Gå til innhold

Vi har valgt alkoholfritt bryllup

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at du kan informere om det. Da kan folk spare penger på transport siden de kan kjøre selv.

Jeg er uenig med de som sier at bryllup er ulidelige affærer som ikke man kan overleve uten alkohol. Ja, noen bryllup kan være det, men å påstå at alle bryllup er sånn blir virkelig sært. La være å gå i bryllup da, hvis det er så fælt. Jeg hadde satt pris på at du sa rett ut at du ikke ville komme fremfor at du satt og lot som du synes det var hyggelig en hel kveld.

Nå er jeg uansett ikke tilhenger av ørten millioner taler, uendelig med leker og lignende, og ikke er jeg vant med det heller.

Ellers må jeg si meg enig i at alkoholfri vin er en dårlig idé. Det finnes imidlertid svært gode alternativer - man må ikke servere gjestene cola eller vann fordi om det skal være alkoholfritt. Foreslår en tur på polet der du snakker med betjeningen og ber om gode råd. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvordan folk kan tro at det skal bli noen vill fest med dans og glass på glass når det er mange små barn til stede.

Men poenget med transport er godt!

Anonymkode: 31abd...b8a

En vill fest? Hvis det er 15stk invitert og mange med småbarn med seg så ser jeg ikke for meg noen vill fest, men det er jo ikke uvanlig at kvelden blir litt senere og at de som har mulighet sitter oppe og tar noen glass vin etter barna har lagt seg, dersom det er alkoholservering. Med mindre brudeparet selv skal gå veldig tidlig og festen avsluttes. Jeg står opp kl 05:45 hvis jeg skal på tidligvakt på sykehuset, og da drikker jeg ikke noe som helst eller orker å være oppe sent. Hvis jeg vet at festen er alkoholfri og slutter tidlig så slipper jeg å styre med å bytte for eksempel, mens hvis jeg vet at de voksne gjerne blir sittende oppe og prate og drikke litt vin så planlegger jeg jo for det sånn at jeg slipper å gå hjem kl 22 🤷‍♀️ Jeg liker heller ikke å trene hardt eller stå opp tidlig dagen etter jeg har drukket, selv om det er snakk om et par glass. Så da planlegger jeg ikke noen av de tingene hvis jeg har frihelg, men gjør det gjerne hvis jeg vet det blir alkoholfritt. Det betyr ikke at jeg forventer en vill fest der alle drikker seg dritings med små barn. 

jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er argumentet for å IKKE informere? Virker litt som du har behov for å demonstrere at etter din mening så skal det ikke ha noen betydning om det serveres alkohol eller ikke? Greit at det ikke har betydning for deg, men andre har kanskje behov for å planlegge rundt dette så da er det vanlig å bare informere sånn at du gjør ting enklere for gjestene dine 😊 feiringen handler også om at gjester skal ha det hyggelig. 

Anonymkode: e8645...222

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Vennligst informer, slik ar jeg får tatt med lommelerken!

Anonymkode: da705...cab

• Liker 10
Skrevet

Ja, du bør informere.

Jeg hadde ikke gått for alkoholfri vin. Ta heller noe annet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

15 stk ? 
Jeg skal i bryllup om en mnd, og der får vi bare være 10 stk. 

Med så få gjester er alkoholfritt helt innafor 

Anonymkode: 7ab39...63f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En vill fest? Hvis det er 15stk invitert og mange med småbarn med seg så ser jeg ikke for meg noen vill fest, men det er jo ikke uvanlig at kvelden blir litt senere og at de som har mulighet sitter oppe og tar noen glass vin etter barna har lagt seg, dersom det er alkoholservering. Med mindre brudeparet selv skal gå veldig tidlig og festen avsluttes. Jeg står opp kl 05:45 hvis jeg skal på tidligvakt på sykehuset, og da drikker jeg ikke noe som helst eller orker å være oppe sent. Hvis jeg vet at festen er alkoholfri og slutter tidlig så slipper jeg å styre med å bytte for eksempel, mens hvis jeg vet at de voksne gjerne blir sittende oppe og prate og drikke litt vin så planlegger jeg jo for det sånn at jeg slipper å gå hjem kl 22 🤷‍♀️ Jeg liker heller ikke å trene hardt eller stå opp tidlig dagen etter jeg har drukket, selv om det er snakk om et par glass. Så da planlegger jeg ikke noen av de tingene hvis jeg har frihelg, men gjør det gjerne hvis jeg vet det blir alkoholfritt. Det betyr ikke at jeg forventer en vill fest der alle drikker seg dritings med små barn. 

jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er argumentet for å IKKE informere? Virker litt som du har behov for å demonstrere at etter din mening så skal det ikke ha noen betydning om det serveres alkohol eller ikke? Greit at det ikke har betydning for deg, men andre har kanskje behov for å planlegge rundt dette så da er det vanlig å bare informere sånn at du gjør ting enklere for gjestene dine 😊 feiringen handler også om at gjester skal ha det hyggelig. 

