Gå til innhold

Yoga - føler det ikke er trening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har noen refleksjoner/spørsmål angående yoga:

- Jeg (K25) har prøvd yoga flere ganger, både gruppetimer og hjemme med videoinstruktør. Jeg har ALDRI følt at det er ordentlig trening. Jeg blir ikke støl eller svett, og kjenner ikke at "musklene brenner" eller noe slikt. Likevel ser jeg diverse poster av folk som gjør yoga daglig som blir kjempeslank og/eller får mer definerte muskler. Hvorfor er det sånn at yoga er tilsynelatende en effektiv treningsform for "alle" andre, men ikke meg? Instruktører har sagt at jeg holder posisjonene korrekt, så det er visstnok ikke det "det står på". 
- PUSTING i yoga (og meditasjon). Dette med ALL denne pustinga, jeg finner det ikke beroligende i det HELE tatt? Merker alltid at jeg prøver å "henge med" inn/ut pust til instruktør (ubevisst), enn å prøve å få en ro/utholdenhet ut av det. Er jeg den eneste som føler det slik?
- Vet av flere som utelukkende har yoga som treningsform, mens andre "tar en kjapp yoga økt på morgenkvisten og trener senere på ettermiddagen". Hvorfor gjør de det, hvis yoga telles som en treningsform? Forstår jo at det gjør godt for rygg/nakke/evt andre stivheter, men de fleste i dag gjør tilsynelatende yoga som en treningsøkt? Jeg sliter med å forstå dette.

Anonymkode: 36b49...56a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg liker best å holde stillinger i 4 til 7 minutter. Da brenner det godt i musklene. De gruppetimene jeg har prøvd blir for enkle. Blir lett trening. Om jeg trener slik yoga kan jeg fint ta 2 timer. Da blir det tyngre. 

Anonymkode: 2a80d...3bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ganske enig. Og har drevet litt med yoga i perioder. Men da jeg skulle gjøre det daglig i januar, la jeg yoga for hat på dag fire. Takke meg til løping og styrke. 

Anonymkode: 2ec86...f6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga er ikke først og fremst trening. 

Skal yoga være trening er det ashtanga eller rocket yoga som gjelder.

Jeg trener styrke for å bli sterk i kroppen. Og jeg praktiserer yoga for å bli "sterk" mentalt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags yoga har du prøvd? Det er stor forskjell yogatypene. Yin yoga er rolig og for de som vil hvile i stillingene,  Asthanga er mye mer krevende og kan gi en god treningsøkt. Klassisk yoga er også ganske rolig, mens Vinyasa har mer flyt. Og dette er bare noen få eksempler på ulike typer yoga. 

Om du er ute etter høy puls og mer trening ville jeg prøvd Asthanga. 

Anonymkode: d9b17...09b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da finner du deg en annen treningsform som passer deg bedre. Ingen tvang å gjøre yoga. Selv gjør jeg litt innimellom annen trening. Føler meg alltid avslappet og glad etterpå.

Anonymkode: 28a1f...fdd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da finner du deg en annen treningsform som passer deg bedre. Ingen tvang å gjøre yoga. Selv gjør jeg litt innimellom annen trening. Føler meg alltid avslappet og glad etterpå.

Anonymkode: 28a1f...fdd

Det er jo det at jeg ser flere får så mye glede av yoga, og jeg blir litt frustrert for at jeg ikke klarer å kjenne på det samme. Men skal definitivt kutte ut yoga, det passer meg vel rett og slett ikke 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går på vinyasa yoga og kan love deg at det er god trening! Det er krevende stillinger som skal gjøres i flyt med pusten og jeg blir både varm og sliten. For meg er det kjempegod styrketrening og god trening mentalt. 

Anonymkode: 3a43e...fe0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trener kondisjon, styrke og yoga. Alle disse treningsformen gjør ulike ting for min helse. Yoga bidrar til styrke, mental helse og til å holde kroppen min smidig og uten så mange vondter her og der. Jeg kunne ikke levd uten yoga. Det er den viktigste treningsformen for meg. Om jeg ikke får tøyet og strukket i alle retninger jeg gjør blir ryggen straks vond og beina stive. Avhenging av vanskelighetsgrad kan man finne program for er mer krevende som også gir god styrketrening. Yoga bidrar også til en god balanse, noe som kanskje ikke føles viktig når man er ung, men er et stort problem jo eldre man blir. 

