AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Jeg lurer på om jeg har fibromyalgi. Sliter mye med smerter, tretthet, konsentrasjonsvansker, smerter i magen, hodepine, osv. osv. Generelt mange av de symptomene som kjennetegner fibromyalgi. Er interessert i å høre fra dere som har fått diagnosen - var det vanskelig å få diagnosen? Den er jo relativt diffus og det finnes ingen blodprøver eller lignende tester man kan ta. Og hvilke symptomer har dere? Anonymkode: 0bc3c...708
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Ønsker du å få diagnosen? Mistenker at jeg har noe lignende, men holde kjeft, for fibromyalgi er ufattelig flaut. Anonymkode: 26c2a...e6d 12
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 Nei, det er jo ikke akkurat noen behandling for fibromyalgi så det spiller ikke så stor rolle. Jeg kunne mest tenkt meg å vite hvorfor jeg har så mange plager, og i hvert fall vite at jeg ikke har noen andre sykdommer (som er mer alvorlige). Det er noe med å gå rundt med så mye smerter og andre plager og ikke vite hvorfor. Det er ikke sånn at man er nødt til å kringkaste diagnosen dersom man får den heller. Anonymkode: 0bc3c...708 1
Gjest Smeltemann Skrevet 3. mars 2021 #4 Skrevet 3. mars 2021 Fibromyalgi er en diagnose som gis til de som ikke kan få noe diagnose. Det er en udefinerbar sykdom.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 Hva er greia med at så mange i 2020-2021 er så «slitne», det kan virke ut at det for mange er viktigere å finne seg enn diagnose de kan skylde på, for å slippe å måtte ta seg sammen og få skikk på livet sitt. Anonymkode: e4adb...9e6 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er greia med at så mange i 2020-2021 er så «slitne», det kan virke ut at det for mange er viktigere å finne seg enn diagnose de kan skylde på, for å slippe å måtte ta seg sammen og få skikk på livet sitt. Anonymkode: e4adb...9e6 Hvis du hadde vært så sliten hadde kanskje du også forsøkt å finne ut hva som er galt. Det er mer fornuftig enn å bare være flink pike og pushe seg ut over stupet. Tenk om man finner noe som hjelper? Dette er ikke et nytt fenomen heller, det har bare blitt litt åpnere rundt det de siste årene. Det er ikke bare å ta seg sammen når man feiler noe. Anonymkode: e6893...848 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du hadde vært så sliten hadde kanskje du også forsøkt å finne ut hva som er galt. Det er mer fornuftig enn å bare være flink pike og pushe seg ut over stupet. Tenk om man finner noe som hjelper? Dette er ikke et nytt fenomen heller, det har bare blitt litt åpnere rundt det de siste årene. Det er ikke bare å ta seg sammen når man feiler noe. Anonymkode: e6893...848 Jeg har bipolar, diabetes, går på faste betennelsesdempende medisiner, sliter med høyt blodtrykk. Men er fremdel i 100% jobb. Jeg blir også sliten, og møter jobben, men forskjellen er innstillingen da jeg ikke gir inn fordi jeg er «syk» eller «føler meg» slitsomt. Sykdommene jeg har er ikke alltid småtteri, men blir faktisk litt provosert over hvordan folk klager fordi de er slitne. Det er faktisk HELT normalt å bli sliten, det betyr ikke at man er syk og ikke kan gjøre ting. Når du bare er sliten, men ikke legen finner noe, så er faktisk problemet at man ikke tar seg sammen. Anonymkode: e4adb...9e6 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er greia med at så mange i 2020-2021 er så «slitne», det kan virke ut at det for mange er viktigere å finne seg enn diagnose de kan skylde på, for å slippe å måtte ta seg sammen og få skikk på livet sitt. Anonymkode: e4adb...9e6 Jeg har ikke behov for å få meg en diagnose å skylde på. Jeg er alene med barn og jobber 100 %, holder huset rent og lager sunne måltider, trener osv. Har skikk på livet mitt altså Men jeg sliter med sterke smerter i kroppen, konsentrasjonsproblemer, er aldri uthvilt, har store problemer med magen, osv. Det hadde bare vært fint med et svar på hvorfor jeg har det sånn. Anonymkode: 0bc3c...708 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #9 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har bipolar, diabetes, går på faste betennelsesdempende medisiner, sliter med høyt blodtrykk. Men er fremdel i 100% jobb. Jeg blir også sliten, og møter jobben, men forskjellen er innstillingen da jeg ikke gir inn fordi jeg er «syk» eller «føler meg» slitsomt. Sykdommene jeg har er ikke alltid småtteri, men blir faktisk litt provosert over hvordan folk klager fordi de er slitne. Det er faktisk HELT normalt å bli sliten, det betyr ikke at man er syk