Igjen skjønner jeg ikke hva som er greia med spydighetene... KAN det tenkes at dette var et oppriktig spørsmål fra min side? Jeg har bedre ting å gjøre enn å "markere meg" på Kvinneguiden. Grunnen til at jeg stilte dette spørsmålet er at jeg lurte på om det ble en merkelig ting å annonsere, eller om det er vanlig å si i fra om sånt på forhånd, da jeg ikke har sett det før. Tenkte at noen av dere kanskje hadde vært i alkoholfrie bryllup, og at noen kunne fortelle meg hva som var vanlig. 

At gjestene skal ha det hyggelig er som nevnt veldig viktig for oss. Hvis ikke de kan ha det hyggelig uten alkohol på en middag og litt samvær i timene som følger så synes jeg det er grunn til å bekymring. 

Det er forresten ingen som spør meg om hva slags bryllup vi skal ha her, alle antar at vi skal ha en fest etter maten, og at det blir lange taler og sanger. Det stemmer ikke. Vielse, god middag, god drikke, litt prating og hjem. Vi skal ha en rolig og intim feiring, og så langt blir det tre taler alt i alt. Tror det bør gå bra uten promille.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

15 stk ? 
Jeg skal i bryllup om en mnd, og der får vi bare være 10 stk. 

Med så få gjester er alkoholfritt helt innafor 

Anonymkode: 7ab39...63f

Du er vel nesten den eneste i tråden som synes det, dessverre...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er vel nesten den eneste i tråden som synes det, dessverre...

Det er da mange som sier de ikke har et problem med det og det var jo heller ikke spørsmålet ditt. Du spurte om det burde informeres om og det svarer vel flesteparten ja til.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Igjen skjønner jeg ikke hva som er greia med spydighetene... KAN det tenkes at dette var et oppriktig spørsmål fra min side? Jeg har bedre ting å gjøre enn å "markere meg" på Kvinneguiden. Grunnen til at jeg stilte dette spørsmålet er at jeg lurte på om det ble en merkelig ting å annonsere, eller om det er vanlig å si i fra om sånt på forhånd, da jeg ikke har sett det før. Tenkte at noen av dere kanskje hadde vært i alkoholfrie bryllup, og at noen kunne fortelle meg hva som var vanlig. 

At gjestene skal ha det hyggelig er som nevnt veldig viktig for oss. Hvis ikke de kan ha det hyggelig uten alkohol på en middag og litt samvær i timene som følger så synes jeg det er grunn til å bekymring. 

Det er forresten ingen som spør meg om hva slags bryllup vi skal ha her, alle antar at vi skal ha en fest etter maten, og at det blir lange taler og sanger. Det stemmer ikke. Vielse, god middag, god drikke, litt prating og hjem. Vi skal ha en rolig og intim feiring, og så langt blir det tre taler alt i alt. Tror det bør gå bra uten promille.

Ja det går nok helt sikkert bra, men du bør informere om det. Det er ikke rart å informere om det, som nevnt så er det vanlig å informere om servering i bryllup 😊 det var ikke meningen å virke spydig men jeg forsto virkelig ikke helt hvor kommentaren din om at folk ser for seg «en vill fest» kom fra, når jeg kommenterte at mange ønsker å planlegge ut fra om de skal drikke alkohol. Jeg spør deg ikke hvordan bryllupet ditt skal være siden jeg ikke anser det som særlig relevant, tenker det er best å informere om at det er alkoholfritt for at folk skal kunne planlegge, helt uavhengig av antall taler dere skal ha.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei, men jeg blir ikke drita i bryllup med alkohol heller. Har vært i over 30 bryllup, kun i ett av dem ble folk drita, og da stod det spritflasker på bordene. De fleste drikker alkohol uten å bli pæredritings. 

Hva hvis ikke vi ønsker at folk skal være beruset denne dagen i det hele tatt? Har vi ikke lov til det? Hva er dette å legge seg oppi, egentlig? Er det forresten noen av dere som vet noe som helst og meg og min mann? Om hvordan vi vokste opp? Om familiene våre? 

Har du vært gjest i mange bryllup? Ut fra det du skriver så tviler jeg på det. Det er ofte en langtekkelig affære som gjest, der f.eks et glass god vin man være noe å kose seg med mens man hører på 4. talen fra tante Liv og synger den rosa sangen med 11 vers helt uten rim og takt til musikken. Når du i tillegg nevner at det skal ha "aktiviteter" så er det bare enda en grunn til å krympe seg i brusglasset, det er den beste oppskriften på kjip fest.