Anonymkode: 1e5c2...b0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man trenger 3 typer trening - kondistrening, styrketrening og smidighet-/balansetrening. 

Yoga er trening av smidighet og balanse, og man trenger ikke å bli svett og støl for at det skal være bra trening.

Til eldre man blir til viktigere blir det å trene smidighet og balanse.

Anonymkode: 7e7a6...688

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yoga er helhetlig trening, for kropp, sinn og sjel. Du kan helt klart bli sterk og slank av yoga. Men timene her i Norge er nok ikke de beste. De fleste som har vært på en 'ekte' yogatime, blir ekstremt støle dagen(e) etter. Selv etter timer som virker mer åndelig rettet. Se etter kvalitet. Finn en lærer som har internasjonal opplæring. For maksimal effekt, hold deg kun til yoga. Vanlige yogier gjør yoga morgen og ettermiddag, ordinært etter soloppgang og før solnedgang. 

Pusting heter pranayama. Det fins mange teknikker. Pranayama er en slags blanding av pust og energi. Vi bruker pusten slik når vi strekker i anana (stillingene) at vi puster inn og tar tak i muskelen og puster ut og strekker ytterligere. Pusten fører oksygen til blodet og får blodet til å flyte friere i kroppen,, enkelt fortalt.. Kunne forklart i det lange og brede her, men prøver å begrense meg. Her er det utallige fordeler, men du tenker nok mer på det der med å fokusere på pusten i timene, enkle inn og utpust. Man blir vant til det etterhvert. Det er ikke meningen det skal være forstyrrende. Noen ting løsner på veien og man får noen aha opplevelser. 

I yoga er det viktig å jobbe gjennom hele kroppen. Alle leddene. Dvs tærne er viktige, anklene, såvel som hofter, skuldre, nakke. Albuer, håndledd, fingre. Heele kroppen skal være sterk. Samme gjelder selvsagt for muskler og nervesystemet. 

Når det gjelder chakraer og energi punkter og alt det der, er det også forbundet med fysiske ting i kroppen, så vel som emosjonelle. For eksempel hals chakraet er forbundet med skjoldbruskkjertelen, og å gjøre asana for denne (som halasana og fish), har gunstig virkning på stoffskiftet. Utover det er dette systemet nært forbundet med nervesystemet, og følger ryggraden oppover og ender i hjernen.

Bare for å nevne kjapt noen ting, håper ikke det ble forvirrende. 

Anonymkode: d002f...861

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes yoga først og fremst komplementerer annen trening. Har blitt mye mykere og avslappet av det. Synes vinyasa er kjempebra for å våkne om morgenen. Liker å trene det med youtube da, kortere sekvenser på 20 - 30 minutter, likte det ikke som gruppetrening. 

Anonymkode: 64bac...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for alle utdypende svar og forslag, dette ble jo litt mer lærerikt enn jeg hadde sett for meg 😂😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg reknar yoga som balanse- og smidigheitstrening, og det er ikkje noko ein blir så sveitt av. Eg blir også gæærn av den pustinga, særleg den derre snorkinga som liksom er rett pust. Pusten kan ein bruke til mykje nyttig, til dømes kan ein tøye mykje lenger på utpust, så bruke pusten aktivt, men ikkje heng deg opp i talet på innpustingar. Men eg lovar deg, ein kjem djupare i tøyinga i alle fall, om ein kan bruke pusten godt. 

Ofte vil du sjå at mange tøye- og styrkeøvingar har parallellar i yogaen, og dei fleste av oss må i gang med den type trening når vi blir eldre, og eg har mykje glede av at eg har gått litt på yoga. Mange tøyeøvingar er til dømes meir effektive om ein brukar yogavarianten, fordi det ofte er eit element av balanse der også. Når det er sagt så reknar ikkje eg heller dette som dagens treningsøkt, liksom, ein dag eg gjer yoga er ein treningsfri dag. Og så skal det også seiast at eg driv med kampsport, og somme av dei øktene er så rolege og fredelege at ein yogatime framstår som eit slit, det kjem jo litt an på kva ein driv med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da har du trent feil type yoga rett og slett. 