og ikke kan gjøre ting. Når du bare er sliten, men ikke legen finner noe, så er faktisk problemet at man ikke tar seg sammen. Anonymkode: e4adb...9e6 Trist å høre at du også har kroniske sykdommer. Flott at du kan jobbe. Jeg har ME, som er en faktisk alvorlig medisinsk diagnose, og jeg er allerede bundet fast til huset av denne sykdommen. De gangene jeg har presset på har jeg blitt faktisk sengeliggende i månedsvis. Syns ikke du skal be folk om å presse seg, det finnes medisinske grunner til å nettopp hvile og lytte til kroppen. Jeg er forøvrig ikke sliten. Sliten dekker ikke over sykdommen min. Sliten var når jeg var frisk, og hadde en tung dag på jobb etterfulgt av en tøff treningsøkt. Sliten var etter en hel uke med familie og små barn. Sliten var noe jeg kunne sove meg frisk fra, og våkne opplagt neste dag eller to, og være fit for fight igjen. ME er ikke å være sliten, det er å være utladet på et nivå man ikke kan forestille seg før man har vært utmattet over lange perioder. Det er å våkne verre enn før du sovnet, det er å ha smerter, influensafølelse hver eneste dag hele året, og aldri få pause. Det er å ha søvnproblemer, pusteproblemer, ikke tåle lyd/lys. Når jeg "bare" hadde endometriose og IBS kunne jeg jobbe fullt selv om jeg hadde mye smerter, jeg fikk hvile hjemme og våknet alltid litt bedre etter søvn. ME er et helt annet beist dessverre. Jeg blir litt bedre når jeg hviler. Da kan jeg ligge i sofaen i stedet for i senga, og jeg kan holde en samtale med min mann. Min måte å ta meg sammen på er å hvile nok. Ja, det høres helt motsatt ut for en person som deg som fungerer i hverdagen på tross av sykdom, men slik er det for noen av oss. Fibromyalgi er mye av det samme som ME, men uten den ekstreme utmattelsen man får av å presse seg for mye. Slik jeg har forstått det er de også slitne, men de får ikke symptomforverring av aktivitet, slik vi med ME får. Og hver gang vi får symptomforverrig, risikerer vi å bli permanent verre. Beklager langt innlegg, og det er ikke ment som et angrep på deg, men på den skadelige ideen om at det er bare å presse på, så ordner det seg holdningen som de fleste i dagens samfunn har. Melder meg ut fra denne tråden nå, for mitt eget beste, for jeg vet dessverre hva slags svar som kommer. Fra mennesker som ikke kan forstå eller er villige til å prøve å forstå. Anonymkode: e6893...848 12
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 Du kan utredes hos fastlege og videre hos revmatolog og få en rimelig sikker diagnose. Det er forsket mye på denne lidelsen, og det finnes mye du kan gjøre for å få en bedre hverdag (trening, kosthold og enkelte medisiner). Jeg har diagnosen, men fungerer helt greit både i hverdagen og på jobb, selv om det krever en del innsats av meg. Det verste du kan gjøre når du har denne diagnosen, er å bli liggende på sofaen og spise drittmat. Anonymkode: e78ea...947 4
Gjest Smeltemann Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 Forskjell på å være sliten og å være syk.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 Smeltemann skrev (13 minutter siden): Forskjell på å være sliten og å være syk. Nå nevnte jeg ikke i HI at jeg "bare" er sliten. Anonymkode: 0bc3c...708 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du kan utredes hos fastlege og videre hos revmatolog og få en rimelig sikker diagnose. Det er forsket mye på denne lidelsen, og det finnes mye du kan gjøre for å få en bedre hverdag (trening, kosthold og enkelte medisiner). Jeg har diagnosen, men fungerer helt greit både i hverdagen og på jobb, selv om det krever en del innsats av meg. Det verste du kan gjøre når du har denne diagnosen, er å bli liggende på sofaen og spise drittmat. Anonymkode: e78ea...947 Takk 😊 Sitter sjelden i sofaen altså 😄 Eneste med livet som sikkert kan gjøre det verre er min svært stillesittende jobb. Anonymkode: 0bc3c...708
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #14 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har bipolar, diabetes, går på faste betennelsesdempende medisiner, sliter med høyt blodtrykk. Men er fremdel i 100% jobb. Jeg blir også sliten, og møter jobben, men forskjellen er innstillingen da jeg ikke gir inn fordi jeg er «syk» eller «føler meg» slitsomt. Sykdommene jeg har er ikke alltid småtteri, men blir faktisk litt provosert over hvordan folk klager fordi de er slitne. Det er faktisk HELT normalt å bli sliten, det betyr ikke at man er syk og ikke kan gjøre ting. Når du bare er sliten, men ikke legen finner noe, så er faktisk problemet at man ikke tar seg sammen. Anonymkode: e4adb...9e6 Er du overvektig? Anonymkode: 26c2a...e6d
