Gå til innhold

Hvorfor kommer man rett inn i stuen i USA, og hvor vanlig er det å ikke ha oppvaskmaskin der?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg ser programmer fra USA ser jeg at man kommer rett inn i stuen, altså man kommer ikke inn i en entre først, sånn som her i Norge.

Jeg har også lagt merke til at mange kjøkken ikke har oppvaskmaskin og lurer på hvorfor? Har også sett at oppvaskmaskin ikke er så vanlig i England heller.

Hvorfor har de veldig store komfyrer og vaskemaskiner der borte? Ligner jo ikke på de hvitevarene man får kjøpt her i Norge og resten av europa

Anonymkode: 6e1bc...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kommer rett inn i stuen i mange land. Bodde 5 år i Spania, hadde ikke gang noen av stedene jeg bodde. Sand og kakkerlakker overalt siden ytterdørene hadde sprekk nederst. 
Leide hus i USA for et par år siden, var ikke gang men hadde oppvaskmaskin. Hvitevarene er store siden alt i USA er svært. Mikroen i huset var like stor som stekeovnen vi har hjemme. 

Anonymkode: e3d64...559

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde i USA hadde vi en rett i stuen-inngang og en sideinngang. Vi brukte sideinngangen, der var det plass til sko og ytterklær. 
 

Mange har jo inngang via garasjen, og ute på landet er jo mudroom veldig populært. Der oppbevares yttertøy etc. 

Anonymkode: 79aae...b6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sand og kakkerlakker overalt siden ytterdørene hadde sprekk nederst. 

Dette her med sprekk nederst i ytterdøren, hva er det for noe tull, egentlig? Har sett det flere steder, og ikke kun i typisk varme land.

Anonymkode: 624a9...129

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er varmt og man trenger ikke særlig ytterklær, og man går inne med samme sko som er ute, hva skal man med gang da, egentlig. Gang er jo mest for land med store værvariasjoner mellom vinter og sommer.

Anonymkode: 6ca89...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har yttergang og vindfang i Norge for å holde den kalde vinden/temperaturen ute fra resten av huset. Det trenger man ikke i varmere land.

Anonymkode: 03223...187

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her

Skikkelig grisete å gå inn med utesko da.

Anonymkode: 6e1bc...0fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis det er varmt og man trenger ikke særlig ytterklær, og man går inne med samme sko som er ute, hva skal man med gang da, egentlig. Gang er jo mest for land med store værvariasjoner mellom vinter og sommer.

Anonymkode: 6ca89...29c

fordi det er ekkelt å gå inn i huset med sko selv om det er varmt ute og fordi selv i varme land kan det være greit med en liten jakke om kvelden, når man da kommer hjem har man ingen steder å legge det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cattleya skrev (1 minutt siden):

fordi det er ekkelt å gå inn i huset med sko selv om det er varmt ute og fordi selv i varme land kan det være greit med en liten jakke om kvelden, når man da kommer hjem har man ingen steder å legge det. 

De føler det tydeligvis ikke sånn.

Anonymkode: c7722...1c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener vaskemaskin, ikke oppvaskmaskin?

 

Anonymkode: 13f04...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regner med du mener vaskemaskin, ikke oppvaskmaskin?

 

Anonymkode: 13f04...2d6

Ok jeg leste ikke hele tråden.. oppvaskmaskin er helt vanlig der btw, kanskje ikke i gamle filmer men i virkeligheten er det det, 

Anonymkode: 13f04...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd et par steder i USA. Bodde noen år i en varm stat, der hadde vi en slags minigang med et jakkerom rett innenfor ytterdøren. Lengre nord hadde vi tre inngangsdører hvor den ene gikk til en yttergang, uten jakkeoppheng. Den ene døren gikk rett inn på kjøkkenet og den tredje inn på vaskerommet. Vi brukte døren til vaskerommet mest. Har aldri sett et amerikansk hus uten oppvaskmaskin. Hvitevarene er store fordi husene er generelt mye større enn boligene våre i Europa. Hadde ikke fått plass til sånne hvitevarer i huset mitt her i Norge. 

Anonymkode: 982ab...5f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bodd hos to vertsfamilier i USA. Den ene hadde et vaskerom med en utgangsdør ut fra, men det var også en dør ut fra stua. Og i den andre familien hadde de ingen gnag, men de kom inn fra garasjen inn til kjøkkenområdet, også hadde de vaskerom i kjelleren. 

Anonymkode: 13f04...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har også bodd hos to vertsfamilier i USA. Den ene hadde et vaskerom med en utgangsdør ut fra, men det var også en dør ut fra stua. Og i den andre familien hadde de ingen gnag, men de kom inn fra garasjen inn til kjøkkenområdet, også hadde de vaskerom i kjelleren. 

Anonymkode: 13f04...2d6

Det var ikke en sånn kjeller- kjeller forresten. De hadde kjellerstue og et soverkom der med walk i closet 😄

Anonymkode: 13f04...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Regner med du mener vaskemaskin, ikke oppvaskmaskin?

 

Anonymkode: 13f04...2d6

Oppvaskmaskin.

Ser ofte boligprogrammer fra "junaiten" der de vasker opp, men de har komfyr, Micro, vaskemaskin og tørketrommel.

Ts

Anonymkode: 6e1bc...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i usa en stund. Virket som om de fleste brukte sko inne ofte. Og de kjørte jo over alt, så lite gåing ute og skitne sko. Dør mellom garasjen og huset så ble jo knapt noe gåing ute ved turer til butikken og besøk. Eventuelle tursko sto på trappa eller i garasjen. 

Vi hadde oppvaskmaskin, men så at den ble lite brukt fordi av en eller annen grunn valgte de helst å vaske opp for hånd. Skal sies at det var et enormt forbruk av engangsbestikk, fat og kopper. Og "alle" drakk brus eller vann direkte fra boks eller flaske. Mye take away hos de jeg kjente, så var vel noe med at det ikke var så mye å vaske opp da. 

Anonymkode: d337a...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I går så jeg "Dr Pimple popper", "Eiendomsbrødrene" og "Dr Phil" og så klipp fra hjemmet til pasienter/ kunder, og alle vasket opp for hånd.

Noen var fattige, og de har kanskje ikke oppvaskmaskin?

Ts

Anonymkode: 6e1bc...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/2/2021 at 7:30 PM, cattleya said:

fordi det er ekkelt å gå inn i huset med sko selv om det er varmt ute og fordi selv i varme land kan det være greit med en liten jakke om kvelden, når man da kommer hjem har man ingen steder å legge det. 

Nå snakker jeg ikke om hva som er ekkelt eller ikke, objektivt eller subjektivt fra vår perspektiv. Men, historiske årsaker til husbygning, enten med vindfang eller uten, er nettopp klima, så enkelt er det. I store deler av USA bruker man samme klær inne og ute, i store deler av USA bruker man utesko også inne. 

Anonymkode: 6ca89...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nå snakker jeg ikke om hva som er ekkelt eller ikke, objektivt eller subjektivt fra vår perspektiv. Men, historiske årsaker til husbygning, enten med vindfang eller uten, er nettopp klima, så enkelt er det. I store deler av USA bruker man samme klær inne og ute, i store deler av USA bruker man utesko også inne. 

Anonymkode: 6ca89...29c

Ja, selvsagt. Ingen er vel uenig i det? Jeg skjønner ikke helt hvorfor du siterte meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...