Jeg skjønner at dette bare er en tråd for deg, som plutselig dukket opp på en fredag, og som tilfeldigvis hadde et tema som engasjerte deg, og at det å svare litt festlig om "tante Liv" og dette med å "krympe seg i brusglasset", og i tillegg få noen likes på det, sikkert ga deg en liten humørboost. Du er sikkert en grei person og alt det der. Men for meg? For meg er det du snakker om, det du kaller "oppskriften på en kjip fest" det eneste jeg har å glede meg til i mitt liv. Jeg spurte ikke om dere synes jeg burde kjøpe inn alkohol, jeg spurte om dere synes jeg burde informere om dette på nettsiden. Valget er vårt å ta, og det er tatt. Det var, hvis du er interessert, veldig vanskelig å ta, nettopp fordi hele livet mitt, og jeg overdriver ikke, har handlet om å ta hensyn til familien min. Og denne ENE dagen som jeg ser så frem til har jeg besluttet å ta dette ene valget som gjør dagen så mye mer positiv for meg, og for min mann. Du, en fremmed, fikk meg nettopp til å begynne å tvile igjen, for sikkert syttiende gang siden jeg begynte å planlegge dette bryllupet. Jeg sier ikke at du bør ha denne makten eller at det nødvendigvis gir mening for deg, det gjør det sikkert ikke, egentlig ikke for meg heller, men jeg vil at du skal vite det. At når du svarer sånn som du gjør, sleivete og krast, uten noen som helst forkunnskap, uten noen forutsetninger for å vite hvem du henvender deg til, så har du likevel en viss makt. Jeg sier ikke at du er slem. Jeg vil bare at du skal vite det. 

Anonymkode: 84b89...72b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (18 minutter siden):

Det er da mange som sier de ikke har et problem med det og det var jo heller ikke spørsmålet ditt. Du spurte om det burde informeres om og det svarer vel flesteparten ja til.

Jepp, det gjør de, og det skal jeg gjøre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja det går nok helt sikkert bra, men du bør informere om det. Det er ikke rart å informere om det, som nevnt så er det vanlig å informere om servering i bryllup 😊 det var ikke meningen å virke spydig men jeg forsto virkelig ikke helt hvor kommentaren din om at folk ser for seg «en vill fest» kom fra, når jeg kommenterte at mange ønsker å planlegge ut fra om de skal drikke alkohol. Jeg spør deg ikke hvordan bryllupet ditt skal være siden jeg ikke anser det som særlig relevant, tenker det er best å informere om at det er alkoholfritt for at folk skal kunne planlegge, helt uavhengig av antall taler dere skal ha.

Jepp, jeg skal informere om det nå som så mange har svart meg. Ser at det er fornuftig med tanke på transport og planlegging.

Jeg tenker egentlig at det er ganske relevant hvordan bryllupet skal være. Altså, hadde vi leid inn et enormt lokale og invitert mange folk og lagt opp til at man skulle holde på til morgenkvisten ville det vært vanskelig for meg å ikke servere alkohol, tror jeg. Henger liksom sammen. Men vi skal jo ha en vielse, en middag og litt sosialt og en tidlig kveld, og da tenker jeg at det er større rom for å kjøre andre gode drikker som ikke inneholder alkohol. At det minner mer om et vanlig familieselskap, egentlig, bare med bedre mat og finere klær. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Si det, så folk kan kjøre. 
Det er ellers spesielt at folk ikke kan få det de ønsker å drikke. Virker meget kjipt- på alle måter.

Anonymkode: c7484...6b6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Serverer dere ikke svinekjøtt heller? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jepp, jeg skal informere om det nå som så mange har svart meg. Ser at det er fornuftig med tanke på transport og planlegging.

Jeg tenker egentlig at det er ganske relevant hvordan bryllupet skal være. Altså, hadde vi leid inn et enormt lokale og invitert mange folk og lagt opp til at man skulle holde på til morgenkvisten ville det vært vanskelig for meg å ikke servere alkohol, tror jeg. Henger liksom sammen. Men vi skal jo ha en vielse, en middag og litt sosialt og en tidlig kveld, og da tenker jeg at det er større rom for å kjøre andre gode drikker som ikke inneholder alkohol. At det minner mer om et vanlig familieselskap, egentlig, bare med bedre mat og finere klær. 

Jada. Men du sier jo i HI at det blir en intim affære med 15 inviterte og mange barn og alkoholfritt, så da ser jo folk for seg ca. Type feiring og føler ikke for å spørre deg. Det er jo litt av poenget med å informere og, for hvis jeg bare visste at det ble bryllupsfeiring og 15stk men IKKE visste at det ble alkoholfritt f.eks så ville jeg kanskje sett for meg noe annet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Går ikke an å sitere deg når du svarer inni innlegget. Men du, hvis du er så himla sart som det du beskriver i det svaret så er det kanskje greit å droppe kontroversielle spørsmål på KG. For ja, det med alkohol vs alkoholfritt er faktisk kontroversielt, og det ligger mengder av tråder på det her fra før av. Jeg driter i både likes og humørboost som du påstår er så forlokkende, jeg sier meningen min i en diskusjon, på et diskusjonsforum. Og når du ikke liker svaret så skal du forsøke med sånn guilttripping på meg for å ha fått deg til å tvile, kutt ut. Hvis du skal klare å forsvare alkoholfritt face to face med folk så må du jaggu klare å stå for valget ditt i en KG tråd. Jeg beskriver min erfaring med alkoholfrie bryllup, hvis du ikke tåler svar du ikke liker så må du droppe å spørre. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Går ikke an å sitere deg når du svarer inni innlegget. Men du, hvis du er så himla sart som det du beskriver i det svaret så er det kanskje greit å droppe kontroversielle spørsmål på KG. For ja, det med alkohol vs alkoholfritt er faktisk kontroversielt, og det ligger mengder av tråder på det her fra før av. Jeg driter i både likes og humørboost som du påstår er så forlokkende, jeg sier meningen min i en diskusjon, på et diskusjonsforum. Og når du ikke liker svaret så skal du forsøke med sånn guilttripping på meg for å ha fått deg til å tvile, kutt ut. Hvis du skal klare å forsvare alkoholfritt face to face med folk så må du jaggu klare å stå for valget ditt i en KG tråd. Jeg beskriver min erfaring med alkoholfrie bryllup, hvis du ikke tåler svar du ikke liker så må du droppe å spørre. 

Jeg prøver ikke å guilttrippe deg, jeg prøver å fortelle deg at du kan dele meningen din på andre måter enn å si at bryllupet mitt garantert blir kjedelig. Og jeg prøver å si at det sitter folk bak disse skjermene du ikke vet noe om. Akkurat som at jeg heller ikke vet noe om deg, og dermed ville vært forsiktig med å være så pass krass som det du er. Leit hvis det gjør meg sart, men vil heller være sart enn frekk, for å være ærlig.

Å stå for valget sitt - akkurat som at det alltid er så lett! Jeg, som de fleste andre, vil jeg anta, tar stadig valg med tvil i magen fordi man aldri blir helt sikker på om det man tror er riktig, nødvendigvis er det.

Du sier at du skriver "meningen din i en diskusjon på et diskusjonsforum" for å understreke hvor utrolig sart jeg liksom er, men har du lest hovedinnlegget og hva jeg faktisk spør om? Det var ikke en "skal vi eller skal vi ikke servere alkohol"-debatt jeg la opp til. Jeg spurte helt enkelt om dette er noe jeg bør opplyse om på nettsiden. Det er folk her inne, blant annet du, som har endret temaet med negativitet og advarsler om hvor utrolig nitrist bryllupet mitt kommer til å bli. Hva var intensjonen, egentlig? Skulle svaret ditt liksom være hjelpsomt?

Jeg sier heller ikke at jeg ikke "tåler svaret ditt", eller at jeg ikke tåler andre meninger enn mine egne. Kjør på! Det er ikke sånn at jeg begynte å grine av å lese det du skrev eller at jeg bestilte psykologtime, jeg tåler det, men det er likevel kjipt gjort. Jeg ber deg om å huske at du ikke vet hvorfor akkurat dette bryllupet blir alkoholfritt. Kanskje det er gode grunner? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Serverer dere ikke svinekjøtt heller? 

Vi er ikke muslimer eller vegetarianere, hvis det er det du lurer på. Svin og okse er på menyen. Og kylling, faktisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ulike grunner til dette, men sånn er det nå :)

Det blir veldig lite og intimt, femten gjester hvor flere av dem er barn. Vi har en bryllupsnettside hvor vi oppdaterer gjestene våre og skriver litt om sted og tid og gaveønsker, og lurer nå på om jeg bør skrive at det blir alkoholfritt på nettsiden? Eller er dette noe folk bare får reagere som de vil på når de kommer?

Femten - flere barn (må være minst 3) = 12

12 - brudeparet = 10

10 - foreldrene = 6

6 - forloverne = 4

Så det er ca fire gjester som ikke er nær nok til at dere snakker om planlegging, og de trenger nettsiden? Foreslår at dere bare sier det neste gang dere snakkes/meldes/snappes  :)

Anonymkode: 37804...914

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke folk velge selv om de vil ha et glass vin til maten eller ikke? Er ikke det veldig sært?

Anonymkode: 29fcb...cfd

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...