 Endelig skal det prøves igjen! Håper det går veien fort for dere ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUPERMIRI skrev (5 minutter siden):

Hurraa😍 Endelig skal det prøves igjen! Håper det går veien fort for dere ❤️

tusen takk for gode ord 🥰 jeg er så glad nå, klarer nesten ikke å vente 😅 håper juni mnd går kjempefort! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

89jenta skrev (4 timer siden):

@Dame1989 jeg var forresten hos legen forrige uke. da jeg spurte henne nevnte hun ingenting om at man burde vente.. hen prøvde å finne noe om det på nett, men fant ingenting.. hen sa det var bare å starte prøving etter vaksinen… 🤔 litt rart at legen ikke har denne infoen

MEN jeg sendte melding til jordmor idag, så jeg venter spent på svar 😌

Infoen jeg går etter er at fhi ønsker at man skal vente 2 uker etter siste dose med vaksine før man prøver å bli gravid. OUS (Oslo universitetssykehus) anbefaler at man venter 4 uker etter andre dose vaksine før man prøver å bli gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...