De hardeste treningsøktene mine er yoga. Men man må ha trent en stund for å kunne gjøre de øvelsene jeg gjør. Yoga på treningssenter ser jeg for meg er ganske chill.

Anonymkode: 9f689...e0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 22.19):

Hei!

Jeg har noen refleksjoner/spørsmål angående yoga:

- Jeg (K25) har prøvd yoga flere ganger, både gruppetimer og hjemme med videoinstruktør. Jeg har ALDRI følt at det er ordentlig trening. Jeg blir ikke støl eller svett, og kjenner ikke at "musklene brenner" eller noe slikt. Likevel ser jeg diverse poster av folk som gjør yoga daglig som blir kjempeslank og/eller får mer definerte muskler. Hvorfor er det sånn at yoga er tilsynelatende en effektiv treningsform for "alle" andre, men ikke meg? Instruktører har sagt at jeg holder posisjonene korrekt, så det er visstnok ikke det "det står på". 
- PUSTING i yoga (og meditasjon). Dette med ALL denne pustinga, jeg finner det ikke beroligende i det HELE tatt? Merker alltid at jeg prøver å "henge med" inn/ut pust til instruktør (ubevisst), enn å prøve å få en ro/utholdenhet ut av det. Er jeg den eneste som føler det slik?
- Vet av flere som utelukkende har yoga som treningsform, mens andre "tar en kjapp yoga økt på morgenkvisten og trener senere på ettermiddagen". Hvorfor gjør de det, hvis yoga telles som en treningsform? Forstår jo at det gjør godt for rygg/nakke/evt andre stivheter, men de fleste i dag gjør tilsynelatende yoga som en treningsøkt? Jeg sliter med å forstå dette.

Kanskje du burde teste pilates i stedet? 

Yoga som del av et treningsregime er jo ikke en "vidunderkur" - det er tøyeøvelser. Noen yogatimer har litt tøying og mye pusting. Det funker fjell for folk som sliter med mye spenninger i muskulaturen. Andre yogatimer er mye tøying og lite pusting. Det funker bedre for folk som har stive, men ikke anspente muskler. Noen yogatimer er veldig dynamiske og andre veldig statiske. Hva som passer er individuelt for deg og din muskulatur. 

Men du kan definitivt bli både drivende svett og stiv som en påla av en time merket "yoga". Og du kan sovne på gulvet av en time merket "yoga". 

Ordet "trening" innbefatter forresten tøying som altså ikke gjør deg svett. Om du bare kjører kondisjon og styrke uten å strekke og pleie musklene ryker du på deg skader. Det er uansvarlig "trening".

Anonymkode: 2f62c...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går på Astanga og vinyasa timer. Der er vi alle sammen skikkelig varme og svette etter en times trening.  har også begynt med å ta en 20-30 minutters joggetur før noen av timene, synes selv det er genialt da får jeg kondis først og så yoga for  styrke. Også veldig fint å komme til timen å være varm, da har jeg bedre utbytte av hele timen. 

Som de andre over her sier, det er forskjell på de ulike typene yoga.  Synes det er fint med en time yin yoga innimellom for å roe ned. 

Anonymkode: 8fa04...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir stressa av yoga og den pustinga. Trente det i et halvt år fordi jeg hadde kjøpt medlemskap og det ga meg ingenting bortsett fra at jeg ble litt mykere. Trening var det i hvert fall ikke.

Nå driver jeg med løping og får en mye sterkere zen-følelse på rolige langturer. I tillegg får jo en skikkelig treningseffekt.

Og alle yoga-instruktører jeg kjenner trener styrke og kardio i tillegg. Venninnen min feks er rå på cross-fit, men hun poster kun yoga-bilder på instagram og "lurer" litt de som følger henne at hun liksom har fått de musklene kun av yoga. 

Anonymkode: 016fe...fed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...