Gjest Smeltemann Skrevet 3. mars 2021 #15 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå nevnte jeg ikke i HI at jeg "bare" er sliten. Anonymkode: 0bc3c...708 Kun på generell basis jeg uttalte meg. Vil ikke uttale meg om hva som gjelder deg,da det blir som å stikke hånda inn i et vepsebol.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #16 Skrevet 3. mars 2021 Smeltemann skrev (5 minutter siden): Kun på generell basis jeg uttalte meg. Vil ikke uttale meg om hva som gjelder deg,da det blir som å stikke hånda inn i et vepsebol. Anbefaler å holde deg til tema i tråden 😊 Anonymkode: 0bc3c...708 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #17 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ikke behov for å få meg en diagnose å skylde på. Jeg er alene med barn og jobber 100 %, holder huset rent og lager sunne måltider, trener osv. Har skikk på livet mitt altså Men jeg sliter med sterke smerter i kroppen, konsentrasjonsproblemer, er aldri uthvilt, har store problemer med magen, osv. Det hadde bare vært fint med et svar på hvorfor jeg har det sånn. Anonymkode: 0bc3c...708 Fibromyalgi er jo en ren symptomdiagnose, selv om du skulle få denne diagnosen forteller den deg ingenting om hva som ‘er galt’ i kroppen, legevitenskapen finner ikke noe sykdomsprosess eller noen skade i kroppen hos fibromyalgi-pasienter. Det finnes derfor heller ikke noen medisiner eller behandling, du må bare prøve å leve så sunt som mulig på alle måter. Anonymkode: 2c55e...0ed 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #19 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er du overvektig? Anonymkode: 26c2a...e6d Høyt blodtrykk har jeg som en bivirkning av andre medisiner, og verken bipolar eller diabetes type 1 er livsstilssykdommer. Så hvorfor spør du om jeg er overvektig? Det er vel egentlig ikke relevant. Anonymkode: e4adb...9e6 3
ShivaSol Skrevet 3. mars 2021 #20 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trist å høre at du også har kroniske sykdommer. Flott at du kan jobbe. Jeg har ME, som er en faktisk alvorlig medisinsk diagnose, og jeg er allerede bundet fast til huset av denne sykdommen. De gangene jeg har presset på har jeg blitt faktisk sengeliggende i månedsvis. Syns ikke du skal be folk om å presse seg, det finnes medisinske grunner til å nettopp hvile og lytte til kroppen. Jeg er forøvrig ikke sliten. Sliten dekker ikke over sykdommen min. Sliten var når jeg var frisk, og hadde en tung dag på jobb etterfulgt av en tøff treningsøkt. Sliten var etter en hel uke med familie og små barn. Sliten var noe jeg kunne sove meg frisk fra, og våkne opplagt neste dag eller to, og være fit for fight igjen. ME er ikke å være sliten, det er å være utladet på et nivå man ikke kan forestille seg før man har vært utmattet over lange perioder. Det er å våkne verre enn før du sovnet, det er å ha smerter, influensafølelse hver eneste dag hele året, og aldri få pause. Det er å ha søvnproblemer, pusteproblemer, ikke tåle lyd/lys. Når jeg "bare" hadde endometriose og IBS kunne jeg jobbe fullt selv om jeg hadde mye smerter, jeg fikk hvile hjemme og våknet alltid litt bedre etter søvn. ME er et helt annet beist dessverre. Jeg blir litt bedre når jeg hviler. Da kan jeg ligge i sofaen i stedet for i senga, og jeg kan holde en samtale med min mann. Min måte å ta meg sammen på er å hvile nok. Ja, det høres helt motsatt ut for en person som deg som fungerer i hverdagen på tross av sykdom, men slik er det for noen av oss. Fibromyalgi er mye av det samme som ME, men uten den ekstreme utmattelsen man får av å presse seg for mye. Slik jeg har forstått det er de også slitne, men de får ikke symptomforverring av aktivitet, slik vi med ME får. Og hver gang vi får symptomforverrig, risikerer vi å bli permanent verre. Beklager langt innlegg, og det er ikke ment som et angrep på deg, men på den skadelige ideen om at det er bare å presse på, så ordner det seg holdningen som de fleste i dagens samfunn har. Melder meg ut fra denne tråden nå, for mitt eget beste, for jeg vet dessverre hva slags svar som kommer. Fra mennesker som ikke kan forstå eller er villige til å prøve å forstå. Anonymkode: e6893...848 Tusen takk for at du tok av den energien som du egentlig ikke har, til å fortelle oss dette❤️Folk trenger å få høre det fra mennesker som virkelig opplever slit i livet. Håper du vil føle deg bedre med tiden. Sender deg masse positiv energi❤️✨ 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå