Gå til innhold

Er det noen her som leser uten å ta notater?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

CorvusCorax skrev (2 timer siden):

Hm... men det er best med korte notater, stikkord og egne refleksjoner. Du skriver vel ikke alt av hva du leser? 

 

Nesten alt... 😕 Jeg er klar over at det ikke er en særlig god studieteknikk, men jeg har så mye å lese og alt føles viktig selv om det ikke er det mest sentrale i pensum. Er redd for å gå glipp av noe viktig hvis jeg ikke tar så mange notater og også hvis jeg bare leser og ikke tar notater.

Anonymkode: 43ce0...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fysikeren skrev (1 time siden):

 

Nei. Har aldri tatt notater i forelesninger heller. Jeg lærer best av å løse oppgaver.

Har prøvd på det, men går som ofte ikke hvis jeg ikke får plass det som er basic. Altså i fysikk f.eks. notere ned lovene og formlene som jeg trenger for å løse oppgavene og hvordan konseptene funker

Anonymkode: d2d17...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sørger for å ha alt pensum på papir. Så leser jeg avsnitt for avsnitt. "Guler ut" det aller viktigste, hvis det er noe som faktisk er viktig i avsnittet, og noterer 1-2 stikkord i margen. NB: husk at det er like bortkastet å overdrive bruken av markeringstusj som det er å skrive av hele artikkelen som notater. 

Denne måten å notere på gjør det også mye enklere å repetere pensum etterpå. 

Anonymkode: 3645a...4ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser mye bøker uten å notere noe fra dem, men benytter meg av et "avansert" markeringssystem hvor jeg bruker forskjellig farge fra det jeg mener er viktig, veldig viktig og definisjoner jeg må kunne. Er nøye med å bare stryke over det som faktisk er viktig. Så skriver jeg et sammendrag fra kapittelet på en post-it og limer inn i boken. Det blir jo kjempekort og lite, så det tvinger meg til å kun skrive det absolutt viktigste i stikkordform. 

I forelesning så noterer jeg det som blir sagt i word og skriver det ut. Når eksamen kommer leser jeg raskt over setningene som er strøket ut, plukker ut post-it lappene og klistrer de inn i notatene hvor de passer inn. Slik får jeg en oversikt samlet på en plass og mulighet til å oppdage hvor jeg eventuelt har hull i kunnskapen. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte meg et nyttig studietriks når jeg studerte nettopp. 

Først skumleser jeg kjapt hele kapittelet slik at jeg får oversikt over hva som er viktig. Gjort på noen få minutter!

Deretter går jeg tilbake og starter på nytt å lese, samt tar noen få notater i stikkordsform av det aller viktigste. Det er utrolig mye irrelevant skrevet i pensumbøker, og dette lukes da bort ettersom skumlesingen har vist meg hva jeg bør skrive notater om. Historisk ville jeg skrevet notater om "alt", men ikke nå, og ender derfor opp med lite, men svært viktige notater. 

Ettersom jeg har lest kapittelet hele to ganger, bruker jeg kun tid før eksamen på å pugge disse notatene. 

I det teoretisk "tunge" faget organisasjon og ledelse hadde jeg kun 8 A4-sider med notater jeg pugget før eksamen. Jeg kunne notatene utenat til slutt fordi det var så lite å lese på. F.eks hvis man får spørsmål om "hva er ledelse?" så burde du på stående hånd definere ordet ledelse, forklare hva det er og ta med de viktigste teoriene rundt dette. Og så fyller du inn en hel haug med frittstående pisspreik tatt fra hodet mellom linjene, slik at du sikrer deg en A på eksamen ;) 

Anonymkode: e1014...8c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil sterkt anbefale å ta notater. Da blir du tvunget til å ta stilling til hva som er vesentlig i teksten. Mitt tips er å skrive ned stikkord underveis i lesingen og deretter legge vekk boken og skrive noen fullstendige setninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar ikke notater mens jeg leser (bortsett fra forelesninger), fordi jeg leser aldri gjennom dem igjen. Jeg gjør heller oppgaver, lærer mest av det. 

Anonymkode: 9ff77...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterer bare stikkord, ikke setninger. Kanskje 10-20 pr side lest. Skisser litt av og til. Noterer ordene som er nye, eller gamle ord brukt på en for meg ny måte med en spesiell betydning i den sammenhengen de står. Så går jeg gjennom stikkordene etterpå og leser avsnitt på nytt hvis jeg har glemt hva de betyr. Noterer stikkord med blyant/penn, det er visstnok forsket på og funnet at man husker bedre det man skriver med penn enn med tastatur.

Anonymkode: d6850...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funket det best å tegne hjernekart etter hvert kapittel. Husker figurer bedre enn ren tekst. Går raskere og. Fikk strukturet stoffet, og det var også lettere å huske. Så det inni hodet mitt på eksamen.

Anonymkode: afe42...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spicymami skrev (7 timer siden):

Bruker irispen så slipper jeg å skrive selv

Skulle gjerne hatt en slik en for muntlig tale!

Har en rimelig virrete lærer i år som roter seg fullstendig vekk i pensum, og plutselig står han å forteller om en tur han og kona hadde til den aktuelle plassen han snakker om... blir helt forvirret, og har falt en hel karakter ned... :( Kommer i all sannsynlighet ikke inn på studiet jeg ønsker pga den karakteren.... 

Anonymkode: 85103...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skulle gjerne hatt en slik en for muntlig tale!

Har en rimelig virrete lærer i år som roter seg fullstendig vekk i pensum, og plutselig står han å forteller om en tur han og kona hadde til den aktuelle plassen han snakker om... blir helt forvirret, og har falt en hel karakter ned... :( Kommer i all sannsynlighet ikke inn på studiet jeg ønsker pga den karakteren.... 

Anonymkode: 85103...31f

Det er da for søren ikke lærerens skyld alene at du ikke får med deg «pensum». Les sjøl da! 
Gjør en innsats!

Anonymkode: 8da2c...5c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
AnonymBruker skrev (På 11.3.2021 den 14.16):

Jeg lånte "Bedre hukommelse" på biblioteket en gang, men glemte å levere den og fikk purring i posten.

Anonymkode: d6850...cd2

Gammel tråd, men haha😂😂 

Anonymkode: 8b06b...0cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...