Gå til innhold

Brevvenn fra Ghana ønsker å komme til Norge


Gjest Spacegirl

Anbefalte innlegg

Gjest Spacegirl

Er litt usikker på hvor jeg skal legge dette innlegget, så håper noen flytter det hvis det passer bedre i et annet forum. ;)

Jeg har ei brevvenninne i Ghana. Vi har hatt kontakt i 3-4 år, og jeg vet at de er fattige og har det vanskelig i hjemlandet. Nå ønsker broren til brevvenninna mi å reise til Norge. Såvidt jeg har forstått, kan han få turistvisum hvis han får invitasjon til å komme for å besøke meg. Det er jo greit nok, men jeg har mistanke om at han ikke kommer til å reise tilbake når visumet går ut. Han har ikke sagt noe om det rett ut, men han har lenge snakket om at han ønsker å komme seg vekk, flytte til et land der han vil få det bedre osv. Noen som har noen mening om hva jeg burde gjøre? Kan jeg få problemer hvis jeg inviterer han, og han nekter å reise tilbake? Er veldig usikker her, er litt dumt å avvise han hvis det faktisk er sånn at han bare vil reise hit på ferie også :klø: . Men jeg antar flybilettene vil koste svært mye for ham, og han ville vel ikke brukt så mye penger bare for å komme på besøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig du må stille en økonomisk garanti for ham (ikke helt sikker). Tror udi har ganske utfyllende info på sine sider. Norge er jo et pussig land å reise til når du er den han kjenner best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner godt at du aner ugler i mosen, men jeg forstår jo at det er vanskelig å avvise ham "uten grunn". På den annen side, etter det du vet skal han bare hit på ferie. Du skriver et ærlig invitasjonsbrev, og om han nå skulle la være å reise tilbake igjen så er jo ikke det din feil eller ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Takk for svar :) . Tror jeg får undersøke litt nærmere før jeg bestemmer meg for noe. Hvis det viser seg at jeg må stille en form for økonomisk garanti, så tror jeg det blir ganske uaktuelt. Dette er tross alt en fyr jeg kjenner dårlig, selv om jeg kjenner søstra hans ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg blir veldig betenkt når jeg leser det du skriver. Ikke fordi jeg har noen spesiell kjennskap til folk fra Gambia, men fordi man kan tenke seg at folk vil gå ganske langt for å forbedre en vanskelig situasjon for seg selv og familien, selv utnytte venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha sjekket litt mer rundt dette.

Når jeg reiste til Russland, måtte jeg ha invitasjon, men de som inviterte hadde ikke "ansvar" for meg på noen måte. Vet ikke om det samme gjelder.

Du kan jo ta en anonym telefon til et eller annet kontor (vet ikke hvilket :ler: kanskje noen andre her vet?) og spørre om dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Ghana må du stille økonomisk rant for besøkende på turistvisum.

da personen kommer til Norge må han vise returbill. Han må også ha en viss sum penger selv(usikker , siden du må garantere)

har ikke turt å sendt invitasjon. fyren sier jo selv at han vil vekk.

Klart han ser en mulighet i deg.

jeg og reagerer på at det er han og ikke søsteren som vil på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Ghana må du stille økonomisk rant for besøkende på turistvisum.

da personen kommer til Norge må han vise returbill. Han må også ha en viss sum penger selv(usikker , siden du må garantere)

har ikke turt å sendt invitasjon. fyren sier jo selv at han vil vekk.

Klart han ser en mulighet i deg.

jeg og reagerer på at det er han og ikke søsteren som vil på ferie.

Ps) hvor gammel er han? har han jobb der han bor? Utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg invitert noen ville det isåfall vært den jeg skrev brev med, ikke andre i familie eller venner av personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg invitert noen ville det isåfall vært den jeg skrev brev med, ikke andre i familie eller venner av personen.

Det samme tenkte jeg. Skjønner ikke hvorfor det er broren som skal komme på besøk, det er vel ikke han du har hatt kontakt med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å få noen hit på besøksvisum lenger, det må stilles garantier i øst og vest og enda er det vanskelig. Og det har også noe med hvor de er fra, dvs. hvor stor sannsynlighet er det for at de kommer til å reise hjem igjen.

Unge arbeidsledige menn kan man nesten bare glemme å få på besøk, avslag på avslag. Min venninne og hennes mann prøvde å få en felles venn på besøk i Norge men fikk avslag.

Det står ganske greit på UDIs sider hva du må levere av papirer og garantier hvis du ønsker besøksvisum.

Som brevvenn hadde det vel for din del uansett stilt seg annerledes hvis det hadde vært brevvennen din som ville komme hit, og ikke hennes bror. Blir nok ikke noe lettere å få tillatelse til å få henne på besøk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spacegirl

Takk for input. Etter å ha sjekket litt rundt og sett på linken til LilleBille, har jeg bestemt meg for å ikke ta imot han. Som flere her har nevnt, det hadde vært noe annet hvis det var brevvenninnen min som ville komme på besøk. Broren hennes kjenner jeg ikke, han er ung og arbeidsledig og jeg har en følelse av han han forsøker å "bruke" meg for å komme seg til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga the Hotwaxer

Broren til brevvenninnen din? Aldri i verden om jeg hadde latt han komme hit. Som andre her allerede har påpekt, han er nok ute etter å utnytte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...