Gå til innhold

Får ikke opp pulsen på sykling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg pleier å løpe ganske mye, og har drevet med det siden 90-tallet og har derfor god erfaring. Vanligvis får jeg pulsen opp i 150-160 på intervaller og 180+ på slutten av en hard løpsintervalløkt. Makspuls på ca 190 vil jeg tro. I dag var det derimot så elendig vær ute at jeg måtte ty til spinning innendørs.

Jeg gikk da for 6*2 minutter, istedenfor 10*1 minutter løping som jeg vanligvis gjør. På intervallene skrudde jeg opp motstanden og stod mens jeg syklet. Jeg synes jeg fikk tatt i nesten like mye som jeg gjør i løping. Problemet var at pulsen nesten ikke beveget seg i det hele tatt. Den kom kanskje opp i 100 selv om jeg tok i like mye som jeg gjør når jeg løper.

Jeg vil si innsatsen tilsvarte et 400 meter løpedrag på 1.10 om det gir noen en pekepinn. Her skulle pulsen egentlig ligger på ca 150. Det rare var at pulsen gikk mer opp når jeg syklet med mye lettere motstand etter økten. Noen med peiling som har en forklaring på dette? Har jeg fått trent i dag?

Anonymkode: 98f43...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noe galt med pulsklokken? Jeg får sjeldent opp pulsen over terskel på sykkel, og må løpe for å få til en god intervalløkt, men hos deg virker det som om du knapt kom deg opp i sone 1. Det er jo veldig rart om du ble sliten. Neste gang sjekker du pulsen manuelt som referanse. 

Anonymkode: 9c3ef...4d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er noe galt med klokka. Med mindre du telte "manuelt"? 

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går ikke tilfeldigvis på betablokkere? 

Anonymkode: e95ff...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje svaret 😉 Pulsen er faktisk lavere når man sykler. Kroppen er mer vertikal og man bruker nesten bare underekstremitetene. Pulsen skal være lavere for samme "belastning". I tillegg har du utviklet god lungekapasitet. Sykkelmusklene henger etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Majer skrev (1 time siden):

Jeg har kanskje svaret 😉 Pulsen er faktisk lavere når man sykler. Kroppen er mer vertikal og man bruker nesten bare underekstremitetene. Pulsen skal være lavere for samme "belastning". I tillegg har du utviklet god lungekapasitet. Sykkelmusklene henger etter.

Men det er likevel rart at pulsen forblir under 100 når man tar i alt man kan på sykkelen. Jeg vet at det ikke er det samme som løping, men sykling er også kardio og pulsen skal stige mye mer enn det. Holder fast på at det må være noe galt med pulsklokka her. 

Anonymkode: 9c3ef...4d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (1 time siden):

Det tror jeg ikke noe på, iallfall ikke når jeg sykler opp en kilometer lang bakke med 10% stigning og hjertet dunker for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke riktig ut dersom klokka ikke viser puls høyere enn 80... Dersom man kjører hardt nok på klarer man å nå makspuls på spinningsykkel også, men dersom man er utrent på sykling vil man kanskje bli for sliten i beina til at man orker å nå makspuls. Så pulsen vil kanskje bli noe lavere enn løping for deg, men ikke SÅ mye lavere. Sjekk pulsen selv, og send spm til produsenten dersom den er helt feil. Dersom den fungerer bra på løping, så kan det være noe med plasseringen på armen når man sykler som kan ha noe å si (selv om jeg synes det høres rart ut). 

Jeg sykler ikke så mye som trening, men som transport, og har ikke fulgt så mye med på pulsen underveis da, men merker at pulsen som er registrert er lavere enn jeg forventet sammenlignet med hvor sliten jeg følte meg. Det kommer sikkert av at jeg føler meg mye mer sliten i beina også pga melkesyre, ikke bare pusten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

TS her. Det er ikke noe galt med pulsklokken da jeg har prøvd med 3 forskjellige pulsklokker og jeg har målt selv med finger på halsen. Maxpulsen når jeg løper er på rundt 180-190, mens den er på såvidt over 150 ved sykling (spinningsykkel). Hvis jeg står opp og tråkker på høy motstand blir pulsen enda lavere og farten veldig lav.

Det rare er at pulsen ble høyere når jeg prøvde en annen spinningsykkel. Ikke mye høyere, men kanskje med 10-20 slag i snitt. Og det føltes også lettere å sykle. Er det selve sykkelen som har noe å si her? 

Anonymkode: 4bcd8...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her. Det er ikke noe galt med pulsklokken da jeg har prøvd med 3 forskjellige pulsklokker og jeg har målt selv med finger på halsen. Maxpulsen når jeg løper er på rundt 180-190, mens den er på såvidt over 150 ved sykling (spinningsykkel). Hvis jeg står opp og tråkker på høy motstand blir pulsen enda lavere og farten veldig lav.

Det rare er at pulsen ble høyere når jeg prøvde en annen spinningsykkel. Ikke mye høyere, men kanskje med 10-20 slag i snitt. Og det føltes også lettere å sykle. Er det selve sykkelen som har noe å si her? 

Innstilling? Hvis det føltes lettere å sykle på den andre så var den kanskje innstilt med mindre motstand noe som naturlig tillot deg høyere tråkkfrekvens. Jeg mener at med makspuls på 190 så bør du kunne komme opp i 180 på sykkel dersom du trår med høy frekvens på tung nok belastning. Prøv tre harde 4-minutters drag, og så til slutt en fireminutter der du presser  så hardt at du ikke klarer mer, og deretter 30 sekunder til med utmattende kjør. Da skal pulsen komme høyt.

Jeg mener også at Majer hadde et relevant innspill selv om jeg motsa han. Jeg synes det er rart at det løping er så mye mer pulsdrivende enn sykling som du beskriver. Det er nok en forskjell, men for meg så utgjør det neppe særlig mye mer enn 2 til 6  slag.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det handler om manglende erfaring og teknikk for å presse seg ordentlig på sykkel. Altså at du ikke er kjent nok til å vite når du faktisk gir alt. Jeg sykler og løper mye, og har ingen problemer med å komme høyt opp i puls, men må pushe beina på en litt annen måte for å komme høyt på sykkel. På løping forflytter man hele kroppen i tillegg, og det er ganske vanlig at det oppleves tyngre enn å sykle. 

Anonymkode: d3613...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (4 timer siden):

Innstilling? Hvis det føltes lettere å sykle på den andre så var den kanskje innstilt med mindre motstand noe som naturlig tillot deg høyere tråkkfrekvens. Jeg mener at med makspuls på 190 så bør du kunne komme opp i 180 på sykkel dersom du trår med høy frekvens på tung nok belastning. Prøv tre harde 4-minutters drag, og så til slutt en fireminutter der du presser  så hardt at du ikke klarer mer, og deretter 30 sekunder til med utmattende kjør. Da skal pulsen komme høyt.

Jeg mener også at Majer hadde et relevant innspill selv om jeg motsa han. Jeg synes det er rart at det løping er så mye mer pulsdrivende enn sykling som du beskriver. Det er nok en forskjell, men for meg så utgjør det neppe særlig mye mer enn 2 til 6  slag.

Jeg har faktisk prøvd med 4 minutters drag med så tung motstand jeg får til. På siste draget har jeg vært oppe i 48 km/t, noe som stemmer overens med andre sykler jeg har prøvd. Og da er 151 det høyeste jeg har oppnådd. Med løping er det null problem å komme opp i 180 og jeg føler meg ikke i nærheten av like sliten. Veldig merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har faktisk prøvd med 4 minutters drag med så tung motstand jeg får til. På siste draget har jeg vært oppe i 48 km/t, noe som stemmer overens med andre sykler jeg har prøvd. Og da er 151 det høyeste jeg har oppnådd. Med løping er det null problem å komme opp i 180 og jeg føler meg ikke i nærheten av like sliten. Veldig merkelig.

Så tung motstand du får til? Er det max på spinningsykkelen eller max du klarer å  tråkke rundt? Dersom du ikke klarer å stille den tungt nok og ikke klarer å spinne beina fortere så er det logisk at du ikke får makset pulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (1 time siden):

Så tung motstand du får til? Er det max på spinningsykkelen eller max du klarer å  tråkke rundt? Dersom du ikke klarer å stille den tungt nok og ikke klarer å spinne beina fortere så er det logisk at du ikke får makset pulsen.

Det er max på hva jeg klarer å tråkke rundt med relativt høy frekvens før jeg får for mye syre. Er det slik at pulsen vil gå opp hvis jeg skrur ned motstanden så frekvensen blir enda raskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper mye og sykler lite, og har erfart noe av det samme.

Når jeg sykler og føler jeg gir absolutt alt jeg har i benene (e.g. i bakker), blir pulsen bare ikke like høy som når jeg løper. Jeg har tenkt det skyldes en kombinasjon av at mine ben ikke er sykkel-trente og selve det å sykle ikke er like hardt som å løpe. 

Anonymkode: 1f328...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er max på hva jeg klarer å tråkke rundt med relativt høy frekvens før jeg får for mye syre. Er det slik at pulsen vil gå opp hvis jeg skrur ned motstanden så frekvensen blir enda raskere?

Test det, jeg er ikke sikker. Men når jeg er ute og sykler så er det veldig tungt når jeg er 8-10 slag under max. 8-10 % stigning og syre til langt oppover øra. Jeg klarer ikke å tråkke særlig høyfrekvent da. Hakket før jeg må gå av og hvile eller trille.

Jeg tror du skal presse deg mye  høyere over syreterskelen hvis du ønsker å komme nærmere maxpuls.

Da jeg tok vo2 test på ergometersykkel kom jeg ganske nær makspuls, muligens fire slag under. Da tråkket jeg temmelig tungt med en kadens på 110. 

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg får mye høyere puls av å tråkke raskere med lavere motstand, så det er mulig.

Anonymkode: e4b18...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2023 den 18.32):

bruker du sirkeltråkk? det er veldig mye mer slitsomt enn opp og ned-tråkk. 

Anonymkode: 1cd49...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...